Beantwoord

Langzame downloadsnelheid (Bekabeld) naar servers in de VS en omgeving

  • 31 October 2020
  • 12 reacties
  • 197 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds recent heb ik last van langzame downloadsnelheid naar servers in de VS. Het gebeurt zowel op mijn eigen server als op andere hosts (die via andere routes lopen).

Ik heb het 100 Mb/s abonnement.

Voorheen haalde ik altijd een stabiele snelheid rond de 70-100 Mb/s. Door de grotere afstand neemt de snelheid natuurlijk af. Echter haal ik nu amper 16-20 Mb/s. De snelheid schiet af en toe omhoog, maar zakt weer snel in. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dit heb ik getest op verschillende tijden en het lijkt me alsof het nu blijvend aanwezig is.
Speedtest.net laat wel hogere snelheden rond de 50-90 Mb/s zien, maar als ik in de praktijk een echte bestand download vanuit de VS of omgeving dan heb ik alleen maar een lage snelheid.

Zoals in de titel beschreven gebeurt dit alleen bekabeld. Het gebeurt ook alleen bij locaties in de VS. Bij hosts in Nederland,Duitsland, etc… komt dit probleem niet voor. Bij de hosts in de VS is ook geen packet loss te zien en ook geen verhoogde RTT/Latency/ping tijdens het downloaden, dus is het me een raadsel waar het aan ligt.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

icon

Beste antwoord door mmc 12 November 2020, 13:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @mmc, ik weet er niet heel veel van. Maar mijn gevoel zegt dat het aan de servers ligt. Kan dat kloppen @Nick83. Of is er toch wat anders aan de hand?

Reputatie 7
Badge +10

Bij de hosts in de VS is ook geen packet loss te zien en ook geen verhoogde RTT/Latency/ping tijdens het downloaden, dus is het me een raadsel waar het aan ligt.

Gewoon te weinig capaciteit / bandbreedte van de servers “daar” in USA.  Versus mogelijk tussentijdse reorganisatie / andere indelingen van internet connecties “daar” door providers / internet hosts i.v.m. mogelijke verschuivingen van internetverkeer door “corona”.

Maar daarnaast “nu” zeker nog extra alle tumult rondom de presidentsverkiezingen, emoties en spanningen die daar nu opspelen, wat zijn weerslag zal geven in “enorm” internetverkeer.

Of eigenlijk heel voorspelbaar, dat je nu een trage download snelheid ervaart vanuit USA. :nerd:

Reputatie 1

Ik heb het getest bij meerdere hosts die allemaal via een andere route lopen en het probleem doet zich nog steeds voor.

Ik kan ook een patroon zien in de verloop van de downloadsnelheid. Het begint altijd laag (rond de 10-20 Mbps) om vervolgens langzaam te klimmen naar de 70-100 Mbps. Voorheen begonnen de downloads wel gewoon altijd rond de maximumsnelheid. Dit is onwenselijk, zeker als je regelmatig kleine bestanden heen en weer beweegt.
Volgens mij komt dit niet door congestie/drukte op het internet want het probleem is op alle tijdstippen van de dag aanwezig. Ik heb het zowel overdag als 's nachts getest. Volgens mij wordt de snelheid bewust beperkt door KPN, maar waarom lijkt mij een raadsel. Er is toch genoeg capaciteit?

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb het getest bij meerdere hosts die allemaal via een andere route lopen en het probleem doet zich nog steeds voor.

Niet verwonderlijk “USA blijft “USA” welke route je ook bewandelt. Het internetverkeer ook nu
“na de uitslag” van de presidentsverkiezingen blijft voorlopig onverminderd hoog.

Volgens mij komt dit niet door congestie/drukte op het internet want het probleem is op alle tijdstippen van de dag aanwezig.

Nieuwszenders , en “updates” van nieuws in en vanuit USA gaan ook gewoon 24/7 door. Juist ook de aandacht “vanuit de hele wereld” voor deze verkiezingen vanuit regio's met totaal andere tijdzones, lijkt me er weinig aanleiding toe dat er “dips” in die informatie stream zou zitten.

En zelfs dan nog, indien KPN onder dit soort omstandigheden daar enige sturing in zou geven om “congestie” te voorkomen, zijn ze wettelijk gezien daartoe volledig in bevoegd, om dat te mogen doen en uit te voeren. Dus al zouden ze dat doen, wat wil je dan bereiken?

Reputatie 1

Ik heb het getest bij meerdere hosts die allemaal via een andere route lopen en het probleem doet zich nog steeds voor.

Niet verwonderlijk “USA blijft “USA” welke route je ook bewandelt. Het internetverkeer ook nu
“na de uitslag” van de presidentsverkiezingen blijft voorlopig onverminderd hoog.

Volgens mij komt dit niet door congestie/drukte op het internet want het probleem is op alle tijdstippen van de dag aanwezig.

Nieuwszenders , en “updates” van nieuws in en vanuit USA gaan ook gewoon 24/7 door. Juist ook de aandacht “vanuit de hele wereld” voor deze verkiezingen vanuit regio's met totaal andere tijdzones, lijkt me er weinig aanleiding toe dat er “dips” in die informatie stream zou zitten.

En zelfs dan nog, indien KPN onder dit soort omstandigheden daar enige sturing in zou geven om “congestie” te voorkomen, zijn ze wettelijk gezien daartoe volledig in bevoegd, om dat te mogen doen en uit te voeren. Dus al zouden ze dat doen, wat wil je dan bereiken?


Ik vind het onredelijk als KPN inderdaad de snelheid aan het beperken is. Ik geloof niet dat het congestie is want het COVID-19 gebeuren is nu al ruim een half jaar aan de gang. Dit probleem is sinds recent ontstaan.

Ik had al zelf het een en ander aangepast in het verleden. Bij de backups die ik elke dag doe had ik compressie toegepast om de tijd te verkorten, maar dat is nu zinloos omdat de snelheid al laag begint.

Zelf verbruik ik niet zo veel, maar de weinige keren dat ik download/upload mag ik nu 2-5x langer wachten. Dat vind ik onredelijk, zeker omdat je bij KPN de hoofdprijs betaalt in tegenstelling tot andere providers.

Reputatie 7

KPN heeft vorig jaar (2019) haar internationale netwerk verkocht aan GTT communications.

Sindsdien koopt KPN capaciteit in bij andere partijen en is dan ook meer uitgeleverd aan de grillen van die andere partijen.

Ik heb begrepen dat KPN nog niet zo lang capaciteit inkoopt bij Liberty Global en dat daarmee sommige routes niet echt florisant meer zijn.

Reputatie 1

KPN heeft vorig jaar (2019) haar internationale netwerk verkocht aan GTT communications.

Sindsdien koopt KPN capaciteit in bij andere partijen en is dan ook meer uitgeleverd aan de grillen van die andere partijen.

Ik heb begrepen dat KPN nog niet zo lang capaciteit inkoopt bij Liberty Global en dat daarmee sommige routes niet echt florisant meer zijn.

Dat klopt inderdaad. Daar ben ik op de hoogte van. In de andere topics hadden we daarover ook gediscussieerd. Gisteren was er weer een route veranderd waardoor de RTT was verbeterd. Zie mijn reactie op de topic van @UP.
https://forum.kpn.com/internet-9/rare-routing-zorgt-voor-verminderde-connectviteit-510706/index3.html?postid=1134956#post1134956

Overigens lijkt dit probleem daarvan los te staan. De route is nu oké. Er is ook geen packet loss.

Dit snelheidsprobleem doet zich ook niet op specifieke tijden voor. Gisteren weer een paar keer door de dag heen getest en het blijft hetzelfde. De snelheidsverloop is ook hetzelfde. Het begint laag om vervolgens langzaam op te klimmen. Een bestand van rond de 60-70 MB wat ik regelmatig download komt bijna altijd in exact 18 seconden binnen.

Ook getest op een ander besturingssysteem voor de zekerheid. Modem heb ik niet gereset, maar daar ligt het denk ik niet aan want voor Europese servers is de snelheid gewoon goed.

Ik denk nog steeds dat KPN de snelheid zelf heeft verlaagd.

Ik denk nog steeds dat KPN de snelheid zelf heeft verlaagd.

Doe eens een download over een niet-KPN netwerk. Dan weet je het zeker.

En richt je op dat je de computer enz laat downloaden zonder er de hele tijd naar te kijken. Of neem permanent een ander provider. Of richt zaken anders in waardoor je niet steeds dat bestand helemaal uit USA hoeft te halen. CDN ?

Reputatie 7
Badge +10

Ik vind het onredelijk als KPN inderdaad de snelheid aan het beperken is. Ik geloof niet dat het congestie is want het COVID-19 gebeuren is nu al ruim een half jaar aan de gang. Dit probleem is sinds recent ontstaan.

In mijn eerdere reactie heb ik het ook niet over COVID-19, maar over de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Afhankelijk van de soort situatie, globaal nieuws, evenementen of wat dies meer zij,  kan er voor de ene- of andere service over internet verhoogd data-verkeer zijn, en daarmee bepaalde streams problemen geven, of vertraging opleveren. (Nog afgezien van de capaciteit die schijnbaar bij bepaalde partijen wordt ingekocht).

Een bekend fenomeen zijn bijv. haperingen voor TV-diensten via internet (via browsers en apps), tijdens Wereldkampioenschap voetbal, Olympische spelen, en bijv. Tour de France, waar bij eerdere edities van die evenementen nogal eens klachten van gebruikers over binnenkwamen.

Reputatie 1

Vannacht was de DSL verbinding weggevallen zag ik. Vermoedelijk onderhoud.

Nu is het snelheidsprobleem niet meer aanwezig en komen de bestanden weer op maximumsnelheid binnen.

Hopelijk blijft het weer zo.

Reputatie 7
Badge +10

Wel vreemd dat het selectief alleen verkeer uit USA zou zijn waar het betrekking op heeft?
(Maar ja de presidentsverkiezingen in USA zijn inmiddels geen wereldnieuws meer :sunglasses: ).

Het is niet de eerste keer dat ergens een stuk internetroute onder druk staat en dat het na een paar weken ofzo niet meer zo is. Kan makkelijk dat men ergens apparatuur (inclusief tot aan CPE) opnieuw heeft opgestart waarbij er tevens een andere config geladen is. Kan ook mede zijn doordat een bepaalde partij ergens toch heeft betaald voor meer capaciteit of betere route.