Beantwoord

Last van regelmatig totaal wegvallende verbinding

  • 25 January 2022
  • 14 reacties
  • 190 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Iemand ervaring / cq oplossing voor mijn probleem?

Facts:

B-VDSL aansluiting

Experia V10

Sinds enkele maanden ervaar ik te pas en te onpas uitvallen van de V10, kan er geen klok op gelijkzetten wanneer het gebeur en of er “druk” verkeer is op de digitale weg.

#helpdesk heeft wederom een monteur aangestuurd maar ik weet nu al waar het eindigt.

“ik kan niets vinden op de lijn, maar ik zal wat nakijken in de wijkcentrale en dan kom ik daar op terug”

Waarna ik een SMS krijg waar de monteur de storing als opgelost heeft gemeld. ervaart u nog problemen neem dan contact op met….. De rest ken u wel.

Onderstaand een Snapshot van de aantallen. echter was de modem inmiddels wederom herstart (18 min UP)

Ik heb GEEN mogelijkheid tot glasvezel (ligt niet eens in mijn wijk)

IEmand ervaring met dit, en eventueel wat daarvan de oplossing was.

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 26 January 2022, 01:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +11

De CRC's zijn niet perse rampzalig, ik heb vaker meegemaakt op bonded vectoring lijnen dat er tijdens het handshaken een aantal CRC's binnenkomen om vervolgens niets meer te zien. De FEC-fouten vind ik dan wel weer aan de hoge kant maar ook dat wilt nog wel eens voorkomen met bonded vectoring dacht ik (ik kom het niet zo vaak tegen). Mogelijk is er ondanks de vectoring toch een probleem met ruis, al zien de SNR's volgens het modem er ook prima uit. Nu zie ik iets over dat het modem volledig herstart? 

Het is koper dus er kan van alles aan de hand zijn, van defecte poorten tot slechte kabels tot impuls ruis, oxidatie van aansluitpunten, bridge taps en ga zo maar door. Omdat het pairbonding is zou een inbalans in kabellengte ook nog een probleem kunnen vormen.

Je geeft aan dat er al eerder een monteur is geweest, is dit één keer geweest of vaker? Als een monteur niets kan vinden wat dergelijke aantallen fouten veroorzaakt dan zou dit eigenlijk gewoon doorgezet moeten worden naar bijvoorbeeld een specialist, bijvoorbeeld om een duurmeting op de lijn te zetten om zo te achterhalen wat er aan de hand is. Helaas hebben die het regelmatig best druk en vandaar wordt er een bepaalde lijn gevolgd met het aansturen van monteurs met bepaalde skillsets om eerst te kijken. Het komt ook wel eens voor dat de ene monteur iets bedenkt wat de andere monteur nog niet bedacht heeft. Zo heeft iedere monteur bij koper ook weer een beetje een eigen werkwijze wat betreft storing zoeken.

Reputatie 1
Badge

 

 

Je geeft aan dat er al eerder een monteur is geweest, is dit één keer geweest of vaker? Als een monteur niets kan vinden wat dergelijke aantallen fouten veroorzaakt dan zou dit eigenlijk gewoon doorgezet moeten worden naar bijvoorbeeld een specialist, bijvoorbeeld om een duurmeting op de lijn te zetten om zo te achterhalen wat er aan de hand is. Helaas hebben die het regelmatig best druk en vandaar wordt er een bepaalde lijn gevolgd met het aansturen van monteurs met bepaalde skillsets om eerst te kijken. Het komt ook wel eens voor dat de ene monteur iets bedenkt wat de andere monteur nog niet bedacht heeft. Zo heeft iedere monteur bij koper ook weer een beetje een eigen werkwijze wat betreft storing zoeken.

Excuus, voor de latere reactie, modem was weer eens herstart.

Meerdere monteurs hier al me bezig geweest, maar klaarblijkelijk niet tot een oplossing kunnen komen. 

Alles (in huis) is inmiddels al meerdere keren vernieuwd. Modem, isra, kabels.

Duurmeting is ook uitgevoerd, en je gelooft het niet maar tijdens deze periode wel fouten maar geen uitval of herstart van de modem waargenomen.

Hedenavond wederom de ticket maar laten openen en wacht nu op een “expert” koper

 

Reputatie 7
Badge +9

Excuus, voor de latere reactie, modem was weer eens herstart.

Meerdere monteurs hier al me bezig geweest, maar klaarblijkelijk niet tot een oplossing kunnen komen. 

Alles (in huis) is inmiddels al meerdere keren vernieuwd. Modem, isra, kabels.

Duurmeting is ook uitgevoerd, en je gelooft het niet maar tijdens deze periode wel fouten maar geen uitval of herstart van de modem waargenomen.

Hedenavond wederom de ticket maar laten openen en wacht nu op een “expert” koper

 

Dat is inderdaad her beste wat je kan doen gewoon blijven aankloppen, ik snap dat het soms kan voelen als water naar de zee dragen maar niks is minder waar.

en zoals @NHendriks al aangeeft lijken de FEC fouter erg hoog, dit zijn dan wel herstelde fouten maar dan nog, hierbij is ook weer de vraag wanneer deze ontstaan want bij intrainen willen er nog wel eens enkele duizenden ontstaan maar als dit vervolgens afvlakt is er geen probleem, als deze echter gewoon langzaam oplopen tot deze waardes over de in dit geval 18 minuten zijn dit er wel teveel volgens de gestelde normen die we hiervoor hanteren

Mijn werkwijze hierin om je een beeld van verwachting te geven zal zijn. 

  1. Visueele inspectie ( Is het ISRA in goede staat is er de officieele Y-Kabel of correct alternatief gebruik, zit er geen rare doorkoppeling op de kabel tussen ISRA en Modem )
  2. Sync test ( Beide lijnen gelijktijdig op meetapparaat in sync, voornamelijk om te kijken wanneer deze FEC fouten ontstaan )
  3. Kopermeting ( bij een slechte fundering kan je nog zoeen mooi huis bouwen maar instorten doet hij ) Hierbij zullen beide lijnen als geheel op koperwaardes doorgemeten worden en er gekeken worden naar afwijkingen hierin.
  4. Indien nog geen helderheid Punt 2 en 3 Herhalen in de tussenliggende verdeelkast en wellicht nog in de Centrale.

Er is een reden dat we dit zelf nog wel eens spottend een Double trouble lijn noemen, het uitzoeken hiervan is een zeer tijdrovend en uitermate precies en langdurig process.

Hoop dat het goed uitgezocht word en dat indien nodig de aansturing naar specialisten plaats zal vinden..

Hoe het ook zijt, Blijf het melden want iedere melding is er één en bij geen melding .. zijn er ook geen problemen bekend.

Reputatie 7
Badge +22

@LaurensZalm en @NHendriks ik zie ook de tijd bovenaan verschilt:

  • Line 1: 0:18:41
  • Line 2: 0:17:15

Dus tussen die 2 tijden zit een verschil van 0:01:26, Dus line 2 kwam op 0:01:26 pas in beweging wat resulteert dat line 2 op 0:17:15 actief is. Dit zou synchroon moeten zijn:

  • Line 1: 0:18:41
  • Line 2: 0:18:41

Verder ben ik het met jullie eens dat die FEC-errors erg hoog zijn. Zal op die koperverbinding geen corrosie kunnen zitten? Ik zal jullie mijn telefoonlijn gegevens laten zien dan kun je het verschil zien:

Van @C. van Dijk

En deze is van mij:

Ik heb dan ook veel FEC errors, maar als je de tijd ziet van 3360 uur zou dat goed zijn. Mijn CRC errors in de tijd van 3360 uur dat is perfect! En mijn tijd van Line 1 en 2 lopen synchroon.

Ik zal dan ook haast denken dat er toch iets met de verbinding aan de hand is bij @C. van Dijk.

Reputatie 7
Badge +11

@Dennis Schreve  Ze hoeven niet synchroon in sync te komen. Dat was ooit wel een voorwaarde maar dat hoeft dus niet meer. Ik zie het vaker gebeuren dat Lijn X eerder komt dan Lijn Y. Zou in principe geen probleem moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +9

@Dennis Schreve 

Ala je op ISRA 1 lijn zal loshalen loopt hij lekker door op 1 enkele lijn, als je dan 2de er weer inprikt heb je op de ene een sessie van X tijd en op de andere van enkele minuten, Dit kan gewoon.

die ene minuut maakt hierin geen verschil soms duurt een lijntje gewoon wat langer om op stoom te komen zeker als er wat meer overspraak is in de lijnen.

Reputatie 1
Badge

Update: morgen tussen 12 en 2 verwacht ik een kpn monteur. 

Reputatie 1
Badge

Oke, monteur is geweest. Bleek te gaan om een beschadigde backbone in de wijkkast. 

Waren meerdere klachten binnengekomen, maar er ging geen belletje rinkelen bij de supportdesk.

Backbone is vervangen en:

Geen CRC errors meer ( tot nu toe) 

@ moderator :Thread mag op opgelost

Reputatie 7
Badge +20

Dag @C. van Dijk Goed om te horen en fijn dat het is opgelost. Dank je voor de terugkoppeling! 

Reputatie 1
Badge

Als afsluiter dan nog een keer na 129 uur ononderbroken on-line

 

 

Reputatie 7
Badge +22

Beste @C. van Dijk, ik zie bij lijn 1 veel meer FEC-errors hebt dan bij lijn 2. @NHendriks ik denk dat daar nog een fout zit, eventueel corrosie op de koper? 🤔 Lijn 2 ziet er op zich goed uit. Maar @C. van Dijk ervaar je nog problemen? Die CRC-errors ziet er inderdaad goed uit! 👍🏼

Reputatie 7
Badge +11

Daar zat ik ook al naar te kijken inderdaad. Of het corrosie is is niet te zeggen op basis hiervan. Het scheelt dat het herstelde fouten zijn dus in die zin kan het in principe geen kwaad. CRC's blijven mooi op 0 en dat zijn de niet herstelbare fouten.

Als er geen problemen ondervonden worden dan zal dit geen probleem zijn. Als het toch problemen geeft dan moet er misschien toch nog eens naar gekeken worden.

Reputatie 1
Badge

Beste @C. van Dijk, ik zie bij lijn 1 veel meer FEC-errors hebt dan bij lijn 2. @NHendriks ik denk dat daar nog een fout zit, eventueel corrosie op de koper? 🤔 Lijn 2 ziet er op zich goed uit. Maar @C. van Dijk ervaar je nog problemen?

 

129 uur ononderbroken on-line, en geen LAG meer in gaming, zelfs TV/radio, stream en gamen gaat weer samen. 

Maar weet nooit voor hoelang:joy:

Reputatie 7
Badge +22

129 uur ononderbroken on-line, en geen LAG meer in gaming, zelfs TV/radio, stream en gamen gaat weer samen. 

Maar weet nooit voor hoelang:joy:

Als het nu goed gaat dan is het prima, FEC-errors is niet zo erg als CRC-errors, want dat mag niet teveel zijn. Dus ik denk dat dit wel goed gaat, mocht er toch problemen komen dan weet je ons te vinden. 😉