Beantwoord

Last van haperend internet (VDSL, bonded)

  • 2 September 2019
  • 32 reacties
  • 660 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb al een paar dagen last van hapernd internet: een paar minuten bijna geen performance, en dan loopt het weer met volle kracht. In de modem zie ik niets spannends: 57659kbps in de downlink bij 358 dagen uptime. Ik heb al 2 jaar bonded VDSL en het heeft tot nu toe prima gewerkt.

Als tweede verdachte dacht ik aan buren op mijn kanaal: maar ook daar heb ik niets met inssider kunnen ontdekken.
Wel heb ik een tweede WLAN op 5GHz erbij opgezet. Dat levert in huis sterk signaal (houtskeletbouw heeft ook voordelen).
iPad op 5 GHz WLAN gezet en jawel, soms valt de performance terug.

Wat ik nog kan bedenken: in mijn wijk is nu iedereen weer terug van de vakantie. En idereen zit nu weer op internet. Zal dat het kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!
icon

Beste antwoord door HansAnders 5 September 2019, 19:39

Bekijk origineel

32 reacties

Badge +19
Hoe meet jij dan dat er ook daadwerkelijk gegevens getransporteerd worden? Je kan een prima Wi-Fi signaal hebben maar als er iets mis gaat met de overdracht van de gegevens heb je niks.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @HansAnders. Wat vervelend dat de WiFi verbinding steeds wegvalt. Ik lees hierboven dat er al voorgesteld is om een laptop of pc bekabeld aan te sluiten om te bekijken of het ook gebeurd met een bekabelde verbinding. Dit is de enige manier om uit te sluiten of het aan de WiFi verbinding ligt of aan de verbinding dat wordt geleverd aan de ExperiaBox. Neem je ook Interactieve TV bij ons af? Zo ja, valt de verbinding daar ook weg?
Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode, huisnummer en klantnummer. Zodra ik je gegevens heb ontvangen kan ik jouw lijn doormeten. Laat je mij weten wanneer je de gegevens hebt aangevuld?
Reputatie 1
Ik zeg niet dat WiFi steeds wegvalt. Ik zie alleen dat de internet verbinding (VDSL bonded) wegvalt.
Gegevens aangevuld.
Reputatie 7
Badge +21
Bedankt voor het achterlaten van je gegevens. Ik heb de verbinding doorgemeten. Er zijn geen problemen gevonden in de verbinding tussen KPN en jouw adres. Heb je nog steeds dit probleem, misschien dan toch eens de ExperiaBox resetten? 🤔
Reputatie 7
Badge +22
Bedankt voor het achterlaten van je gegevens. Ik heb de verbinding doorgemeten. Er zijn geen problemen gevonden in de verbinding tussen KPN en jouw adres. Heb je nog steeds dit probleem, misschien dan toch eens de ExperiaBox resetten? 🤔
@Vikash is het niet een idee om bij deze klant een 24 uur meting te doen? Dat het systeem de lijn in traint zodat ie een stabiele verbinding heeft. 🤔
Reputatie 1
Wat nu echt de oorzaak of de oplossing was weet ik niet. Het storingtool komt bij VDSL bonded binnen 30 minuten aan geen einde. Ik vermoedt dat het wel iets gedaan heeft, het modem trainde vervolgens veel langzamer in. Vikash heeft dat indirect bevestigd: het heeft geen fouten meer gemeten.

Ervoor had ik 358 dagen uptime zonder storingen.

Wat ik niet weet: laat kpn ook eens in de tijd het modem opnieuw intrainen, en indien wel, hoe vaak gebeurt dat?

Bedankt aan iedereen voor het meedenken!
Reputatie 7
Badge +21
Wat ik niet weet: laat kpn ook eens in de tijd het modem opnieuw intrainen, en indien wel, hoe vaak gebeurt dat?
Zover ik weet doen we dat alleen als er veranderingen zijn op het netwerk. Dus na een dragerwijziging, of als je een erg storende verbinding heeft (op koper, en dagelijks herstarten/resetten kan dan ook al als storing gezien worden) waarbij we het profiel aanpassen (DLM) om de stabiliteit te verhogen. Ook na onderhoudswerkzaamheden op het netwerk kan het zijn dat het modem opnieuw intraint.

Graag gedaan!

Reageer