KPN Veilig. Oude wijn, lekke zakken.

• 28 mei 2016
  • 11 reacties
  • 674 keer bekeken

Ik dank KPN vriendelijk voor een fraai staaltje gedwongen winkelnering. Ik krijg KPN Veilig en daar betaal ik maandelijks € 2,50 voor. 

Ik wil helemaal geen KPN Veilig. De herinnering aan het PC Veilig product is nog iets te vers en ik kan zelf wel beslissen hoe ik mijn computers wil beveiligen. Ik heb mijn beveiliging prima geregeld en dat verander ik wel als ik daar zelf iets aan wil veranderen.

Ik heb twee kinderen met ieder een computer, tablet en telefoon. Ik heb zelf een server, tablet, laptop, telefoon en een drietal oudere computers die ik voor specifieke taken gebruik. Die heb ik allemaal centraal beveiligd op een manier die alles dekt dat KPN Veilig ook beweert te gaan bieden. Voor maar liefst twee apparaten... 

Dus ik moet een systeem dat werkt en waarmee veertien apparaten al jaren probleemloos gemanaged worden inruilen voor een applicatie die KPN me opdringt? En wat ga ik dan met de ander twaalf apparaten doen? En sta me toe te voorspellen dat ergens in de gebruiksovereenkomst staat dat als het tóch mis gaat, dat KPN niet aan te rekenen is. Dat er helaas wel eens een incident plaatsvindt dat niet voorzien kon worden...

Het begint al met de opdracht de viruschecker uit te schakelen en de KPN app te downloaden? Werkelijk? Eerst de beveiliging uit zetten en dan een onbekend softwarepakket installeren? Het lijkt me niet. 

En waarom komt een telecombedrijf met beveiligingssoftware? Een betaalde gedwongen dienst. Die knaak per maand levert al snel enkele miljoenen per maand op en je hoeft er alleen maar een paar handige programmeurs bekende software te laten nabootsen die nu gratis beschikbaar is. Dat is een heel gezond businessmodel. Over een half jaar ook een Office pakket voor nog een knaak? Gewoon even je huidige gratis Office applicatie wissen en voortaan in KPN lettertype je brieven schrijven.

ik wil deze onzin niet en ik wil zeker niet meer betalen voor een product dat afbreuk doet aan de veiligheid van mijn huidige systeem.

Arthur Swart

Sterksel 

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Maar je bent vrij om de software niet te gebruiken. Verder wordt die 2,50 ook voor andere dingen gebruikt en zie je ook andere veranderingen afhankelijk van je pakket.
Ook ben je vrij om op te zeggen vanwege deze wijziging.

Robin
RobinFlikkema schreef op 28 mei '16 om 18:04u
Maar je bent vrij om de software niet te gebruiken. Verder wordt die 2,50 ook voor andere dingen gebruikt en zie je ook andere veranderingen afhankelijk van je pakket.
Ook ben je vrij om op te zeggen vanwege deze wijziging.

Robin 
Natuurlijk kan ik opzeggen. Maar ietsje bizar zou dat wel zijn en in mijn huidige omstandigheden is dat ook nauwelijks een optie.

Natuurlijk wordt er ook allerlei ander interessants met die knaak gedaan, dat zou ik veiligheidshalve ook zeggen. Zoals? Ik heb een 1Mbit vaste lijn (één Mbit) met alleen internet. Digitale tv is niet leverbaar. Al die geweldige extra's zijn aan mij niet besteed, ik heb het beter geregeld dan het KPN Veilig pakket kan bieden. En in welk gezin zijn maar twee apparaten aanwezig?

ik ga dus 2,50 meer betalen voor wen pakket dat me niets te bieden heeft en voordelen die me niets zeggen. En ondertussen heb ik wel drie Experia boxen, twee monteurs en drie trajecten Internet Buitengebied achter de kiezen. Ik denk dat ze dát gestuntel met die knaak betalen...

Arthur Swart

Sterksel

Reputatie 6
Badge +10
Ik ben het deels wel met de ts eens. Het is niets anders dan een ordinaire prijsverhoging...dikke punt. Het zogenaamd gratis KPN-Veilig is een wassen neus. Wat mij betreft ben je niet goed bij je hoofd als je dat gaat gebruiken, precies om de reden die ts noemt. Gratis voor 2 apparaten...laat me niet lachen..Kpn weet donders goed dat nagenoeg iedereen meer dan 2 apparaten heeft. Wil je dus meer apparaten, dan mag je lekker dokken...niks gratis dus..Ik weet dat het een keus is maar ik ga er zeker geen gebruik van maken. Laten ze de selheid maar eens verhogen of 500/500 goedkoper maken (€17,50 slaat nergens op).

Edwin_Merks schreef op 28 mei '16 om 21:43u
Ik ben het deels wel met de ts eens. Het is niets anders dan een ordinaire prijsverhoging...dikke punt. Het zogenaamd gratis KPN-Veilig is een wassen neus. Wat mij betreft ben je niet goed bij je hoofd als je dat gaat gebruiken, precies om de reden die ts noemt. Gratis voor 2 apparaten...laat me niet lachen..Kpn weet donders goed dat nagenoeg iedereen meer dan 2 apparaten heeft. Wil je dus meer apparaten, dan mag je lekker dokken...niks gratis dus..Ik weet dat het een keus is maar ik ga er zeker geen gebruik van maken. Laten ze de selheid maar eens verhogen of 500/500 goedkoper maken (€17,50 slaat nergens op).

Wat me ietsje dwars zit is dat ik de afgelopen maanden met enige regelmaat 'gezellige berichten' kreeg van mensen die allelei leuke en trendy dingen bij KPN doen en die o zo blij zijn met KPN Veilig. Dan volgt de advertorial en de oproep het ook te nemen. Ik hoef het alleen maar aan te zetten!

En nu ik -en ik vermoed velen met mij- hebben besloten dat niet te doen, zit KPN met een contract dat ze met de maker F-Secure hebben. KPN Veilig is gewoon ingekochte software met een KPN sticker op de doos, bij allerlei ISPs kom je hetzelfde pakket tegen met een paar afwijkende eigenschappen en een andere huisstijl. De verwachtte klanten bleven uit, dus nu besluit KPN per oukaze dat iedereen dan maar klant is.

Alsof je heel Nederland verplicht een bandenplakset laat kopen, fiets of niet maakt niet uit. Want een ministerie had begroot dat er 15 miljoen fietsen zijn die een keer per jaar lek rijden. Die sets lagen eerst te koop op de gemeentehuizen maar dat verkocht niet. Dus om te voorkomen dat ergens 14 miljoen tubes lijm in een pakhuis terecht komen stuurt de regering ze ongevraagd aanje op. Je woont aan een straat dus krijg je van Nederland een bandenplakset. Ook als je er al een hebt of als je niet fietst. Ik voorspel dat het nogal wat herrie oplevert.

Nu doet KPN hetzelfde. Eerst wordt me nog uitgelegd dat ik best wel veel met internet doe. Want stel je voor dat ik dat even had gemist. En het is best wel gevaarlijk met al die oplichters die miljoenen met je willen delen. Het is zelfs zo gevaarlijk dat KPN je gaat beveiligen. Want je hebt internet. Voor je eigen bestwil. En een klein beetje voor het bestwil van KPN dat met het sturen van een mailtje 3,5 miljoen maal 2,50 per maand (ongeveer 100 miljoen euro per jaar) aan het winstcijfer van 2016 kan toevoegen. Ze willen ze gelukkig niet met me delen...

Arthur Swart

Sterksel

Reputatie 6
Badge +10
Arthur0 schreef op 30 mei '16 om 19:12u
Edwin_Merks schreef op 28 mei '16 om 21:43uIk ben het deels wel met de ts eens. Het is niets anders dan een ordinaire prijsverhoging...dikke punt. Het zogenaamd gratis KPN-Veilig is een wassen neus. Wat mij betreft ben je niet goed bij je hoofd als je dat gaat gebruiken, precies om de reden die ts noemt. Gratis voor 2 apparaten...laat me niet lachen..Kpn weet donders goed dat nagenoeg iedereen meer dan 2 apparaten heeft. Wil je dus meer apparaten, dan mag je lekker dokken...niks gratis dus..Ik weet dat het een keus is maar ik ga er zeker geen gebruik van maken. Laten ze de selheid maar eens verhogen of 500/500 goedkoper maken (€17,50 slaat nergens op).

Wat me ietsje dwars zit is dat ik de afgelopen maanden met enige regelmaat 'gezellige berichten' kreeg van mensen die allelei leuke en trendy dingen bij KPN doen en die o zo blij zijn met KPN Veilig. Dan volgt de advertorial en de oproep het ook te nemen. Ik hoef het alleen maar aan te zetten!

En nu ik -en ik vermoed velen met mij- hebben besloten dat niet te doen, zit KPN met een contract dat ze met de maker F-Secure hebben. KPN Veilig is gewoon ingekochte software met een KPN sticker op de doos, bij allerlei ISPs kom je hetzelfde pakket tegen met een paar afwijkende eigenschappen en een andere huisstijl. De verwachtte klanten bleven uit, dus nu besluit KPN per oukaze dat iedereen dan maar klant is.

Alsof je heel Nederland verplicht een bandenplakset laat kopen, fiets of niet maakt niet uit. Want een ministerie had begroot dat er 15 miljoen fietsen zijn die een keer per jaar lek rijden. Die sets lagen eerst te koop op de gemeentehuizen maar dat verkocht niet. Dus om te voorkomen dat ergens 14 miljoen tubes lijm in een pakhuis terecht komen stuurt de regering ze ongevraagd aanje op. Je woont aan een straat dus krijg je van Nederland een bandenplakset. Ook als je er al een hebt of als je niet fietst. Ik voorspel dat het nogal wat herrie oplevert.

Nu doet KPN hetzelfde. Eerst wordt me nog uitgelegd dat ik best wel veel met internet doe. Want stel je voor dat ik dat even had gemist. En het is best wel gevaarlijk met al die oplichters die miljoenen met je willen delen. Het is zelfs zo gevaarlijk dat KPN je gaat beveiligen. Want je hebt internet. Voor je eigen bestwil. En een klein beetje voor het bestwil van KPN dat met het sturen van een mailtje 3,5 miljoen maal 2,50 per maand (ongeveer 100 miljoen euro per jaar) aan het winstcijfer van 2016 kan toevoegen. Ze willen ze gelukkig niet met me delen...

Arthur Swart

Sterksel

Het is toch een keuze om KPN-Veilig te nemen/gebruiken? Of heb ik het nu mis?

Edwin_Merks schreef op 30 mei '16 om 21:26u
Arthur0 schreef op 30 mei '16 om 19:12uEdwin_Merks schreef op 28 mei '16 om 21:43uIk ben het deels wel met de ts eens. Het is niets anders dan een ordinaire prijsverhoging...dikke punt. Het zogenaamd gratis KPN-Veilig is een wassen neus. Wat mij betreft ben je niet goed bij je hoofd als je dat gaat gebruiken, precies om de reden die ts noemt. Gratis voor 2 apparaten...laat me niet lachen..Kpn weet donders goed dat nagenoeg iedereen meer dan 2 apparaten heeft. Wil je dus meer apparaten, dan mag je lekker dokken...niks gratis dus..Ik weet dat het een keus is maar ik ga er zeker geen gebruik van maken. Laten ze de selheid maar eens verhogen of 500/500 goedkoper maken (€17,50 slaat nergens op).

Arthur Swart

Sterksel

Het is toch een keuze om KPN-Veilig te nemen/gebruiken? Of heb ik het nu mis?

Je hebt het mis. KPN heeft een half jaartje getracht het aan haar klanten te slijten. Nu de klanten het niet willen krijg je het ongevraagd toch, en je betaalt er € 30,00 per jaar voor. Want je weet zelf niet wat goed voor je is, dat moet KPN voor je doen... Feitelijk is het gewoon een tariefsverhoging met een marketingsausje, er zijn nauwelijks klanten die maar twee apparaten hebben en de klanten die er meer dan twee hebben hadden hun beveiliging al lang -gratis- geregeld of ze hebben een pakket gekost dat je van KPN nu moet verwijderen. Want je weet niet wat je doet...

Arthur Swart

Sterksel

Reputatie 6
Badge +9
Wat is nou in hemelsnaam je probleem? Je HOEFT KPN veilig niet te gebruiken, dat KPN je dat verplicht is echt dikke onzin.

En ja het is een ordinaire prijsverhoging, waar voor je gevoel weinig tegenover staat, maargoed hebben we een keus? Nagenoeg alle providers op de koperlijn, glaslijn en CAI hebben hun prijzen per 1 juli verhoogd... 

Reputatie 6
Badge +10
sveld84 schreef op 31 mei '16 om 08:26u
Wat is nou in hemelsnaam je probleem? Je HOEFT KPN veilig niet te gebruiken, dat KPN je dat verplicht is echt dikke onzin.

En ja het is een ordinaire prijsverhoging, waar voor je gevoel weinig tegenover staat, maargoed hebben we een keus? Nagenoeg alle providers op de koperlijn, glaslijn en CAI hebben hun prijzen per 1 juli verhoogd... 

Mooi. Geen verplichting dus. Die €2,50 dat is dan maar zo, maar ik bepaal zelf welke beveiligingssoftware ik er op wil en niet KPN. Ik heb een goede (betaalde) versie die ik wil blijven gebruiken.

sveld84 schreef op 31 mei '16 om 08:26u

Daarom noem ik het ook gedwongen winkelnering. Je hoeft het niet te gebruiken, maar je betaalt er wél € 30,00 per jaar voor.

Stel je voor dat je op de kassabon bij je supermarkt ziet dat je € 2,50 hebt betaald voor de schaal toastjes in de winkel. Je hebt er niet om gevraagd, je wilt ze ook niet en je hebt er geen genomen. Maar omdat ze er voor jou staan, moet je er voor betalen.

De prijsverhoging wordt verpakt in de 'extra dienstverlening' KPN Veilig die niets toevoegt aan de veiligheid. Ik kon er een tijdje vrijwillig voor kiezen en nu blijkt dat weinig mensen dat doen wordt het in de factuur gevouwen en alsnog binnengeduwd. Uiteraard voorzien van een disclaimer, want échte veiligheid krijg je niet.

Dat de collega's van KPN dezelfde trucs uithalen doet niets af aan het feit dat het zakkenrollerij is. Ik neem graag zelf mijn beslissingen en ik beslis vooral graag zelf waar ik voor betaal. Ik betaal nu € 30,00 meer en ik krijg er niets voor.

Dat is in hemelsnaam mijn probleem.

Arthur Swart

Sterksel

Reputatie 7
Je betaalt niet voor KPN Veilig! KPN heeft (net als veel andere providers) de tarieven verhoogd. Min of meer toevallig is ook het dienstenpakket wat veranderd (TV-zenders eruit, anderen er weer in, KPN Veilig nu gratis voor de eerste twee computers en misschien nog wel een paar van die dingetjes). Tegenwoordig is ook vaste telefonie een "gratis" onderdeel van Alles-in-1, of je dat nu gebruikt of niet en dat geldt ook voor al die zenders in het basispakket waar je nooit naar kijkt.

Wat ik persoonlijk veel kwalijker vind is de ongelijkheid in diensten voor glasvezel- en DSL-klanten. De eersten hebben o.a. gegarandeerde internetsnelheden, HD Glaszenders, IPv6. De anderen hebben dat allemaal niet (ik haal nog niet eens de helft van de maximale pakketsnelheid en heb geen uitzicht op verbetering) en moeten toch ook de volle mep betalen. Daar is deze discussie over KPN Veilig maar geneuzel bij, want ook zonder KPN Veilig zou het abo gewoon met € 2,50 verhoogd zijn.

Kpn veilig is idd een onnodig en niet nuttig sausje om een prijsverhoging van een verkleind pakket te rechtvaardigen. Er is idd geen huishouden met maar 2 te beveiligen apparaten!
Maar ze kunnen het misschien inruilen voor de onzin van fox, die willen ook zaken verkopen die de meerderheid niet wil

Helaas heb je in Nederland in het buitengebied niet al te veel keuze in providers. Tegen dezelfde hoge prijzen moet je toch beperkte snelheden en onzinnige aanvullingen afnemen

Reageer