Beantwoord

KPN phishing??

  • 10 November 2019
  • 11 reacties
  • 343 keer bekeken

Hallo!

Ik kreeg een bericht direct naar mijn laptop buiten e-mail om in een pop up venster van mijn browser, dat ik een enquete moest invullen, anoniem en maar 2 vragen wegens de verjaardag van KPN. Alle logo's waren zeer professioneel. Ik moest opschieten, want mijn IP-adres was uitgekozen en er waren maar 2 prijzen voor de 8 overgebleven deelnemers.

Het vermelde IP-adres was inderdaad het mijne.

Fraude of niet? volgens mij geen phishing, want niet via de mail.

Veghelind

icon

Beste antwoord door veghelind 12 November 2019, 18:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Veghelind, welkom op ons forum. 

Niets mee doen. Mijn advies is om een blocker te installeren zoals uBlock Origin. Voor Chrome hier. Hij is ook voor andere browsers te vinden. 

Hoe dan ook, niet mee doen en zeker nergens op klikken! 

Hallo Alex_P

Die adblocker heb ik al, maar bedankt voor je antwoord

Dit is het pop-up venster

Reputatie 7
Badge +24

Dat vind ik erg vreemd. die blocker zou dit zeker tegen moeten houden. Ik gebruik het overigens ook. Ik kan het echt niet plaatsen. Niet toevallig tijdelijk uitgezet? Aan het adres te zien zou dit allang tegengehouden moeten worden. 

@wjb wat vind jij hiervan? 

Adblocker stond aan, altijd

Reputatie 7

In heb geen idee welke gaatje in de beveiliging die phishers gevonden hebben. Wat ik wel weet is dat het legen van de browser cache lijkt te helpen.

Browser geschiedenis verwijderd

Na het legen van de browser cache komt bij openen onderstaand programma het inbraakbericht terug.

 

Reputatie 7
Badge +24

Dat is wel vreemd, dat is volgens mij geen browser toch? Maar een app van Microsoft zelf. 

Ik heb wel een korte uitleg over deze verschijning, het komt en het gaat blijkbaar. 

 

"Het is bekend en een drama. Ze geven een brand gebasseerd op IP maar het komt uiteraard niet bij ons vandaan. Eens in de zoveel tijd is er een golf van dit soort “advertenties”. Meestal zal het up-to-date houden van de browser een (gedeelte van) de pop-ups voorkomen, maar zeker niet alles helaas.

Gezien ze binnenkomen via een advertentienetwerk kunnen ze ook nog voorkomen op gerenommeerde sites.

We halen ze down zo snel we kunnen, voor iedere takedown die we doen komen ze echter met twee nieuwe domeinen.”

Het fenomeen doet zich inderdaad niet meer voor.

Bedankt voor uw aandacht en ik hoop een klein beetje te hebben bijgedragen.

Groet, veghelind

Reputatie 7
Badge +24

Het fenomeen doet zich inderdaad niet meer voor.

Bedankt voor uw aandacht en ik hoop een klein beetje te hebben bijgedragen.

Groet, veghelind

Dat zeker, dankjewel voor de melding hier en uiteraard graag gedaan.