KPN verlaagt verwachting Ftth; verhoogt inzet (V)VDSL

Reputatie 7
Dan wordt het m.i. tijd dat ook (V)VDSL aansluitingen de mogelijkheid tot HD "glas" krijgen.

Bron onderstaande TotaalTV:

KPN heeft de gestelde doelen voor het uitbreiden van het FttH-glasvezelnetwerk van Reggefiber geschrapt. Het verhoogt gelijktijdig de verwachting van VDSL via het koperdraadnetwerk. Dat blijkt uit bestudering van de financiële kwartaalcijfers door marktonderzoeker Telecompaper.

KPN is al enige tijd bezig met het investeren en opwaarderen van het koperdraadnetwerk. Met de VDSL-techniek kan men hierdoor klanten hogere internetsnelheden aanbieden. De verwachtingen van VDSL liggen hoog. Hierdoor heeft KPN de doelstellingen voor het FttH-glasvezelnetwerk uit de financiële overzichten geschrapt. Dat wil overigens niet zeggen dat KPN met de uitrol van nieuwe Reggefiber glasvezelnetwerken stopt.

VDSL veel goedkoper dan glasvezel

Kostenbesparing is de belangrijkste reden voor de keuze van KPN voor VDSL ten opzichte van glasvezel. Het ombouwen van straatkasten naar nieuwe VDSL-technieken kost het telecombedrijf een kwart van de kosten die voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk worden betaald. KPN kan hierdoor in de komende jaren snelheden tot 240Mbps downloadsnelheid aanbieden. Via glasvezel kunnen veel hogere – en symmetrische – internetsnelheden aangeboden worden. Maar de via VDSL aangeboden internetsnelheid voldoet ruimschoots aan de behoefte van de meeste consumenten. Daarnaast biedt KPN via VDSL een gelijkwaardige snelheid dat concurrerende bedrijven via de kabel internetdiensten aanbieden.

6 reacties

Reputatie 7
Bump

Reputatie 7
Dit lijkt leuk, maar "binnenring" klanten hebben hier niets aan. Wat ik binnenring noem (ik weet niet of dat bij KPN ook zo heet) zijn die adressen die rechtstreek (via een gewone straatkast) zijn aangesloten op een wijkcentrale. Die wijkcentrales worden vooralsnog niet geschikt gemaakt voor VVDSL. Bonding is in een aantal gevallen (maar ook lang weer niet voor iedereen) beschikbaar voor deze adressen. Ook adressen langs buitenwegen (e.d.) horen hier meestal toe, maar die krijgen vaak niet eens VDSL (en dus ook geen bonding), maar alleen maar ADSL.

Tot de buitenring behoren díe adressen (in stedelijke gebieden, dus meestal geen buitenwegen) op een afstand van meer dan 1,5 à 2 km van een wijkcentrale waar wel FttC straatkasten worden geplaatst maar waar geen FttH glasvezel wordt aangelegd. Deze adressen beschikken wel over VVDSL en op termijn ook over bonding (maar dan vaak weer niet in nieuwbouwwoningen waar standaard niet eens meer koper wordt aangelegd).

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Eigenlijk had ik gehoopt dat er meer mensen op zouden antwoorden. Vanaf het begin was ik al geabonneerd op dit topic, maar erg weinig reacties.

Investeren in het koper netwerk is mooi, en dat moet ook blijven. Maar het lijkt mij dat KPN gewoon op een redelijk tempo glasvezel moet gaan uitrollen, zo komt het op den duur wel landelijk beschikbaar.

Robin
Reputatie 5
Badge +8
ik snap het niet

glasvezel is de toekomst en minder storing gevoelig

uiteraad goedkoper dan koper als ze oude telefoon kabels moeten gaan vervangen

omdat deze zo oud zijn

dan is het probleem met koper dat je een lage upload hebt

ik woon ver buiten de centrale 4,5 km en koper bij mij was zo slecht

ik heb nu gelukkig glasvezel 500/500 pilot gebied van rijssen holten (glasvezelinhetbuitengebied.nl)

koste wel 500 euro per aansluiting maar dan heb je wel wat

wat ik met adsl al een paar keer heb gehad veel apparatuur defect door bliksem inslag via de kpn lijn

nu met glasvezel is dat weg gelukkig

ik denk dat inversteren in glasvezel uiteindelijk goedkoper is als je niet meer zonder gigabit verbinding kunt en die tijd komt echt wel

Reputatie 7
Recent heeft KPN bekend gemaakt dat nu ook VVDSL in binnenringen (dat heet dus blijkbaar echt zo) komt. Er is dus nog hoop voor mij. HD Glas komt echter (vooralsnog?) niet beschikbaar voor xDSL, dus ook niet voor VVDSL. Precies zoals de naam al zegt dus. De ongelijkheid tussen glas en koper blijft dus bestaan (iTV-kwaliteit, mogelijkheid voor symmetrische snelheden). Qua prijs is er echter geen sprake van ongelijkheid. :manfrustrated:

Henk2304 schreef op 11 aug '15 om 11:36u

Dit lijkt leuk, maar "binnenring" klanten hebben hier niets aan. Wat ik binnenring noem (ik weet niet of dat bij KPN ook zo heet) zijn die adressen die rechtstreek (via een gewone straatkast) zijn aangesloten op een wijkcentrale. Die wijkcentrales worden vooralsnog niet geschikt gemaakt voor VVDSL. Bonding is in een aantal gevallen (maar ook lang weer niet voor iedereen) beschikbaar voor deze adressen. Ook adressen langs buitenwegen (e.d.) horen hier meestal toe, maar die krijgen vaak niet eens VDSL (en dus ook geen bonding), maar alleen maar ADSL.

Tot de buitenring behoren díe adressen (in stedelijke gebieden, dus meestal geen buitenwegen) op een afstand van meer dan 1,5 à 2 km van een wijkcentrale waar wel FttC straatkasten worden geplaatst maar waar geen FttH glasvezel wordt aangelegd. Deze adressen beschikken wel over VVDSL en op termijn ook over bonding (maar dan vaak weer niet in nieuwbouwwoningen waar standaard niet eens meer koper wordt aangelegd).

Klinkt leuk inderdaad....eerst maanden liggen werven voor de glasvezel maar er zit gewoon nog genoeg rek in koper.

Reageer