Vraag

Laptop wel WiFi verbinding, PC zo goed als niet?

• 21 augustus 2017
  • 17 reacties
  • 730 keer bekeken

Goedendag,

Mijn opa heeft sinds een paar weken een nieuw kastje gekregen van KPN voor de aansluiting van TV, telefonie en internet.

Vanaf dat moment heeft mijn opa problemen met het internet op de computer. Hij weet bijna geen wifi verbinding te maken en wanneer dit wel het geval is dan is dat hoogstens voor een paar minuten. Ik bood mijn hulp aan om er eens naar te kijken aangezien hij zelf al in de planning had om een nieuwe PC te kopen.

Uiteindelijk ben ik er dus achter gekomen dat de Wifi constant wegvalt. Nou heb ik mijn eigen laptop er naast gezet (zelfde afstand vanaf de modem) en heb ik op de laptop een perfect verbinding. Echter krijg ik het maar niet voor elkaar om op de pc een goede verbinding te krijgen.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Er is na de vervanging van de router niks qua instellingen gewijzigd op de PC.

P.s. een kabel trekken is helaas niet mogelijk. De router is geplaatst in een externe ruimte.

17 reacties

Iemand..? 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Er is na de vervanging van de router niks qua instellingen gewijzigd op de PC.

Dat kan dus de oorzaak zijn
Waarschijnlijk heeft deze nieuwe router een ander SSID adres en wachtwoord.
Waardoor de laptop nu het FON signaal gebruikt wat duidelijk zwakker is.
Deze staan achter op de router, ik neem overigens aan dat je de Experiabox bedoeld.
Maar een externe router kan ook dezelfde problemen veroorzaken.
Experiabox inderdaad.

De pc maakt wel gewoon verbinding met de nieuwe box. Dit is dan ook het enige wat ik gewijzigd heb.

Dus laptop en PC staan op het zelfde bureau. Allebei verbonden via WiFi met de experiabox. De verbinding van de laptop is perfect, de verbinding van de PC valt constant weg.
Reputatie 7
Badge +18
Dan wordt het tijd dat we de hulptroepen gaan roepen.🐱
Weet @PeterG of @RobinFlikkema hier misschien een oplossing voor?
Reputatie 7
Badge +30
Welke Experiabox had hij en welke heeft hij nu?
Reputatie 7
Badge +18
Goede vraag Robin, waarom heb ik dat niet gevraagd?
Afijn hij zal zo wel antwoorden.
Op dit moment durf ik zou even niet te zeggen welke hij had. Wel kan ik vertellen dat hij nu gebruikt maakt van een V10.
Reputatie 7
Heeft je opa nog Windows VISTA ??? Die is bekend om zijn slecht te maken wifi verbinding. Met downloaden van een nieuwe 'driver' is dat op te lossen. Beter is een nieuwe pc aangezien Vista per 1 september volledig uitgerangeerd is. Dan stopt ook de ondersteuning door Firefox. Microsoft zelf is er zo'n 3 jaar geleden mee gestopt en Google Chrome een jaar.

Verder kan ook de wifi in de computer defect zijn. Dit lijkt mij de situatie. Beschrijving is exact gelijk als bij mijn buurvrouw. Eenvoudig op te lossen met een wifi-stick in een usb poort.

Maar als het nog VISTA is ... sowieso een nieuwe computer.
Reputatie 7
Badge +30
Ik denk dat die PC nu op 5Ghz verbinding maakt en dat signaal zo slecht is dat het problemen geeft.
Op de pc draait windows 7.

Ik heb een test gedaan door mijn telefoon op roaming te zetten. Op dat moment heeft de PC weer uitstekend internet. Wifi adapter lijkt mij dus goed te werken. Laat ik de PC echter weer verbinding maken met de experiabox dan is het einde verhaal.

Nog wat extra informatie wat wellicht van belang is;

De PC is relatief oud, 7 jaar.
Ingebouwde netwerkkaart die na aanschaf niet is vervangen.
Verbinding op de oude experiabox was goed, nieuwe wordt aangesloten en de verbinding op pc is weg.
Reputatie 7
Badge +30
Valt het hele signaal weg op de PC? Dit kan je bijvoorbeeld met inSSIDer checken.

Als die PC al 7 jaar oud is denk ik niet dat het aan 5Ghz ligt, maar t zou kunen
Valt het hele signaal weg op de PC? Dit kan je bijvoorbeeld met inSSIDer checken

Bij het opstarten is er verbinding, na een reset van de modem (stekker er 30 sec uit) is er ook weer even verbinding. Het lukt mij dan om een paar pagina's op het internet te zoeken met een normale snelheid.

Na 1 a 2 minuten merk ik echter dat de verbinding steeds slechter wordt, dit resulteert uiteindelijk een gehele wegval van de internetverbinding. Ik zie de experiabox dan nog wel in windows staan (pictogram rechtsonder in de taakbalk, 5 balkjes). Echter wanneer ik hem opnieuw verbinding wil laten maken geeft hij aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Reputatie 7
Badge +30
Ooh, oke. Duidelijk. Dus het WiFi netwerk blijft wel zichtbaar als ik het goed begrijp.

Maakt de Experiabox gebruik van WiFi kanaal 13? Die kan dit soort problemen geven met sommige adapters.

Robin
Wifi netwerk blijft zichtbaar.

Het antwoord op het WiFi kanaal hou je van mij tegoed. Ik ben op dit moment helaas niet op locatie aanwezig.

Zou ik je nog wel mogen vragen hoe ik dit kan controleren en eventueel aan kan passen?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dit kan je aanpassen via http://192.168.2.254 - Dan WiFi en daar kan je kanalen kiezen.

Het huidige kanaal kan je zien onder Status - Geavanceerd - WiFi. Of via een programma zoals inSSIDer op Windows of WiFi Analyzer op Android.

Zou je dan ook kunnen aangeven wat het merk + type wifi adapter is?

Robin
Reputatie 7
Mijn buurvrouw heeft dus een vergelijkbaar probleem met Windows 7 en wifi. En dat is opgelost met een wifi-stick van een paar €uro.
Vermoedelijk iets mis met de ingebouwde wifi.
Ik zal er binnenkort weer even heen. Dan ga ik het kanaal controleren en ik zal voor de zekerheid even een wifi adapter meenemen.

Uiteraard plaats ik daarna even een update.

@RobinFlikkema, ik laat je dan even weten welke wifi adapter er op dit moment in zit.

Reageer