Beantwoord

Kpn Sagemcom 4G Buitengebied

  • 6 January 2019
  • 23 reacties
  • 3973 keer bekeken

Goedendag,

Ik woon in een buitengebied waar ik momenteel internet 4 G heb met V10 + kpn sagemcom 4g.
Wanneer ik alles aansluit veranderd mijn ip adres. Ik heb een eigen radiostation waarmee ik stream.
Op basis van het veranderen van het ip adres valt de verbinding weg met Shoutcast en is de stream niet meer te beluisteren. Kan ik de kpn sagemcom 4g ook als stand alone gebruiken zonder de V10- experia?
Kan kpn sagemcom 4g direct op een losstaande computer internet bieden? Momenteel heb ik aan de V10 experai modum van KPN meerdere computers hangen door middel van switchen. Ik ben geen expert op dit gebied. Vraag is of ik de kpn sagemcom 4g als losse internet aanbieder kan gebruiken. Heb een directe kabel van de 4G naar de computer aangeloten, deze geeft geen prik.
Graag een antwoord.

Mvg,

Bert
icon

Beste antwoord door Bart_ 7 January 2019, 14:55

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Hoogsteen Welkom hier op het forum en goed dat je deze vraag hier stelt. Het antwoord is eigenlijk erg kort. Je kunt het 4G-modem niet als losstaand modem gebruiken; het werkt alleen in combinatie met je Experia Box. Beide apparaten werken met elkaar. Het 4G-signaal wordt vanaf het 4G-modem naar de Experia Box verzonden, die het weer als wifi-signaal doorzet. Hier lees je er iets meer over.
Dat is duidelijk Bart.
Nu heb ik een eigen 4G modem. Kan ik de Sim 4G buitengebied plaatsen in mijn eigen modem en thuis een aparte netwerk opzetten?
Hoor graag van je, bij T-Mobile heb je de mogelijkheid om via 4G en eigen modem een thuis netwerk te maken zonder dat deze met de V10 experia in contact staat.

Mvg,

Bert Hoogsteen
Dat is duidelijk Bart.
Nu heb ik een eigen 4G modem. Kan ik de Sim 4G buitengebied plaatsen in mijn eigen modem en thuis een aparte netwerk opzetten?
Hoor graag van je, bij T-Mobile heb je de mogelijkheid om via 4G en eigen modem een thuis netwerk te maken zonder dat deze met de V10 experia in contact staat.

Mvg,

Bert Hoogsteen

Volgens eerdere berichten op dit forum verandert het publieke IP adres maar 1 keer, tenzij je natuurlijk steeds de Sagemcom uit zet en de V10 herstart.

4G voor Thuis is wel onafhankelijk van je DSL internet, maar het publieke IP adres verandert elke 24 uur, omdat de link gereset wordt (Zangstrennung). Verder is het maar 100GB, daarna wordt de verbinding verbroken. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je daar heil in ziet als je zaken als een audio streaming server wilt draaien. Maar misschien is de V10+Sagemcom combinatie kwa IP routing en handling weerbarstiger dan ik denk.
Hallo tmoesel,

Begrijp ik jou goed?
Wanneer ik de 4G + V10 gecombineerd aanzet mijn IP adres maar 1 keer aangepast wordt? Je spreekt over onafhankelijk van DSL. Betekent dit dat ten alle tijden mijn ip adres hetzelfde blijft?
Kortom is dit het ip adres van de V 10? Ik ben qua kennis hier niet zo thuis mee. Ik dien bij het streamen mijn IPv4 poort te forwarden. Wellicht heb je hier ook kennis over dat deze hetzelfde wordt? Bedank alvast voor je support.

Mvg Bert
Hallo tmoesel,

Begrijp ik jou goed?
Wanneer ik de 4G + V10 gecombineerd aanzet mijn IP adres maar 1 keer aangepast wordt?

Inderdaad. Alleen als je met je abonnement van alleen DSL overgaat naar dit hybride DSL+4G, verandert het IP adres van de V10 eenmalig en blijft daarna gewoon altijd hetzelfde. De Sagemcom wordt transparant bijgeschakeld middels Multicast TCP techniek. De basis blijft de V10 en je kan ook gewoon portforwarden.

Je spreekt over onafhankelijk van DSL.

Dit is zo als je T-Mobile zou nemen. Dan heb je 2 losse internetverbindingen. Die combineren is eigenlijk onbegonnen werk. Maar is ook niet aan de orde omdat je nu al het systeem van KPN hebt.
Heb ff proefgedraaid, al mijn gadgets zoals thermostaat zijn dan niet meer te gebruiken.
Niet echt bevordelijk. Zit toch te denken om naast mijn adsl verbinding een tweede modem te gebruiken. Deze zal alleen voor mijn eigen radiostation worden gebruikt. Dus de andere computers op de gewone adsl verbinding. Kan de 4G Sim in een andere Sim modem kunnen worden geplaatst en een tweede losstaande internetverbinding maken?
De V10 in deze hybride modus doet geen NAT loopback, dus je kan b.v. je radiostation niet via het externe/publieke IP adress vanuit thuisnetwerk bereiken. Ik weet niet of er dit aan de hand is, maar lijkt mij het meest waarschijnlijke. Of je hebt de V10+Sagemcom anders op elkaar aangesloten dan dat de handleiding voorschrijft en dat het daarom niet werkt.

Om b.v. je thermostaat uit te lezen/testen, kan je het makkelijkst met een smartphone met Wifi uit, dus via 4G buitenom, je externe IP adres benaderen.

Andere pogingen/geknutsel zal sowieso tot falen leiden, omdat dit 4G gebeuren maatwerk is bij een bestaande KPN DSL lijn en abo. Het is geen los mobiel data abo o.i.d. en je betaalt ook niks extra. KPN heeft veel aan integratiewerk gedaan om het grote euvel van 2 losse netwerken wat jij wilt, niet te hebben. Temeer ook omdat voor alleen 4G de externe IP adressen veel vaker wisselen, zodat je als extra ook nog een DDNS account/service nodig hebt.
dank Tmoesel, zal eens wat verder borduren.
wellicht klop ik hier weer aan voor info.

GreetZ Bert.
Goedenavond,

Ben nu zo'n 4 dagen aan testen om de Kpn Sagemcom 4G Buitengebied juist te krijgen.
Alles is nu werkend. Sagencom aangesloten op de V10. Haal snelheden van ruim 30Mbs down en 1,5 Mbs Up. Grote stap gemaakt als je van 8 Mb komt. Echter voldoet het allemaal nog niet aan mijn wensen.
Eerder opgemerkt dat ik mijn tehermostaat met de aansluiting Kpn Sagemcom 4G Buitengebied en V10 niet meer benaderen. Wanneer ik de kabel van de Kpn Sagemcom 4G Buitengebied uit de V10 haal lukt dit prima. Heb zoals gezegd te IPv4 forwarded. Geeft de Kpn Sagemcom 4G een andere IPv4 dan de V10?
Zo ja, hoe kom ik erachter welke IP dit is? Voor zowel thermostaat als mijn radio streamingzender kom ik met de Kpn Sagemcom 4G Buitengebied + V10 niet tot een connectie, eveneens wordt bij streaming wel een verbinding gelegd met de server maar geeft geen audio door, kennelijk blokkeert er iets.
Werken met de eerder gemelde oplossing om mijn wifi uit te zetten en met mobiel (ook KPN) de thermostaat bereiken lukt niet. Wie helpt me verder. Snelheden Kpn Sagemcom 4G Buitengebied zeer goed te noemen maar nu beperk ik me te veel in andere dingen. Wie heeft er een sluitende oplossing.

https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
@Hoogsteen Ik denk je het verkeerde externe IP adres gebruikt. Met Sagemcom aangesloten kun je b.v. op deze site
https://whatismyipaddress.com/
kijken wat je externe IP is.
Dan als eerste maar eens die thermostaat. Welk poort heb je geforward? en is het UDP of TCP?
@tmoesel mijn op adres is niet gewijzigd. Dit had ik ook al getoetst.
verder met de thermostaat dien ik in te loggen op een portal van Nefit, vervolgens stappen volgen om dmv WiFi de thermostaat te vinden.
Zal kijken of hier ook nog rare dingen staan.

GreetZ
Ok, nogal wat stappen/hulpsoftware dus om de thermostaat te verbinden. Als je ergens een URL met handleiding van het type hebt kun je die misschien hier op forum posten. Dan is misschien snel te zien waar het probleem kan zitten. Eigenlijk heb je min of meer dezelfde situatie als bij een providerwissel. Er gaat dan vaak nogal wat mis in eerste instantie of werkt niet.

Zelfde principe voor radiostreaming. Zonder meer info wat voor software, OS , versie etc dit is, heeft het weinig zin om hulp te vragen, medeforumleden kunnen er dan niets mee.
Reputatie 5
Badge +3
Het probleem van Hoogsteen lijkt wel iets op het onze, wij gebruiken in (alle) Windows vaak het commando FTP om applicaties te verzenden naar een externe server
Nu is het vreemde dat bij aangesloten 4G buitengebied modem de commando's PUT (senden) en GET (ontvangen) niet meer werken.
Koppel je de 4G Sagem modem los dan werkt alles feilloos.

Wie weet 'n oplossing?
@racinfo2 Hybride DSL+4G is nogal een complex geheel 'onder de motorkap'. Het is niet compleet transparant voor 100% van de internetprotocollen. B.v. zaken die via UDP protocol werken, worden niet versneldt. Het applicatie protocol FTP bestaat al zeer lang, maar in een bepaalde werkingsmodus stelt het specialle eisen aan een firewall. FTP kan 'passive' of 'active' modus hanteren en de laatste kan problemen opleveren denk ik. Probeer daarom een passive modus in te stellen;
Zie als voorbeeld onderstaande. Dit is op een Linux installatie, het lijkt erop dat hier standaard active modus wordt gebruikt.

code:
230 OK. Current directory is /home/ftp 
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp> passive
Passive mode: off; fallback to active mode: off.
ftp> passive on
Passive mode: on; fallback to active mode: off.
ftp>
Reputatie 5
Badge +3
Vriendelijk dank voor de reactie. Er zijn helaas veel FTP protocollen, die van UNIX is er een van maar de door mij gebruikte kent (helaas) dat commando "passive" niet, hierbij een overzicht van de FTP commando's geldig in alle Windows versies.
-



Wellicht ten overvloede merk ik op dat het probleem zich alleen voordoet bij aangesloten 4G buitengebied modem, koppel ik die los dan werkt alles naar behoren.
Er is maar 1 FTP protocol, maar er zijn vele FTP client programma's (en ook vele FTP server programma's).

Ik lees dat het standaard FTP programma in Windows geen passive mode kan. Je kan een ander programma gebruiken die dat wel kan, b.v. WinSCP. Of iets gebruiken gebaseerd op een ander protocol om bestanden heen en weer te zenden. Iets door een ssh tunnel zou ik persoonlijk gebruiken, dat kan b.v. WinSCP ook wel naar ik mij weet te herinnneren.

Zie ook
https://stackoverflow.com/questions/18643542/how-to-use-passive-ftp-mode-in-windows-command-prompt
http://slacksite.com/other/ftp.html
Reputatie 5
Badge +3
Ik denk toch dat we in de verkeerde hoek aan het zoeken zijn @tmoesel, ik heb het idee getest, door in de ftp mode quote pasv te typen, de opdracht wordt gewoon geaccepteerd doch mijn get of put commando daarna resulteert in (na enige tijd) afsluiten door de host.
Overigens heb ik mijn firewall niet uitgeschakeld, dat is immers niet haalbaar in een wijd klantbestand.

Ik blijf het echter vreemd vinden dat zonder 4G modem alles naar behoren werkt. De blokkering van het 'get/put/delete' commando door het 4G modem is raar, vreemd en niet te verklaren zonder hulp van de software ontwikkelaar ervan denk ik.
Als je alle info van de stackoverflow link doorleest, zie dat quote pasv in de windows ftp client nog steeds in active mode laat. Verder geeft de link ook een tip hoe het in de Verkenner wel in passive mode zou kunnen werken.

SIB, dus hybride DSL+4G doet flink wat aanpassingen aan de firewall in de Experiabox en o.a. NAT loopback werkt niet meer als je 4G modem ook hebt aangesloten. NAT loopback is ook een wat meer complexere zaak vergeleken met een basis simpele implementatie van een firewall. FTP in active mode vereist ook speciale maatregelen en ik kan mij voorstellen dat men dat achterwege heeft gelaten. Gebeurd wel vaker en het advies is dan: gebruik passive mode. Ik geef geen garantie dat het met passive mode wel werkt, maar ik zou dit simpleweg proberen. Ikzelf doe in ieder geval geen moeite om active FTP te laten werken in eigen software routing zaken (IoT, op afstand besturing etc). Maar KPN ontwikkelaars kunnen meelezen
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb het geprobeerd, zie mijn eerdere post maar het resultaat bleef hetzelfde, helaas.
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb het geprobeerd, zie mijn eerdere post maar het resultaat bleef hetzelfde, helaas.

Scherm Copy



Na de opdracht "put index.img" wordt na enige minuten de verbinding verbroken, er gebeurt verder niets en er wordt niets geupload.
@racinfo2 Heb je dit nu wel of niet gelezen:
"
The Windows FTP command-line client (ftp.exe) does not support the passive mode, on any version of Windows. It makes it pretty useless nowadays due to ubiquitous firewalls and NATs.

Using the quote pasv won't help. It switches only the server to the passive mode, but not the client.
"
Volgens mij blijf je stug proberen om met ftp.exe het werkend te krijgen, terwijl er toch duidelijk staat dat dat niet tot succes leidt. Of je bent de engelse taal niet voldoende machtig. Je zal een ander programma dan ftp.exe, wat standaard bij windows zit, moeten gebruiken.

En nogmaals ten overvloede, FTP active mode, levert complicaties op met diverse firewalls. Al jaren geleden had ik hier zelf ook mee te maken in interne bedrijfsnetwerken. FTP active mode werd niet toegestaan, als je FTP wou, was passive FTP de optie die wel werkte.

Waarom gebruik je niet de standaard Windows verkenner zoals aangegeven in gerefereerde artikel?
Dan hoef je ook geen WinSCP o.i.d. de downloaden.
Reputatie 5
Badge +3
Ik had het niet gelezen, sorry. Maar het ging mij uitsluitend over het, nu voor de 3e maal rariteit, dat mijn ftp appicaties prima werken op het Experia modem ZONDER aangesloten G4 Modem.
Mijn kwestie is: waarom niet met?

ps
Dat met de verkenner heeft hier niets mee te maken, natuurlijk werkt dat.
Ik had het niet gelezen, sorry. Maar het ging mij uitsluitend over het, nu voor de 3e maal rariteit, dat mijn ftp appicaties prima werken op het Experia modem ZONDER aangesloten G4 Modem.
Mijn kwestie is: waarom niet met?

Omdat met de firewall van de hybride combinatie geen active FTP ondersteunt, simpel gezegd. De details van waarom dat zo is kun je destileren uit de tweede link met uitleg omtrent FTP die ik gegeven hebt.

Reageer