Beantwoord

Laptops geen wifiverbinding meer na update modem

  • 19 September 2022
  • 7 reacties
  • 229 keer bekeken

Vorige week kregen we een SMS over een update voor onze modem. Sindsdien hebben we geen WiFi meer op onze laptops. Onze mobiele telefoons hebben we gewoon WiFi en is er niks aan de hand. Het geldt voor 2 laptops, dus het ligt niet aan de laptop.

Ook worden onze zonnepanelen niet meer uitgelezen.

Al geprobeerd:

- Opdrachtprompt: ipconfig/flushdns

- modem opnieuw opgestart

- WiFi versterkers (Super WiFi) opnieuw opgestart

 

Wie kan ons helpen. Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 22 September 2022, 13:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 1
Badge

Weet niet of ik hetzelfde probleem heb, maar ik heb sinds vandaag ook ineens geen WiFi op de pc meer. Hij vindt alle andere netwerken wel (en de telefoons hebben ook gewoon wifi), maar onze eige is verdwenen uit de lijst en zegt dat ie niet in de buurt is.

 

Alle onderdelen al opnieuw gestart maar blijft hetzelfde

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Boyrla en @Stevie_B! Welk modem gebruiken jullie? Ik raad jullie ook allebei aan om je modem een reset te geven (stap 2). Mocht de wifi daarna nog niet terug zijn, hebben jullie dan wifi versterkers aangesloten? Zo ja, koppel die dan eerst allemaal los, reset dan je modem, en reset vervolgens de wifi versterkers. 

Mochten jullie beiden een Box 12 hebben, log dan in op het modem als volgt: 

  1. Start een browser zoals Internet Explorer, Chrome of Firefox en ga naar http://192.168.2.254
  2. De gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN) Deze kun je niet veranderen
  3. Voor Experia Box V10: Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg. Je moet nu een nieuw wachtwoord aanmaken.
    Voor Experia Box V10A & Box 12: Gebruik het wachtwoord dat achterop staat, op de sticker die achter het kaartje met wifi gegevens zit.
  4. Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen of het bestaande wachtwoord verandert vul dan dit eigen wachtwoord in.

 

en volg het volgende advies op: 

Als wifi 6 (802.11ax) niet goed werkt dan ga je op 5GHz uiteraard voor 802.11ac en mijn advies zou zijn om op 2.4GHz te gaan voor 802.11b/g/n. Er zijn nog legio IoT appraraten die op 802.11g werken en om te voorkomen dat dergelijke apparatuur niet functioneert is 802.11b/g/n wellicht een verstandigere keuze.

Alleen als je zeker weet dat al jouw 2.4GHz apparatuur op 802.11n werkt kan je kiezen voor N only.
bron wjb

Dit kun je instellen onder de wireless mode in het wifi menu van je modem. Hopelijk gaat het daarna goed met de wifi! 

Hoi @Boyrla en @Stevie_B! Welk modem gebruiken jullie? Ik raad jullie ook allebei aan om je modem een reset te geven (stap 2). Mocht de wifi daarna nog niet terug zijn, hebben jullie dan wifi versterkers aangesloten? Zo ja, koppel die dan eerst allemaal los, reset dan je modem, en reset vervolgens de wifi versterkers. 

Mochten jullie beiden een Box 12 hebben, log dan in op het modem als volgt: 

  1. Start een browser zoals Internet Explorer, Chrome of Firefox en ga naar http://192.168.2.254
  2. De gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN) Deze kun je niet veranderen
  3. Voor Experia Box V10: Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg. Je moet nu een nieuw wachtwoord aanmaken.
    Voor Experia Box V10A & Box 12: Gebruik het wachtwoord dat achterop staat, op de sticker die achter het kaartje met wifi gegevens zit.
  4. Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen of het bestaande wachtwoord verandert vul dan dit eigen wachtwoord in.

 

en volg het volgende advies op: 

Als wifi 6 (802.11ax) niet goed werkt dan ga je op 5GHz uiteraard voor 802.11ac en mijn advies zou zijn om op 2.4GHz te gaan voor 802.11b/g/n. Er zijn nog legio IoT appraraten die op 802.11g werken en om te voorkomen dat dergelijke apparatuur niet functioneert is 802.11b/g/n wellicht een verstandigere keuze.

Alleen als je zeker weet dat al jouw 2.4GHz apparatuur op 802.11n werkt kan je kiezen voor N only.
bron wjb

Dit kun je instellen onder de wireless mode in het wifi menu van je modem. Hopelijk gaat het daarna goed met de wifi! 

De tip van wjb hadden we inderdaad in een ander topic gevonden en dit was de oplossing voor de WiFi op de laptops.

Onze zonnepanelen rapporteren helaas nog niet. Hier zullen we de setup nog wel eens opnieuw doen. Voor nu zijn we geholpen.

Reputatie 1
Badge

Hoi @Boyrla en @Stevie_B! Welk modem gebruiken jullie? Ik raad jullie ook allebei aan om je modem een reset te geven (stap 2). Mocht de wifi daarna nog niet terug zijn, hebben jullie dan wifi versterkers aangesloten? Zo ja, koppel die dan eerst allemaal los, reset dan je modem, en reset vervolgens de wifi versterkers. 

Mochten jullie beiden een Box 12 hebben, log dan in op het modem als volgt: 

  1. Start een browser zoals Internet Explorer, Chrome of Firefox en ga naar http://192.168.2.254
  2. De gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN) Deze kun je niet veranderen
  3. Voor Experia Box V10: Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg. Je moet nu een nieuw wachtwoord aanmaken.
    Voor Experia Box V10A & Box 12: Gebruik het wachtwoord dat achterop staat, op de sticker die achter het kaartje met wifi gegevens zit.
  4. Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen of het bestaande wachtwoord verandert vul dan dit eigen wachtwoord in.

 

en volg het volgende advies op: 

Als wifi 6 (802.11ax) niet goed werkt dan ga je op 5GHz uiteraard voor 802.11ac en mijn advies zou zijn om op 2.4GHz te gaan voor 802.11b/g/n. Er zijn nog legio IoT appraraten die op 802.11g werken en om te voorkomen dat dergelijke apparatuur niet functioneert is 802.11b/g/n wellicht een verstandigere keuze.

Alleen als je zeker weet dat al jouw 2.4GHz apparatuur op 802.11n werkt kan je kiezen voor N only.
bron wjb

Dit kun je instellen onder de wireless mode in het wifi menu van je modem. Hopelijk gaat het daarna goed met de wifi! 

Hier nog niet, 
Ik had de eerste dag alles wat mogelijk was al gereset en geprobeerd zowel op de modem als op de pc instellingen te veranderen/gelijk te zetten.. maar er was eigenlijk niets veranderd (tenminste niet zichtbaar, kan ergens ongezien iets geupdate/gewijzigd zijn) dat verklaart dat de wifi overnacht verdwenen is.

Reputatie 7
Badge +17

@Stevie_B Je hebt de instellingen uit mijn bericht ingevoerd en het werkt nog steeds niet? Als dit alleen op de PC speelt, pas de Mhz van de 5 Ghz verbinding dan ook aan naar 80. Benieuwd of dat de doorslag geeft.

 

Reputatie 1
Badge

@Stevie_B Je hebt de instellingen uit mijn bericht ingevoerd en het werkt nog steeds niet? Als dit alleen op de PC speelt, pas de Mhz van de 5 Ghz verbinding dan ook aan naar 80. Benieuwd of dat de doorslag geeft.

 

Helaas, stond ie ook al een keer op, heb zojuist ook maar weer eens geprobeerd ‘netwerk opnieuw instellen’ op de pc, de wifi manager van kpn zelf, verschillende instellingen op de modem zelf. De mobiel die nu voor de pc ligt heeft wel wifi, de pc en de modem staan nog steeds op dezelfde plek (en in dezelfde kamer). Je zou denken dat het aan de adapter ligt, maar die vind dus wel allerlei andere netwerken in de buurt

Reputatie 7
Badge +17

Hmmm, is het misschien een laptop die geen Wifi 6 ondersteunt? Even voor de volledigheid alle goede instellingen hiervoor, ‘geleend’ van @RBxx uit dit topic:

Hallo @Hans3316 

De KPN Box staat standaard op WiFi 6 (802.11ax). Dit is de nieuwste versie van WiFi.

Oudere Intel-chips kunnen hier niet/slecht mee omgaan. Mogelijk heeft jouw laptop daar last van.

Zet daarom in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).

Inloggen gaat via https://mijnmodem.kpn met het admin password op het etiket achterop het modem. Kijk voor meer info over de KPN Box 12 in de Online handleiding KPN Box 12

De andere oplossing voor dit probleem is mogelijk de driver van je laptop handmatig te updaten via de Intel website.

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

Hoe gaat het dan?