Vraag

KPN V10 IPv6 routing

  • 21 January 2020
  • 12 reacties
  • 2594 keer bekeken

Ik heb een Experia vdsl router, een ZTE H369A met firmware V1.01.00T03.7

IPv6 is actief en op de LAN kant van de router worden netjes IPv6 adressen toegekend aan clients.

Wie kan mij vertellen hoe ik de routetabel van de router aan kan passen, zodat aangesloten netwerken via native IPv6 bereikbaar zijn? De KPN box lijkt niet overweg te kunnen met IPv6 router advertisements, ik heb dit geprobeerd met zowel een Cisco router (ipv6 nd autoconfig default-route en ipv6 ns router-preference high op de aangesloten interface), als de router advertisement daemon van linux.

De KPN box lijkt slechts 1 subnet te accepteren. Is hier een oplossing voor? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Als ik mij goed herinner is er wel degelijk sprake van een correct functionerende prefix-delegation ol de V10.

Ooit heb ik een Cisco RV180W achter mijn V10 gehad en daarmee was het probleem dat de Cisco niet correct om ging met prefix-delegation.

Sinds ruim een jaar gebruik ik geen Experia Box meer, maar een EdgeRouter Lite 3 waar ik per vlan een prefix definieer.

Zie het eerste screenshot in dit topic.

eth1.1: prefix 1

eth1.2: prefix 2

eth1.10: prefix 10

Die EdgeRouter Lite 3 is wellicht een mooie oplossing, maar die heeft geen RJ11 poort voor een VDSL connectie.

Bij firmware versie V1.01.00T03.0 wordt IPv6 Prefix Delegation genoemd. Waar staat uitleg over de configuratie hiervan?

Reputatie 7

Welke Cisco heb je achter jouw V10 hangen?

Ik ben namelijk bang dat het probleem in die Cisco gezocht moet worden.

Ik ben eruit. Geen routing update naar de experiabox sturen, maar een prefix van de experiabox vragen.

Vervolgens kreeg ik een /56 waarmee ik de andere interfaces heb geconfigureerd. MAC adres van de router toegevoegd aan DMZ-IPv6 en nu werkt alles perfect:

 

interface vlan10

  no ip address

  ipv6 address autoconfig default

  ipv6 enable

  ipv6 dhcp client pd KPN-prefix

!

interface vlan15

  no ip address

  ipv6 enable

  ipv6 address KPN-prefix ::1:0:0:0:1/64

!

interface vlan16 

  no ip address

  ipv6 enable

  ipv6 address KPN-prefix ::1/64

!

Reputatie 7

Hoe ben je voor vlan 15 op die prefix gekomen en niet bijvoorbeeld ::2/64

Hoe ben je voor vlan 15 op die prefix gekomen en niet bijvoorbeeld ::2/64

Daarmee kun je de toewijzing manipuleren:
2a02:a448:xxxx::/48 wordt door de ISP toegewezen.
2a02:a448:xxxx:100::/56 wordt als prefix door de Experia box uitgedeeld.

Door een subnet te configureren als ::2:0:0:0:1/64 krijgt de interface adres 2a02:a448:xxxx:102:0:0:0:1

::2/64 bepaalt het host adres, als subnet wordt de eerstvolgende bit gekozen (2a02:a448:xxxx:10n::)

Toch erg jammer…

Voor mijn thuis adres eveneens een KPN internet aansluiting aangevraagd, aangezien KPN ook IPv6 levert. Echter….KPN weigert een V10 modem te leveren, en levert een V10A modem met de opmerking “IPv4 werkt ook en is goed genoeg”


Aangezien overstappen dan geen toegevoegde waarde meer heeft, de bestelling geannuleerd. Teleurstellend….

Hoi @Miyaru . Wat voor techniek is er op jouw adres leverbaar? Glasvezel of xDSL?  

Hoi @Miyaru . Wat voor techniek is er op jouw adres leverbaar? Glasvezel of xDSL?  

xDSL

Op korte termijn komt KPN met vrije routerkeuze. Wellicht is het dan voor jou interessant. Op die manier heb je weinig tot niets meer met de experiabox te maken. 

Ik kan me voorstellen dat je volgende vraag is: Wannéér dan? Helaas kan ik geen datum noemen. Ik weet alleen dat het in de startblokken staat. 

Reputatie 7

Op korte termijn komt KPN met vrije routerkeuze.

 

Op korte termijn komt KPN met vrije routerkeuze. Wellicht is het dan voor jou interessant. Op die manier heb je weinig tot niets meer met de experiabox te maken. 

Ik kan me voorstellen dat je volgende vraag is: Wannéér dan? Helaas kan ik geen datum noemen. Ik weet alleen dat het in de startblokken staat. 

Ik kan begrijpen dat je als KPN medewerker nog probeert te kijken naar een oplossing. Helaas nemen jouw collega’s beslissingen die beargumenteerd worden met “IPv4 is goed genoeg”, daarbij in het geheel niet gehinderd door een riant gebrek aan kennis.
Zo werd mijn aanvankelijke vraag over IPv6 configuratie mogelijkheden beantwoord met een doorgestuurd mailtje over hoe je IPv6 uit kon zetten. Daaruit kan ik slechts concluderen dat (1a) de vraag niet gelezen werd of (1b) de vraag niet begrepen werd, gevolgd door (2) een antwoord dat de ongewenste situatie oplevert.
KPN zou internet met IPv6 leveren, per vandaag zou de oplevering zijn. Echter, één dag voor oplevering blijkt dat KPN deze dienst botweg weigert. 

Als jij bij een dealer een auto bestelt, dan verwacht je een auto. En je accepteert die auto niet als bij de aflevering blijkt dat er 3 portieren missen:

Nou meneer, die worden vermoedelijk over 6 maanden geleverd, en bovendien is er dan vrije portierkeuze.

 

Daarnaast zul je ook niet bepaald tevreden zijn, als je een probleem met je auto hebt en de dealer belt:
Op het dashboard blijft het accu lampje branden. Hoe los ik dat op?
Dealer:

Haal de sleutel uit het contact.Dan brandt het acculampje niet meer.