Lag spikes en packet loss

• 3 augustus 2016
  • 18 reacties
  • 1830 keer bekeken

Hallo,
Ik heb een hele lange tijd al last van "ping spikes" en"packet loss". De klantenservice kon me niet helpen en stuurde me hierheen. Ik heb ping test gedaan op de WI-FI en op een bekabelde verbinding. Ik heb gepinged naar het IP van een server waar ik vaak op game.

Via de WI-FI meet ik ping spikes tot in de ~1500 en op kabel ~200. Dit is heel irritant, want elke keer blijft het hele internet gewoon een paar secondes stil hangen. De technische dienst van de game die ik speel heeft met behulp van heel veel log bestanden kunnen concluderen dat er een probleem is tussen KPN en mijn modem. KPN zegt echter dat ze van niks weten en dat het aan iets bij mij in huis zou moeten liggen.

Heeft iemand dit ook gehad of heeft iemand dit nu ook?
Ik zou het erg waarderen als je contact op zou willen nemen.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De technische dienst van de game die ik speel heeft met behulp van heel veel log bestanden kunnen concluderen dat er een probleem is tussen KPN en mijn modem. KPN zegt echter dat ze van niks weten en dat het aan iets bij mij in huis zou moeten liggen.

Dat vind ik heel knap. Als "De Technische Dienst" dit vanuit die foto ziet die je hebt bijgevoegd dan ben ik erg benieuwd naar hun logica. Want in het log bestanden van het spel ga je dat echt niet vinden.

Als ik die foto bekijk dan zie ik na Level3 4 hops die gewoon geen pings toe staan. Daarna zijn er 2 hops waar blijkbaar packetloss optreed. Dit kan aan het netwerk liggen maar ook aan de drukte op die routers.

Is dit League of Legends ofzo?
Hallo Robin,
Bedankt voor je reactie. Dit is gewoon een screenshot van een ping test met IP adressen van zowel de League of Legends EUW server, en verbindingen met KPN. Er zijn nog veel meer bestanden enz. die ik naar ze heb gestuurd voordat zij de conclusie trokken. Qua drukte valt het mee op de routers. Al hebben we 4 apparaten tegelijkertijd actief dat functioneert het netwerk nog gewoon zoals het zou moeten werken. Maar om de zoveel minuten krijg ik een ping spike van rond de 600ms in-game en dan hangt het hele spel gewoon een paar secondes stil, samen Youtube en andere internet dingen.

Boven het IP met level3 erin, staan IP adressen met KPN erin, dus ik zou dan denken dat die adressen met de verbinding met KPN te maken hebben. En helemaal rechts kun je zien bij: "worst" tot hoe hoog de ping spikes oplopen.
Reputatie 7
Badge +30
Qua drukte valt het mee op de routers. Al hebben we 4 apparaten tegelijkertijd actief dat functioneert het netwerk nog gewoon zoals het zou moeten werken. Maar om de zoveel minuten krijg ik een ping spike van rond de 600ms in-game en dan hangt het hele spel gewoon een paar secondes stil, samen Youtube en andere internet dingen.
Ik bedoelde de routers bij LoL

Boven het IP met level3 erin, staan IP adressen met KPN erin, dus ik zou dan denken dat die adressen met de verbinding met KPN te maken hebben. En helemaal rechts kun je zien bij: "worst" tot hoe hoog de ping spikes oplopen.

Hop 2 3 en 4 zijn inderdaad KPN routers.

Als we naar worst kijken dan zie je dat dat al bij hop 1 begint, en logischer wijs doorgaat. Dit duidt er dan op dat de verbinding tussen de Experiabox en je PC niet helemaal goed is.

Hoe is je PC verbonden? WiFi? Kabel? Switches? Routers? Powerline adapters? MoCa sets?

Welke netwerkkaart heb je?

Robin
Ik denk niet dat het aan de routers bij LoL ligt. EUW is de grootste server die er is en ik hoor nauwelijks mensen klagen over zulke ping spikes als die ik heb.

Ik ben met de Experia box verbonden via WI-FI (net zoals alle andere apparaten hier in huis). Dit is mijn netwerk kaart: Ralink 802. 11n Wireless LAN Card. Het zou raar zijn als het aan de WI-FI zou liggen, aangezien het probleem ook nog met een bekabelde verbinding plaatsvind.
Reputatie 7
Betreft het toevallig een Ralink RT5390 en heb jij een V10?
Ook ik moet eigenlijk concluderen dat het probleem t.a.v. ping response tijden al tussen de PC en de Experia Box lijkt op te treden.

Kan je eens een schets geven van jouw netwerk achter de Experia Box?
Computers, switches, HomePlug Powerlines, accesspoints, repeaters, tweede router, etc.

Overigens zijn de packetlosses op de laatste twee hops verontrustend. Dit zijn echter hops die buiten de invloedssfeer van KPN liggen, beide hops zijn van Riot Games Inc.
Het enige dat er staat is Ralink 802. 11n Wireless LAN Card. Maar het zou best kunnen dat het door de V10 komt. Ik heb namelijk een poosje geleden een V10 gekregen i.v.m. een wegvallende verbinding. Sinds toen heb ik erg veel last van ping spikes gehad.
Reputatie 7
Badge +30
Maar heb je geen merk ofzo van de netwerkkaart, of als het op je moederbord zit het merk van je moederbord.
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb namelijk een laptop. Die kan ik niet eventjes openmaken... Maar volgens mij heb ik een Intel moederbord.. Merk van de netwerkkaart is Ralink.
Reputatie 7
Badge +30
Welk type laptop heb je dan?
Reputatie 7
Mag ik gokken, een HP Pavilion G series, maar het kan natuurlijk ook een andere zijn. 🆒
Asus F550C ^^ notebook
Reputatie 7
Daar zit een andere Ralink kaart in. De reden van mijn vragen waren het feit dat de laptop van mijn zoon helemaal niet blij was toen wij meer dan een jaar geleden de V10 kregen. Alles werkte perfect behalve die HP Pavilion G series met een Ralink RT5390 wifi kaart. Ik heb die kaart toen vervangen door een Realtek wifi card en sindsdien geen probleem meer.

Het probleem hier ligt echter anders omdat de problemen ook optreden op bekabeld aangesloten PC's.
Aangezien die spikes ook optreden op de eerste hop (de eigen Experia Box) lijkt het dus al fout te gaan op het lijntje tussen de PC en de Experia Box. Bij jou thuis dus. Ervaar je dit issue op verschillende apparaten of alleen op die Asus?
De problemen treden o.a. op deze apparaten op:
Mijn: Asus F550C notebook
Mijn broetjes: Asus MeMo Pad HD 7 ‏ME173X
En mijn vaders: HP Pavillion‏ Entertainment PC
Reputatie 7
Helder, de packetlosses van 100% mag je negeren, dat zijn hops die zo geconfigureerd zijn dat ze niet antwoorden op ping requests. Voor de packetlosses op de laatste twee hops moet je helaas bij Riot Games Inc. zijn, zij zijn de eigenaar van die hops.

Ten aanzien van de lag spikes hoop ik dat er snel iemand van KPN Webcare zal reageren. Dat het fenomeen op meerdere apparaten optreedt en al optreedt op jouw lokale netwerk geeft eigenlijk aan dat de oorzaak van die lag spikes in de Experia Box gezocht moet worden.
Ik hoop ook dat er iemand van KPN zal reageren die er echt verstand van heeft...
Want bij de chatservice en Twitter weten ze niks.
Reputatie 7
Badge +21
Dag Mr. Geit, balen dat sinds je een V10 hebt je veel last hebt van ping spikes! Welk model Experiabox had je voor deze? Stuur een reactie op m'n privébericht en ik help je verder!
Reputatie 7
Badge +21
Bedankt voor je privébericht Mr. Geit! Ik heb je zojuist een nieuwe Experiabox opgestuurd! In een reactie op je privébericht heb ik je de verdere logistieke details gestuurd! Laat je me je bevindingen met de nieuwe Experiabox weten?
Reputatie 7
Badge +21
Hallo Mr. Geit, heb je de nieuwe Experiabox inmiddels in gebruik genomen, en is het probleem ermee opgelost? Ik ben benieuwd!

Reageer