Beantwoord

KPN Servicetool geen internet tijdens online bankieren

• 12 januari 2016
  • 12 reacties
  • 813 keer bekeken

KPN Servicetool treedt sinds enige dagen  in werking bij online bankieren met de mededeling dat er geen internetverbinding is. Het blijkt dat gewoon kan worden gebankierd. Er is een upgrading van windows 10 geïnstalleerd. Ik zie het daarvóór getoonde blokje met de "bankbeveiliging" boven in het scherm niet meer. Zodra is uitgelogd bij de bank geeft KPN Servicetool aan dat probleem is opgelost terwijl ik dus geen probleem heb gehad met bankieren. Ra, Ra wat is dit....?

Goet olin

Admin: bericht verplaatst naar juiste board en titel aangepast ivm vindbaarheid

icon

Beste antwoord door nick93 12 januari 2016, 22:03

Olin schreef op 12 jan '16 om 21:36u
KPN Servicetool treedt sinds enige dagen  in werking bij online bankieren met de mededeling dat er geen internetverbinding is. Het blijkt dat gewoon kan worden gebankierd. Er is een upgrading van windows 10 geïnstalleerd. Ik zie het daarvóór getoonde blokje met de "bankbeveiliging" boven in het scherm niet meer. Zodra is uitgelogd bij de bank geeft KPN Servicetool aan dat probleem is opgelost terwijl ik dus geen probleem heb gehad met bankieren. Ra, Ra wat is dit....?

Goet olin

Beste Olin,

Je gebruikt waarschijnlijk beveiliging software van Fsecure ? (kpn veilig)

tijdens een inlog sessie van jou bank zorgt fsecure er voor dat alle andere verbindingen tijdelijk geblokkeerd worden. Dit is extra veiligheid, dit zodat andere progamma's tijdens jou internetbankieren geen informatie kunnen versturen over jou.

De servicetool merkt op dat moment terecht op dat jou internetverbinding niet geheel werkt.

Is dus niets om je zorgen over te maken, na het beëindigen van je sessie herstelt de verbinding en verdwijnt de melding.

Als je dit storend vind kan je de servicetool verwijderen zoals het advies van

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Wat is dit nu weer voor een ongein van die KPN Servicetools.

Wat ben ik blij dat ik die Servicetools nog nooit gebruikt heb en wel om de volgende redenen:

1. De KPN Servicetools maken meer kapot dan je lief is.
  2. De beveiliging van de KPN Servicetools is erbarmelijk.
De KPN Servicetools zijn bij ons thuis opgenomen in de lijst van verboden applicaties.

Ik raad ook iedereen aan om de KPN Servicetools nooit te gebruiken en ook te verwijderen van alle PC's waar deze op geïnstalleerd is.

Tevens adviseer ik om laptops en PC's van derden (zoals vrienden of studiegenoten van de kinderen) te weren op het eigen netwerk, of je ervan te vergewissen dat de KPN Servicetools niet op die laptops/PC's geïnstalleerd is.

Zolang KPN geen werk maakt van een gedegen beveiliging zouden wat mij betreft de KPN Servicetools verboden moeten worden.

Kan je overigens eens een screenshot plaatsen van die melding die je krijgt?

Als je geen slotje meer ziet terwijl je op die site van de bank zit, dan zou ik absoluut geen gebruik meer maken van de betreffende PC/laptop zolang dat niet verholpen is.

Gooi die KPN Servicetools er eens af, heb je dan het slotje wel weer?

Reputatie 2
Badge +1
Olin schreef op 12 jan '16 om 21:36u

Goet olin

Beste Olin,

Je gebruikt waarschijnlijk beveiliging software van Fsecure ? (kpn veilig)

tijdens een inlog sessie van jou bank zorgt fsecure er voor dat alle andere verbindingen tijdelijk geblokkeerd worden. Dit is extra veiligheid, dit zodat andere progamma's tijdens jou internetbankieren geen informatie kunnen versturen over jou.

De servicetool merkt op dat moment terecht op dat jou internetverbinding niet geheel werkt.

Is dus niets om je zorgen over te maken, na het beëindigen van je sessie herstelt de verbinding en verdwijnt de melding.

Als je dit storend vind kan je de servicetool verwijderen zoals het advies van

Reputatie 7
Badge +30
Hier valt mijn mond van open. Kan je helemaal niets meer als je internetbankiert en KPN Veilig geïnstalleerd hebt?

Stiekem ben ik dan best wel benieuwd wat KPN Veilig precies blokeert dan, want je browser moet verbinding hebben en browser extensies werken dan dus ook?

Robin
Oké Nick93 bedankt voor jouw reactie. Ik maakte me ook geen zorgen hoor, maar omdat de actie van de Servicetool in deze situatie vroeger niet voorkwam als reactie op de beveiliging van F- secure, die ik overigens prima vind, kijk ik er wat vreemd tegenaan. Je wordt toch een beetje op het verkeerde been gezet.

Olin

Beste Robin,

Zoals je kunt lezen in mijn reactie op het antwoord van nick93 is de soep niet zo heet als die wordt opgediend.

Ik ben verder niet ontevreden over KPN Servicetool. Ik gebruik de tool nog wel eens voor b.v. het wisselen van een kanaal wanneer het erg druk is in mijn wooncomplex met gebruikers op het net.  Gebouw is 7-hoog met 3 aan elkaar grenzende stapels woningen. dat zijn er 21 dus.

Olin

Reputatie 2
Badge +1
_ Kpn veilig is niet meer dan een product van fsecure, alleen met een KPN sausje. Ziggo en Telfort doen bijvoorbeeld het zelfde.

Na het eindigen van het internetbankieren stopt deze blokkade, en werkt alles weer vanzelf. Als gebruiker ondervind je geen last hiervan, tenzij je tijdens het bankieren iets anders wil doen. Hij blokkeert trouwens alleen uitgaande verbindingen van de pc behalve die van de banksite.

Als je meer wil weten zou je eventueel op de site van Fseucre kijken, of het forum daar.
@olin

Kan goed kloppen, ik heb de melding zelf ook pas na de laatste update van Fsecure. Op mijn laptop had ik dit al een maand maar op mijn vaste pc ook sinds deze week. Blijkbaar zit er wat tijd tussen het uitrollen van de update's.

Ik geef je groot gelijk dat dit verwarrend kan werken.

Nick.

Reputatie 7
Olin schreef op 12 jan '16 om 22:30u
Beste Robin,

Zoals je kunt lezen in mijn reactie op het antwoord van nick93 is de soep niet zo heet als die wordt opgediend.

Ik ben verder niet ontevreden over KPN Servicetool. Ik gebruik de tool nog wel eens voor b.v. het wisselen van een kanaal wanneer het erg druk is in mijn wooncomplex met gebruikers op het net.  Gebouw is 7-hoog met 3 aan elkaar grenzende stapels woningen. dat zijn er 21 dus.

Olin

Moet jij inloggen in die KPN Servicetools om bepaalde instellingen zoals bijvoorbeeld dat wifi kanaal of iTV pincode te wijzigen?

Wat als iemand anders die KPN Servicetools op zijn/haar laptop heeft staan en die op jouw netwerk aansluit, moet die persoon dan inloggen of kan die soms ook zonder inloggen jouw instellingen aanpassen?

Door de bovenstaande vragen te beantwoorden zie je waarom ik de beveiliging van de KPN Servicetools als erbarmenlijk bestempel.

Beste wjb

Toegang tot mijn netwerk is afdoende beveiligd met meerdere inlogcodes en wachwoorden.

Als derden al een laptop zouden willen aansluiten op mijn netwerk, gebeurd dat slechts met mijn toesteming. 

Reputatie 7
Badge +30

Olin schreef op 14 jan '16 om 13:06u

Beste wjb

Toegang tot mijn netwerk is afdoende beveiligd met meerdere inlogcodes en wachwoorden.

Als derden al een laptop zouden willen aansluiten op mijn netwerk, gebeurd dat slechts met mijn toesteming. 

kabeltje in de experiabox en klaar

E-box niet zonder meer bereikbaar. Je ziet er is over nagedacht.

Reputatie 7
Olin schreef op 14 jan '16 om 13:06u
Beste wjb

Het gaat mij helemaal niet om "jouw netwerk", maar om "het netwerk van de consument".

Dat jij genoegen neemt met het feit dat iemand, zonder enige vorm van login, jouw wifi kanaal kan aanpassen, de pincode en betaalcode van jouw TV abonnement kan wijzigen, jouw Experia Box een factory reset te geven, etc., is jouw zaak, maar wat mij betreft is de beveiliging van de KPN Servicetools dus ver beneden de maat en zelfs zo slecht dat de consument gewaarschuwd dient te worden.

Dat jij dan ook nog zegt dat "er over nagedacht is" laat ik graag aan jou, wat mij betreft wordt het hoog tijd dat KPN eens echt gaat nadenken over de tekortkomingen in tools als deze en gaat zij op hele korte termijn er voor zorgen dat de KPN Servicetools wel veilig worden.

Reputatie 1
Er is contact geweest met F-Secure, de ontwikkelaar van KPN Veilig, en dit probleem is nu opgelost. De Servicetool van KPN zal gewoon blijven functioneren wanneer je gaat internetbankieren en het conflict tussen beide tools zal niet meer voorkomen.

Reageer