Beantwoord

KPN mag GEEN gratis data bij OTT-dienst Leveren

Reputatie 7
Badge +17
Die ACM (Autoriteit Consument & Markt) is weer lekker bezig! Voor bestaande klanten blijft het gratis, nieuwe klanten moeten betalen voor de data van de OTT-Dienst o.a. abonnement: "Eindeloos Spotify" hier het artikel

icon

Beste antwoord door Marshall 23 juli 2015, 21:56

Nee het gaat om het volgende:

Bij Eindeloos Spotify kon je eindeloos naar Spotify luisteren en ging het niet van je MB's af. Dat mag niet. Want dan worden spotify streams anders behandeld dan bijv. youtube streams. Dat mag niet vanwege netneutraliteit. Die zegt dat alle data gelijk behandeld moet worden. Hierdoor is de consument dus beschermt tegen bijv. een Whatsapp Bundel tegen betaling.

Huidige situatie is gewoon Spotify Premium en krijg je er 1,5 GB data extra bij die je aan alles mag besteden. Dat mag wel.

Was even in de war. Maar wees blij met netneutraliteit.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 3
Badge
Belachelijk he. Wat heeft gratis data met netneutraliteit te maken. Spotify versnellen en bijv. Deezer vertragen, dat is een ander verhaal. Bureaucratie.
Reputatie 7
Badge +29
Hallo,

Ik weet totaal niet hoe alle "net neutraliteit" werkt, maar als je nu een Spotify Server in het KPN netwerk zet. En je laat mensen betalen voor "uitgaande" data, dan heb je dit omzeilt toch? Dit was namelijk (gedeeltelijk) een discussie op Tweakers.

En in het artikel wordt Play ook genoemd maar de meeste mensen hebben Digitenne in buitengebieden omdat de snelheid niet toereikend is. Dan is Play geen vervanging wat streamen via 4g kost geld, en de snelheid is te laag.
Dit zou pas een oplossing zijn als KPN mensen 4G gaat aanbieden als aanvulling op hun vaste lijn.

Robin
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat ze hierdoor netneutraliteit een hele andere dimensie geven. Maar ja, kan aan mij loggen,
Reputatie 3
Badge
Oow laat maar.... Dit gaat om eindeloos spotify. Scheel. Nee, dan snap ik het wel.
Reputatie 7
Badge +17

Marshall schreef:
Belachelijk he. Wat heeft gratis data met netneutraliteit te maken. Spotify versnellen en bijv. Deezer vertragen, dat is een ander verhaal. Bureaucratie.

Ja, het is inderdaad echt belachelijk! Maar voor bestaande klanten gebeurd er niks, het gaat ook om nieuwe klanten... Nou, als je zo klanten wilt hebben. Die blijven weg. Maar ja, het ligt nu niet aan de KPN, Maar aan de ACM. Ze hebben Vodafone ook al op hun vingers getikt. Ik snap het niet. Eerst mag alles, dus gratis. En nu zet ACM: Mag niet meer. Dat gaat er bij mij niet in! Of betalen, of gratis houden. En niet eerst gratis, en dan door ACM dokken!!!

Reputatie 7
Badge +17

Marshall schreef:
Oow laat maar.... Dit gaat om eindeloos spotify. Scheel. Nee, dan snap ik het wel.

Euh, bedoel je hiermee dat mijn Spotify gewoon gratis blijft? Ik heb Premiumpakket, dan is Spotify gratis. Bij mij heet het ook Spotify Premium als ik Spotify opstart. 

En als nieuwe klanten Premium nemen, die moeten dan wel Spotify gaan betalen??? Zit het zo in elkaar? Die regels. ;)

Reputatie 7
Badge +29

DennisDatema68 schreef:

Marshall schreef:

Euh, bedoel je hiermee dat mijn Spotify gewoon gratis blijft? Ik heb Premiumpakket, dan is Spotify gratis. Bij mij heet het ook Spotify Premium als ik Spotify opstart. 

En als nieuwe klanten Premium nemen, die moeten dan wel Spotify gaan betalen??? Zit het zo in elkaar? Die regels. ;)

Hallo,

Het gaat hier om de mobiele diensten waarbij gebruikers geen MB's verbruiken bij het luisteren van Spotify-content

Robin

Reputatie 7
Badge +17

RobinFlikkema schreef:

Hallo,

Het gaat hier om de mobiele diensten waarbij gebruikers geen MB's verbruiken bij het luisteren van Spotify-content

Robin

Aha! Oké! Nu begrijp ik het. Het gaat niet om de Alles-In-1 pakketten, maar om de mobiele GSM abonnementen. ;)

Reputatie 3
Badge
Nee het gaat om het volgende:

Bij Eindeloos Spotify kon je eindeloos naar Spotify luisteren en ging het niet van je MB's af. Dat mag niet. Want dan worden spotify streams anders behandeld dan bijv. youtube streams. Dat mag niet vanwege netneutraliteit. Die zegt dat alle data gelijk behandeld moet worden. Hierdoor is de consument dus beschermt tegen bijv. een Whatsapp Bundel tegen betaling.

Huidige situatie is gewoon Spotify Premium en krijg je er 1,5 GB data extra bij die je aan alles mag besteden. Dat mag wel.

Was even in de war. Maar wees blij met netneutraliteit.

Reputatie 7
Badge +17
Huh? Hoe kan  deze oplossing geven? Ik ben deze topic begonnen, dan kan ik dus alleen oplossing aanklikken? Of hoe zit dat?

Reputatie 7
Badge +29
Hallo,

Behalve mensen die het topic starten kunnen ook WebCare medewerkers en Community Managers het antwoord aanklikken.
Hier mee lijken meer topics gesloten/opgelost waardoor WebCare niet steeds dit topic ziet als "hier moet nog een antwoord in gegeven worden"

Robin
Reputatie 7
Ik kan me heel goed voorstellen dat KPN dit topic als "opgelost" wil kenmerken in de hoop dat deze daardoor sneller weer op de achtergrond "verdwijnt".

Het is natuurlijk niet leuk als je een stevige boete opgelegd krijgt door de ACM omdat je de regeltjes omtrent netneutraliteit geschonden hebt.

Strikt volgens de wetgeving / regeltjes heeft ACM nog gelijk ook immers de wet omtrent netneutraliteit schrijft voor dat aan geen van de diensten voorrang verleend mag worden (bandbreedte) en dat diensten in vergelijking met andere diensten niet tegen afwijkende kosten gedistribueerd mogen worden. Op het tweede punt gaat het hier dus fout immers "Eindeloos spotify" wordt tegen nultarief gedistribueerd terwijl een andere (muziek)dienst gewoon tegen bundeltarief gedistribueerd wordt.

Je kunt hier als consument van denken wat je wilt, maar het is mijns inziens goed dat er duidelijke grenzen gesteld worden. Als je dit toestaat, wat wordt er dan in 2017 en 2020 toegestaan en waar zijn we dan t.a.v. netneutraliteit?

Reageer