Beantwoord

KPN in twee appartementen met COAX

• 16 mei 2017
  • 3 reacties
  • 397 keer bekeken

Goedenavond,

Een beetje aparte situatie, waar iemand mij wellicht bij kan helpen.

Onlangs ben ik ingetrokken met vier huisgenoten twee appartementen in hetzelfde trappenhuis, De appartementen zijn volgens de BAG van de gemeente gekoppeld en niet los van elkaar te verhuren. Nutsvoorzieningen worden daarom gedeeld.

Huidige situatie:
- 1 appartement op 2 hoog;
- 1 appartement op 4 hoog (ja, er zit dus nog een appartement tussen);
- beide appartementen zijn voorzien van COAX-aansluitingen in elke slaap- of woonkamer (helaas geen UTP dus);
- hoofdaansluiting zit in de meterkast in een slaapkamer op de tweede verdieping.

Nu heb ik zelf al een beetje na zitten denken over mogelijke oplossingen, maar ik hoop dat ik een goede optie over het hoofd zie. Hopelijk kan iemand mij daarbij helpen. COAX-bekabeling vervangen voor UTP-kabels is geen optie, daar het een huurwoning betreft.

Mogelijke oplossingen:
- Devolo's > nadeel: duur, snelheidverlies/storingsgevoel (we hebben vijf TV's die aangesloten moeten worden, een extra router op de vierde etage en maar 1 wandcontactdoos in de meterkast op de 2e).
- MoCa > nadeel: duur.
- Overstappen naar concurrent > nadeel: ik blijf liever bij KPN, gezien geschiedenis bij andere providers.

Helaas lijkt het vooralsnog de simpelste en goedkoopste oplossing om over te stappen naar een provider die internet over COAX stuurt, maar daar wil ik me vooralsnog niet bij neerleggen.

Heeft iemand een briljant idee? Alvast dank!
icon

Beste antwoord door PeterG 16 mei 2017, 15:07

Je kunt Moca's gebruiken inderdaad. Deze geven een LAN signaal via coax.

De vraag is wel: kun je überhaupt 5 tv ontvangers aansluiten op je KPN aansluiting. Veel koper-aansluitingen (DSL) zijn daar niet geschikt voor. Via glas (FttH) is dat geen probleem.
Voor 5 tv's met HD dien je minimaal 71 Mb/s op de aansluiting te hebben.

Hoeveel bandbreedte geeft Netco Fourstack aan op je adres?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

De coax aanbieder is relatief eenvoudig... voor de televisies. Voor internet heb je dan nog steeds 1 modem en de vraag is of de wifi sterk genoeg is voor het appartement 2 etages hoger. Via de coax-en kun je i.i.g. wel de televisies aansluiten.
Zowel bij KPN als Kabel geldt: Je kunt op de 4de etage wel een wifi-accesspoint gebruiken. Deze sluit je dan best aan m.b.v. ... moca's of DVS. Want hij moet wel direct met het modem verbonden zijn. Anders halveert de snelheid.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Waarom is het vervangen van de coax geen optie. Als je na de huurperiode maar terug brengt in de originele staat. Is er een rechtstreekse leiding van verdieping 2 naar verdieping 4?
Reputatie 7
Badge +31

De vraag is wel: kun je überhaupt 5 tv ontvangers aansluiten op je KPN aansluiting. Veel koper-aansluitingen (DSL) zijn daar niet geschikt voor. Via glas (FttH) is dat geen probleem.

De coax aanbieder is relatief eenvoudig... voor de televisies. Voor internet heb je dan nog steeds 1 modem en de vraag is of de wifi sterk genoeg is voor het appartement 2 etages hoger. Via de coax-en kun je i.i.g. wel de televisies aansluiten.
Zowel bij KPN als Kabel geldt: Je kunt op de 4de etage wel een wifi-accesspoint gebruiken. Deze sluit je dan best aan m.b.v. ... moca's of DVS. Want hij moet wel direct met het modem verbonden zijn. Anders halveert de snelheid.

Dank voor je respons!

Netco geeft 111 Mbit/s (koper uiteraard, glas is niet beschikbaar). De kans dat alle 5 de tv's aanstaan is zo goed als nihil, ik denk dat het er maximaal 3 zullen zijn tegelijk.
Het WiFi-signaal bereikt de vierde verdieping inderdaad niet (althans, niet op een acceptabele sterkte), maar met MoCa i.c.m. met een accespoint is dit dus relatief gemakkelijk opgelost.

Ik ga er nog even over nadenken, bedankt voor de reactie in elk geval!

Reageer