Beantwoord

KPN SuperWifi punten installeren

  • 8 March 2020
  • 29 reacties
  • 11423 keer bekeken

Hi @DeLaVrie, welkom op het forum.

Dat is een hele goede vraag die je stelt. Als je een Experia Box V10a hebt, dan blijft de wifi actief op de Experia Box. Heb je een ander type Experia Box, dan wordt de wifi hierop uitgeschakeld als je de SuperWifi punten aansluit. De SuperWifi punten nemen dan de wifi over van de Experia Box. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.


Beste Ron,

 

Ik lees overal op internet dat de Experia V10A het enige modem is waarvan de wifi ingeschakeld blijft nadat de KPN Superwifipunten zijn geïnstalleerd. Echter heb ik geprobeerd om de wifipunten op te zetten net als voorgesteld door @DeLaVrie, maar het lijkt erop dat dit alleen mogelijk is als één wifipunt bekabeld verbonden is met het modem. Om de wifirange te vergroten moet dit pakket, in combinatie met de V10A, toch ook volledig draadloos te installeren zijn? Anders zou dit betekenen dat je nooit het tweede Superwifipunt op de tweede verdieping kunt installeren zonder een lange bekabelde internetverbinding naar het modem.

Uw collega’s van de KPN servicedesk hebben mij bij de aanschaf van de Superwifipunten, na uitleg van bovenstaande wifioplossing, ook telefonisch bevestigd dat het pakket volledig draadloos opgezet kan worden. Helaas is het mij nog niet gelukt en biedt de KPN Thuis app ook geen uitkomst.

 

Tot slot vraag ik mij daarom af waarom ik nergens hiervoor een handleiding kan vinden en waarom ook de KPN Thuis app blijft aangeven dat één KPN superwifipunt bij het modem moet blijven staan met een bekabelde verbinding.
 

Wellicht dat u mij hierbij kan helpen? 
 

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door MJHamers 16 August 2020, 13:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het klopt dat 1 SuperWifi punt nog steeds bekabeld aangesloten moet blijven. Als u er 2 hebt, dan is er maar 1 draadloos te gebruiken. Ook bij de v10a. Daarbij blijft WiFi wel aan, maar nog steeds moet ook wel 1 SuperWifi bedraad aangesloten blijven. Hij hoeft echter niet bij het modem te blijven staan. Je kunt hem ook in de woonkamer / keuken / slaapkamer neerzetten. Als die maar bekabeld aangesloten blijft.

Anders zou dit betekenen dat je nooit het tweede Superwifipunt op de tweede verdieping kunt installeren zonder een lange bekabelde internetverbinding naar het modem.

Dan zou je dus een 3de SuperWifi aan moeten schaffen. Maar als u dat doet, verwacht daar geen wonderen van. Ik denk dat da maar heel matig zal functioneren.

Bedenk u heel goed dat de verbinding tussen de bedraad aangesloten SuperWifi en de draadloze SuperWifi ook gewoon normaal WiFi signaal is. Als u ergens op een plek in huis slecht wifi op uw mobiel of laptop heeft, dan kunt u daar wel een draadloze SuperWifi neerplanten, maar deze zal net zo goed slecht wifi ontvangen. En een draadloze SuperWifi met slechte ontvangst zal ook slecht signaal doorgeven aan uw mobiel of laptop.

Kabels is en blijft toch altijd nog steeds de basis voor een goed netwerk. Heb je die niet, dan word het nooit 100 % op de eerste en zeker niet op de tweede verdieping. 

@Nick83 Dank voor uw heldere reactie. Heb nu inderdaad één superwifipunt bij het modem geplaatst met de bijgeleverde kabel en op de eerste verdieping het tweede superwifipunt. De dekking is prima op de meeste kamers, maar voor een volledige dekking zou nog een derde superwifipunt nodig zijn mits het signaal goed genoeg is.

 

Momenteel heb ik ook een kabel liggen die van het modem naar de tweede verdieping gaat. In theorie zou ik dus één superwifipunt bekabeld op de tweede verdieping kunnen plaatsen en een draadloze neerzetten op de eerste verdieping. Zou dit nog uitmaken voor de dekking?

 

Desalniettemin is het een gemiste kans dat in de meeste situaties één Superwifipunt of de wifi overneemt van het modem (alle modems ouder dan de V10A) of zo dichtbij het modem  staat dat je effectief niks hebt aan het feit dat de wifi geactiveerd blijft op het modem (alleen op de V10A). Daarbij is er slechts één Superwifipunt, namelijk de tweede, die je draadloos kunt plaatsen op een andere verdieping en waarmee je de wifirange dus kunt vergroten.


Helaas heeft de KPN klantenservice het ook niet helemaal scherp welke mogelijkheden er bestaan voor het opzetten van de wifi in combinatie Superwifipunten. Mij werd namelijk in twee gesprekken op het hart gedrukt dat de KPN Superwifipunten de oplossing zijn om in drie woonlagen wifi te krijgen, na uitgebreide uitleg van mij kant over hoe ik de Superwifipunten dan zou willen opzetten (zie mijn vorige post).

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Momenteel heb ik ook een kabel liggen die van het modem naar de tweede verdieping gaat. In theorie zou ik dus één superwifipunt bekabeld op de tweede verdieping kunnen plaatsen en een draadloze neerzetten op de eerste verdieping. Zou dit nog uitmaken voor de dekking?

Als u een v10a heeft, dan is dit zeker een serieuze optie om te proberen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Tibey, welkom hier. 

We hebben je vraag even een eigen topic gegeven. Ik zie dat Nick83 hier al op ingehaakt heeft. Ik wil net als hem zeggen, test het eens. Hang het eerste punt eens op de 2e verdieping aan de kabel. Ik ben wel benieuwd. 

@Bart_Z Helaas heb ik nog niet kunnen testen met het eerste punt op de 2e verdieping daar ik momenteel zeer instabiel internet heb met het nieuwe modem (V10A). Ik lees dat het wegvallen van de internetverbinding iets is dat wel vaker voorkomt bij de V10A, maar bij de V10 nooit last van gehad. Nu dit eerst maar even oplossen met KPN. 

Reputatie 7
Badge +20

Heb je daar over al contact met ons? Kan ik je daar ander mee helpen? Zo ja, wil je dan jouw Forumprofiel voorzien van postcode + huisnummer en de naam van de contractant. Ik hoor dan graag als je dat gedaan hebt, dan ga ik jouw verbinding eens doormeten. Ik hoor dan ook graag meteen hoe het modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt. Is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter zonder splitter? En veranderd er iets aan de lampjes op het modem op het moment dat de boel wegvalt?

Kan je de 2 superwifi punten ook beide los weg zetten en je modem ook gebruiken als 3e wifi punt, of moet er altijd 1 superwifi punt aan je modem zitten?

Reputatie 7
Badge +24

Kan je de 2 superwifi punten ook beide los weg zetten en je modem ook gebruiken als 3e wifi punt...

Nee. Er moet altijd 1 SuperWifi punt bekabeld aangesloten zijn.

De vraag die een beetje onduidelijk beantwoord blijft is kun je een extra superwifi punt ook bekabeld aansluiten. Dus het is duidelijk dat er 1 aan de experia box moet zitten en het principe is dat de punten elkaar verbinden en dus versterken. Maar heb je nu bijvoorbeeld een derde of vierde, maar een van deze staat te ver van de vorige (bijvoorbeeld in de tuin) kun je die dan bekabeld aansluiten en maakt dat punt dan deel uit van hetzelfde WiFi netwerk?

Reputatie 7
Badge +24

De vraag die een beetje onduidelijk beantwoord blijft is kun je een extra superwifi punt ook bekabeld aansluiten. Dus het is duidelijk dat er 1 aan de experia box moet zitten en het principe is dat de punten elkaar verbinden en dus versterken. Maar heb je nu bijvoorbeeld een derde of vierde, maar een van deze staat te ver van de vorige (bijvoorbeeld in de tuin) kun je die dan bekabeld aansluiten en maakt dat punt dan deel uit van hetzelfde WiFi netwerk?

Ja. Je kunt ze allemaal bekabeld aansluiten als je dat wilt. 

ik heb een andere vraag over de super wifi's.

 

Ik heb een Experiabox 12 en er is geen handleiding voor. Ik lees op sommige forums dat de Experiabox 12 de superwifi nog niet ondersteunt.

Ik heb gebeld met de klantenservice en daar wordt gezegd dat ik de superwifi hetzelfde moet aansluiten als bij de V10. Maar ik lees ook dat ik op de Box 12 de wifi uit moet zetten om het goed te laten werken.

Ik ben zeg maar een beetje een leek en heb nu al een maand problemen met wifi. Eerst heeft de monteur van KPN twee Fritzrepeaters achtergelaten en nu heb ik deze dus aangeschaft.

Ik wil wel dat het werkt als ik ze aansluit. Anders had ik net zo goed de niet goed werkende fritzrepeaters kunnen houden.

 

Kan iemand mij helpen met een goede handleiding want die is er dus nog niet.

 

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon aansluiten. Eerst de ene. Wachten (minimaal 20 minuten) totdat die groen is.

En dan de 2de aansluiten. Zonder de eerste los te koppelen. Ook deze 20 minuten rust gunnen. 

Als ze beide groen zijn, dan kun je de 2de loskoppelen en elders plaatsen. De eerste kun je ook elders plaatsen, maar moet wel bekabeld aangesloten blijven.

Is echt niet moeilijk.

Of je het WiFi van de KPN Box uit zet, dat moet je zelf een beetje bekijken wat het beste werkt. Als je de eerste SuperWiFi toch naast de KPN Box laat staan, dan kun je het net zo goed uitzetten.

Dan doe ik echt iets verkeerd.

Ik heb zowel bij op de suoerwifi bij de experiabox als op de 1e en 2e etage groen branden.

Alleen de wifi is waardeloos op mijn experiaverbinding. 

Krijg ik soms ook een nieuwe verbinding met een nieuw password

Reputatie 7
Badge +24

Dan doe ik echt iets verkeerd.

Ik heb zowel bij op de suoerwifi bij de experiabox als op de 1e en 2e etage groen branden.

Alleen de wifi is waardeloos op mijn experiaverbinding. 

Krijg ik soms ook een nieuwe verbinding met een nieuw password

Brand het WiFi lampje nog op de KPN Box?

 

Reputatie 7
Badge +24

U heeft de SuperWiFi's op de eerste en tweede etage staan, beide bekabeld? Of 1 bekabeld en 1 draadloos? En de KPN Box op de begane grond?

Hoi Nick83,

Ik heb gister 1 uur met de tech desk aan de telefoon gezeten. Daar hebben ze me goed geholpen. Ik kreeg toen ik hetzelf deed meerdere netwerken te zien.. De tech desk heeft gezorgd dat mijn superwifi's nu dezelfde netwerk naam hebben als mij experiabox 12. Dat gebeurt nl niet vanzelf. Vandaar de problemen.

Ik ben uiteindelijk echt heel goed geholpen nadat ik mijn abonnement wilde opzeggen. De medewerker van deze afdeling heeft me echt heel goed grholpen en de medewerker van de tech desk ook.

Ik heb alleen geen goed  woord over voor de klantenservice.. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben. Geven geem goed advies en de verbinding wordt vaak verbroken waarna je weer opnieuw moet bellen.

Gelukkig zitten er ook nog wel mensen bij KPN met een goede klanteninstelling. 

Maar mijn wifi werkt dus weer!!

Nick83 Jij ook bedankt voor je tijd en energie

Reputatie 7
Badge +20

Gelukkig is het gelukt daar ben ik blij om. Alleen jammer dat je er nog wel de enige moeite in hebt moeten steken. Excuses. SuperWiFi en 12 werken nog niet helemaal samen inderdaad, maar werken wel naast elkaar. Wordt aan gewerkt dat ze ook goed samen gaan werken.

Is het probleem met de samenwerking tussen de Super wifi en d V12 box inmiddels opgelost? Ik heb vanmiddag de zenders ontvangen maar wil wel zeker weten dat de samenwerking goed gaat. Met de Experia-repeaters en de V12 gaat het ook nog niet lekker, vandaar de aanschaf van de Super wifi schotels. De Experia-repeater draait in een eigen wifi-omgeving met eigen SSID. Ik heb de wifi in de V12 uit moeten zetten om nog een beetje dekking te hebben van de Experia-repeater.. Is het mogelijk om een melding te geven als de samenwerkingsproblemen zijn opgelost? Dan ga ik de Super wifi punten plaatsen. Inmiddels al bijna een jaar bezig om goede wifi te krijgen in een stenen huis van 65 jaar oud. KPN doet overigens zijn uiterste best om het op te lossen middels de 2 Experia-repeaters die ik ontvangen, de V12 box en de 3 of 4 monteurs die langs zijn geweest. Ik heb en de mooie aanbieding voor de Super wifi punten gekregen en wil die dus als laatste optie proberen, maar dan is het handig om op voorhand te weten wat je te wachten staat...

@Corvh : zodra die functionaliteit wordt uitgerold zal er ongetwijfeld een update in dit topic geplaatst worden: https://forum.kpn.com/internet-9/oplossingen-voor-trage-en-wegvallende-wifi-490779

Je kunt je dus het beste op dat topic abonneren. :-)

Bedankt voor je reactie, vooralsnog wacht ik het af. 
 

groet, Cor. 

Hi all!

ik lees al het bovenstaande en heb een nieuwe aansluiting met v12 box en 2 superwifi punten…

wat zijn nu de do’s en dont’s??!

ik wil alles natuurlijk goed instellen en heb alles werkend maar kom denk ik ook 2,4 en 5ghz issues tegen en zou denk ik 2,4 niet voor alles beschikbaar maken. maar hoe?

enkele oudere items werken natuurlijk alleen via 2,4ghz…daar zitten wifilampen tussen...

de superwifipunten heb ik elk met dezelfde ssid ingesteld zodat het niet uitmaakt wie waar is, correct?

de ene in meterkast maar dat conflicteert wel eens met Philips hue bridge..

beter verder weg zetten?

uiteraard bedraad!


andere handige instellingen die ik kan doen?

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Robbertkouwenberg, voor nu zou ik denk ik de 12 en de WiFipunten een verschillend SSID geven. Dit tot de 12 nieuwe Firmware krijgt en gaat samenwerken. Dan weet je altijd waar je mee verbonden bent. En ja het ene punt zou ik iets verder zetten. Hopelijk dn minder storing met de Philips Hue. En ben je al problemen met de 2.4 tegengekomen? Want dat moet in theorie gewoon werken. 

Vanmiddag (15-10) iemand gesproken bij de Servicedesk, deze wist me te melden dat op za.14-11 de 12-routers een update krijgen waardoor de Super wifipunten wel goed gaan samenwerken met de 12…. Ben benieuwd, op advies van KPN immers deze aangeschaft, blijken ze niet te werken. Ook gaf hij aan dat je met je V12 naar een KPN-winkel kan gaan om deze om te ruilen voor een V10-A.. Als je de 2.4 en de 5Ghz een eigen SSID wil geven schijnt dat nog wel te kunnen op de V10-A, net als het uitschakelen van b.v. de 5 Ghz wifi. Dit omdat ik nu ook problemen ondervind met b.v. de draadloze lampen op 2.4 Ghz, het lijkt erop dat ze de verkeerde frequentie pakken die dezelfde SSID of iets in die richting… Ik krijg het niet meer aan de gang helaas..

Kan iemand van KPN het bovenstaande bevestigen?

Reputatie 7
Badge +24

Op de v10a is het niet mogelijk om de 2,4 en 5 GHz te spitsen. En je kan sowieso niet zomaar bij een KPN winkel je modem om gaan ruilen. Dat is ook bulshit.

Hoi Nick83. Bedankt voor je reactie, het lijkt mij ook sterk dat dat zomaar zou kunnen eerlijk gezegd. Maar bij de Servicedesk heeft elke medewerker zijn eigen verhaal, dus ben ik niet echt verbaasd. Ik wacht de update af (als dat wel klopt) en ga het weer proberen.