Beantwoord

KPN modemrouter V8

• 23 juni 2015
  • 36 reacties
  • 1120 keer bekeken

Waarom kan KPN geen modemrouters op de markt brengen die de mogelijkheid hebben een tweede of derde SSID aan te maken? Ik zou er ook graag voor betalen. 

Ik heb nu een TP Link als AP met een eigen SSID ingericht achter de experiabox V8 (LAN op LAN) maar dit veroorzaakt op de een of andere manier storingen. De ene keer verbind die de andere keer weer niet. (DHCP is uitgeschakeld en static IP is toegewezen.) Die V8 schijnt ook een slag van de molen te hebben. Elke keer als er een reset doorgevoerd is en ingelogd word op de V8 en dan een wijziging doorgevoerd word blijft die hangen in het menu. 

Het gaat om een cafeetje waar de gasten een beetje indien gewenst een beetje kunnen internetten.

Wie heeft er een oplossing voor dit geval? Bij voorbaat bedankt.

icon

Beste antwoord door wjb 23 juni 2015, 20:54

Helaas zijn de Experia Boxen niet voorzien van een "guest network".

Een "guest network" is echter wel iets meer dan "een tweede SSID" en wel t.a.v. security, iets om wel even bij stil te staan.

Als je een tweede SSID achter jouw Experia Box plaatst, dan betekent dat wel dat jouw gasten op hetzelfde netwerk komen als jouw eigen apparaten en als je daar dan services op deelt, dan zullen die ook zichtbaar zijn voor jouw gasten. In pincipe zijn dan al jouw privé apparaten te benaderen voor jouw gasten en het is maar de vraag of je dat moet willen.

Nu hoor ik je al zeggen: Maar ik deel toch geen services en al mijn privé apparaten zijn goed beveiligd. Vergis je niet dat vele services zichzelf op basis van UPnP zichtbaar kunnen maken op jouw LAN.

Eigenlijk moet je er voor zorgen dat jouw eigen netwerk volledig gescheiden is van het netwerk voor jouw gasten, maar ja hoe doe je dat als er geen "guest network" ondersteund wordt?

De enig juiste manier is dan om jouw eigen TP-Link als echte tweede router te gebruiken voor jouw privé netwerk en de wifi van jouw Experia Box te gebruiken als netwerk voor jouw gasten.

Daarmee voorkom je dat jouw gasten überhaupt bij jouw privé apparaten kunnen komen.

De TV ontvanger(s) moeten wel op de Experia Box aangesloten blijven.

Lees het openingsbericht van dit topic eens en kijk goed naar het voorbeeld "Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers". De wifi van jouw Experia Box kan je dan als gastnetwerk gebruiken.

Persoonlijk zou ik die TP-Link dus op de eerste verdieping plaatsen en deze gebruiken voor al jouw privé apparaten.

De Experia Box staat achter in het café en wordt alleen gebruikt als wifi toegangspunt voor jouw gasten.

Je zult de beheeromgeving van jouw Experia Box wel moeten voorzien van een lang en sterk wachtwoord immers je kunt niet voorkomen dat deze door jouw gasten benaderd kan worden.

Dan is er echter nog één punt van aandacht, maar wel een belangrijke.

In het geval dat je ook TV ondergebracht hebt bij KPN, zet de betaalcode aan!

Als een gast via jouw wifi aansluiting de iTVOnline app gebruikt, uitlogt en opnieuw inlogt, dan wordt deze automatisch op jouw abonnement ingelogd. Het bestellen van een film of betaald "begin gemist" is dus voor jouw rekening.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Het merk TP link wordt niet aanbevolen. Zeker niet als je ook interactieve TV van KPN hebt. De switches van dat merk gaan daar niet goed mee om.

Medeforummer is 'deskundige' hier op dit gebied.

Dag Peter, bedankt voor het reageren.

Met een oude Siemens Experia Box ingesteld als AP achter de V8 funktioneerde het evenmin. Of het dus aan de TP Link ligt betwijfel ik.

Reputatie 7
Hoi globecruiser, welkom op het forum.

Welk type TP-Link gebruik je?

Wat voor KPN abonnement heb je, ADSL/VDSL of glasvezel?

Wat is de afstand tussen het café en de Experia Box?

Rare vragen, maar later wordt het misschien duidelijk?

Goedenavond WJB,

Het is een TPLink WR1043ND het abo is ADSL/VDSL en de Experia Box staat in het cafe achter een houten rek met whiskey flessen op circa 1,8 meter hoogte. Prive gebruik is draadloos in de woning boven het cafe. Ontvangst daar is volledig okay. 

Moest het een oplossing zijn een goede nieuwe router te kopen die de mogelijkheid heeft een tweede SSID te configureren ( het liefst dan ook met een "snelheidsbegrenzer") dan zal ik dit beslist doen maar ik moet dan wel de zekerheid hebben dat het ook compatibel is met die V8. Circa €170,- ben ik bereid ervoor uit te geven.

Reputatie 7
Helaas zijn de Experia Boxen niet voorzien van een "guest network".

Een "guest network" is echter wel iets meer dan "een tweede SSID" en wel t.a.v. security, iets om wel even bij stil te staan.

Als je een tweede SSID achter jouw Experia Box plaatst, dan betekent dat wel dat jouw gasten op hetzelfde netwerk komen als jouw eigen apparaten en als je daar dan services op deelt, dan zullen die ook zichtbaar zijn voor jouw gasten. In pincipe zijn dan al jouw privé apparaten te benaderen voor jouw gasten en het is maar de vraag of je dat moet willen.

Nu hoor ik je al zeggen: Maar ik deel toch geen services en al mijn privé apparaten zijn goed beveiligd. Vergis je niet dat vele services zichzelf op basis van UPnP zichtbaar kunnen maken op jouw LAN.

Eigenlijk moet je er voor zorgen dat jouw eigen netwerk volledig gescheiden is van het netwerk voor jouw gasten, maar ja hoe doe je dat als er geen "guest network" ondersteund wordt?

De enig juiste manier is dan om jouw eigen TP-Link als echte tweede router te gebruiken voor jouw privé netwerk en de wifi van jouw Experia Box te gebruiken als netwerk voor jouw gasten.

Daarmee voorkom je dat jouw gasten überhaupt bij jouw privé apparaten kunnen komen.

De TV ontvanger(s) moeten wel op de Experia Box aangesloten blijven.

Lees het openingsbericht van dit topic eens en kijk goed naar het voorbeeld "Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers". De wifi van jouw Experia Box kan je dan als gastnetwerk gebruiken.

Persoonlijk zou ik die TP-Link dus op de eerste verdieping plaatsen en deze gebruiken voor al jouw privé apparaten.

De Experia Box staat achter in het café en wordt alleen gebruikt als wifi toegangspunt voor jouw gasten.

Je zult de beheeromgeving van jouw Experia Box wel moeten voorzien van een lang en sterk wachtwoord immers je kunt niet voorkomen dat deze door jouw gasten benaderd kan worden.

Dan is er echter nog één punt van aandacht, maar wel een belangrijke.

In het geval dat je ook TV ondergebracht hebt bij KPN, zet de betaalcode aan!

Als een gast via jouw wifi aansluiting de iTVOnline app gebruikt, uitlogt en opnieuw inlogt, dan wordt deze automatisch op jouw abonnement ingelogd. Het bestellen van een film of betaald "begin gemist" is dus voor jouw rekening.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Bedankt voor het duidelijke antwoord WJB.

Tijd voor KPN (zeker hun zakelijke klanten) een betere en veiligere oplossing te bieden.

Reputatie 7
Ook ik ben zowel zakelijk als particulier klant van KPN.

Zakelijk heb ik een Internet only abonnement en draai ik gewoon met mijn eigen Cisco router met multiple VLAN's n daarmee ben ik prima in staat om een echt gastnetwerk op te zetten.

Met 1 groot verschil......

Het hele ICT gebeuren is jouw beroep.

Hoeveel kost een Internet Only abo bij KPN. En over welke lijn word dit dan aangesloten?

Reputatie 7
Info over Basis Internet (laat je niet van de wijs brengen door het fototje boven de info):

https://bestellen.kpn.com/pakketten/standaard/internet .

Vaste telefoon hierbij (optioneel) met 1 nummer kost niks. Behalve dan natuurlijk de gesprekskosten.

Wie kan er een link geven naar een goede (niet dsl) router? Heb er toch een nodig omdat die TP Link ook al 3e hands is en volgens mij niet goed meer funktioneerd. 

Nochmaals bij voorbaat bedankt voor de goede hulp hier in het Forum.

Reputatie 7
Kijk eens op deze pagina, de TP-Link Archer C7, C8 of V9 en de Netgear Nighthawk lijken mij uitstekend geschikt. Alle drie ook Wireless AC (hogere snelheid).

Niet te ver wegschuiven hier, router is besteld het is deze: http://www.routercenter.nl/product/296609/linksys-ea6300.html

De volgende vragen komen!

Is er eigenlijk een aanbeveling voor de afstand tussen experiabox en de tweede router?

Goedenavond, Cisco Linksys router is gearriveerd en geinstalleerd bijna tegen het plafond. Ontvangst boven is uitstekend. Het ziet ernaar uit dat het naar mijn wens funktioneerd. 

Wat ik niet vind bij de software van de experiabox V8 is het aan of uitzetten van DMZ.

Waar kan ik dit vinden?

Reputatie 7
Deze kan je vinden op DATA -> Firewall -> DMZ.

IP adres van de Linksys invullen en het vinkje bij "Enable DMZ function" zetten.

https://

Hallo WJB, bedankt voor de snelle reactie. 

Ik zie geen DMZ alleen Access Control, Mac Filter, URL Blocking en Schedule Rule.

Reputatie 7
Wow, het zal toch niet dat KPN de DMZ functinaliteit op de V8 om zeep geholpen heeft.

Het moet niet gekker worden. :@

Welke firmware versie draait jouw V8?

Het is Firmware Version 01.01.121.

Wat zou dit dan betekenen?

Reputatie 7
Het leger heeft zich teruggetrokken 😉 ha ha :D

Reputatie 7
What?!

Die versie is antiek, heb jij een consumenten abonnement of een zakelijk abonnement?

Is jouw router echt een V8 (VGV7519) of misschien een ARV7519?

De firmware op de V8 zou versie 02.00.132v4 moeten zijn.

??????!!!

Ahaa, dit is geen V8, het is een ARV7519. 

Bij het bellen met de klantenservice van KPN werd mij gezegd dat ik een V8 heb.

Reputatie 7
Als het een ARV7519i (met i) is, dan heb jij blijkbaar nog een ISDN telefoonlijn en is het te overwegen deze om te zetten naar een "gewone" analoge lijn. Kijk dan ook eens op deze site, misschien is er dan ook nog wel een snellere Internet aansluiting mogelijk.

Als het een ARV7519 (zonder i) is, zorg dan dat deze Experia Box vervangen gaat worden door een moderne Experia Box. 

Het is een ARV7519 PSTN. Een i is niet te zien. 

Geen idee hoe ik dat ding vervangen krijg bij KPN. Kun je die Experiaboxen niet ergens nieuw kopen?

Reputatie 7
Bel klantenservice en verzoek om vervanging van jouw router omdat jouw ARV7519 geen DMZ functionaliteit ondersteunt en je deze wel nodig hebt.

En anders hoop ik dat iemand van WebCare dit topic snel voor je zal oppakken en die ARV7519 zal vervangen.

Reputatie 7
globecruiser schreef:
Het is een ARV7519 PSTN. Een i is niet te zien. 

Geen idee hoe ik dat ding vervangen krijg bij KPN. Kun je die Experiaboxen niet ergens nieuw kopen?

Jeetje, da's een 'oud' abonnement. Een analoge telefoonlijn i.c.m. apart internet. Eigenlijk twee abonnementen dus. Waarom niet "Internet+bellen"? Volgens mij ook goedkoper. En zéker een modern(er) modem. Wsl een v9 dan. Of met TV erbij: Alles-in-1.

Maar goed, om je huidige modem gewisseld te krijgen gewoon de klantenservice bellen en zeggen dat je een oud modem hebt en graag een moderne wilt. Mede ivm betere beveiligingsopties: 0800 0402.

Reputatie 7
Waarop baseer je dat ?

Ook jouw abonnement (ADSL of VDSL) loopt over zo'n "PSTN" koperlijntje, dat wil nog niet zeggen dat er niet gewoon al een alles-in-1 abonnement is.

Reageer