Beantwoord

Langzaam en wegvallend internet

• 1 december 2017
  • 2 reacties
  • 256 keer bekeken

Badge
Ik heb de laatste weken ontzettend veel last van langzaam/uitvallend internet.
Terwijl de rest van de wereld steeds beter en sneller internet lijkt te krijgen, zit ik hier in het buitengebied het gevoel te krijgen dat het allemaal steeds slechter aan het worden is.

Enige tijd geleden hadden wij een pakket van 8Mbit, waarvan we ongeveer een snelheid binnen kregen van ~5.5Mbps download en ~0.9Mbps upload. Toen is het op een gegeven moment gestegen naar een pakket van 20Mbit en nu zelfs naar een pakket van 40Mbit. Nieuwe Experia boxes ontvangen over de tijd, op het moment de Experia Box v9, dus het is allemaal natuurlijk een klein beetje veranderd in de hoop dat het "beter" zou zijn.

Aangezien we hier in het buitengebied zitten is het dus duidelijk "nog" niet mogelijk om die 40Mbit snelheid te halen en dat verwacht ik ook niet totdat er eindelijk nieuwe kabels worden gelegd. Maar wat mij opviel is dat er tegenwoordig dus blijkbaar maar 3Mbit/s down en 1Mbit/s up kan geleverd worden op dit adres. Wat in het verleden een stuk hoger lag? We krijgen volgens de metingen ook gewoon nog minder binnen, de ene dag is het wat beter als de andere, of getest bij gebruik. Hoe kan het nu allemaal langzamer zijn geworden? Waarom is de snelheid zoveel gezakt over de jaren?

Meting Speedtest.net 2016:

Meting Speedtest.net begin 2017:

Metingen KPN recent:

Metingen Speedtest.net recent:

Servicetool traag internet (soms wel oke/recent niet oke):

Sneller internet buitengebeid? (Nee, helaas, begin dit jaar lagen we zelfs ook niet in het bereik van 4G):

Zoals je kan zien loopt het niet al te stabiel, de testen zijn vaak gedaan als er echt problemen kwamen opduiken dat een pagina niet meer geladen kon worden, een Twitch stream continu bleef bufferen om de paar seconden, een YouTube video zelfs op 144p nog niet eens kon worden afgespeeld zonder te bufferen en zelfs vastloopt en niet meer laadt.

Ik ben zelf een gamer, ict-er, grafisch ontwerper en ben zeer gelimiteerd door deze verbinding. Even een bestandje uploaden of een ontwerp doorsturen kan echt ontzettend lang duren, denk uren i.p.v minuten, vooral in vergelijking tot een betere verbinding. Video-clips uploaden naar Facebook of YouTube is geen beginnen aan tenzij je het een nachtje aan wilt laten staan. Voor een video van 1 minuut ben je grofweg 1 uur aan het uploaden. Wil je live streamen op Facebook of Twitch? Vergeet het maar. Wil je een game downloaden via Steam? The Witcher 3 van 51GB? Dan kun je rekenen op een aantal dagen downloaden, waar je verder ondertussen geen gebruik meer kunt maken van het internet omdat het zo wordt belast. Free weekend game? Voordat je het spel gedownload hebt is het free weekend event alweer over. Wil je online gamen? De ping is oke, zolang je verder niets aan het doen bent op het internet. Wil iemand even Facebook of YouTube bekijken terwijl je aan het gamen bent, vliegt de ping natuurlijk meteen omhoog en is het niet meer speelbaar. Het kan niet echt het data verkeer van bepaalde shooters bij houden waardoor er toch dingen fout kunnen gaan.

De frustratie even terzijde, in deze tijd is een snelle verbinding bijna essentieel om aan bepaalde verwachtingen te voldoen. De gemeentes zijn er natuurlijk al een tijd "druk" mee bezig en aan het overleggen om glasvezel o.i.d te regelen voor het buitengebied, ook hier in Nederweert staat het op de planning om te beginnen met organiseren, maar dat gaat sowieso nog een tijd duren en het zou me eerlijk gezegd verbazen als het in 2018 geregeld is. Ik zou het liefst zelf al beginnen met graven voor de kabels, of aan willen raden om nu al hier te beginnen..

Ik vraag me soms een klein beetje af waar wij ~€40,- voor moeten betalen iedere maand, terwijl we maar zo minimaal internet binnen krijgen. Het werkt allemaal wel, meestal.. Maar het levert hier thuis regelmatig frustraties op, dat het weer eens te langzaam is, dat iets niet wordt geladen, of gewoon zelden zelfs helemaal niet werkt.

Wat ik vooral raar vind, is dat we in 2016 sneller internet hadden dan dat we nu hebben.. Kan hier voordat glasvezel eindelijk wordt aangelegd nog iets aan gedaan worden? Wat kan er op deze locatie nog gedaan worden of hoe lang moeten we nog wachten?

Admin: titel aangepast zodat je bericht beter is te vinden
icon

Beste antwoord door Raikou 4 december 2017, 17:22

Blijkbaar niet en zijn we hier gewoon dus zonder opties. Dat de bandbreedte zomaar omlaag is gehaald is gewoon het ergste, waardoor ik niet meer kan doen wat ik moet doen op het internet. Het zou schelen als dat terug zou kunnen worden gedraaid van de 3Mbit/s naar 6Mbit/s, maar helaas.

Chat support:
Jij:
Zou je misschien kunnen achterhalen waarom de snelheid van 6 naar 3Mbit/s is gegaan en of dit echt niet terug te draaien is op bepaalde adressen?
4:50:13 PM
Martin:
Dat wordt een lastig verhaal Rico.
4:50:49 PM
Jij:
We zitten ook buiten het 4G gebied, dus het nieuwe hybride systeem gaat waarschijnlijk ook niet voor ons werken.
4:50:52 PM
Jij:
Ja dat is inderdaad een lastig verhaal.. Maar ik zit hier zonder internet, wat ook een lastig verhaal is. :')
4:51:18 PM
Jij:
Nou ja zonder internet, niet snel genoeg voor de activiteiten.
4:51:30 PM
Martin:
Ik kan dat niet voor je achterhalen. Het is zoals het is nu. Nogmaals dat spijt me heel erg voor jullie
4:51:48 PM
Jij:
Kan ik iemand bereiken die dat wel voor me kan achterhalen?
4:52:19 PM
Martin:
Nee, dat zit er niet in Rico.

Het enige wat we kunnen doen is dus bij de gemeente aankloppen voor glasvezel te regelen. De aankomende tijd dus waardeloos internet voor mij.

Dus de vraag is opgelost, er is gewoon niks aan te doen, hoe frustrerend dit ook is.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge
Ik zag in andere posts dat de snelheid is aangepast naar 3Mbit/s voor een of andere reden..

Per 1 november is de bandbreedte grens naar beneden getrokken. Dit omdat we zijn begonnen met de uitrol van een hybride variant. Daarbij combineren we 4G met de bestaande vaste lijn. Dit jaar gaat dat nog op kleine schaal, maar vanaf volgend jaar is de verwachting om dat breder te gaan uitrollen.

Nu is het zo dat met deze verbinding ik dus niet meer kan gamen, maar dan heb ik in ieder geval mijn antwoord waarom het internet zoveel langzamer is geworden. Geweldig dat ik er ook zo achter moet komen. Krijgen maximaal 2.6Mbps download en 0.2Mbps upload binnen, waarvan er een ontzettende vertraging in de upload speed zit en het de helft van de tijd zakt naar bijna geen speed. Ik ben een semi-pro counter-strike: global offensive speler en baal hier dus ontzettend van, omdat ik nu gewoon niet meer online kan gamen, geen competities meer kan doen en ik word hierdoor dus serieus uit huis gedwongen omdat het internet te slecht is. Serieus aan het overwegen om het internet maar helemaal op te zeggen hier thuis, want voor te browsen hebben we ook mobiel internet. Niet cool allemaal.. De grap is dat we volgens de 4G dekkingskaart van KPN ook buiten het bereik liggen. Hoe lang gaat het duren dat we hier weer fatsoenlijk internet krijgen, is pair bonding nog een optie?
Badge
Blijkbaar niet en zijn we hier gewoon dus zonder opties. Dat de bandbreedte zomaar omlaag is gehaald is gewoon het ergste, waardoor ik niet meer kan doen wat ik moet doen op het internet. Het zou schelen als dat terug zou kunnen worden gedraaid van de 3Mbit/s naar 6Mbit/s, maar helaas.

Chat support:
Jij:
Zou je misschien kunnen achterhalen waarom de snelheid van 6 naar 3Mbit/s is gegaan en of dit echt niet terug te draaien is op bepaalde adressen?
4:50:13 PM
Martin:
Dat wordt een lastig verhaal Rico.
4:50:49 PM
Jij:
We zitten ook buiten het 4G gebied, dus het nieuwe hybride systeem gaat waarschijnlijk ook niet voor ons werken.
4:50:52 PM
Jij:
Ja dat is inderdaad een lastig verhaal.. Maar ik zit hier zonder internet, wat ook een lastig verhaal is. :')
4:51:18 PM
Jij:
Nou ja zonder internet, niet snel genoeg voor de activiteiten.
4:51:30 PM
Martin:
Ik kan dat niet voor je achterhalen. Het is zoals het is nu. Nogmaals dat spijt me heel erg voor jullie
4:51:48 PM
Jij:
Kan ik iemand bereiken die dat wel voor me kan achterhalen?
4:52:19 PM
Martin:
Nee, dat zit er niet in Rico.

Het enige wat we kunnen doen is dus bij de gemeente aankloppen voor glasvezel te regelen. De aankomende tijd dus waardeloos internet voor mij.

Dus de vraag is opgelost, er is gewoon niks aan te doen, hoe frustrerend dit ook is.

Reageer