Vraag

KPN maakt aangeboden snelheid internet niet waar

  • 9 maart 2016
  • 47 reacties
  • 4556 keer bekeken

KPN maakt aangeboden snelheid internet (overeenkomst) niet waar.

Kort samengevat:
Betreft nieuwe klant met Alles-in-1 Standaard met abonnement Sneller internet tot 100/10
Voor overstap specifiek gekozen KPN i.v.m. hogere snelheid en dit nadrukkelijk besproken met KPN en is ook toegezegd/vastgelegd in dossier, geen enkel probleem.
Ook KPN FPI Info Netco geeft deze snelheid mogelijkheid aan (Bonding 100 Mbit/s).
De aderparen/koperlijnen zijn vanaf IS/RA punt rechtstreeks verbonden met de Centrale.

Na installatie (Pair bonding, twee koperlijnen van één aansluiting aan elkaar gekoppeld)
Gaat weg bij de Centrale: Up 11100 kb/s en Down 106873 kb/s
Komt aan op IS/RA punt: Up 11096 kb/s en Down 52583 kb/s (***Down is nu ruim gehalveerd!***)
Afstand tot Centrale 611 meter

Laatste KPN monteur heeft alle voor hem mogelijke metingen gedaan (ook in telefonisch overleg met multi-skilled monteur) zowel op het IS/RA punt als in de Centrale, de 2 aderparen/koperlijnen zijn prima en schoon. Op de terugmelding geeft hij aan dat hier voor nader onderzoek op locatie een multi-skilled monteur nodig is, 2 eerdere KPN monteurs deze week hebben dit ook aangegeven op de terugmelding!
Hierna ben ik gebeld door KPN, snelheid (Sneller internet tot 100/10) is niet mogelijk etc.??? :@

Aanvulling:
Enige tijd geleden hadden wij nog een perfecte lijn (bij onze vorige provider), de maximale snelheid (Up/Down) die toen gehaald kon worden (Max DSLAM) werd ook altijd gehaald. Deze goede kwaliteit is jaren zo geweest, totdat opeens langzamerhand de snelheid (alleen Down) lager en lager werd. Dit probleem kon door de vorige provider niet opgelost worden, dit was voor ons het moment om over te stappen naar de KPN. Door de KPN werd duidelijk aangegeven de hogere snelheid geen enkel probleem zou zijn en op basis hiervan zijn we naar de KPN overgegaan.

Ter vergelijking:
Op onze één enkele aderpaar/koperlijn hadden we bij de vorige provider, voordat de storing optrad.
-Max DSLAM throughput Down van kbit/s 52000 (Doorvoer beperkt door provider)
-Current throughput Down van zelfs kbit/s 52000!!! (Is maximaal haalbaar door de beperking van MAX DSLAM)
-Attainable throughput Down van circa kbit/s 67000. (Deze doorvoer is haalbaar, dus zéér goed!!!)
Current throughput Down gelijk aan Max DSLAM throughput Down is TOP en beter is dan niet mogelijk!

Let op, deze waarden zijn dus op maar één enkele aderpaar/koperlijn!!!

Schermafdruk FRITZ!Box 7360 met DSL informatie voordat de storing met de internetsnelheid ging optreden.



Let op! De bovenstaande schermafdruk van de FRITZ!Box 7360 van de vorige provider geeft dus de waarden aan van de VDSL(2) verbinding over toen één enkele aderpaar/line!

Huidige situatie via provider KPN:
Op onderstaande afbeelding van de applicatie van de KPN monteur kun je zien dat onze Bonding Down (de beide aderparen/line) met Actuele birate van 106873.0 kb/s de Centrale verlaat!!!



Helaas is de internetsnelheid (Down!) over één enkele aderpaar/line verder afgenomen door de opgetreden (en nog steeds niet opgeloste) storing. De internetsnelheid is dus op dit moment per aderpaar/line ruim gehalveerd, samen (Line1 + Line2) van 106873.0 kb/s afgenomen naar (zie onderstaande schermafdruk) 52583 kb/s !!!

Schermafdruk met DSL informatie van de KPN Experia Box v10 (ZTE H369A) met de beide aderparen/line (Bonding!)



Maximaal haalbare snelheid
Om het  e.e.a. *vooraf* uit te sluiten wat de mogelijke internetsnelheid betreft op onze locatie heb ik op 16 januari 2016 een langdurig durend gesprek gehad met een medewerker van KPN. Die heeft in combinatie met het "technisch achterland" 100% zeker gesteld (m.b.v. de technische systemen) dat Bonding 100 Mbit/s mogelijk is op ons adres. De mogelijke internetsnelheid is dus op 16 januari 2016 vastgesteld in langdurig overleg met het "technisch achterland", tevens heb ik toen de KPN medewerker meteen gevraagd dit vast te leggen in mijn dossier. Deze heeft mij dit met zekerheid toegezegd.

Storing
Het gaat niet zo zeer alleen om de gegarandeerde snelheid, maar veel belangrijker, er is een storing op een en dezelfde kabel rechtstreeks naar de Centrale. De KPN monteur gaf aan dat er op deze kabel nog 7 locaties zijn met problemen met de internetverbinding. Deze storing veroorzaakt een voor onze locatie een als maar lager wordende internetsnelheid (Down).

Op zaterdag 29 augustus 2015 is een KPN monteur op onze locatie geweest betreffende de voor ons als maar lager worden de snelheid (Alleen Down, Up blijft top!). De KPN monteur kwam toen in opdracht van onze vorige provider X****L (geen Bonding!).

Deze KPN monteur heeft op zaterdag 29 augustus 2015 het volgende geconstateerd en gerapporteerd:
-Gemeten op de Centrale en gaat weg bij de Centrale: 52000 kbit/s (Was ook Down MAX DSLAM throughput)
-Gemeten en komt aan op onze locatie op het IS/RA punt: circa 34000 kbit/s (Voor de storing was dit altijd Down 52000 kbit/s, zie hiervoor ook bovenstaande schermafdruk FRITZ!Box 7360 met DSL informatie)
-Beide aderparen/koperlijnen zijn gemeten/getest, hier zit bijna geen verschil in en geen errors
-Deze KPN monteur is hiervoor verschillende keren geweest op deze locaties

Gaarne uw hulp voor het laten oplossen van de storing (locatie tussen de Centrale en ons IS/RA punt).

47 reacties

Reputatie 7
Badge +30
, is dit hetzelfde probleem als jij hebt?

Robin
Reputatie 7
Badge +22
Welkom op het forum, . Vervelend dat je de snelheid van 100 Mbit/s momenteel niet haalt 😞 Graag kijk ik voor je wat hier precies aan de hand is. Reageer je op m'n privebericht? Dan ga ik voor je aan de slag!

Hartelijk dank voor je inzet Justin_,

Het antwoord is naar je onderweg, succes en het zal zeker goed komen!

Reputatie 1
RobinFlikkema schreef op 9 mar '16 om 20:54u@chatman, is dit hetzelfde probleem als jij hebt?

Robin 
Ja, dit is vrijwel hetzelfde probleem als ik heb. Alleen is er bij ons geen sprake van bonding. 

Dat probleem is overigens nog steeds niet opgelost. En de lijnsnelheid zakt inmiddels ook steeds verder terug.. 

Inmiddels de 6e monteur gehad en nog steeds geen vooruitzicht op verbetering. De ene monteur geeft aan dat het dat is en de andere monteur ontkracht die stelling weer. 

Overigens heb ik van de monteur gehoord dat er in ons dorp meerdere klanten zijn die exact hetzelfde probleem hebben, dus hoop dat daar binnenkort wat aan wordt gedaan. Er is hier maar max. 50Mb beschikbaar. 

Ik zal mijn topic ook weer omhoogschoppen. Ik weet niet of het zin heeft, maar misschien dat Webcare meeleest en toch nog iets kan betekenen. Ook al doet de telefonische helpdesk ook z'n best en kan die ook niet meer doen. 

De verschillende KPN monteurs hebben aangegeven in de terugmelding naar KPN dat er voor verder onderzoek op lokatie naar deze storing een gespecialiseerde multi-skilled monteur nodig is.

Kan het verhelpen van de storing met deze informatie (van de KPN monteurs) zsm. worden opgepakt?

Reputatie 2
Badge
Dat KPN de aangeboden snelheden niet altijd waar maakt is ook mij duidelijk geworden....

Volgens het verkoopkanaal van KPN en volgens Fourstack zou ik 36 Mbit moeten halen, echter kom ik niet verder dan 19 a 20 Mbit.

Volgens een monteur die hier de lijn gemeten heeft, kloppen de opgegeven snelheden van zowel Fourstack als KPN niet, hij zei mij dat onder de meest gunstige omstandigheden ik max 25 Mbit zou halen (Zo'n 30% minder dus...)

KPN zou de opgegeven snelheid in zowel Fourstack als hun verkoopkanaal aanpassen, dit is in oktober 2015 aangegeven....tot op heden staan gewoon de hogere snelheden vermeld....

Toch een soort misleiding van de klant....:@

PS

eerlijkheid gebied mij wel te vermelden dat KPN mij een (zij het een kleine) compensatie heeft gedaan, geen oplossing voor het probleem, maar slechts een pleistertje op de wonde...

Justin_, weet je inmiddels al wat er precies aan de hand is? Wat is nu de status?

Reputatie 7
Badge +22
Hoi , de Technische Dienst onderzoekt nog waarom de snelheid die wordt weergegeven in de FPI Tool, momenteel niet gehaald wordt op jouw adres. Ik hoop je hier begin volgende week een update over te kunnen geven. 

Justin_, hartelijk dank voor je update. We hopen dat er snel duidelijkheid komt!

Hoi , helaas is het de specialistische monteur van de netwerkafdeling van de KPN niet gelukt om binnen 3 weken contact met mij op te nemen om een afspraak te maken zoals je collega heeft aangegeven. :(

Zou je a.u.b. over deze afspraak met je collega, je licht willen laten schijnen?

Reputatie 7
Badge +22
Hoi , dat vind ik spijtig om te horen 😞 Ik heb gelijk navraag voor je gedaan bij onze netwerkafdeling. Zodra ik reactie heb van mijn collega's, breng ik je daar natuurlijk van op de hoogte.

peterr-01 schreef op 9 mar '16 om 07:58uKPN maakt aangeboden snelheid internet (overeenkomst) niet waar.
Kort samengevat:
Betreft nieuwe klant met Alles-in-1 Standaard met abonnement Sneller internet tot 100/10
Voor overstap specifiek gekozen KPN ivm. hogere snelheid en dit nadrukkelijk besproken met KPN en is ook toegezegd/vastgelegd in dossier, geen enkel probleem.
Ook KPN FPI Info Netco geeft deze snelheid mogelijkheid aan (Bonding 100 Mbit/s).
De aderparen/koperlijnen zijn vanaf IS/RA punt rechtstreeks verbonden met de Centrale.

Na installatie (bonding):
Gaat weg bij de Centrale: Up 11100 kb/s en Down 106873 kb/s
Komt aan op ISRA punt: Up 11096 kb/s en Down 52583 kb/s
Afstand tot Centrale 611 meter

Laatste KPN monteur heeft alle voor hem mogelijke metingen gedaan (ook in telefonisch overleg met multi-skilled monteur) zowel op het IS/RA punt als in de Centrale, de 2 aderparen/koperlijnen zijn prima en schoon. Op de terugmelding geeft hij aan dat hier voor nader onderzoek op lokatie een multi-skilled monteur nodig is, 2 eerdere KPN monteurs deze week hebben dit ook aangegeven op de terugmelding.

Hierna gebeld door KPN, snelheid (Sneller internet tot 100/10) is niet mogelijk etc.

Aanvulling:

Enige tijd geleden hadden wij nog een perfecte lijn (bij onze vorige provider), de maximale snelheid (Up/Down) die toen gehaald kon worden (DSLAM) werd ook altijd gehaald. Deze goede kwaliteit is jaren zo geweest, totdat opeens langzamerhand de snelheid (alleen Down) lager en lager werd. Dit probleem kon door de vorige provider niet opgelost worden, dit was voor ons het moment om over te stappen naar de KPN. Door de KPN werd duidelijk aangegeven de hogere snelheid geen enkel probleem zou zijn en op basis hiervan zijn we naar de KPN overgegaan.

(Op onze één enkele aderpaar/koperlijn hadden we bij de vorige provider, voordat de storing optrad, een Max DSLAM throughput Down van kbit/s 52000 met een Attainable throughput Down van circa kbit/s 67000. Dus zeer goed!)

Gaarne hulp.

 
Wauw!

Ik maak precies hetzelfde mee!! Mijn snelheid was bij X****L ook geweldig, Max DSLAM was altijd rond 55000/5500 vanaf 2007 nooit problemen gehad...tot opeens de lijn steeds trager werd, 48, 44, 42... . X****L stuurt monteurs van KPN op mijn dak...konden niks voor me betekenen, wisten niet waar het probleem uit voort kwam, zou aan de kabel moeten liggen (oud koper aderpaar), dus beste optie die ze me konden bieden was overstappen naar pair bonding, zou ik ook meteen de volle 100 moeten halen..

Precies zoals jij het schets, uitgebreid contact gehad met KPN en het technische achterland, want was volledig tevreden bij X****L, maar die konden me niet de snelheid bieden die KPN wel beloofde en contractueel vast wilde leggen.

Zo gezegd zo gedaan, overstap gedaan, voortuin open laten graven voor nieuwe kabel, meterkast aangepast voor de nieuwe aansluiting, en daar kwam de modem met later de monteur...de snelheden zijn nooit geweest wat er geadverteerd en beloofd is, en na diverse monteurs en multiskill monteurs, verplaatsen van de aderparen overnieuw trainen e.d. is de schrikbarende conclusie dat ik nu nog steeds rond de 79 mbps uitkom, en nadat er gisteren wederom een monteur langs is geweest, en die wederom de kabels omgestoken heeft zit ik nu op 78...

Klacht ingediend per post, en per formulier op de website in januari...geen reactie. Multiskill monteurs geven aan dat het technisch niet mogelijk is (wat mij verkocht is), ik weiger dat te accepteren, omdat ik vroeger bij x****L wel degelijk een prima lijn had met de snelheden waarvoor ik betaalde.

Ik zal mijn eigen topic openen en hiernaartoe linken, eens kijken of we met zijn 2e meer vooruitgang boeken.

Erg blij dat ik iemand gevonden heb die hetzelfde meemaakt als dat ik doe!

Groeten,

RD 

http://forum.kpn.com/t5/Internet/KPN-maakt-aangeboden-snelheid-internet-niet-waar-ondanks-nieuwe/m-p/412385#M62717

is er nu al meer informatie bekend?



1e post herzien, informatie uit topic bij elkaar gezet en waar nodig verduidelijkt en aangevuld tbv. juiste en snelle oplossing.

 ,

We zijn nu bijna een maand verder, het netwerkbedrijf van de KPN is de afspraak met jouw voor een specialistische monteur niet nagekomen. Ik heb ruim 3 weken geduld gehad voor een afspraak te maken met een specialistische monteur, dit telefoontje is helaas ook niet gekomen.

Na mijn opmerking hierover in dit topic is er daarna een monteur in de Centrale geweest, ook daar heb ik na een week helaas geen resultaat van vernomen en kunnen ontdekken.

Na het bovenstaande zijn we inmiddels ruim 4 weken verder.

We zijn nu meer dan 2,5 maand na installatie en nog niet opgelost.

In mijn 1e post van dit topic heb ik inmiddels wél alle informatie staan die relevant is voor het oplossen van de storing door het netwerkbedrijf van KPN!

 

Wat is nu resultaat van de monteur en wanneer neemt het netwerkbedrijf van KPN gerichte actie?


Daar ik sinds mijn laatste 2 posten met verzoek om informatie niets meer heb vernomen, heb ik zelf weer contact opgenomen met KPN.

Binnen 1 week wordt ik gebeld door de backoffice voor een monteur om verstoringen in de lijn te meten.

Weer een update van mijn kant.

Er is goed nieuws en slecht nieuws voor wat betreft mijn zaak. Het goede nieuws is dat er eindelijk een multi-skilled monteur langs is geweest, die ook de tijd heeft genomen om naar het probleem te kijken.

Het slechte nieuws is dat KPN de beloofde snelheid, vastgelegd in het contract, niet kan leveren. De multi-skilled monteur heeft geen storingen gemeten op de lijn en zowel de apparatuur in de centrale als in mijn huis zijn in orde.
Het vervelende hiervan is dat er mij een snelheid beloofd is die lang niet gehaald wordt. Er is sprake van 48% degradatie op de lijn (ca. 110.000 kb/s gaat er nu weg uit de centrale, ca. 57.000 kb/s komt er hier nu aan) over een afstand van plusminus 600 meter.
Voor mij is het dan ook onverklaarbaar waarom de mogelijkheid tot 100Mbit geboden wordt.

Gezien dat de snelheid de hoofdreden was voor mijn overstap van de vorige provider naar KPN, en mij ook een hogere snelheid is verkocht, ga ik mij beraden op vervolgstappen.

Weer een update van mijn kant.

Ik heb net opnieuw contact gehad met de multi-skilled monteur van de KPN.

Mogelijk is er een administratief/technisch probleem bij KPN aldus de multi-skilled monteur van de KPN, ik hoop hier voor het aankomend weekend duidelijkheid over te krijgen.

Helaas blijkt de kop van dit topic maar al te juist: KPN maakt aangeboden snelheid niet waar.

Weer contact gehad met KPN, kort samengevat de apparatuur van KPN in onze Centrale kan de bandbreedte niet leveren.

Reputatie 7
peterr-01 schreef op 12 mei '16 om 18:38uHelaas blijkt de kop van dit topic maar al te juist: KPN maakt aangeboden snelheid niet waar.

Weer contact gehad met KPN, kort samengevat de apparatuur van KPN kan de bandbreedte niet leveren.

Over welke apparatuur hebben we het dan?

: Ik heb de tekst aangepast, bedankt voor de opmerking!

Waardeloos verhaal zeg van KPN....bah bah bah:@ 

Ik maak precies hetzelfde mee; begrijp je frustraties!

Mocht je er een zaak van willen maken, Tros Radar, ACM, geschillencommisie, dan mag je mij opgeven als mede-lotgenoot!

Dat zal ik bij jou ook doen!

Afgelopen vrijdag 8 juli 2016 heb ik het probleem opnieuw aangemeld in verband met een nog steeds meer dalende internet-snelheid.

Zaterdag 9 juli 2016 was er een monteur die uiteraard verder niets kon doen dan zijn bevindingen vastleggen. Later op deze dag gebeld door de KPN naar aanleiding van deze melding, er was ook een duurmeting gedaan van 2 uur waarbij volgens hen geen bijzonderheden waren.....! Er wordt een multi-skill monteur ingezet.

Dinsdag 12 juli 2016 is de multi-skill monteur weer geweest, heeft zelf verder weinig/niets gedaan en alleen gebeld met collega's. Van de duurmeting van 2 uur kon niets worden teruggevonden....!
Na aandringen is er nu een 24 uur duurmeting opgezet.

In de avond gebeld door een KPN medewerker, de duurmeting gaat erop gezet worden, ik zal gebeld worden over het resultaat!

Dus afwachten maar weer!
Vandaag maar weer zelf contact opgenomen met de KPN, vriendelijk te woord gestaan maar nog steeds geen resultaat van de 24 uur duurmeting op 12 juli 2016 .... !
Er wordt vandaag contact met mij opgenomen....

Reageer