Beantwoord

Lage WiFi snelheid met Experiabox V8

Badge
Hoi!

Al een aantal jaar heb ik thuis glasvezel van KPN. Ik gebruik een eigen router achter de Experiabox (Apple Airport Extreme), maar denk erover deze te vervangen of ertussen uit te halen omdat ik de laatste tijd met enige regelmaat problemen heb met het WiFi netwerk.

Ik heb geprobeerd om het draadloze netwerk van de Experiabox te gebruiken, maar het valt me op dat de draadloze verbinding vele male trager is dan de verbinding van de Airport.

Ik heb net via speedtest.net onderstaande resultaten behaald.

Draadloze verbinding via de Experiabox

Draadloze verbinding via de Airport Extreme

Dit is nogal een verschil! Is dit een bekend probleem? En wat kan ik eraan doen om dit op te lossen?

Mijn Experiabox is een V8 met firmware versie 02.00.138.
icon

Beste antwoord door Michiel79 14 november 2018, 19:02

@Alex_P Ja. Dit zijn de laatste speedtest resultaten vanuit onze woonkamer:

Sneller dan de vorige metingen met de Experiabox, maar het haalt het nog niet bij de snelheid van de Airport Extreme.

Als ik vlak bij (lees: er vrijwel bovenop) de Experiabox sta zijn de resultaten beduidend beter:

Dus: de WiFi verbinding is voldoende snel, bereik binnen kan beter. Maar daar is aan te werken.

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +14
Hi Michiel, welkom hier. Dat is inderdaad erg traag. Wat is de afstand tussen de V8 en je apparaat? Heb je wel de Airport uitgezet voordat je de test hebt gedaan? Zou je ook de Experiabox naar fabrieksinstellingen terug willen zetten door het resetknopje 10 seconden ingedrukt te houden?
Badge
Hi Alex, Thanks voor je reactie!

• De afstand tussen de V8 en mijn laptop is ongeveer 4 meter.
  • Airport niet uitgezet tijdens de test. Vraag me ook af of dat nodig is. Beide WiFi netwerken zitten op andere frequenties.
  • Ik heb de V8 inmiddels gereset. Hieronder de laatste speedtest resultaten:

Ter vergelijking: mijn Airport Extreme verbinding geeft het volgende resultaat:

Het verschil blijft wel erg groot!
Reputatie 5
Badge +8
dit is geen probleem die wifi van een v8 is gewoon zo traag
net als een v9 deze is ook erg traag
ik gebruik zelf een eigen router netgear r9000 en de experiabox v10 helemaal niet voor de wifi
wat voor problemen heb je dan met de airport
normaal moet een 2e router goed werken
maar er zijn punten waar je op moet letten
en een ap is makkelijker maar als je een 2e router wil moet je dmz van de experiabox door zetten
en alles achter je 2e router doen op itv en telefoon na
maar als je je glas echt goed wil benutten via wifi en geen eigen router is een v10 de oplossing
deze beschikt over een 5GHz wat ook sneller werkt
of dat kpn jou v8 wil ruilen voor een v10 is de vraag
Badge
@peter-keetfm Ok, helder. Vreemd dat je een dus een 100/100 glasvezel abo afsluit en dat de Experiabox die snelheden draadloos helemaal niet aankan. Ik heb op zich geen problemen met mijn Airport Extreme, maar zou mijn netwerk set-up graag eenvoudiger maken. De Airport ertussen uit halen is dan een mogelijke oplossing.
Reputatie 5
Badge +8
het is gewoon het punt dat je het bekabeld wel gaat halen
en wifi een 2e punt word gezien maar ja het is 2018 en techniek gaat verder en bijna alles draait op de wifi
ik zou het min of meer normaal vinden dat je de v8 kan om ruilen voor een v10 dia al meer als 2 jaar er is
maar dit zou je even met kpn kunnen overleggen
komt bij dat een v10 een gast wifi netwerk heeft
en een 5Ghz band heeft voor nog sneller internet
Reputatie 7
Badge +14
De reden dat ik vraag of de Airport uit stond tijdens de test is omdat dit elkaar wel in de weg kan zitten, ook al staat het op een ander kanaal. De Airport is overduidelijk sterker dan de Experiabox. Overigens ben ik ook bereid om je modem om te ruilen voor een nieuwere, maar ik ben eerst wel benieuwd welke waarden je meet met de Airport helemaal uit.
Badge
@Alex_P Ik heb net een testje gedaan met de Airport helemaal uit. Resultaten verschillen niet veel:

(Gemeten vanaf dezelfde plek als bij de vorige metingen.)
Reputatie 5
Badge +8
Tijd voor een v10 dan is het opgelost
En je kunt dan meer functies gebruiken zoals de wifi 5GHz en een gast wifi netwerk
Wat je nu met je huidige experabox niet kan
Reputatie 7
Badge +14
peter-keetfm schreef:

Tijd voor een v10 dan is het opgelost
En je kunt dan meer functies gebruiken zoals de wifi 5GHz en een gast wifi netwerk
Wat je nu met je huidige experabox niet kan

Yes.

@Michiel79 Zou je je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik dit voor je in gang zetten.
Badge
@Alex_P Bedankt! Ik heb mijn profiel aangepast!
Reputatie 7
Badge +14
Dankjewel. De omruiling vindt plaats bij een Post NL punt bij jou in de buurt. Neem dan de ontvanger mee in een doosje en je ID-bewijs. Dit moet wel dezelfde achternaam hebben als de contractant. Ik kan het opsturen naar de Primera, Karwei of The Read Shop. Heb je een voorkeur?
Badge
Alex_P schreef:

Dankjewel. De omruiling vindt plaats bij een Post NL punt bij jou in de buurt. Neem dan de ontvanger mee in een doosje en je ID-bewijs. Dit moet wel dezelfde achternaam hebben als de contractant. Ik kan het opsturen naar de Primera, Karwei of The Read Shop. Heb je een voorkeur?

Voorkeur voor Karwei, Balkerweg 1 in Ommen.
Reputatie 7
Badge +14
Gedaan, morgen vanaf 15 uur staat het daar voor je klaar.
Reputatie 7
Badge +14
@Michiel79 Werkt alles nu naar behoren?
Badge
@Alex_P Ja. Dit zijn de laatste speedtest resultaten vanuit onze woonkamer:

Sneller dan de vorige metingen met de Experiabox, maar het haalt het nog niet bij de snelheid van de Airport Extreme.

Als ik vlak bij (lees: er vrijwel bovenop) de Experiabox sta zijn de resultaten beduidend beter:

Dus: de WiFi verbinding is voldoende snel, bereik binnen kan beter. Maar daar is aan te werken.

Bedankt voor je hulp in ieder geval!
Reputatie 7
Badge +14
Dat lijkt er meer op. WiFi is altijd een beetje tricky. Uiteraard graag gedaan. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen. Fijne avond. 🙂

Reageer