Beantwoord

KPN Thuis app stelt voor om 2.4 en 5.0 GHz netwerk samen te voegen

  • 26 January 2023
  • 6 reacties
  • 160 keer bekeken

Reputatie 1

Ik woon in buitengebied en heb een experia v10 met een door KON geleverd ondersteunend buitengebied 4G modem die aan de experia v10 gekoopeld zit. wij hebben een “slim huis”. Verlichting, geluid, tv, en alarm en camera systemen lopen over de wifi. Ik heb onderscheid gemaakt tussen 2.4 en 5.0 netwerk alsmede een gasten wifi omdat ik niet wil dat gasten bij de slimme apparaten kunnen komen. Nu staat er ineens in de app dat ik de gescheiden netwerken beter samen kan voegen voor een stabieler wifi netwerk. Ik ben als de dood dat wanneer ik dat doe dan alle apparatuur opnieuw in moet stellen, kloot deze gedachte? Kan ik het gasten wifi wel behouden als ik dat doe want dat vind ik een absolute voorwaarde? En als laatste vraag is er al een buitengebied modem beschikbaar dat 5G ondersteund? 
 

mvg 

Rob Numansdorp

icon

Beste antwoord door GeSp 26 January 2023, 14:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @RobBvL 

 

Vaak werken een heleboel van die 'slimme’ apparaten alleen via 2.4GHz WiFi maar niet als dezelfde SSID ook gebruikt wordt voor de 5GHz en dat is wat er gebeurd als je de 2 samenvoegt.
Je zult dan i.d.d. ook een heleboel apparaten opnieuw moeten verbinden als je het samenvoegt en de vraag is of je alle apparaten nog wel verbonden krijgt.

Niet aan beginnen lijkt mij.

 

Die melding in de afbeelding bevat trouwens een spelfout, dat mogen de moderators wel even doorgeven aan de ontwikkelaars van de app.

Reputatie 6
Badge +8

Dat is helaas een hardnekkig misverstand dat je voor ‘slimme’ apparaten 2.4 en 5 Ghz moet scheiden. Heel vaak staat in een handleiding dat een slim apparaat 2.4 nodig heeft, maar dat betekent dus niet dat op dezelfde SSID ook geen 5 GHz mag zitten. Op dit forum zie je echter vaak dat men dit zo interpreteert.

Ik richt netwerken altijd in met 2.4 en 5 GHz tezamen, en dat is beter omdat je apparaten dan zelf de beste band kunnen kiezen. Daarin heeft de app gelijk.

Tuurlijk zijn er mogelijk uitzonderingen waarbij het niet kan, van dat slecht geprogrammeerde Chinese spul bijvoorbeeld, maar meestal werkt het gewoon goed.

Maar goed, als je er niet zeker van bent kun je het ook gewoon zo laten.

Ik geef @Hsd gelijk, zelf ook nog nooit problemen gehad met 2.4-devices die niet konden verbinden omdat de SSID's van beide banden gelijk waren.

Dat soort (fout)meldingen komt vaak wel voor bij devices van inferieure B-kwaliteit, AliBaba en Wibra-spul bedoel ik dan, het kost niks, maar het is ook niks.

 

Reputatie 7
Badge +24

U hoeft niet braaf naar die thuis app te luisteren. U kunt die ook gewoon negeren. Als alles nu gewoon goed werkt: niks veranderen. 

Reputatie 7
Badge +17

Die melding in de afbeelding bevat trouwens een spelfout, dat mogen de moderators wel even doorgeven aan de ontwikkelaars van de app.

Doorgegeven! 

Reputatie 7

Vroeger had ik gezegd dat het verstandig zou zijn om die netwerken samen te voegen maar nu ben ik eigenlijk van mening dat je ze beter gescheiden kunt laten.

Als het goed is heb je voor telefoon, tablet en PC geen 2.4GHz meer nodig omdat je ervoor gezorgd hebt dat je overal in jouw woning en tuin goede 5GHz wifi hebt.

De 2.4GHz is daarmee dus eigenlijk voorbehouden aan IoT apparatuur die geen 5GHz ondersteunt of nodig heeft zoals zonnepanelen, deurbellen, thermostaten, bewakingscamera's etc.