Beantwoord

Line Attenuation in orde?

  • 19 April 2019
  • 8 reacties
  • 411 keer bekeken

Ik heb wat problemen met internet veel fouten FEC en CRC sinds ik een nieuw modem heb v10a
is dat wel wat minder, alleen vind ik het signaal niet erg sterk
Volgens meting door de monteur ben ik ongeveer 1200 m van de centrale verwijderd maar heb een Line Attenuation van bijna 21db is dat normaal ?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 25 April 2019, 14:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi CoBo, welkom! De attenuation is juist heel erg goed. Hiervoor geldt namelijk hoe lager, hoe beter. Attenuation geeft de verzwakking van het signaal weer. Dus een lagere waarde is dan beter.

Je kunt ruwweg de volgende tabel aanhouden voor wat goed is en wat niet:
20dB en lager is uitstekend.
20-30dB is heel goed.
30-40dB is goed.
40-50dB is oké.
50-60dB is slecht.
60dB en hoger is erg slecht.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi CoBo, welkom! De attenuation is juist heel erg goed. Hiervoor geldt namelijk hoe lager, hoe beter. Attenuation geeft de verzwakking van het signaal weer. Dus een lagere waarde is dan beter.

Je kunt ruwweg de volgende tabel aanhouden voor wat goed is en wat niet:
20dB en lager is uitstekend.
20-30dB is heel goed.
30-40dB is goed.
40-50dB is oké.
50-60dB is slecht.
60dB en hoger is erg slecht.

Waar tover je deze weg?

Attenuation is meestal bijna linear evenredig met de afstand. Wanneer dat niet zo is, is er meestal iets mis met de bekabeling. Op 1200 meter zou ik dan ook een lagere attenuation dan 20 verwachten.
Belangrijk is ook over hoeveel tijd de fouten zich voordoen en welk type lijn het is.
Ik vraag mij af welke waarde zou ik mogen verwachten ?
Lijn is koper monteur had het over loodkabel heeft de aders goed schoon gemaakt geschuurd nieuw isra aansluiting maar dat mocht allemaal niet erg helpen, de gevens van het modem gaat over een periode van 24 uur, met experia v10 had ik nog meer fouten > 1000 crc > 1000000 fec
Reputatie 7
Badge +30

Waar tover je deze weg?

Attenuation is meestal bijna linear evenredig met de afstand. Wanneer dat niet zo is, is er meestal iets mis met de bekabeling. Op 1200 meter zou ik dan ook een lagere attenuation dan 20 verwachten.



Nou, onder andere hier. Afstand is ook inderdaad een factor, en daarmee zou ik de attenuation hier op ongeveer 17 verwachten. Maar het blijft een schatting waar niet een keiharde waarde op vast te pinnen is.

CoBo, het screenshot, dat zijn waardes nadat je Experia Box 24 uur aanstond?
Bij deze de nieuwe waarde van 23-04-19 10:20

Reputatie 7
Badge +30
Dank voor het nieuwe screenshot, CoBo. Ik zie daarin dat op dat moment je lijn 5 dagen actief was (de uptime bovenin). Voor een dergelijke uptime is het aantal CRC en FEC prima. De bandbreedte die je haalt is ook erg dicht bij de maximaal haalbare. Kortom, ik zie hierin geen problemen.