Beantwoord

Lage Noise Margin oorzaak Packet Loss? Kan ik hier wat aan doen?

  • 13 January 2023
  • 12 reacties
  • 184 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb al vanaf het begin van mijn aansluiting een lage Noise Margin 5/8.1dB.
Ik heb begrepen dat dit te laag is voor een goede verbinding. Nu vraag ik mij af of dit een reden zou kunnen zijn van een hoop packet loss op bepaalde momenten van de dag.

Of staat dit los van elkaar?

Ik zou sowieso wel iets willen doen aan de lage noise margin, maar ik weet niet of daar uberhaupt iets tegen te doen valt of dat dit aan de bouw van mijn huis ligt.

Bij voorbaat dank voor de informatie.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 25 January 2023, 12:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoeveel NEC en FEC errors ziet u gerapporteerd in de Experiabox? Een lage signaal/ruis verhouding kan betekenen dat packets verloren gaan, als dat niet te herstellen is door de lijn dat worden die errors gegenereerd. Als u dat erg ziet oplopen (denk aan duizenden errors per uur) dan kunt u packet loss ervaren.

Er is niet veel aan te doen. U woont waarschijnlijk ver van de centrale, hebt oude leidingen, stoorfactoren in de buurt e.d.

Er is wel enig verschil hoe de diverse types Experiabox omgaan met een slechtere lijn. Hebt u een beetje recente (V10, V10A, V12)?
In het uiterste geval zou u kunnen informeren of u teruggezet kan worden naar ADSL2. Nog lagere snelheid waarschijnlijk maar beter bestand tegen ruis door langere afstanden.

Gebruikt u PowerLine adapters? Die staan bekend VDSL en VDSL2 nogal te kunnen verstoren.

Reputatie 1

Hoi Ernst-Jan,

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb 0 CRC errors en 2114/142025 FEC errors. Screenshot bijgevoegd voor het gemak.

Ik dacht altijd dat ik dicht bij de centrale woonde, want van de 200mbps in mijn pakket haal ik in het hele huis een steady 180mbps.

Ik heb geen Powerline spullen want daar heb ik slechte ervaring mee. Normale Experia v10 box en een TP Link router in access point modus aangesloten via UTP kabel.

Nogmaals bedankt voor het meedenken. 

 

Reputatie 7
Badge +7

Ok. Sorry voor mijn aanname dat er een grote afstand zou zijn. Dat is gezien de snelheid zeker niet zo. Wel raar dat het VDSL is en niet VDSL2 maar dat ter zijde. Mooie snelheid voor bonded koper! 

In 10 dagen zoveel FEC Errors down is wel veel. Niet echt een idee wat dat zou kunnen veroorzaken… LED verlichting, omvormer van zonnepanelen?

Het is altijd jammer dat DSL modems altijd zo hoog mogelijk intrainen, je zou willen dat je kon kiezen voor een iets lagere snelheid met een hogere SNR.

Wellicht dat een KPN monteur hier nog suggesties heeft.

Misschien leest die mee.

Reputatie 1

Ik heb wat zitten googlen over VDSL2 en het lijkt erop dat ik dat wel zou moeten hebben... Vraag me inderdaad af of er een monteur wat licht kan schijnen hierop. 

Reputatie 1

Ik bump deze nog maar even omhoog, want ik zou toch wel graag van een KPN medewerker horen of ik mij zorgen moet maken om de combinatie lage Noise Margin en hoge FEC Errors

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jordy38, welkom op ons forum! Ik ben geen monteur maar heb wel de lijn even uitgelezen vanaf hier. Die ziet er eigenlijk ook wel gewoon goed uit. 
Ervaar je ook problemen als je het bekabeld test met je eigen router ontkoppeld?

Reputatie 1

Hoi @Jordy38, welkom op ons forum! Ik ben geen monteur maar heb wel de lijn even uitgelezen vanaf hier. Die ziet er eigenlijk ook wel gewoon goed uit. 
Ervaar je ook problemen als je het bekabeld test met je eigen router ontkoppeld?

Hoi Thomas,

Bedankt voor je antwoord. Die screenshot die ik boven heb gedeeld is vanaf m’n computer in de woonkamer die direct aan de Experia v10 is aangesloten.

Reputatie 7
Badge +20

Ah top, volgens mij zijn dit prima snelheden, waar loop je precies tegenaan?

Reputatie 1

Ah top, volgens mij zijn dit prima snelheden, waar loop je precies tegenaan?

De lage Noise Margin en de hoge FEC errors baren me wat zorgen. Ik heb niet veel storingen, m.u.v. sommige avonden een hoge packet loss waarbij streams nog wel eens een halve seconde frames willen skippen. In december had ik twee keer het geval dat er geen internet connectie meer was en ik zowel de Experia box als mijn eigen router op zolder heb moeten herstarten.
Geen idee of dit laatste te maken heeft met de noise margin, of toevallig was.

Reputatie 7
Badge +20

Als alles goed werkt is alles goed natuurlijk, we hebben hier overigens wel een handig kennisbankartikel over!

Reputatie 1

Als alles goed werkt is alles goed natuurlijk, we hebben hier overigens wel een handig kennisbankartikel over!

 

Bedankt voor de link. Die had ik ondertussen al gezien en daar had ik ook gelezen wat die FEC errors inhielden. Ondertussen heb ik ook meerdere CRC errors op de DSL statuspagina. Moet ik me zorgen maken, of is het een kwestie van "if it ain't broke don't fix it"? Oftewel, zolang het internet werkt, hoef ik me geen zorgen te maken hierover?

Bij voorbaat dank!

Reputatie 7
Badge +20

Zolang alles goed werkt zou ik me daar geen zorgen om maken, volgens mij zul je altijd wat van deze errors houdenÂ