Beantwoord

Langzamer internet sinds korte tijd, ik haal maar 7MB

  • 9 January 2023
  • 27 reacties
  • 225 keer bekeken

wij hebben de laatste tijd erg traag internet, vooral als het geregend heeft, nu hebben we in het buiten gebied al niet zo',n beste internet verbinding ( 7mb download)  die ik  geregeld meet en dan kom ik niet hoger dan 3 mb als ik geluk heb ,ik probeer ik contact te komen maar ik kan nergens een email adres vinden  en als ik het service nr bel dan ben ik nr 10 in de wacht rij graag zou ik met kpn in contact komen

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 29 January 2023, 21:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Oei @Harry Pera, dit klinkt inderdaad niet echt fantastisch 🙁

Ik wil graag even meekijken naar je verbinding, zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?

Hallo Maja

 

ik heb mijn gegevens ingevuld .

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @Harry Pera!

Ik zie inderdaad terug dat de verbinding niet al te best is, en heb hier een aantal vragen over voor je:

  • Hoe lang is de kabel tussen je modem en het KPN aansluitpunt in de muur?
  • Is er een rechtstreekse kabel aansloten of komt de kabel onderweg nog een klein vierkant kastje tegen?
  • Volgens de administratie heb je een ‘sneller internet buitengebied’ toevoeging, waarbij je ook internet hoort te krijgen via een 4G apparaatje. Hebben jullie die wel aangesloten? 

Hoor het allemaal graag!

Hallo Maja,

 

We wonen er nu bijna een jaar en er was mij verteld dat we eind 2022 glasvezel zouden hebben ,maar helaas is die planning helemaal komen te vervallen en ze kunnen niet zeggen wanneer dat wel komt, vandaar dat ik er eerst niet veel aandacht aan geschonken heb, maar het is word nu wel een irritatie gevalletje, 

-Ik heb geen idee waar de kpn kabel het huis binnen komt, de router staat op de eerste verdieping, dus daar zit wel een lange kabel tussen ,( neem ik aan) er zit daar geen vierkant kastje alleen een telefoon kabeltje ( volgens mij is dat de binnenkomende lijn) 

- we hebben er wel een 4 g kastje tussen staan maar mijn gevoel doet die niet veel 

Wat mij opvalt is dat als het geregend heeft de verbinding dan helemaal te wensen overlaat kan het Ijn dat er een breuk in de kabel zit  ? Dat wanneer die nat word de verbinding ook slechter word , 

Ik weet niet of jullie kunnen zien waar de kpn kabel ons huis dient binnen te komen ?  

Reputatie 7
Badge +20

Ik kan het niet zien helaas, maar het zal in ieder geval ergens op de benedenverdieping zijn. Er zal dus inderdaad een lange kabel aangesloten zijn tussen het aansluitpunt en het modem, en dat is bij de langzame snelheid die jullie binnen kunnen halen, een extra belemmerende factor.

Hoe oud is je woning ongeveer? Bij woningen die zijn gebouwd na 1980 is de KPN aansluiting standaard aangelegd in de meterkast. In de jaren 60/70 werden ze vaak ergens midden in de woonkamer geplaatst en bij nog oudere woningen werden ze door de buitenmuur heen geboord ergens aan de straatkant. Heel af en toe zijn ze te vinden in een kelder. Mocht dat bij jou ook het geval zijn, dan zou dat wellicht kunnen verklaren dat de verbinding slechter wordt bij vochtig weer. Als je het hoofdaansluitpunt weet te vinden en het modem daar op aansluit met een kabel die maximaal 2 meter lang is, zal je verbinding al een stuk verbeteren vermoed ik!

Als je maar tussen de 3Mb en 7Mb aan snelheid meet, zal het 4G kastje inderdaad niet of niet goed functioneren op het moment. Hoe heb je die precies aangesloten op het modem? En waar staat hij? Een plekje voor een raam is altijd het meest gunstig 🙂

Het huis is van voor 1980 is tussentijds wel verbouwd maar dat is door de vorige eigenaren gedaan en die weten ook niet waar de kpn kabel binnenkomt, heb ik al na vraag gedaan , zit niet in de kelder. ik kan ook niet onder de vloer komen ( geen kruip ruimte ) ,

Hoe zou ik er achter kunnen komen waar de kpn kabel loopt? 

Het 4 g kastje is aangesloten met een utp kabel die bij het 4 g kastje mee geleverd is en hij staat voor een raam , 

Wat ik op zich vreemd vind is hoe het tegenwoordig nog mogelijk is dat je in een buitengebied minder snel internet hebt er zijn tegenwoordig toch wel oplossingen voor? Misschien kan kpn ergens nog een signaal versterker tussen plaatsen mijn buren hebben ook gigantische trage verbinding, maar er word gezegd er is niks aan te doen ,

Ik betaal wel elke maand voor 7mb internet maar ik krijg ( gemiddeld ) maar 4mb geleverd , dus ik betaal voor meer dan dat ik krijg das toch raar ? 

Zou graag eens willen horen van kpn of ze hier geen oplossing voor hebben 

Reputatie 7
Badge +20

1 van de oplossingen is zo'n 4G router, daar hoor je een flinke snelheidsboost mee te krijgen. Dat jij daar helemaal niets van merkt, lijkt er dan ook op te wijzen dat er iets niet helemaal goed mee gaat. Zou je hier eens een foto kunnen plaatsen van dat apparaatje zodat we mee kunnen kijken?

Is het verder mogelijk om dat telefoonkabeltje te volgen? Die zal ergens op aangesloten zijn, en dat is dan vermoedelijk ook het punt waar de lijn binnenkomt in de woning. 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @Harry Pera!

Het 4G lampje brandt, wat inhoudt dat dit apparaatje daadwerkelijke een verbinding heeft met het 4G netwerk, dat is in ieder geval al een goed begin. Ik zie echter maar 2 van de 3 streepjes van het bereik branden, dat houdt in dat de ontvangst niet helemaal optimaal is. Wat gebeurt er met die 3 streepjes als je dit apparaatje op een aantal andere plekken in huis neerzet? Bij voorkeur weer voor een raam. (zijn er plekke in huis waar je mobiel een beter bereik heeft dan op andere plaatsen? Zo ja, probeer 'm daar dan eens!)

Waar ik verder nog benieuwd naar ben:  je hebt aangegeven dat je de bijgeleverde kabel hebt gebruikt om hem aan te sluiten op het modem. Gaat die kabel rechtstreeks? Of heb je hier nog een andere switch of ruiter tussen zitten? En zou je ook eens 1 van de andere gele poorten van je modem willen proberen bij het aansluiten?

Na elke wijziging kan je bij voorkeur met je mobiel even een speedtest uitvoeren via de wifi, om te kijken of je een verschil merkt! Dit apparaatje hoort voor ongeveer 20 tot 30Mb aan extra snelheid te zorgen, dus dat is wel een forse verbetering voor jullie!

Maja , 

Hij staat voor het raam en is direct vanuit het modem aangesloten er zit verder niks tussen als ik hem in de andere gele poort doe dan gaat het 4 g lampje niet branden  , 20 tot 30 mb zou meer dan welkom zijn 😁

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd maar alles wat ik doe het word er niet beter van , ik heb het 4g apparaat ook al vlakbij het modem gehad maar geen verschil dus heb ik hem maar weer voor het raam gezet ook heb ik al een cat6 kabel geprobeerd ook dat geeft geen verbetering, 

Naar mijn mening ( ik kan het mis hebben ) als er maar max 7mb (als we dat al halen) binnen komt door de kabel dan kan er toch nooit meer binnenkomen? 

4G kastje heeft volgens mij geen meer waarde op de mb's die ik binnen haal ?

Wel moet ik toe geven dat het mobiele netwerk beter is met het 4G kastje aangesloten maar via de "vaste lijn" heb ik niet het idee dat het helpt 

 

Kijk heb deze speed test net gedaan

Reputatie 7
Badge +20

Dat is niet echt om over naar huis te schrijven zeg 🙁

Het 4G modem zorgt er voor dat de Mb's die je daar mee binnenhaalt, toegevoegd worden aan de totale snelheid van het modem voor de vaste lijn. Het 4G modem doet helemaal niets met je mobiele bereik. 

Zou je de kabel van het 4G modem eens uit je modem voor de vaste lijn willen halen, zodat ze niet meer met elkaar verbonden zijn? Daarna mag je het 4G modem even uit zetten en daarna weer opnieuw op laten starten. Je mag in tussentijd hetzelfde doen met het modem voor de vaste lijn. Als ze beide weer zijn opgestart, mag je de kabel weer aansluiten, hopelijk is dat afdoende om de 4G mee te laten springen in de internetsnelheid!

Hallo Maya, 

Ik heb geprobeerd wat je hebt gezegd maar helaas geen verbetering kom soms tot 5mb test ik dan 5 min later weer zit ik tussen de 2 en 4 mb heb hem nu bijna voor elk raam gehad ( wat ik maar kon halen met de utp kabel) maar waar hij stond ( en nu staat heb ik 2 streepjes ontvangst blauwe lampje van 4 g brand maar ik merk niks van de snelheid , heb de snelheid ook getest zonder 4g kastje en dan zit ik ook op 3 soms 2 dan 4 mb kan het zijn dat het kastje stuk is ? Ik heb hem ook al gereset maar niks dat helpt , 

 

Reputatie 7
Badge +20

De kans is aanwezig dat hij stuk is, maar er kan ook nog steeds iets anders aan de hand zijn, dus ik heb nog een aantal aanvullende vragen:

  • je test telkens via wifi, wat gebeurt er als je 1 van je apparaten met een rechtstreekse kabel aansluit op je modem en de test dan uitvoert? 
  • wat heb je nu allemaal aangesloten op je modem?
  • merk je een verschil als je alles behalve het 4G modem loskoppelt en dan nog een keer een speedtest uitvoert?

 

Hallo Maja ,

Ik heb alles los gekoppelt gehad en de laptop alleen aan gesloten gehad via utp , geen vebetering toen heb ik het 4 g kastje erbij op gezet maar ook hier geen verbetering 

Het blijft tussen de 4 en 5 mb de tweede keer had ik 2 mb de 3de keer zelf nog minder , het lijkt wel als het 4 g kastje net op start dat ik eerst wel een betere verbinding heb maar dat het daarna ineens weer terug zakt ,

 

Reputatie 7
Badge +20

Het lijkt er inderdaad echt op dat hij niet goed z'n werk doet @Harry Pera 😬 Ik heb een nieuw 4G modem voor je aangevraagd, deze zal morgen bezorgd worden bij een PostNL servicepunt, als het goed is heb je hier via sms meer informatie over ontvangen, kan je dat bevestigen?

Fijn om te horen ! Ik heb nog geen sms ontvangen ? Maar misschien komt het door het internet 😄 

Ja heb een sms binnen kan hem ruilen dank je wel we gaan het proberen hoop dat het dan beter is 

Reputatie 7
Badge +20

Top! Ik ben heel benieuwd of deze wel direct voor een verschil gaat zorgen! Bij het eerste aansluiten, graag weer even alles loskoppelen van je internetmodem behalve het 4G modem en je laptop (via kabel aangesloten)

Ga ik doen !

Maja , blij verrast 😁

 

Dit lijkt er meer op dank je wel voor je hulp 

 

Waarschijnlijk iets te vroeg gejuicht , 

Heb alleen de 4 g kast in een utp poort verder niks 

Nu is de snelheid ineens weer weg ??

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dat leek even heel goed!

Balen dat dit van korte duur was 🙁 Het 4G modem heeft gewerkt, dus is in staat om een signaal te ontvangen én door te geven aan je vaste internet modem. Het is mij echter niet duidelijk waarom deze toevoeging er vrij snel weer af gaat en ben bang dat we nu toch op het punt beland zijn dat ik je wil vragen om onze gratis klantenservice te bellen via 0800 - 0402. Dit omdat we nu een technisch stappenplan moeten doorlopen en dat werkt telefonisch een heel stuk sneller en handiger dan via het forum, omdat je dan rechtstreeks contact hebt met een collega.

Laat je het weten als je contact hebt gehad? Ik ben heel benieuwd wat er precies aan scheelt!