Vraag

KPN traag (0.3 MB/s) ondanks drie draadloze wifi versterkers? Wat te doen?

  • 17 November 2019
  • 16 reacties
  • 916 keer bekeken

[Experia Box V10 + drie draadloze (witte ronde) wifi versterkers]
Inmiddels al een kleine twee maanden bezig om internet in ons nieuwe huis fatsoenlijk te krijgen. Ik heb op dit moment drie draadloze wifi versterkers van KPN geplaatst. Drie verdiepingen, dus op elke verdieping één. Het lampje op de versterker is op de beneden en eerste verdieping altijd groen. Top zou je denken. Op de 2e verdieping is het lampje nagenoeg altijd oranje. Volgens een van de KPN monteurs prima om 4K tv te streamen. Nou mooi niet dus. Op de 2e verdieping heb ik, jawel, 0.3 MB/s download snelheid volgens speedtest en volgens KPN’s eigen wifi tuner. De hotspot via mijn telefoon heeft zelfs 16 MB/s! Dus op de 2e verdieping moet ik, ondanks dat ik letterlijk naast de wifi versterker zit, werken via de hotspot van mijn telefoon. Beneden haal ik wonderlijk genoeg sporadisch snelheden van 100 MB/s. Maarr.. internet en apps op mijn telefoon zijn desondanks ontzettend traag.. Zo traag zelfs dat ik weer overschakel op 4g. Er zijn inmiddels 3 KPN monteurs langs geweest. Er mag van mij gerust een 4e langskomen maar gaat die het probleem wel oplossen?


16 reacties

Reputatie 7

Welke Experia Box heb je en bedoel je met die draadloze wifi versterkers die witte ronde?

Ik zeg wel vaker dat ik het niet zo heb op die mesh systemen die onderling draadloos communiceren immers ook die draadloze communicatie heeft last van afstand, betonnen vloeren en interferentie. De beste oplossing is mijns inziens nog altijd bekabeld aangesloten wifi accesspoints.

Ja het gaat inderdaad om de witte ronde versterkers. Ik heb een nieuwe Experia Box V10

Reputatie 7

Ik heb een nieuwe Experia Box V10

Dus niet de V10 maar de V10a, klopt dat?

Nee niet de V10a maar de V10. Eén van de monteurs heeft ook de V10a geprobeerd. Maar deze bleek minder goed te werken. De monteur gaf ook aan dat de V10 beter is. 

Welke Experia Box heb je en bedoel je met die draadloze wifi versterkers die witte ronde?

Ik zeg wel vaker dat ik het niet zo heb op die mesh systemen die onderling draadloos communiceren immers ook die draadloze communicatie heeft last van afstand, betonnen vloeren en interferentie. De beste oplossing is mijns inziens nog altijd bekabeld aangesloten wifi accesspoints.

Wat mij betreft zijn bekabelde accesspoints ook prima. Helaas zijn er in ons nieuwe geen huis ethernet aansluitingen. (Zelfs geen coax aansluitingen). Ik zeg natuurlijk geen nee als KPN hier kabels wil komen trekken. 

Reputatie 7
Badge +24

KPN gaat niet in muren en vloeren boren. Daarvoor kun je beter een installateur laten komen.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Bob122334, Welkom op ons Forum. Goed dat je je vraag hier stelt. 

Als ik het goed begrijp heb je dus drie draadloze wifi versterkers waarvan twee naar behoren functioneren, alleen op de tweede etage wordt het signaal niet goed opgevangen. Als je de wifi versterkers (2e etage) mee naar beneden neemt, wordt het lampje dan wel groen? Het omwisselen van plaats levert waarschijnlijk ook weinig op. Zo kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het probleem speelt op de locatie of in de versterker. 

Wat @wjb zegt klopt, een bekabelde verbinding is áltijd beter dan draadloos. Daarnaast moet ik @Nick83 gelijk geven, wij trekken geen kabels bij mensen thuis.

Oké, lang verhaal kort. We hebben te maken met een V10 (Experiabox) in combinatie met drie draadloze wifi versterkers. Een bekabelde aansluiting is niet mogelijk. Laten we eens zien hoe we dit wel kunnen verbeteren.

Gezien er al drie monteurs van ons zijn langs geweest houd ik mijn hart vast of ik nog iets kan bijdrage aan een eventuele oplossing. :pray:

Wat mij eerlijk gezegd verbaast is het feit dat de 1e verdieping vollebak (nou ja, ‘prima’) bereik heeft en op de 2e verdieping vrijwel niets. 

De versterkers communiceren onderling met elkaar (mesh systeem). Als je de versterkers tegenover elkaar neerzet bijvoorbeeld beneden aan de trap en boven aan de trap zonder dat er een betonnen vloer/verdieping tussen zit, gaat het dan wel werken? Het is maar een idee!

Ik ben benieuwd wat de locaties zijn van de wifi versterkers in het huis. 

 

Graag hoor ik van je/jullie!   

 

Hi @Bob122334, Welkom op ons Forum. Goed dat je je vraag hier stelt. 

Als ik het goed begrijp heb je dus drie draadloze wifi versterkers waarvan twee naar behoren functioneren, alleen op de tweede etage wordt het signaal niet goed opgevangen. Als je de wifi versterkers (2e etage) mee naar beneden neemt, wordt het lampje dan wel groen? Het omwisselen van plaats levert waarschijnlijk ook weinig op. Zo kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het probleem speelt op de locatie of in de versterker. 

Wat @wjb zegt klopt, een bekabelde verbinding is áltijd beter dan draadloos. Daarnaast moet ik @Nick83 gelijk geven, wij trekken geen kabels bij mensen thuis.

Oké, lang verhaal kort. We hebben te maken met een V10 (Experiabox) in combinatie met drie draadloze wifi versterkers. Een bekabelde aansluiting is niet mogelijk. Laten we eens zien hoe we dit wel kunnen verbeteren.

Gezien er al drie monteurs van ons zijn langs geweest houd ik mijn hart vast of ik nog iets kan bijdrage aan een eventuele oplossing. :pray:

Wat mij eerlijk gezegd verbaast is het feit dat de 1e verdieping vollebak (nou ja, ‘prima’) bereik heeft en op de 2e verdieping vrijwel niets. 

De versterkers communiceren onderling met elkaar (mesh systeem). Als je de versterkers tegenover elkaar neerzet bijvoorbeeld beneden aan de trap en boven aan de trap zonder dat er een betonnen vloer/verdieping tussen zit, gaat het dan wel werken? Het is maar een idee!

Ik ben benieuwd wat de locaties zijn van de wifi versterkers in het huis. 

 

Graag hoor ik van je/jullie!   

 

Hi Lisa, dankjewel voor je reactie. Je beschrijving klopt inderdaad. Het gekke is wel dat ik van tijd tot tijd wel een groen lampje heb op de wifi versterker op de 2e verdieping. Wat ik ook vreemd vind is dat ik beneden met de speedtest op mijn telefoon of laptop 100 mb/s download snelheid haal maar dat de internet verbinding alsnog heel erg traag is.. Dus de verbinding van KPN naar mijn huis lijkt me prima. Zelfs de speedtest gaat goed. Van tijd tot tijd dus groen lampje op de versterker op de 2e verdieping. Dat lijkt dus allemaal goed. Maar dus alsnog een trage verbinding. Ik heb ook al geprobeerd om de versterkers te verplaatsen maar dat wilde ook niet heel veel helpen. Ik weet op dit moment niet zo goed wat ik nog kan doen

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Bob122334,

Bedankt voor de snelle reactie. Hmm.. lastig, als het lampje groen brandt (mits dit lang genoeg is) wat voor internetsnelheid meet je op de 2e verdieping? 
Dataoverdracht, als het lampje (soms) groen is, lijkt me dan niet het probleem. 
Zou je voor mij eens de Wifi-Tuner willen doorlopen en je gegevens willen invullen op je profiel? Dan kan ik even met je meekijken.

De Wifi-Tuner meet ook de internetsnelheden in het huis. Zorg ervoor dat je binnen het wifi bereik blijft. Als je hem doorlopen hebt mag je een seintje geven, dan krijg ik de gegevens ook binnen in het systeem. 
Als je hem al doorlopen hebt, negeer dit dan. :grinning:

Je kan ook altijd het wifi kanaal aanpassen via de servicetool. Kies de optie "wat als je wifi niet werkt zoals je wil”. Tijdens het doorlopen van de tuner gebeurt dit vaak ook. 

Veel succes, we spreken elkaar snel. 

Hi @Lisa , dankjewel voor je bericht. De servicetool geeft aan : “We kunnen je in deze servicetool helaas niet verder helpen door een technische beperking.”. 

Wel heb ik de Wifi-Tuner uitgevoerd. Deze metingen heb je nu binnen gekregen? Ik heb in ieder geval een foto toegevoegd van een meting in het huis. Zoals je kunt zien is de download snelheid heel erg onvoorspelbaar. Beneden nog maar 8 Mbit/s? Dat is niet veel. 

De automatische Wifi-Tuner heeft de wifi van de router weer aangezet..? Het gasten netwerk is ook weer beschikbaar. Ik dacht dat dit niet mogelijk was als je wifi versterkers hebt, of is dit nieuw sinds afgelopen week? De lampjes op de wifi versterkers zijn op dit moment nog groen. Maar het is wel bijzonder dat de nu zowel de router wifi aan staat als dus ook de wifi via de versterkers? 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Bob122334 Bedankt voor de moeite en je reactie. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kijk in even mee. 

@Lisa done :thumbsup:

Reputatie 7
Badge +17

@Lisa done :thumbsup:

Bedankt!  Ik controleer even of er een knip in de kabel zit of dat ik kan zien of het bij ons verkeerd gaat. 
Branden alle lampjes op de Experiabox wel gewoon? 

@Lisa done :thumbsup:

Thanks! Wow, die test laat inderdaad zien dat het NIET goed (instabiel) werkt. 

Ik heb even meegekeken, geen storingen, onderbrekingen o.i.d. gevonden. Ik zie trouwens wel dat het 5GHz netwerk uitstaat op de V10, is hier een specifieke reden voor? Dit kan je weer aanzetten in de Webinterface van het modem http://192.168.2.254. Nog nooit ingelogd? dan mag je het wachtwoord in eerste instantie leeg laten, die kan je na het inloggen (zonder wachtwoord) aanpassen. 

Zou je voor mij de wifi versterkers eens kunnen loskoppelen. Daarna een onafhankelijke speedtest doen? Ik ben benieuwd of de experiabox zelf wel goed signaal uitzend (lokaal). Kun ja daarna eens om de beurt de wifi versterkers aansluiten. Hiermee bedoel ik:

  • Sluit 1e versterker aan bij de Experiabox (bekabeld).
  • Sluit vervolgens de 2e versterker boven aan (1e verdieping)
  • Zet de 3e versterker uit.
  • Zet handmatig het wifi signaal uit op de V10 (als dit niet handmatig gebeurt (zijkant). 
  • Welke snelheid haal je nu?

Daarna: 

  • Wissel nu de 2e versterker om voor de 3e (die uitstaat). 
  • Zet de 2e versterker uit
  • Welke snelheid haal je nu?

Hiermee kunnen we uitsluiten of alle draadloze versterkers goed zijn en geen van hen de storingsbron is. Zou fijn zijn als dat wel zo is want dan kunnen we heb gewoon swappen/omwisselen. 

Veel succes!

 

Reputatie 7
Badge +17

@Bob122334 Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

@Lisa , ik heb helaas nog geen tijd gehad om het uit te proberen. Hopelijk aankomende weekend

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Bob122334 Helemaal goed, ik ben benieuwd :grinning:

Reageer