Beantwoord

KPN Wifi traag, sites laden etc. bekabeld wel normaal

  • 3 October 2019
  • 6 reacties
  • 152 keer bekeken

Hallo,

Zoals title suggereert: bij ons thuis is de wifi traag, met een speedtest van ookla of kpn komen we lang niet aan onze betaalde snelheid(200mbp/s) snap dat dit op wifi nooit te halen valt maar op sommige momenten is het niet meer dan 20 mbp/s. het rare is dat bekabeld internet 0 problemen heeft en wel gewoon netjes de goede snelheden haalt. ik heb de wifi tuner al gedaan maar dat haalt niets uit. ook heb ik een wifi extender van kpn gekocht in de hoop dat het dan wel beter wordt maar ook die maakt geen verschil. we hebben een Experia box V10a

heeft iemand nog suggesties ?

hoor graag!

gr, Luuk
icon

Beste antwoord door Joran 11 October 2019, 12:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Luuk! Balen dat WiFi niet goed werkt.

Het is niet heel raar dat bekabeld internet geen problemen heeft. WiFi gaat via de lucht en alles wat tussen de Experia Box en de ontvanger zit kan daarop storen. Het verbaast me wel dat de WiFi extender geen verbetering biedt. Welke is het geworden, de Experia WiFi (zwart) of de draadloze WiFi Versterker (wit)?

Heb je vlak bij de Experia Box of WiFi versterker wel een goede downloadsnelheid?

De plaatsing van de Experia Box en wifi versterker zijn het belangrijkst om een optimale verbinding te krijgen. Zie ook mijn bericht in dit topic: Experiabox V8. Dat plaatje geeft heel duidelijk aan wat het effect is als een modem/router tegen een muur aan wordt geplaatst. Hoe centraler, hoe beter. Voor de versterker geldt hetzelfde. Kun je toelichten waar deze apparaten ongeveer staan in huis?
Hoi Joran,

bedankt voor je reactie. ik vind het zelf ook raar ik had zelfs verwacht dat het met die Experia wifi een stuk beter zou gaan.

Het is heel raar, want de ene keer sta ik voor de modem/router en is het goed en snel. maar dan 2 minuten later op exact dezelfde plek gaat het van 200/200 naar 15/15, om later weer snel te zijn. Zo schommelt het heen en weer.

Boven heb ik 1 Experia Wifi staan, hier is het hetzelfde als ik hier voorsta heb ik vol bereik maar is het hetzelfde als onder. Kan er geen grip op krijgen wat het is of waar het aan ligt.

Zou het kunnen liggen aan de frequentie van het netwerk? de hele buurt hier heeft namelijk KPN. bij ons staat 2.4GHz en 5.0GHz beide te draaien.
Reputatie 7
Badge +28
Het is mogelijk dat WiFi netwerken op elkaar storen. Hoe meer netwerken er in de buurt zijn, hoe meer invloed dat heeft.

2,4Ghz wifi heeft minder last van obstakels zoals muren en vloeren, reikt daarom verder, en heeft daarom ook meer last van netwerken van de buren. 5Ghz wifi gaat minder goed door obstakels maar heeft daarom ook minder last van andere netwerken. Waar mogelijk, en als de signaalsterkte goed genoeg is, kun je het beste via 5Ghz verbinding maken.

Standaard is de netwerknaam voor 2,4Ghz en 5Ghz WiFi hetzelfde. Je kunt deze een afwijkende naam geven zodat je specifiek met een van de twee netwerken verbinding maakt. Zo weet je welke het beste werkt. Bij de V10A doe je dat als volgt: Ga (thuis) naar Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord | KPN. Zet na inloggen een vinkje bij "Geavanceerd" en kies een andere naam voor het 5Ghz netwerk. Voeg er bijvoorbeeld "_5G" aan toe, of iets in die richting.

Na het toepassen kun je op je apparaten aangeven met welk van de netwerken je verbinding wil maken. Kun je eens testen wat beter werkt?

Als beide netwerken hetzelfde probleem aangeven wil ik graag nog een aantal zaken controleren. Kun je dan je adresgegevens en klantnummer in je profiel zetten?
Reputatie 7
Badge +28

Heeft dit nog geholpen @LuukPeters?

Hoi Joran,

 

Sorry, ja je 2de comment heeft geholpen, wifi lijkt nu echt een stuk beter te lopen en ontvangst is ook beter op de 5GHz.

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +28

Heel fijn! Blij dat het heeft geholpen. Als je in de toekomst nog eens hulp nodig hebt, laat het weten :slight_smile:

Reageer