Beantwoord

Linksys Velop gastennetwerk en routed of bridged modus?

  • 16 January 2020
  • 4 reacties
  • 596 keer bekeken

Beste,

 

Wij hebben glasvezel van KPN 100mbp.

 

Helaas is de wifi bar slecht. Wij hebben destijds twee wifiversterkers gekregen, en beneden werkt deze OK. Helaas wilde de tweede wifiversterker nooit connecten. We deden precies wat ons werd gevraagd met de APP, maar helaas pakte de tweede gewoon niet. Dit is al een jaar geleden en helaas weten we niet meer waar de tweede versterker is.

 

Nu heb ik een aantal domotica producten besteld en heb ik dus echt boven Wifi nodig ( alles is boven bekabeld aangesloten ). Nu ben ik niet tevreden met mijn KPN wifi versterkers dus daar wil ik van af. Ik wil ook de optie hebben voor het maken van een gastennetwerk. Dit kan niet met mijn huidige wifiversterker of met mijn experia box V8.

 

Ik ben een Leek op het gebied van netwerken. Ik kan alleen de echte basics. Dus ubiquiti valt al af.

Daarnaast ben ik budget gebonden ( het liefst onder de 150 euro ).

Ik kwam uit op de linksys velop. Een vriend is er super tevreden mee, de prijs is gunstig ( 135 euro voor twee ) en boven alles, hij is super gebruiksvriendelijk voor mensen zonder enige kennis van internet.

 

Nu ben ik er wel achter gekomen dat je alleen een gasten netwerk kan creeëren in Routermodus, en dat je veel optie's kwijt raakt in bridge modus. Nu wil ik dus echt een gastennetwerk ( Niet per definitie voor veiligheid, wie wilt mij nou hacken?? Maar ik vind het niet fijn als gasten ons primaire wifi-wachtwoord weten ). Ten tweede vind ik de functies in de APP zoals parental control en speedmetingen zeer handig. 

 

Mijn vraag is, wat zijn de nadelen mocht ik deze in Routermodus installeren? ( TV zal ik op Experia box aansluiten). Kunnen mijn Wifi apparaten dan niet meer communiceren met mijn bekabelde apparaten? ( dit is wel echt een MUST ). En zal de linksys Velop minder snel zijn, omdat die nu ook een tweede functie heeft naast wifi? 

 

Heeft iemand toevallig een andere optie die wel voldoet aan mijn eisen? Simpelweg:

 

  • Redelijke wifi ( hoef geen supersnelle wifi, maar wel volledig dekkend. Al mijn PCS, Smart tvs zijn aangesloten via een ethernet kabel. Wil alleen Telefoon / domotica apparaten via de wifi laten werken )
  • Telefoon moet gewoon met mijn bekabelde apparaten kunnen communiceren ( bijv om van telefoon naar TV te streamen )
  • Gastennetwerk . Dit is erg belangrijk zodat niet iedere gast ons primaire wachtwoord weet.
  • Makkelijk te installeren / in te stellen met het liefst een prijskaartje van 150 euro of minder.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 20 January 2020, 12:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20

 Hi @Geweet, welkom op het forum!

Jammer dat het netwerk dat je voor jouw huis voor ogen hebt, niet te realiseren valt met de standaard KPN apparatuur:confused:

Ik merk dat je al aardig wat onderzoek hebt gedaan en uit bent gekomen bij een apparaat dat voor het grootste deel helemaal aan jouw wensen voldoet, dat is top natuurlijk! Zelf heb ik geen verstand van de Linksys, maar wellicht andere hier op het forum wel ( @wjb bijvoorbeeld?) 

 

Reputatie 7

Mijn vraag is, wat zijn de nadelen mocht ik deze in Routermodus installeren? ( TV zal ik op Experia box aansluiten). Kunnen mijn Wifi apparaten dan niet meer communiceren met mijn bekabelde apparaten? ( dit is wel echt een MUST ).

Apparaten aangesloten op de Experia Box zullen apparaten achter de Linksys niet kunnen benaderen. Apparaten achter de Linksys zullen apparaten achter de Experia Box nog wel kunnen benaderen maar alleen op hun IP adres. Discovery services zullen dan niet werken waardoor bijvoorbeeld een printer niet eenvoudig gevonden kan worden.

Persoonlijk zou ik een tweede router in jouw netwerk zo lang mogelijk vermijden.

 

Je zou ook kunnen denken aan een TP-Link EAP245 waarop je twee wifi netwerken configureert (privé en gast) en de "SSID isolation" voor het gast netwerk aan zet. Hierdoor kunnen apparaten aangesloten op het gast netwerk geen verbinding maken met andere apparaten op het LAN.

Je realiseert daarmee een volwaardig gast netwerk en je bent voor een EAP245 iets minder dan €100,- kwijt.

Ik ga er vanuit dat één wifi accesspoint voldoende is om het gast netwerk beschikbaar te stelen op alle plaatsen waar jouw gasten van de wifi gebruik moeten kunnen maken. Overigens kost de EAP225 zo'n €75,- dus daarvan zouden er zelfs twee van in jouw budget passen.

Reputatie 7
Badge +20

Dank voor je bijdrage @wjb! Ben je hier een stap verder mee gekomen @Geweet?

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!