Vraag

[KPN WiFi-gate] wat vinden advocaten hiervan?

• 4 februari 2018
  • 10 reacties
  • 180 keer bekeken

Reputatie 6
Hallo allemaal!

We zijn allemaal maar o-zo druk bezig met onze KPN WiFi-gate, voor de een een groter probleem dan voor de ander.

Wordt het niet eens tijd dat we - als collectief - KPN in gebreke gaan stellen. Voordeel daarvan is, dat als we KPN in gebreke stellen - omdat er niet wordt geleverd obv ons contract met KPN - we voorlopig de betaling voor KPN Compleet kunnen opschorten, totdat er eindelijk eens een definitieve oplossing wordt geboden voor alle KLANTEN van KPN die er zoveel last van hebben!

@Allart en @Thomas_ zouden jullie dat eens bij de verantwoordelijke Director van KPN in de week willen gaan leggen?

Heb een fijne zondag allemaal! 😎

10 reacties

Reputatie 5
Badge +6
WiFi is geen dienst die je afneemt.
Je hebt ook geen contract die garandeert dat WiFi altijd functioneert.
Weinig kans dus dat je succesvol gaat zijn met het in gebreke stellen.
Reputatie 7
Ik ga er vanuit dat de "eindverantwoordelijke" al lang op de hoogte is van de problematiek met de V10 en dat het er met man en macht gewerkt wordt aan het verhelpen van de problematiek.
Je kunt een organisatie wel in gebreke stellen maar daarbij zal je die organisatie altijd een reële termijn moeten geven om het gebrek weg te nemen alvorens je kunt overgaan op bijvoorbeeld het opschorten van betalingen. Persoonlijk ben ik ook helemaal geen voorstander van dergelijke dreigende taal, ik hoop dat ook zonder die dreigende taal de boodschap bij KPN is overgekomen en dat er snel iets zal gebeuren aan de huidige problematiek met de V10.
Reputatie 7
WiFi is geen dienst die je afneemt.Onzin, je wordt verplicht een Experia Box te gebruiken om ook ITV en telefonie te kunnen gebruiken. De Experia Box is een router met ingebouwde wifi en daarmee mag je eisen dat die wifi het ook doet.
Of het signaal in alle uithoeken van jouw woning voldoende sterk zal zijn is een ander verhaal, dat wordt niet gegarandeerd, maar dat het signaal werkt is gewoon onderdeel van de dienst die je afneemt.
Reputatie 6
WiFi is geen dienst die je afneemt.
Je hebt ook geen contract die garandeert dat WiFi altijd functioneert.
Weinig kans dus dat je succesvol gaat zijn met het in gebreke stellen.

Goedemorgen Dennis - @Dennis-L,

WiFi is een product/dienst dat door KPN wordt geleverd als onderdeel van je Internetabonnement die technisch wordt geregeld door de Experia Box v10, ja toch?

Heb een fijne dag!😎
Reputatie 5
Badge +6
Nee.

Die dienst die je afneemt is Internet, net als TV en Mobiel.
Om toegang te krijgen tot internet levert KPN een modem/router.
Dat daar toevallig ook WiFi op zit is mooi meegenomen maar dat maakt WiFi geen dienst.
Er zitten ook ethernet poorten op, maar ook dat maakt ethernet geen dienst.

Juridisch maak je gewoon erg weinig kans, tenzij expliciet in jouw contract of algemene voorwaardden staat dat KPN gegarandeerd een werkende WiFi verbinding levert.
In gebreke stellen kan als de dienst internet lange tijd verstoord is en KPN dus niet levert, echter is de dienst internet niet verstoord want middels ethernet kan je gewoon gebruik maken van deze dienst.

Neemt niet weg dat ook ik vind dat KPN nu wel erg lang bezig is om dit probleem op te lossen en uit coulance zouden ze iets kunnen vergoeden in de vorm van een maand een gratis aanvullende tv pakket o.i.d.
Reputatie 7
Dat daar toevallig ook WiFi op zit is mooi meegenomen maar dat maakt WiFi geen dienst.

Juridisch maak je gewoon erg weinig kans, tenzij expliciet in jouw contract of algemene voorwaardden staat dat KPN gegarandeerd een werkende WiFi verbinding levert.
Lees mijn vorige bericht alsjeblieft aandachtig.
Ook elke rechter zal van oordeel zijn dat de wifi van de Experia Box gewoon dient te werken. Dienst of geen dienst, de Experia Box huisvest wifi functionaliteit en daarmee mag de gebruiker er vanuit gaan dat deze ook functioneert. Juridisch gezien sta je dus juist heel erg sterk.

In jouw optiek hoeven de ethernet poorten dus ook niet te werken, want ook dat is geen "dienst". Het zou wat worden, ik zie de krantenkop al: "KPN levert router waarvan de WiFi en LAN poorten niet werken, maar rechter zegt tegen klant: Dat is jouw probleem, KPN voldoet aan haar contract."

Overigens is de term WiFi-gate mijns inziens ook helemaal niet correct.
Er is mijns inziens immers geen probleem met de wifi van de V10, maar met de DHCP/ARP functionaliteit.
Reputatie 5
Badge +6

Lees mijn vorige bericht alsjeblieft aandachtig.
Ook elke rechter zal van oordeel zijn dat de wifi van de Experia Box gewoon dient te werken. Dienst of geen dienst, de Experia Box huisvest wifi functionaliteit en daarmee mag de gebruiker er vanuit gaan dat deze ook functioneert. Juridisch gezien sta je dus juist heel erg sterk.

Overigens is de term WiFi-gate mijns inziens ook helemaal niet correct.
Er is mijns inziens immers geen probleem met de wifi van de V10, maar met de DHCP/ARP functionaliteit.

Dat er WiFi aanwezig is op de modem/router betekent niet dat jij dit verplicht wordt dit te gerbruiken om gebruik te kunnen maken van de dienst internet.
Je krijgt de keuze, of ethernet of WiFi.
Wanneer er 1 van deze opties niet goed functioneert maar de ander wel, kan je dus gebruik maken van de dienst internet.
Wanneer beide niet werken wordt het een ander verhaal, in dat geval kan je geen gebruik maken van de dienst internet.

Maar het staat je vrij om je rechtsbijstand in te schakelen (als je dit hebt) om te kijken of zij er een zaak van kunnen maken, maar ook zij zullen gewoon kijken wat er contractueel is vastgelegd.
Reputatie 7
Dat er WiFi aanwezig is op de modem/router betekent niet dat jij dit verplicht wordt dit te gerbruiken om gebruik te kunnen maken van de dienst internet.Nee, natuurlijk wordt je daar niet toe verplicht, maar dat betekent nog niet dat KPN niet verplicht is om een werkende WiFi te leveren. Je zit hier echt fout Dennis, je hebt als klant echt recht op werkende wifi puur en alleen door het feit dat de Experia Box wifi als functie aanbiedt en de Experia Box door KPN geleverd is. Nogmaals, elke rechter zal dezelfde mening toegedaan zijn en juridisch gezien kan je zoiets dan ook niet verliezen.
Blijft wel het feit dat KPN een reële tijd gegeven moet worden om de fout te herstellen. Herstel is wat mij betreft ook een downgrade van de firmware naar de laatste goed werkende versie (T03.0) zoals bij ons al vrij snel na het ontstaan van de bug gedaan is.
Reputatie 7
Badge +12
Hoi Berend, leuk dat je afgelopen donderdag bij het evenement was in Amsterdam. Wellicht herinner je nog dat je hebt gesproken met onze directeuren van KPN online. Laatstgenoemden gaven aan, zoals wjb ook al terecht opmerkt, dat er inderdaad hard wordt gewerkt aan een oplossing en dat we er alles aan doen om dit vervelende probleem zo snel mogelijk op te lossen. Alle feedback nemen we uiteraard mee richting de organisatie. Mocht je nog vragen hebben voor nu, dan weet je mij te vinden. De verdere updates over dit onderwerp worden door de moderators opgepakt en in de bestaande topics gedeeld. Groet, Allart
Reputatie 5
Badge +6
Dat er WiFi aanwezig is op de modem/router betekent niet dat jij dit verplicht wordt dit te gerbruiken om gebruik te kunnen maken van de dienst internet.Nee, natuurlijk wordt je daar niet toe verplicht, maar dat betekent nog niet dat KPN niet verplicht is om een werkende WiFi te leveren. Je zit hier echt fout Dennis, je hebt als klant echt recht op werkende wifi puur en alleen door het feit dat de Experia Box wifi als functie aanbiedt en de Experia Box door KPN geleverd is. Nogmaals, elke rechter zal dezelfde mening toegedaan zijn en juridisch gezien kan je zoiets dan ook niet verliezen.
Blijft wel het feit dat KPN een reële tijd gegeven moet worden om de fout te herstellen. Herstel is wat mij betreft ook een downgrade van de firmware naar de laatste goed werkende versie (T03.0) zoals bij ons al vrij snel na het ontstaan van de bug gedaan is.

Of KPN verplicht is een werkende WiFi verbinding te leveren zou ik niet zo hard durven te stellen.
Wel moet KPN doen wat binnen hun kunnen ligt om een werkende WiFi verbinding te leveren.
Het is alleen niet zo dat je hier een termijn voor kan afdwingen, laat staan een schadevergoeding.
Hier zou dan contractueel, in een SLA bijvoorbeeld, iets over vastgelegd moeten zijn of er moet iets over in de algemene voorwaarden zijn opgenomen.

Dit topic ging echter over het in gebreke stellen van KPN en dat heeft gewoon niet zo heel erg veel zin.
Het voor de rechter laten komen gaat misschien nog minder zin hebben, de rechter kan KPN immers niet dwingen om een niet vastgelegde afspraak na te komen.
Het enige dat je kan hopen is dat KPN een coulanceregeling gaat of wil treffen in de vorm van maand gratis een extra TV pakket o.i.d.

Maar nogmaals, ben je overtuigd dat je KPN succesvol in gebreke kan stellen vanwege de WiFi perikelen dan moet je dat natuurlijk gewoon doen, een aangetekende brief versturen en 2 weken oplostijd geven.
Dit kan je zelf doen of via je rechtsbijstand.
Als zij ook denken dat het zin heeft en KPN heeft het binnen 2 weken niet opgelost dan kan je het direct m.b.v. je rechtsbijstand voor laten komen.
Als iemand KPN daadwerkelijk in gebreke gaat stellen dan ben ik wel benieuwd naar de voortgang, want misschien zit ik er wel helemaal naast en dan is het voor mij ook weer een leermomentje 😊

Reageer