Beantwoord

KPN verlaagt snelheid

  • 23 May 2019
  • 7 reacties
  • 276 keer bekeken

Beste,

Bij mijn ouders thuis zijn wij al jaren klant bij KPN. De experiabox gebruiken wij enkel als modem en is
aangesloten op een ubiquiti netwerk. hierdoor kan ik alles zorgvuldig
monitoren. Om de 40 minuten wordt er een snelheidstest uit gevoerd wat vervolgens
opgeslagen wordt.

Aangezien wij ver van de kast
wonen hebben wij nooit veel internet snelheid gehad.
Ruim een jaar geleden hadden wij nooit meer dan 3.5 Mbps, daarop had ik toen KPN gebeld en zij waren
vriendelijk genoeg om een monteur langs te sturen. Hij vertelde ons dat de apparatuur in de kast verouderd was. Hier is een melding van gemaakt en aangepast en 2 weken later hadden wij 6.5 Mbps.

Vervolgens wordt het nog mooier, paar maanden daarna hadden uit het niks 8.0 Mbps.
Nu is 3 mei een storing geweest van ruim een uur waarna onze snelheid terug gezet is op 6.5 Mbps (zie afbeelding). Dit kleine verschil veroorzaakt wel dat NLziet begint te haperen. Na deze ontdekking heb ik contact gehad met KPN maar uit het gesprek is mijn hoofdvraag nooit beantwoord. Namelijk waarom is onze internetsnelheid omlaag gegaan.

Het gesprek was zeker niet nutteloos, thuis ligt er nu een 4G Modem te wachten om aangesloten te worden. Ben benieuwd naar het resultaat op het moment dat de 4G bij schakelt.


Groetjes Johan

icon

Beste antwoord door jhavanboekel 29 May 2019, 11:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hallo @jhavanboekel
Om TV te lijken in HD heb je minimaal 8Mbps nodig, in jouw geval kom je dan tekort of kun je niet meer internetten als ook de TV aan staat.
Kijk eens via onderstaande link wat op dat adres de technische (toekomstige) mogelijkheden zijn:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Even postcode en huisnummer invoeren en je weet precies waar je aan toe bent.
Ben benieuwd naar de uitkomst met de 4G-uitbreiding.
Beste @Jan-D

De site is bij mij bekent, dat is ook de rede dat ik contact heb genomen met KPN toen wij nog maar 3.5 Mbps hadden. Terwijl de site aangeeft dat er 7 Mbps technische mogelijk is. Daarbij komt dat er de komende 2 maanden geen veranderingen gaan plaats vinden.

Kortom dat verklaar nog steeds niet waarom wij van 8 naar 6.5 Mbps zijn gegaan.

Groetjes Johan
Reputatie 7
Badge +30
Beste @jhavanboekel, welkom! Ik weet het ook niet meteen. Wel zie ik, als ik je lijn doormeet, dat deze niet optimaal lijkt te zijn en er wordt weer een monteur aangeraden. Deze kan ik voor je aanvragen, als je dat wilt. Reageer je dan op mijn privébericht?
Het probleem is momenteel nog niet opgelost, volgens KPN is de lijn niet optimaal. Er wordt daarom ook geadviseerd om een monteur te laten kijken. Echter op het moment dat een monteur komt kijken en concludeert dat de fout aan onze kant ligt wordt er 50 euro in rekening gebracht.

Normaal een risico die ik zou nemen, omdat 6.5 Mbps niet te doen is met het live streamen van televisie. Maar ondertussen hebben wij het 4G modem ontvangen en ik moet zeggen dat het zeker een uitkomst is. Natuurlijk is het 4G netwerk niet zo stabiel als een kabel, maar we halen snelheden die we ander nooit zouden halen. Wij halen nu maximaal 36.5 Mbps!! (Zie afbeelding)

Woon je in het buitengebied en hebt recht op een 4G modem, dan zou ik de kans zeker niet laten liggen. Verder is het niet noodzakelijk om het 4G modem direct op de experia aan te sluiten. Momenteel heb ik alles werkend door het 4G modem via een vlan te verbinden met de experia.

Hallo @jhavanboekel , om voor een snelheidswinst van slechts 1,5 Mbps een monteur te laten komen terwijl je met de 4G-oplossing een mooie internetsnelheid haalt, zou ik ook even een nachtje over slapen.
Aan de ene kant kan het aan KPN liggen, dan kost de monteur je niets en als het aan jou ligt moet je een bijdrage betalen, die afweging moet je zelf maken. Persoonlijk zou ik het zo laten, alleen als de 4G-oplossing om wat voor reden dan ook komt te vervallen, zou ik in ieder geval een monteur laten komen en bij de maximale 8Mbps snelheid die bij jou haalbaar is zou ik geen IP-tv nemen maar Digitenne, dan houd je alle ruimte over voor internettoepassingen. Als je toch IP-tv wilt houden zou ik de tv-decoder op SD zetten, kost maar ongeveer 4Mbps en houd je ruimte over voor internet.
Genoeg stof tot nadenken dus.
Succes.
Mocht er iemand antwoord hebben op het volgende dan zou dat fijn zijn. Wij zelf merken er niks van maar ondanks het gebruik van een vlan stuurt het 4G modem alle data naar alle poorten (zie afbeelding). Volgens mij kan dit ander maar zoveel ICT kennis heb ik niet.

Hallo @jhavanboekel , als alles werkt zoals het moet werken, dan is het goed, verder geen zorgen over maken.
Als ik in mijn modem kijk zie ik ook allerlei waarden die mij niets zeggen en maak me er dan ook geen zorgen over zolang ik een stabiele verbinding heb.
Als je, zoals je zelf zegt, geen verstand van zaken hebt, ga je die diagrammen verkeerd interpreteren, niet doen dus.