KPN nameservers missen records

• 19 april 2016
  • 10 reacties
  • 470 keer bekeken

Iemand een idee waarom 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net overal op te vragen is behalve op de KPN nameservers 195.121.1.34 en 195.121.1.66?

Bij de KPN nameservers krijg ik een NXDOMAIN terwijl het record toch echt bestaat in de authoritative nameserver. En het gaat hier niet om TTL's, dit is al weken zo ;)

$ dig 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net@195.121.1.34

; <<>> DiG 9.8.3-P1 <<>> 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net@195.121.1.34
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 10206
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;37-48-67-5.cloud.leaseweb.net.    IN    A

;; AUTHORITY SECTION:
leaseweb.net.        3600    IN    SOA    ns0.leaseweb.nl. Postmaster.leaseweb.nl. 2016021801 14400 7200 604800 3600

;; Query time: 40 msec
;; SERVER: 195.121.1.34#53(195.121.1.34)
;; WHEN: Tue Apr 19 13:15:53 2016
;; MSG SIZE  rcvd: 109

$ dig 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net@8.8.8.8

; <<>> DiG 9.8.3-P1 <<>> 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net@8.8.8.8
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 33596
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:

;; ANSWER SECTION:
37-48-67-5.cloud.leaseweb.net. 21599 IN    A    37.48.67.5

;; Query time: 40 msec
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
;; WHEN: Tue Apr 19 13:15:31 2016
;; MSG SIZE  rcvd: 63

$ dig 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net@ns0.leaseweb.nl

; <<>> DiG 9.8.3-P1 <<>> 37-48-67-5.cloud.leaseweb.net@ns0.leaseweb.nl
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 63295
;; flags: qr aa rd; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
;; WARNING: recursion requested but not available

;; QUESTION SECTION:

;; ANSWER SECTION:
37-48-67-5.cloud.leaseweb.net. 86400 IN    A    37.48.67.5

;; Query time: 33 msec
;; SERVER: 85.17.150.1#53(85.17.150.1)
;; WHEN: Tue Apr 19 13:16:22 2016
;; MSG SIZE  rcvd: 63

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum , complimenten voor dit zeer duidelijke topic!

Waarom onze DNS servers deze record niet kunnen opvragen moet ik je schuldig blijven. Maar ik heb deze vraag doorgezet naar het netwerkbeheer. Hopelijk kunnen zij dit snel rechtzetten. Ik hou je op de hoogte van de voortgang :)

Reputatie 7
Badge +28
: Er is een storingsmelding aangemaakt. Hoe lang dit exact gaat duren durf ik niet te zeggen, maar een oplossing komt er aan :)

Joran schreef op 21 apr '16 om 21:00u
@ChrisChris: Er is een storingsmelding aangemaakt. Hoe lang dit exact gaat duren durf ik niet te zeggen, maar een oplossing komt er aan Smiley Vrolijk

Dank je wel! Ik wacht geduldig af :)

Reputatie 1
Badge
Ik probeer al een week een soortgelijk probleem aandachtig te maken maar dan voor sub domeinen in het domein plex.direct

Dit werkt ook al weken niet. Mijn sub domein daar (62-131-59-174.b89aad8f3f104c7e8bc5b338fbf17ddf.plex.direct) kan via KPN niet gevonden worden maar via XS4ALL, Google en Ziggo wel gewoon.
mijn post over dit probleem: http://forum.kpn.com/t5/Internet/plex-direct-dns-kan-niet-gevonden-worden/td-p/412584

Ik zie dat zowel mijn plex.direct domein als dit leaseweb domein gebruik maakt van de techniek om dynamisch op basis van de dns naam een ip adres te verzinnen. Daar zal het via KPN nu wel mis gaan. Maar dit moet wel gewoon werken op die techniek zijn heelveel diensten gebasseerd waarbij mensen lokale servers beschikbaar maken (veel NAS servers bijv.)

Reputatie 7
Badge +28
Kleine update: Er wordt contact met Leaseweb gezocht om gezamenlijk een oplossing te vinden.

: Jouw storingsmelding is samengevoegd met bovenstaande storingsmelding. Het ligt dus bij de goede partij. Hopelijk is dit voor jullie beide snel opgelost :)

Reputatie 1
Badge
, Plex heeft het probleem opgelost aan hun kant (al ben ik nog aan het testen):

http://forums.plex.tv/discussion/215075/update-to-plex-9-16-4-no-connection-to-server/p3

Zij zeggen dat het probleem ligt in mixed casing dns queries. Dus een mix van verschillende hoofdletters/kleine letters zorgt voor het probleem. De devs van Plex hebben in het hierboven genoemden draadje een analhyse staan. Kan zeer nuttig zijn voor Leaseweb. Er zit dus een verschil in de hoe je als dns server hiermee omgaat en google en opendns gaan er anders mee om dan veel providers, en daardoor werkte het voor hen wel maar voor providers niet.

Reputatie 7
Badge +28
: We zijn een aardige tijd verder, het onderzoek is eind vorige week gesloten. Ik quote een klein stukje omdat ik wat moeite heb dit te vertalen. Er is een klein scriptje geschreven dat een paar uur lang elke seconde dig uitvoert met 4 verschillende nameservers. 

"Onderzoek gedaan en zover ik nu kan constateren  lijkt het een probleem bij LeaseWeb te zijn.

Onderstaand scriptje een tijd lang laten draaien en daarbij valt te zien dat vragen die direct aan een logische DNS van Leaseweb worden gesteld , regelmatig niet antwoorden. ( zie bijgevoegde logging.) Het lijkt er dan ook op dat één of meerdere fysieke DNS'server(s)  van Leaseweb niet goed geconfigureerd zijn."

De technische dienst heeft geprobeerd contact te krijgen met een techneut bij Leaseweb voor vervolgonderzoek. Er zou teruggebeld worden, maar dit is helaas niet gebeurd. Uiteindelijk is de storingsmelding daarom gesloten. 

Ik ben wel benieuwd, nu we een maand verder zijn, of het probleem zich bij jou altijd voordoet of dat het af en toe wel werkt.

Joran schreef op 23 mei '16 om 13:59u
@ChrisChris: We zijn een aardige tijd verder, het onderzoek is eind vorige week gesloten. Ik quote een klein stukje omdat ik wat moeite heb dit te vertalen. Er is een klein scriptje geschreven dat een paar uur lang elke seconde dig uitvoert met 4 verschillende nameservers. 

"Onderzoek gedaan en zover ik nu kan constateren  lijkt het een probleem bij LeaseWeb te zijn.

Onderstaand scriptje een tijd lang laten draaien en daarbij valt te zien dat vragen die direct aan een logische DNS van Leaseweb worden gesteld , regelmatig niet antwoorden. ( zie bijgevoegde logging.) Het lijkt er dan ook op dat één of meerdere fysieke DNS'server(s)  van Leaseweb niet goed geconfigureerd zijn."

De technische dienst heeft geprobeerd contact te krijgen met een techneut bij Leaseweb voor vervolgonderzoek. Er zou teruggebeld worden, maar dit is helaas niet gebeurd. Uiteindelijk is de storingsmelding daarom gesloten. 

Ik ben wel benieuwd, nu we een maand verder zijn, of het probleem zich bij jou altijd voordoet of dat het af en toe wel werkt.

Hi Joran,

Bedankt voor de update. Om antwoord te geven op je vraag, het heeft hier met gebruik van de KPN nameservers nog nooit gewerkt. Met de nameservers van Google (8.8.8.8) werkt het wel altijd.

Overigens stuurt Leaseweb me naar KPN ;)

Dit probleem speelt nog altijd. Zowel via mijn KPN 4G verbinding als mijn Telfort VDSL lijn kent de DNS server cloud.leaseweb.net niet, terwijl de DNS server van Google het wel kent. Zou dit weer doorgezet kunnen worden? Ik zal ook een ticket bij Leaseweb openen.

Edit:
Ik heb een ticket aangemaakt bij Leaseweb en ze gemeld dat al deze online checks het domein cloud.leaseweb.net niet kennen, dus dat het probleem hoogstwaarschijnlijk bij hen ligt:
https://www.ip-tracker.org/resolve/domain-to-ip.php?ip=cloud.leaseweb.net
https://check-host.net/ip-info?host=cloud.leaseweb.net
https://whatismyipaddress.com/hostname-ip
https://www.dnsqueries.com/en/dns_lookup.php
http://www.hcidata.info/host2ip.htm
https://www.fastssh.com/page/host-to-ip

Als snelle fix kunnen we inderdaad even de Google DNS servers gebruiken als we de console op de customer portal willen gebruiken, maar Leaseweb moet dit gewoon fixen voor alle DNS servers.

Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat de Google DNS servers het domein wel kennen... 🤔
Reputatie 7
Badge +30
Nou, er is iets anders aan de hand. Cloudflare geeft NXDOMAIN terug, maar Leaseweb, Google (nu ook) en KPN geven gewoon niks terug.

Naar mijn idee is dit (eerst) een probleem voor Leaseweb zoals je al opmerkte.

Reageer