Laptop ontvangt goed signaal, PC niet

• 19 april 2012
  • 10 reacties
  • 8015 keer bekeken

Hallo,

Sinds 17 april heb ik internet premium van KPN. Mijn laptop haalt volgens www.speedtest.nl een snelheid van 1243.2 KByte/sec. De PC haalt bedraad 1593.9 KByte/sec (12.751 kbps) en onbedraad haalt de PC maar 50 KByte/sec. Ik maak gebruik van een GEMBIRD draadloos internet ontvangen en daarnaast heb ik een gloednieuwe pc met Windows 7 erop. Mijn smartphone ontvangt het signaal ook gewoon goed.

Ik wil geen bedraad internet op mijn pc omdat ik dan een kabel dwars door mijn woonkamer heb liggen.

Wie o wie kan mij helpen?

Mark

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7
vaak lost het veranderen van het uitzend kanaal het probleem op, wat voor modem heb je ?

Reputatie 2
Badge
probleem lijkt dan toch in de pc te zitten, aangezien laptop en mobiele telefoon wel signaal goed oppikken

Reputatie 6
Badge +7
Ben ik n iet met je eens, het kan wel zijn dat de pc net op een plek staat waar het signaal door weerkaatsing niet goed aankomt. Net als je kan hebben met een radio als ja de antenne BV een meter verplaats kan het zo zijn dat je een bepaalde zender wel kan ontvangen, het veranderen van het kanaal kan ervoor zorgen dat de reflecties van het signaal net even anders verloopt waardoor het wel werkt

Reputatie 1
Badge +1
Ik ben ook van mening dat het wijzigen van het kanaal goed kan helpen.

Als er in jouw buurt veel Wifi netwerken op hetzelfde kanaal zitten dan wil dat ook wel eens de problemen geven die je schetst.

Je kunt bijvoorbeeld een programma als NSSIDER installeren om te kijken welk kanaal het minst wordt gebruikt in jouw buurt.

Reputatie 2
Badge
dat zouden de andere apparaten er ook last van moeten hebben

Reputatie 1
Badge +1
Dat hoeft niet per sé zo te zijn hoor dat andere apparaten dan ook last hiervan moeten hebben.

Bij de Experia Box ZTE H220N kun je bij Network | WLAN | Basic het kanaal wijzigen.

Reputatie 6
Badge +7
dit bericht is niet gericht aan countach1979, maar ik ben gelicentieerd zendamateur ik weet echt wel waar ik over praat als het om radio signalen gaat

Allen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb het kanaal gisteren ook al gewijzigd via het voorgestelde prgramma. Na wat zoeken was ik dat programma tegen en alle wifi netwerken zaten op kanaal 6, dus ik heb mijne gewijzigd naar 11. Gewoon willekeurig gekozen. Dit werkt helaas niet. De PC ergens anders zetten is helaas geen optie.

Reputatie 6
Badge +7
ok, je kan ook proberen om het modem een meter naar liks of naar rechts te verplaatsen dit wil ook nog wel eens helpen, en anders een stick met een kabel zodat je die kan verplaatsen als het moet

Beste KPN Abonnees,

Met betrekking tot de draadloze internet verbindingen zijn er uiteraard vele vragen, waarom de

draadloze WLAN (WiFi) in vergelijking tot de LAN (Kabel) verbinding trager is, of zelfs onstabiel

blijkt te zijn en met regelmaat weg valt. Natuurlijk is de afstand van uw laptop/pc tot het router

van grote invloed, dan toch zitten er tegenwoordig veel mensen op het draadloze netwerk.

Die signalen hebben best een groot bereik en zijn daarom ook van invloed op de stabiliteit

van anderen, en ook uw eigen draadloze internet signaal. De WLAN Wireless Frequency (WiFi)

wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt waardoor de beschikbare kanalen ook schaars worden.

Om deze reden zal er in de nabije toekomst uiteindelijk wel een nieuw alternatief bedacht worden

waardoor men de huidige problemen niet meer zal ervaren maar dat is hedendaags nog niet het 

geval. Het is om die reden uiteraard belangrijk te weten dat een router/modem meerdere kanalen 

heeft  waaruit gekozen kan worden, circa 13 kanalen en ookal is de meest gebruikte standaard 

instelling  van een nieuw geleverd router van uw provider waarschijnlijk kanaal 1 of 6, dan toch is 

uw beste  instelling afhankelijk van de frequenties die door de buren en nabij gelegen WiFi routers 

worden gebruikt/uitgezonden. Het advies is om aller eerst kanaal 11,12,13 te proberen, maar mocht 

dit uw draadloze internet verbinding niet verbeteren, om alsnog alle overgebleven kanalen te proberen.

Er zijn gratis ook programma`s te downloaden die voor u kijken welke frequenties in de nabije

omgeving bij u worden gedetecteerd en daarbij wordt ook het kanaal nummer genoemd.

Hiermee is ook al makkelijker vast te stellen welk kanaal voor u waarschijnlijk het beste is

door een nog niet gebruikt kanaal te kiezen.

U kunt in uw eigen KPN Experiabox die instelling veranderen (indien nodig zie uw handleiding) door

in de adres-balk boven in uw webbrowser (internet explorer/google chrome/firefox/etc.) in plaats

van een www. adres het volgende IP adres in toetsen (niet via zoekmachine!)  

Voor een Particulier Product: 192.168.2.254  of voor een Zakelijk product: 192.168.1.254

[ als alternatief zou uw ook uw router moeten kunnen benaderen via: dsldevice.lan ]

Let op: wanneer u uw webinterface heeft beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord

(niet standaard door KPN) dan kan KPN deze niet traceren en zult u alleen met een handmatige

reset weer toegang kunnen krijgen. Mocht u zelf een configuratie hebben gewijzigd, dan zal deze

verloren zijn geraakt en dient u deze ook weer zelfstandig opnieuw toe te moeten passen. 

Voor eventuele hulp kunt u uiteraard terecht bij www.hetexperteam.nl, tenzij u een al reeds

ICT Service van KPN afneemt om deze speciale instellingen (voor uw bedrijfsnetwerk) opnieuw 

in te stellen, dan kunt u uiteraard direct bellen met de Klantenservice.

De Webinterface van de Zakelijke Experiabox heeft in het linker menu een aantal opties.

U kiest voor: Thuisnetwerk en op de volgende weergegeven bladzijde (midden in beeld)

ziet u bovenaan de optie WLAN, die klikbaar is. Wanneer u daar op verder klikt toont zich

het scherm met de huidige instellingen en rechts boven staat een klikbare optie: Configuratie

Via Configuratie zult u een reeks mogelijkheden in beeld zien komen die bij te stellen zijn.

Natuurlijk is het altijd handig om uw eigen Netwerk naam bij te stellen om de draadloze 

verbinding voor u zelf makkelijke te herkennen, maar daaronder is de optie Kanaal selectie

te zien die op advies van KPN eigenlijk op Handmatig moet worden gezet (Manual) en

het kanaal dat daar vlak onder kan worden aangepast allereerst te testen op 11, 12 of 13.

Onderaan staat ook de draadloze sleutel voor de mensen die hem willen identificeren of willen

wijzigen, en vervolgens zullen alle aanpassingen via de optie Toepassen worden vast gesteld.

Let wel, dat ookal is het aanbevolen om een LAN kabel te gebruiken, het zeker ook kan worden

gewijzigd via WiFi verbinding, maar na het wijzigen van het kanaal waarop het WiFi signaal wordt

uitgezonden de verbinding wel wordt afgebroken na toepassing. Hieropvolgend zult u opnieuw uw

verbinding dienen te maken, maar zal de instelling wel officieel blijken te zijn toegepast voor alle

wijzigingen. Mocht u voor uw KPN verbinding toch nog vragen hebben, dan verwijs ik u met

betrekking tot de Consumenten internet producten naar het telefoonnummer 0800-0402

of voor Zakelijke Internet producten van KPN naar telefoonnummer 0800-0403.

( het product soort staat los van de reden van gebruik mbt prive of bedrijf )

De meeste verbindings problemen die men ondervind met WiFi, hebben te maken met de frequentie

die wordt gebruikt op het betreffende kanaal waarop het router/modem staat ingesteld.

Let op ! Wanneer u uw Experiabox heeft gereset, wat alleen in een noodzakelijke situatie moet worden

worden toegepast ! (weliswaar geen reboot wanneer deze van uw stroomvoorziening is afgekoppeld)

maar werkelijk met het kleine reset knopje is teruggezet naar de fabrieks instelling, dan is deze wel

weer naar de standaard instelling gezet (kanaal 1 of 6) en dient deze ook weer te worden gecorrigeerd.

Mocht alles wel inorde zijn met uw draadloze verbinding en het probleem zich voordoen met

de bekabelde computer en een ander systeem waarop u wel draadloos ontvangt, dan is het

allereerst belangrijk om  de 4 Ethernet poorten (geel) achterop uw Experiabox te testen evenals

uw LAN kabel en strikt genomen zonder tussenliggend netwerk te testen omdat een eventuele

Switch of ander modem de oorzaak ook zou kunnen zijn ( een betrouwbare test is altijd met

LAN Kabel (een internet kabel van de router/modem naar de PC = tussen PC en Experiabox)

Bij eventuele twijfel of er uberhaubt een IP adres wordt uitgegeven wordt vanuit het router,

wat uiterst belangrijk is om een internet verbinding te kunnen maken.. dan kunt u via de volgende

stap kijken of uw router wel of niet een IP adres verstrekt aan uw computer / laptop of toestel.

= druk op uw toestenboard allereerst het Windows vlaggetjes in + daarbij samen ook de letter R.

Hiermee opend u een zoek optie, en kunt u kijken naar een aantal belangrijke gegevens.

Wanneer u de optie UITVOEREN in een klein nieuw schermpje ziet verschijnen, kunt u de

3 letters CMD in toetsen en OK/ENTER toetsen. Hierop volgend zult u een zwart scherm

zien verschijnen van de Windows DOS command prompt. Het enige dat u hier op volgend 

hoeft te doen is direct (daar waar de cursor knippert) direct IPCONFIG in te typen en weer

ENTER toetsen. Ziet u dan in de lijst dat de eerste 3 getallen met 169 begint in het IP adres

dan kunt u er vanuit gaan dat het een storing betreft en dat uw apparaat geen IP adres krijgt,

en dus geen toegaan krijgt tot het Router. Het kan hier gaan om mogelijk een probleem met

uw LAN kabel of uw Router die dan geen IP adres meer uitgeeft... en er dus geen verbinding

te zijn tussen beide..

Wanneer het geen verschil maakt, waarin blijkt dat uw internet verbinding draadloos wel prima

functioneerd en bekabeld nogsteeds slecht blijft via dezelfde KPN Experiabox dan bestaat de

kans dat uw kabel aan vervanging toe is of uw computer problemen heeft om de verbinding tot

stand te brengen. Natuurlijk is het mogelijk dat de Experiabox niet in orde is en daarvoor vraagt

KPN u om toch wel die betreffende punten mbt de LAN en PC kabel zelf na te kijken om die uit te sluiten.

Mocht u helemaal geen internet via uw Experiabox ontvangen, dan is het belangrijk om uiteraard

te kijken naar de lampjes op het router/modem om te zien of u wel of geen internet gedetecteerd

ziet staan alvorens te bellen met de storingsdienst. Een eventuele reboot/herstart is aanbevolen,

door de Experiabox van de stroom is los te koppelen voor een tijdsduur van circa 1 tot 2 minuten.

Wanneer u ook telefonie gebruikt van KPN, welke officieel ook het draagvlak is van beide signalen

dan is de meest voorkomende storing hieromtrent de Splitter cq DSL kabel naar de Experiabox.

Tenzij u nog gewoon kunt bellen en gebeld kunt worden is het volgende het advies van KPN:

(wanneer u een analoge of isdn lijn gebruikt met een splitter kastje en dus niet de telefonie

ook via uw experiabox heeft lopen dan is het volgende voor u van toepassing )

U zou uw LIJN af kunnen koppelen van de splitter en deze direct in uw Experiabox kunnen

plaatsen  (op de DSL poort) om te zien of dit dan toch effect heeft en wel weer internet verbinding

opleverd. Mocht dit dan wel zonder splitter kastje werken dan dient u zelf een nieuwe splitter/dsl kabel

aan te schaffen daar deze wel kwetsbaar zijn, zeker na stroomstoringen, bliksem inslag of ouderdom.

Uiteraad is de Technische Helpdesk voor storingen altijd bereikbaar om u te helpen om de lijn

verder door te meten en te zien of hier uberhaubt spraken is van een storing op de lijn,

problemen met de splitter , defect met het router of te analyseren dat het toch een probleem

betreft met uw eigen randapparatuur.

Wanneer u niet meer kunt bellen of gebeld kunt worden en hierbij ook geen internet meer heeft

via uw Analoge lijn, ISDN lijn, Internet plus bellen pakket of Ondernemerspakket dan is er hoogst

waarschijnlijk wel een storing en verzoekt KPN u zo spoedig mogelijk een storings melding aan

ons door te geven. Wel adviseerd KPN u rekening te houden met het feit dat een betreffende 

melding een behandelings tijd heeft en zij ook op u rekenen om dit spoedig te melden om u

zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Note Admin:

Bovenstaand bericht is geplaatst door Forum gebruiker (niet medewerker van KPN)

Een medewerker van KPN herkent u aan het KPN Logo naast de gebruikersnaam

Reageer