Beantwoord

KPN T-mobile glasvezel gedoe Segbroek/Den Haag.

  • 12 February 2020
  • 47 reacties
  • 2356 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

47 reacties

Hier is niemand van TM geweest dus nee. Alleen de KPN monteur. Ik denk dat @Alex_P  en @Ward_

die zeggen dat TM het netwerk hier heeft wel eens gelijk kunnen hebben.  

Dat was ook wat netwerk.NL mij telefonisch vertelde. Zij werkten niet meer voor KPN.

 

 

Deze zin brengt mij in verwarring dat spreekt de uitspraak van Ward en Alex juist tegen, Ward spreekt namens de beheerders afdeling, Alex spreekt namens de provider die staat hier deels buiten, Tmobile kan en mag ook via dat KPN NetwerkNL punt gaan leveren dat doen ze nagenoeg overal.

 Wat heb je nu van Tmobile in huis?  Volgens het startbericht is dat al aanwezig in ieder geval het glasvezel punt of kabel.

Uit de startpost.

Ik ga uitzoeken of er sprake is van ingebrekestelling om zsm aan het glasvezel te komen dat tot in mijn meterkast reikt 

Er is begrijp ik hieruit meer dan die sticker aanwezig.

Reputatie 7

Uit de startpost.

Ik ga uitzoeken of er sprake is van ingebrekestelling om zsm aan het glasvezel te komen dat tot in mijn meterkast reikt 

Er is begrijp ik hieruit meer dan die sticker aanwezig.

Dat kan je ook anders lezen. :wink:

TS zou ook kunnen bedoelen dat hij d.m.v. het in gebreke stellen de aanleg van de glasvezel tot in de meterkast wil bespoedigen.

 

Die sticker is overigens overduidelijk van KPNNetwerkNL en dat zou mijns inziens betekeken dat zij die glasvezel gaan aanleggen. Ik heb nog nooit ergens gezien dat KPNNetwerkNL exclusief voor T-Mobile glasvezel aanlegt.

op die sticker van KPN staat toch dat er een glasvezelaansluitpunt zit. Daarom hangt ie er.!Dus ik trek de conclusie   dat dat er alleen nog een  een KPN kastje op moet om glasvezel daadwerkelijk te kunnen gaan gebruiken. Maar dat gaat dus niet gebeuren kwam ik achter, want het netwerk blijkt van TM en KPN mag/gaat die niet op dat glas doen.  Misschien wel ooit in de verre toekomst maar zeker niet in de nabije toekomst.

Reputatie 7
Badge +10

Vorig jaar kondigde T-Mobile aan Segbroek te gaan verglazen. KPN Netwerk NL was toen ook al bezig met het voorbereiden van de aanleg voor een wijk die grotendeels overlapt met het gebied dat T-Mobile wilde aanleggen. Zoals bij elk project van KPN Netwerk NL zijn er ook voorbereiders langs de deur geweest die stickers hebben achtergelaten in de meterkast. Er is echter nog niet aangelegd tot op heden. T-Mobile is inmiddels wel bijna klaar met aanleggen maar zij brengen het aansluitpunt alleen in de woning als er een abonnement was besteld. Vandaar dat @Sidonia2 waarschijnlijk geen aansluiting van T-Mobile in de meterkast heeft. Deze zal ongetwijfeld wel klaarliggen in de stoep.

Nadat die KPN Netwerk NL voorbereider was langs geweest is er een heleboel gebeurd.

KPN Netwerk NL heeft haar aanleg on hold gezet in afwachting van gesprekken tussen KPN en T-Mobile. Twee netwerken naast elkaar leggen is niet altijd handig en onnodig duur. 

Het is dus nu wachten op de uitkomst van die gesprekken. Er zijn drie mogelijke uitkomsten:

KPN Netwerk NL legt alsnog het netwerk naast dat van T-Mobile aan en iedereen krijgt ook een aansluiting van KPN Netwerk erbij.

KPN gaat apparatuur plaatsen in de PoPs van T-Mobile en kan op die manier via het netwerk van T-Mobile haar diensten gaan leveren. 

KPN Netwerk NL stopt de hele aanleg en laat dit deel van de wijk op koper aangesloten voor wat betreft KPN diensten.

Ik heb al gezegd dat men sowieso straks via een glasvezelaansluiting diensten van de provider KPN kan gaan krijgen maar meer kan ik er niet over zeggen op dit moment. Er zal vanzelf gecommuniceerd worden met de bewoners wat er gaat gebeuren.

 

N: Een ingebrekestelling maakt geen kans. Er is geen contract of overeenkomst van opdracht of iets dergelijks tussen een bewoner en KPN Netwerk NL.

En wat die sticker betreft: Daar staat niet dat er een aansluitpunt zit. Het is een sticker. Geen kabel of kastje.. Het is bedoeld om de ruimte in de meterkast te reserveren voor als de aanleg echt begint en het glasvezelkastje daar in de meterkast moet komen 

Reputatie 7

Dit is zo slecht.

Wat KPNNetwerkNL had moeten doen was de huishoudens waar die sticker geplaatst was op de hoogte brengen van het feit dat de aanleg van de glasvezel on hold gezet werd.

Dankjewel voor deze uitleg @Ward_ 

Voor mij en de andere KPN ers in #Segbroek erg onfijn.

De woorden op de sticker zijn dus enkel maar letters op een sticker. Niet omdat daar een aansluitpunt zit. Suf dat ik dat niet begrepen had. #kafka

Ik ga via een andere route een wijkoproep doen om gezamenlijk met KPN te praten. We zijn met een behoorlijk aantal schat ik in.

 

 

 Op zich logisch dat er van Tmobile niks naar binnen is gebracht als er niks is besteld. Afhankelijk van het project gaat dat bij NetwerkNL niet veel anders. Met leuke gevolgen in apartementen compexen hier verder niet relevant.

Potentiele klanten bij volgende bewoners worden zo wel kansen ontnomen die TM via NetwerkNL niet meer kan of wil leveren vanwege hogere kosten.

De sticker zegt inderdaad niet veel enkel waar dat kastje gaat komen.

Maar dan de uitspraak wij werken niet meer voor KPN hoe moeten we dat opvatten in deze situatie?

Reputatie 7

Op zich logisch dat er van Tmobile niks naar binnen is gebracht als er niks is besteld. Afhankelijk van het project gaat dat bij NetwerkNL niet veel anders.

Maar T-Mobile legt bij alle woningen toch haar glasvezelnetwerk aan tot in de meterkast, zonder dat daar direct een contract met T-Mobile voor hoeft te worden aangegaan?

Net als dat KPNNetwerkNL in een groot aantal gebieden dat bij elke woning doet zonder verplichte afname van een abonnement en net als dat Reggefiber voorheen hele dorpen (steden) voorzien heeft van FttH zonder dat daar een abonnement voor afgesloten hoefde te worden.

Iedere huizenbezitter weet, neem ik aan, dat je geen nee moet zeggen tegen de aanleg van glasvezel tot in de meterkast, ongeacht de partij die die glasvezel aanlegt.

Reputatie 7
Badge +10

@Galdor68 KPN Netwerk NL probeert altijd 100% aan te sluiten, met of zonder abonnement. In elk project.

Er zijn voor de klant en provider geen extra kosten als de kabel klaar ligt bij gevel of in de stoep in geval van laagbouw. Bij hoogbouw is dat anders maar dan had de gebouw eigenaar direct toestemming moeten geven. Dat kan je KPN Netwerk NL niet altijd verwijten.

Die uitspraak waar je op doelt was van een planner van Volker Wessels, de aannemer. En aangezien het on hold stond klopt dat dus. 

@Galdor68 KPN Netwerk NL probeert altijd 100% aan te sluiten, met of zonder abonnement. In elk project.

Er zijn voor de klant en provider geen extra kosten als de kabel klaar ligt bij gevel of in de stoep in geval van laagbouw. Bij hoogbouw is dat anders maar dan had de gebouw eigenaar direct toestemming moeten geven. Dat kan je KPN Netwerk NL niet altijd verwijten.

Die uitspraak waar je op doelt was van een planner van Volker Wessels, de aannemer. En aangezien het on hold stond klopt dat dus. 

Het wordt inderdaad "geprobeerd" zei mijn schoonvader nee ik heb kabel, was de vezel hooguit tot de gevel gelegd of zelfs dat niet.

Bij hoogbouw is het niet enkel de gebouw eigenaar (vaak beslist een vve) ook de bewoners afzonderlijk, werkten onze beneden buren niet mee kon Telfort ons niks leveren. De kabel moest fysiek via leidingen in hun meterkast naar ons toe.

Op zich logisch dat er van Tmobile niks naar binnen is gebracht als er niks is besteld. Afhankelijk van het project gaat dat bij NetwerkNL niet veel anders.

Maar T-Mobile legt bij alle woningen toch haar glasvezelnetwerk aan tot in de meterkast, zonder dat daar direct een contract met T-Mobile voor hoeft te worden aangegaan?

 

Daarom verbaasd het mij dat er nooit een andere vertegenwoordiger is geweest.

Geul dicht klaar, als er één vezel licht zullen TM en KPN moeten samenwerken. Zeker als NetwerkNL daar geen fysieke vezel heeft. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er goedkeuring komt voor meer graafwerk/overlast in de wijk.

Het wel of niet onnodig zijn van twee glasvezel netwerken weten de inwoners van Deurne alles van.

 

Als de planner van Volker Wessels was lijkt het mij dat deze zich zo had voor gesteld. Niet als NetwerkNL.

Reputatie 7

Geul dicht klaar, als er één vezel licht zullen TM en KPN moeten samenwerken.

Wat mij betreft legt KPN Netwerk NL er gewoon één naast, ik zou daar geen enkel probleem mee hebben. Als een partij denkt meer te kunnen verdienen met een eigen infrastructuur dan moet niemand dat beletten. Alles staat of valt natuurlijk met de kosten en de afschrijvingstermijn van die kosten om vast te stellen wat meer oplevert, de glasvezel tussen PoP en woning huren van T-Mobile en eigen apparatuur in de PoP van T-Mobile plaatsen ofwel zelf glasvezel uitrollen en een eigen PoP plaatsen.

Stel dat de aanleg van een glasvezelverbinding per huishouden €600,- kost en dat die in 10 jaar afgeschreven wordt. Dan kost die glasvezel in wezen €60,- per jaar en als T-Mobile daar meer dan €5,- per maand voor vraagt dan is het economisch gezien wellicht slimmer om zelf een glasvezel aan te leggen.

Neem hierbij ook in ogenschouw dat een glasvezel netwerk van T-Mobile niet gereguleerd is en dat er dus ook geen plafond is in de kosten die T-Mobile voor de huur van glasvezel en ruimte in de PoP aan andere providers in rekening mag brengen.

Geul dicht klaar, als er één vezel licht zullen TM en KPN moeten samenwerken.

Wat mij betreft legt KPN Netwerk NL er gewoon één naast, ik zou daar geen enkel probleem mee hebben. Als een partij denkt meer te kunnen verdienen met een eigen infrastructuur dan moet niemand dat beletten.

Vergeet je de plaatselijke regelgevers niet? Prima dat er twee lijnen en of twee kastjes komen. Wel in 1 gang. Of Volkers Wessels 1 of 2 vezels naar binnen brengt maakt ze niks uit, 1 keer werk dubbel afrekenen. Zegt het gemeentelijke bestuur sorry jullie hebben de kans gehad, wij willen niet nog eens overlast dan komt er niks vrij simpel. En vanwege dat punt zal de zaak on hold staan. Kan en mag VW de boel nog eens openbreken voor een identiek systeem.

Reputatie 7
Badge +10

Geul dicht klaar, als er één vezel licht zullen TM en KPN moeten samenwerken.

Wat mij betreft legt KPN Netwerk NL er gewoon één naast, ik zou daar geen enkel probleem mee hebben. Als een partij denkt meer te kunnen verdienen met een eigen infrastructuur dan moet niemand dat beletten.

Vergeet je de plaatselijk regelgevers niet? Prima dat er twee lijnen en of twee kastjes komen. Wel in 1 gang. Of Volkers Wessels 1 of 2 vezels naar binnen brengt maakt ze niks uit, 1 keer werk dubbel afrekenen. Zegt het gemeentelijke bestuur sorry jullie hebben de kans gehad, wij willen niet nog eens overlast dan komt er niks vrij simpel. En vanwege dat punt zal de zaak on hold staan. Kan en mag VW de boel nog eens openbreken voor een identiek systeem.

 

Telecomwet.... Gemeente mag niet verbieden. Hooguit eisen stellen aan de afwerking en tijden van graven etc.. op die manier wordt het soms geprobeerd om onmogelijk te maken.

En T-Mobile brengt op dit eigen netwerk niet elke aansluiting naar binnen. Alleen de abonnementen.

Overigens is het netwerk niet van T-Mobile maar van Primevest. Zij beheren het netwerk en verhuren de vezels etc. T-Mobile huurt dus ook net als op Reggefiber/KPN netwerken. Ze hebben alleen ook de afspraak dat zij mogen pronken met de marketing dat zij het aanleggen omdat ze een consortium hebben gevormd met Primevest en Volker Wessels.

https://www.nlconnect.org/volkerwessels-telecom-t-mobile-en-primevest-capital-partners-starten-glasvezelnetwerk-in-den-haag/

 

Reputatie 7

Vergeet je de plaatselijke regelgevers niet? 

Klopt en dan moet je als consument dus bij de gemeente zijn als je meer concurrentie wilt op jouw adres. Dit is nu precies waarom er zo veel mensen onnodig hoge kosten maken.

Ofwel ze zijn gedwongen om een Ziggo abonnement aan te gaan omdat er helemaal nog geen glasvezel ligt en via koper maar een paar Mbitjes per seconde geleverd kunnen worden, ofwel de gemeente is een exclusieve overeenkomst aangegaan met een partij die een "gesloten" glasvezel infrastructuur aanlegt.

Nee, wat mij betreft zou je als overheid moeten kiezen voor regulering van alle netwerken (KPN, Ziggo, Cai, T-Mobile, etc.) ofwel je er voor moeten zorgen dat er gezonde concurrentie kan zijn door meerdere partijen hun eigen infrastructuur te laten uitrollen.

Dat zal jij vast beter weten Ward toch kan een gemeente stellen wij willen geen dubbel overlast de kans was er stem het beter af. En om dat kenbaar te maken hogere leges rekenen. Het is gewoon een zelfde systeem glasvezel is glasvezel. Er ligt al een KPN dsl netwerk, voor het laatste stukje ftth hoeft de gemeente geen accoord te geven.

Reputatie 7
Badge +24

Ik woon langs een dijk. Dat schijnt ook gigantisch moeilijk te zijn om vergunning te krijgen daarin te graven. Wij krijgen een nieuwe aansluiting voor stoom, die boren ze helemaal achterheen door de polder. Gestuurde boring, gaat 15 meter diep overal onderdoor. Geweldig. Al die huizen die ertussen zitten blijven zo dus op die oude kabel van 50 jaar oud zitten. Die boring is helemaal speciaal voor ons. Handig hoor... geweldig... nee... leuk geregeld...

Reputatie 7

Wij krijgen een nieuwe aansluiting voor stoom, die boren ze helemaal achterheen door de polder. Gestuurde boring, gaat 15 meter diep overal onderdoor. 

Daar zal ook een "leuk" prijskaartje aan hangen. :confounded:

Ik woon langs een dijk. Dat schijnt ook gigantisch moeilijk te zijn om vergunning te krijgen daarin te graven. Wij krijgen een nieuwe aansluiting voor stoom, die boren ze helemaal achterheen door de polder. Gestuurde boring, gaat 15 meter diep overal onderdoor. Geweldig. Al die huizen die ertussen zitten blijven zo dus op die oude kabel van 50 jaar oud zitten. Die boring is helemaal speciaal voor ons. Handig hoor... geweldig... nee... leuk geregeld...

Terrecht grond roeren verzwakt  een dijk als dit niet goed wordt gedaan. Herstel werk na het graven van geulen is vaak belabberd even snel dicht schuiven in plaats van goed verdichten. Die overlast en herstel werk achteraf wil je niet twee keer in dezelfde wijk als het met goed afstemmen in 1 keer kan.

 

Ps Stoom, stadsverwarming? Of stroom maakt verder niks uit principe blijft gelijk. Als je er uit kan blijven niet onnodig verstoren.

Reputatie 7
Badge +24

Wij krijgen een nieuwe aansluiting voor stoom, die boren ze helemaal achterheen door de polder. Gestuurde boring, gaat 15 meter diep overal onderdoor. 

Daar zal ook een "leuk" prijskaartje aan hangen. :confounded:

Ik hoef het niet te betalen in ieder geval...

Reputatie 7
Badge +24

Ow wacht, het gaat over stroom hoor, niet stoom :joy:

 

de straten in de wijk schijnen voor de 2e keer open te gaan om het 2e glasvezel aan te leggen omdat de eerste niet gedeeld wordt. Hoeveel providers kunnen dat na elkaar gaan doen? Wetgeving om dit te voorkomen lijkt me wenselijk! 

https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/economie/segbroek-slagveld-van-telecomtwist/