Beantwoord

KPN stelt - glasvezel of internet wordt afgesloten - SPAM?

  • 15 November 2022
  • 29 reacties
  • 537 keer bekeken

Reputatie 1

Ik kreeg verschillende mails hierover - en ik heb ze als spam aangemerkt.
Vanavond werd ik gebeld door iemand die thuis werkte (zo te horen) en een afspraak wilde maken om glasvezel te installeren. 
1 in mijn huis kan geen glasvezel geïnstalleerd worden. 
2. bovendien werkt mijn internet verbinding prima.

Is dit echt afkomstig van KPN?
En zo ja, kan KPN beslissen om mijn verbinding af te sluiten (dat stond in de mails nl.)?

Mvrgr.
 

icon

Beste antwoord door Ward_ 22 November 2022, 13:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hallo @Madelei4 

via onderstaande link kun je lezen het het in de regel in zijn werk gaat:

 

Of de mail spam is of niet kan je zien aan de emailadres waarmee de mail verstuurd is. Eindigt dit met @kpn.com dan is het afkomstig van kpn. Je moet dan wel naar echte afzender kijken, niet de naam in de inbox van je mail programma. En bij twijfel over spam of niet, nooit klikken op linkjes in de email!

Of kpn echt klanten afsluit weet ik niet. Als dit al gebeurd dan vermoedelijk alleen op adressen waar al lange tijd glasvezel aansluiting als alternatief is. Is er bij jou recent of al lang geleden glasvezel aangelegd?

Reputatie 1

Dank voor de link naar de informatie.  ik heb niet alles gelezen, want veel gaat over het aanleggen van de glasvezelkabels en de providers. Deze glasvezelkabels zijn jaren geleden in de wijk aangelegd. Vervolgens is ooit eens een monteur langs gekomen om ze uiteindelijk ‘in de meter kast’ te laten eindigen want iets anders was niet mogelijk.

Aansluiting naar de appartementen zijn niet gebeurd omdat het praktisch gezien niet kan. De kabels zouden door de muren en vloeren van de buren vervolgens door mijn vloer, of anders via het dak door de schoorsteen en dan weer een gat in mijn muur.... Raad 's : ik heb daar helemaal geen zin in. En de buren ook niet.

 

Aan Woodman: het was idd geen spam - ik heb een speciaal email-software die alles eerst laat zien zodat ik foute emails op de server kan laten staan. Ik noem deze berichten spam vanwege de toon.


“We zetten je internetaansluiting gratis over naar glasvezel. Dit doen we omdat je huidige internetaansluiting stopt. Daarom krijg je binnen 1 week per e-mail een verzoek om een monteursafspraak te plannen……..zetten we je aansluiting gratis over naar glasvezel. Want als we dit niet doen, dan stopt je internet, telefoon en/of tv over 2 maanden.’

Klinkt erg crisis achtig.


 

 

Reputatie 4
Badge

@Madelei4 

Ik heb ook ergens gelezen dat dit wel mogelijk is , daar Kpn wil stoppen met koper en volledig over gaat op glasvezel. Of dit nu al is , durf ik je niet te zeggen. mvg

Reputatie 7
Badge +24

Op termijn gaat het gewoon echt gebeuren dat KPN uiteindelijk het telefoonnetwerk uit zet. Als het al jaren geleden is dat KPN glasvezel bij u heeft gelegd, dan zou het kunnen dat da binnenkort bij u gaat gebeuren. Dus dit:

De kabels zouden door de muren en vloeren van de buren vervolgens door mijn vloer, of anders via het dak door de schoorsteen en dan weer een gat in mijn muur....

Zal toch over nagedacht moeten worden. In theorie zou KPN deze werkzaamheden bij u gratis moeten komen verrichten. Zij zijn immers degene die het willen. Niet u.

Reputatie 1

Ik moet zeggen dat ik intussen denk aan een andere provider, ook vanwege de diensten die verdwenen zijn.  Slechts het ‘gedoe’ hou me tegen. 

Mijn internet loopt via een Fritzbox… Waarom zou dat ineens niet meer werken trouwens? Toen xs4all werd ‘overgenomen’ door KPN is mij gezegd dat het niet zou verdwijnen…




 

Uw Fritzbox heeft daarmee niets van doen. Er zijn 2 vormen van vaste aanvoerlijnen voor uw internet: Coax-kabel ( Ziggo bijv.) en de koper (telefoon)leiding ( bijv. KPN). Die laatste, de koperleiding dus, gaat KPN  vervangen door glasvezelbekabeling, want stabieler en sneller. Thats it!

Reputatie 4
Badge

Je haalt daarmee de woorden uit me mond.  😉

Reputatie 1

Okay. That's it.
Alleen hét gewoon niet kan, wat doet KPN? In de correspondentie (ook telefonisch), worden geen alternatieven aangeboden. Heeft KPN geen concurenten meer in NL?
 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft KPN geen concurenten meer in NL?

Zeker wel. Maar ze hebben allemaal een kabel naar uw woning nodig. Dus u zult er toch voor moeten zorgen dat da kan. Anders geen internet en tv in de woonkamer. 

U woont in een appartementencomplex? Is er geen vereniging van eigenaren?

Welke weg volgt de huidige telefoonlijn eigenlijk? Komt die op een andere plek binnen dan de meterkast? 

Reputatie 1

...Dus u zult er toch voor moeten zorgen dat da kan. Anders geen internet en tv in de woonkamer. 

U woont in een appartementencomplex? Is er geen vereniging van eigenaren?
Welke weg volgt de huidige telefoonlijn eigenlijk? Komt die op een andere plek binnen dan de meterkast? 

 

Ben gewoon huurder via woningstichting; oude gerenoveerde huizen (1930); 3 verdiepingen; laatste keer zo'n 4 jaar geleden complete update.

Toen hingen de orangekabels al voor de voordeur. Alleen noch KPN noch de woningstichting heeft het meegenomen (ondanks melding van mijn kant overigens). Te ingewikkeld. Moest via de kelder of via het dak achterlangs doorgetrokken worden, enzovoort.

Ook de verschillende technici die langsgeweest zijn voor en na deze operatie concludeerden dat het te ingewikkeld was.  Mijn buurvrouw, die haar internet  had opgezegd om de glasvezel te laten installeren kreeg vervolgens van de monteur te horen: het kan niet. En dan de kosten.
 

Als ik u goed begrijp, geldt voortaan voor alle nederlanders óf kabel, óf glasvezel, óf antenne op het dak? 
 

 

Reputatie 7
Badge +24

Als ik u goed begrijp, geldt voortaan voor alle nederlanders óf kabel, óf glasvezel, óf antenne op het dak? 

Dat is niet voortaan. Dat is altijd al zo geweest.

Met een antenne op dak heeft u geen internet. Wel tv, maar geen internet. Voor internet zal er echt een kabel moeten komen.

Gewoon via de trap omhoog? Is dat geen optie? Het kabeltje langs de trap met spijkerklemmetjes vast zetten? Het is niet mooi, maar je moet wat. En bij een huis van bijna 100 jaar oud zal er hier en daar wel meer wat over de muur lopen.

Reputatie 1

 

Gewoon via de trap omhoog?

Om de een of andere reden kwam dit nooit als een optie bij alle monteurs die langskwamen. Wellicht omdat de trap gemeenschappelijk domein is.

Als ik me goed herinner keken ze vooral naar ‘de plek waar de telefoonaansluiting zat in mijn huiskamer’ maar wellicht doet deze er niet meer toe in 2023.

We zullen zien.

Reputatie 7

Ben gewoon huurder via woningstichting; oude gerenoveerde huizen (1930); 3 verdiepingen; laatste keer zo'n 4 jaar geleden complete update.

Als je huurder bent dan zal je sowieso jouw medewerking moeten geven als de verhuurder wil dat die glasvezel aangelegd gaat worden. Dat geldt overigens ook voor eigenaren van appartementen als een glasvezel door hun woning naar een bovenliggend appartement doorgetrokken moet worden.

 

En dan de kosten.

De aanleg van glasvezel door KPN NetwerkNL is gratis.

 

Mijn advies: Direct laten aanleggen, je zult er absoluut geen spijt van krijgen.

Reputatie 1

De aanleg van glasvezel door KPN NetwerkNL is gratis.

Mijn advies: Direct laten aanleggen, je zult er absoluut geen spijt van krijgen.

Gratis aanleg maar duurder abonnement daarna. En alle extra kosten, etc. en dan de tijd die ik zal moeten investeren om dit goed te laten functioneren etc. tijd die ik voor andere dingen nodig heb. 
 

Nog een vraag wjb: kan deze wifi-soort via glasvezel uitgezet worden? (bijv. s’nachts)



 

Reputatie 7

Gratis aanleg maar duurder abonnement daarna.

Nee, het abonnement is precies even duur.

 

En alle extra kosten, etc.

Welke extra kosten? Daar waar nu dat koperlijntje binnenkomt zal een glasvezel binnenkomen met daarop een ONT (glasvezel"modem"). Een kwestie van jouw FRITZ!Box omhangen en draaien maar.

 

Nog een vraag wjb: kan deze wifi-soort via glasvezel uitgezet worden? (bijv. s’nachts)

Daar verandert helemaal niets in, je behoudt namelijk gewoon jouw huidige apparatuur.

Hoi @Madelei4 .  Ik lees aandachtig mee en wil graag jouw specifieke situatie even nader onder de loep nemen. 

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Reputatie 1

Hoi @Madelei4 .  Ik lees aandachtig mee en wil graag jouw specifieke situatie even nader onder de loep nemen. 

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Intussen, na 2 uren telefonische gesprekken met de ene dan met de andere, en zo voort, werd ik verwezen naar XS4all...Ze konden de situatie en problemen heel goed uitleggen waarbij afgesproken is dat een eerste monteur goed naar de ‘situatie’ gaat kijken (mn of het mogelijk is en zo ja, hoe).
Als het niet haalbaar is, zoek ‘men’ naar een alternatieve oplossing.

 

Reputatie 7

Als het niet haalbaar is, zoek ‘men’ naar een alternatieve oplossing.

Ik zie echt niet waarom het niet haalbaar zou zijn en wat dan een "alternatieve oplossing" zou moeten zijn.

Het omschakelen van VDSL naar Glas is zeer eenvoudig en er verandert helemaal niets. Je contract blijft hetzelfde en ook jouw FRITZ!Box hoedt niet vervangen te worden. Het is echt een kwestie van plugje eruit (VDSL) en plugje erin (Glas).

Reputatie 1

Als het niet haalbaar is, zoek ‘men’ naar een alternatieve oplossing.

Ik zie echt niet waarom het niet haalbaar zou zijn en wat dan een "alternatieve oplossing" zou moeten zijn.

Het omschakelen van VDSL naar Glas is zeer eenvoudig en er verandert helemaal niets. Je contract blijft hetzelfde en ook jouw FRITZ!Box hoedt niet vervangen te worden. Het is echt een kwestie van plugje eruit (VDSL) en plugje erin (Glas).

We zullen het as donderdag weten. Tot nu toe was het niet mogelijk, maar wie weet, zijn de wonderen de wereld niet uit….;-)

 

Okay.  Dan wachten we dat gewoon even af. Als er daarna toch vragen ontstaan mag je mij altijd aanschieten in dit topic. 

Reputatie 7
Badge +10

@Madelei4 Er is al veel gezegd maar vanuit mijn functie weet ik veel van het uitzetten van de koperverbinding dus ik zal nog wat toelichten (ook voor anderen die meelezen).

Ja, KPN gaat echt alle koperverbindingen uitzetten, daar waar ook glasvezel aanwezig is. Dat begint op 22 februari met een grote hoeveelheid (circa 2,2 miljoen) en daarna elke 1e dag van het kwartaal. 1 april, 1 juli etc.. Voor elk adres is een periode van drie jaar gehanteerd om dat aan te kondigen. Voor aanstaande februari was die aankondiging dus in februari 2020. Niet aan klanten maar aan de providers. Die dan hun klanten moeten informeren.

Bij dat aankondigen wordt wel gekeken of er een glasvezelaansluiting bestelbaar en ook nog vrij is. In jouw geval is vanuit de administratie niet te zien dat de aansluiting ergens zit waar deze wellicht niet gebruikt kan worden. Ik lees dat er nu alsnog een monteur langs komt en dat is goed. De monteur is de enige die kan bepalen of de aansluiting nu wel of niet bruikbaar is. Zo wel, dan kan je overgezet worden. Zo niet, dan moet deze monteur bij KPN Netwerk een verplaatsing laten aanvragen. Daarvoor moet de aannemer van KPN Netwerk langskomen want dat zou betekenen dat de hele glasvezelkabel verlengd of verlegd moet worden. En als ook deze aannemer constateert dat zelfs verplaatsing niet mogelijk is, dan vervalt het uitzetten van jouw koperverbinding uiteraard. We sluiten klanten niet af als er geen bruikbaar alternatief is.

Reputatie 1

@Madelei4 Er is al veel gezegd maar vanuit mijn functie weet ik veel van het uitzetten van de koperverbinding dus ik zal nog wat toelichten (ook voor anderen die meelezen).

<...>  We sluiten klanten niet af als er geen bruikbaar alternatief is.

Laatste zin is een hele opluchting.

 

Reputatie 1

De monteur is langs geweest, aanvankelijk zag het er niet zo goed uit.  Maar een extra zoektocht vond hij de oude telefoonlijnen achter een plankje verborgen.
Dus is de migratie van koper naar glas alsnog gelukt. :-) eind goed al goed.

 

 

Heel mooi, toch krijg ik nog niet goed beeld van wat er gebeurd is, is de telefoondraad vervangen door UTP kabel ? Want waarom een zoektocht naar de koperdraden als er glasvezel beschikbaar is ?