Vraag

KPN treft voorbereidingen 1Gbit/s-glasvezelinternet snelheid

  • 28 February 2019
  • 13 reacties
  • 836 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

KPN treft voorbereidingen om later dit jaar 1Gbit/s-glasvezelinternet te leveren


KPN heeft een overeenkomst gesloten met Nokia voor de levering van netwerktechnologie op basis van de pon-techniek. Dat moet in de tweede helft van dit jaar glasvezelinternet met een snelheid van 1Gbit/s mogelijk maken en op termijn ook 10Gbit/s.

Het volledige verhaal is hier te lezen via de volgende link.
https://tweakers.net/nieuws/149730/kpn-treft-voorbereidingen-om-later-dit-jaar-1gbit-s-glasvezelinternet-te-leveren.html

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-reageert-op-docsis-31-bij-ziggo-internet-via-glasvezel-naar-10gbps/


Zoals jullie hier boven kort lezen gaat de snelheid omhoog.
Ik snap dat een hoop mensen zullen zeggen is niet nodig is al snel zat maar daar maak ik dit topic niet voor aan ik heb zo me redenen om dit wel sneller te willen dan mijn huidige 500mbit lijn.

Maargoed gaat het hierboven vertelde verhaal voor alle klanten of is dit voor nieuwe glasvezellijnen die aangelegd gaan worden uit het volledige verhaal kan ik dit niet uitmaken hoe dit gaat verlopen.
Mischien kunnen we hier over discuseren in dit topic.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Ik ben al blij als ik mijn toegekende 17Mbps haal i.p.v. mijn werkelijke 12Mbps-snelheid, maar goed, er komt vanmiddag een monteur.☺️
@Jan-D U maakt dan geen gebruik van glasvezel neem ik aan met die snelheid die u noemt.
Dan hoop ik dat ze in uw gebied ook glasvezel gaan aanbieden dan kunt ook u van sneller internet gebruik maken.
Badge +12
Een gemiddelde particulier (dus het gros van de KPN-klanten) heeft voldoende aan 100-200mbps. Het zal dus voorlopig een niche-markt zijn (lees: hoge kosten). Voordeel wat er wellicht uit halen is zou een concurrentieslag kunnen zijn. Dus hogere snelheden tegen dezelfde prijs, of dezelfde snelheden tegen lagere prijzen. Met name dat laatste hoop ik 😊
Beste mensen die reageren zoals ik al aangaf in mijn post. Snap ik dat er genoeg mensen zat hebben aan de huidige snelheid dit is dus ook niet mijn insteek om dit te bespreken (echter zijn er ook voldoende mensen die meer willen) Maar de insteek van dit topic is dus de vraag hoe kpn dit gaat realiseren dus voor alle bestaande glasvezel klanten of juist voor nieuwe glaslijnen die aangelegd gaan worden. Bedankt voor iedereens begrip bedoel het niet om af te katten voor de mensen die schrijven dat er de snelheid voor de meerderheid nu voldoende is. Dit is niet mijn vraag
Waar kan ik me aanmelden, mocht dit nog getest moeten worden onder consumenten 😂
Ja anders ik wel. Dit zou ik graag ook testen als moet in een pilot. @viccieb
Reputatie 3
Badge
EINDELIJK!!!!!


ook ik zou graag willen weten of er nog testers nodig zijn, zou graag meedoen!!!!!



EINDELIJK!!!!!!
Reputatie 6
Badge +9
Dit moet wel iets genuanceerd worden.

Het gaat hier over nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken door KPN NetwerkNL.
In deze gebieden gaat KPN geruik maken van PON (passive optical network).
Het officiele persbericht staat hier

De al bestaande Reggefber netwerken (AON, active optical network) zijn in principe al geschikt voor gigabit verbindingen.
Ben je in de POP op een gigabit poort gepatcht dan is de linksnelheid tussen jouw NT en de POP al 1gbit/s.
Alleen heeft KPN WBA nog geen gigabit profiel voor consumenten, waardoor KPN die snelheid nog niet aan kan bieden.
Mogelijk komt dat profiel beschikbaar op het moment dat de eerste PON netwerken actief zijn.
Als is dat nog maar afwachten.
Mooi en duidelijk antwoord @Dennis-L
Reputatie 7
Hebben jullie ooit wel eens objectief gemeten wat de bandbreedte is die jullie echt verbruiken.
Zelf gebruik ik geen Experia Box meer maar een EdgeRouter Lite 3.
Het interessante is dat ik daarmee heel goed inzicht heb in het werkelijke gebruik en terwijl wij als gezin toch behoorlijke grootgebruikers zijn blijft de maximaal verbruikte bandbreedte vrijwel altijd onder de 80Mbps steken.
Alleen in de vroege ochtenden van het weekend zit onze 200Mbps verbinding bijna vol als mijn NAS een aantal backups van virtuele machines (totaal 450GB) synchroniseert met een NAS elders.
Ik raad iedereen aan om eerst echt eens objectief te meten wat het verbruik werkelijk is alvorens de portemonnee te trekken voor een sneller abonnement.
Ik ben juist teruggegaan van 500Mbps naar 200Mbps en bespaar daarmee €8,- per maand zonder dat ik ook maar een moment ervaar dat de bandbreedte beduidend lager is.
Reputatie 7
De al bestaande Reggefber netwerken (AON, active optical network) zijn in principe al geschikt voor gigabit verbindingen.
Sterker nog, het zijn gewoon 1Gbps verbindingen.
Als je 40 TV ontvangers zou aansluiten en allemaal zou afstemmen op HD-"Glas" zenders of opnames (12,5Mbps per stream) dan houd je nog steeds 500Mbps over voor Internet.
Ik snap dat een hoop mensen zullen zeggen is niet nodig is al snel zat maar daar maak ik dit topic niet voor aan ik heb zo me redenen om dit wel sneller te willen dan mijn huidige 500mbit lijn.


Maargoed gaat het hierboven vertelde verhaal voor alle klanten of is dit voor nieuwe glasvezellijnen die aangelegd gaan worden uit het volledige verhaal kan ik dit niet uitmaken hoe dit gaat verlopen.

Mischien kunnen we hier over discuseren in dit topic.

In het persbericht wordt "gefaseerde aanpak" en "tweede helft van 2019" gesproken. Dat kan makkelijk code-taal zijn dat het van vele faktoren afhangt, b.v. van de vraag wat een klant daadwerkelijk met 1Gbit wil (i.v.m. b.v. overboekings faktor) of de psychologie van toenemende getallen (meer is beter) i.r.t. concurrentie.
PON is misschien goedkoper in aanschaf en onderhoud, energie efficienter, iets betere latency enz, maar weet ik eigenlijk niet. Doordat het een gedeeld karakter heeft, anders dan bij AON, zal aparatuur bij de klant thuis iets anders zijn.
Wat wel interessant is, is dat mensen bij een speedtest waarschijnlijk geen 1 Gbit halen vanwege de (kleine) overhead van TCP/IP en het feit dat 1Gbit ethernet in een PC en LAN kant van de router de zwakste schakel is. Of de router is uitgerust met 10Gbit of nog iets anders.
Reputatie 2
Badge +2
Moet genoegen nemen bij KPN met: 50 Mbit/s. In Zoetermeer geven ze alleen Glasvezel
aan nieuwbouw projecten. Oudere wijken kunnen stikken bij KPN. Dus ze zijn nog heel ver
in het halen van hun doelen.