Linksys WAP300N gastrouter achter KPN Experiabox V8

• 19 mei 2015
  • 28 reacties
  • 1460 keer bekeken

Beste forumleden,

Graag zou ik een gastnetwerk achter de Experiabox aanmaken middels een Linksys WAP300N. Dit gastnetwerk moet internettoegang hebben en moet via WiFi bereikbaar zijn voor gasten. Het netwerk van de Experiabox zelf mag niet bereikbaar zijn. 

De Experiabox is momenteel opgenomen in een netwerk met 6 computers (welke allemaal een vast IPadres en internettoegang hebben) en er zit een alleen een kabel in de Ethernet 1 poort.

Iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe ik de Experiabox en de Linksys moet instellen en tevens hoe ik ze aan elkaar moet verbinden?

bij voorbaat dank,

met vriendelijke groet,

Maurice 

28 reacties

Reputatie 7
Dag maurice, welkom op het forum.

Heb je dit topic al eens bekeken?

Reputatie 7
Hoi mwjvl, welkom op het forum.

De Linksys WAP300N is geen router, maar een wifi accesspoint.

De apparaten aangesloten op de Linksys zullen in hetzelfde netwerk zitten als de apparaten die direct op de Experia Box aangesloten zijn.

Het is niet mogelijk om de andere zes computers onzichtbaar te maken voor de gastgebruikers.

Helaas ondersteunen de huidige Experia Boxen nog geen gast netwerk.

De enige mogelijkheid om een "gastnetwerk" te creëren is door de Experia Box zelf als gastnetwerk te gebruiken en een eigen router (in router-mode) achter de Experia Box te plaatsen en daar al jouw eigen computers op aan te sluiten.

Zie het vierde voorbeeld in dit topic, waarbij de wifi van de Experia Box in jouw geval wel aan blijft staan als gastnetwerk. Let op, je zult nog wel een lang en sterk wachtwoord op jouw Experia Box moeten plaatsen, zodat gasten daar niet op kunnen inloggen.

Beste wjb & Henk2304,

Bedankt voor de snelle reactie! Ik begrijp dat jullie geen reclame kunnen maken betreffende de aan te schaffen router maar is het misschien mogelijk aan te geven welke routers geschikt zijn voor de door jullie aangeboden oplossing?

Mvg Maurice

Reputatie 7
Ik mag alle reclame maken die ik maar wil, want ik ben, net als jij, gewoon een lid van dit forum en niet werkzaam voor KPN. ;)

Deze Netgear Highthawk AC1900 R7000 is misschien wel top of the bill, maar er zijn er velen die voldoen. Wel zou ik vandaag de dag altijd kiezen voor een dual band router die ook de veel snellere 802.11ac wifi standaard ondersteunt op de 5GHz band.

Opnieuw bedankt voor je antwoord.

Het enige 'probleem' waar ik mee zit is dat de Experiabox door KPN zelf geïnstalleerd is (of door een bedrijf wat daarvoor door KPN wordt ingeschakeld) en alles is gekoppeld via een Switch. Is dit eenvoudig opnieuw te koppelen aan de nieuwe router?

Reputatie 7
Zoals je misschien wel (of niet ;)) gelezen hebt in dat door mij aangehaalde topic is dat de TV ontvangers altijd op de Experia Box (eventueel via een switch) moeten worden aangesloten. Deze kunnen dus niet achter jouw eigen router komen te staan.

Als er dus geen TV ontvanger op die switch is aangesloten, of de netwerkkabel vanaf de TV ontvanger kan ook direct op de Experia Box worden aangesloten, dan is er niets aan de hand.

Je kunt die switch dan straks zo weer achter jouw eigen router plaatsen.

En weet dat er op dit forum voldoende kennis voorhanden is om jou te ondersteunen mocht je er toch nog niet helemaal uitkomen. ;)

Ter info: Netgear Highthawk AC1900 R7000 besteld; als het goed is morgen in huis dus dan kan ik aan de slag....

Reputatie 7
Oeps, betekent dat ook dat we binnenkort weer vragen van je mogen verwachten? ;)

Alle gekheid op een stokje, mooi apparaat en dat aansluiten gaat vast wel lukken.

Gewoon de stapjes volgen in dit topic. ;)

Je doet er overigens wel verstandig aan om al jouw PC's eerst hun IP adres automatisch van de DHCP server te laten krijgen en niet vast in te stellen op de PC's zelf.

Dit geldt voor alle apparaten in jouw netwerk.

Als je toch een apparaat een vast IP adres wilt geven, dan kan je dat beter doen via "DHCP bindings" op de router waar het apparaat mee verbonden wordt.

Natuurlijk ga ik je stalken met vragen ;)

Helaas hebben mijn PC's deels echt een vast IP adres nodig aangezien er bijvoorbeeld ook 2 röntgenapparaten op het netwerk zitten waarvan de software het niet aankan om iedere keer een ander IP adres toegewezen te krijgen.

Ik zal dus inderdaad DCHP bindings moeten gaan gebruiken ben ik bang....

Reputatie 7
Nee hè, een stalker. ;)

Die röntgenapparaten moeten dan straks wel een IP adres gaan krijgen die in de range van jouw eigen router komt te liggen. Dat zal dan wel handmatig gedaan moeten worden.

Met zo'n "DHCP binding" zet je het IP adres overigens ook vast, dus als die röntgenapparaten hun IP adres van de DHCP server kunnen krijgen en je hebt zo'n "DHCP binding", dan verandert het IP adres ook niet meer.

Praktijk aan huis?

Het is gelukt!

Nog 1 vraag; is op de Experiabox een instelling mogelijk dat het Wifi-signaal alleen tussen bepaalde tijden beschikbaar is?

Reputatie 6
Badge +12
wjb

U zegt  Als je toch een apparaat een vast IP adres wilt geven, dan kan je dat beter doen via "DHCP bindings" op de router waar het apparaat mee verbonden wordt.

dit zou ik nooit doen

ik heb alles vast ip op de apparatuur zelf 192.168.0.xxx

bij het veranderen router in mijn geval

54 router

netgear 300n router (bliksem inslag)

naar d-link dir 855 300n

naar nu de r7000 van netgear

ik moest alleen het ip range te veranderen van het routing naar 192.168.0.xxx

in dit geval alleen die 1 of . te veranderen door een 0

even een tip over die netgear r7000

zet regio op Canada en niet op Europa

hierdoor word het wifi 3x beter ik heb zelfs wifi dekking tot achter in de tuin 120 meter

Reputatie 7
peter-keetfm schreef:
wjb

U zegt  Als je toch een apparaat een vast IP adres wilt geven, dan kan je dat beter doen via "DHCP bindings" op de router waar het apparaat mee verbonden wordt.

dit zou ik nooit doen

ik heb alles vast ip op de apparatuur zelf 192.168.0.xxx

bij het veranderen router in mijn geval

54 router

netgear 300n router (bliksem inslag)

naar d-link dir 855 300n

naar nu de r7000 van netgear

ik moest alleen het ip range te veranderen van het routing naar 192.168.0.xxx

in dit geval alleen die 1 of . te veranderen door een 0

even een tip over die netgear r7000

zet regio op Canada en niet op Europa

hierdoor word het wifi 3x beter ik heb zelfs wifi dekking tot achter in de tuin 120 meter

Je moet het helemaal zelf weten , maar je bent mijns inziens echt verkeerd bezig als je het IP adres op de apparaten zelf instelt en ik zal dat dan ook nooit doen in mijn privé netwerk. Zakelijk ligt dat anders, maar privé... Nee.

• Verandert het subnet van de router, dan moet je alle apparaten langs om het IP adres aan te passen. 
  • Neem je jouw laptop een keer mee naar kennissen die een ander subnet op hun router hebben, pech gehad, werkt niet, eerst jouw IP adres aanpassen.
  • Maak je gebruik van UPnP, dan zou dat wel eens niet kunnen werken, randvoorwaarde voor UPnP is (officieel) dat een apparaat zijn IP adres van de DHCP server heeft gekregen.
Nee, een apparaat laat je altijd zijn IP adres van de DHCP server krijgen en voor die paar apparaten die een vast IP adres moeten hebben maak je een "DHCP binding".

Reputatie 6
Badge +12
ik heb veel apparaten die een vast ip zelf hebben

tot camera's printers domotica enz.

een laptop laat je gewoon via dhcp toe wijzen

net als tablet smartphone enz. (mobiel)

maar de apparatuur die vast in huis heb heb ik vast ip

zit een vast ip in zodat ik ze ook kan benaderen

maar iedereen is hier vrij in natuurlijk

als je de router een reset moet geven of wat anders vervangen ofzo

vind ik het fijn dat de apparatuur een vast ip gebruikt

en dit gebeurd zakelijk meestal ook altijd

bij reset

dan kun je nog een bestand pakken uit de router om deze te herstellen

maar meestal krijg je dan ook weer verkeerde instelling terug

in mijn geval is het vast zetten van ip in de apparatuur een ruim voordeel geweest

in al die jaren dat ik routers heb versleten

nogmaals

iedereen voor zich

een vind het makkelijker in de router

een ander vind het makkelijker om zijn apparatuur een vast ip te geven

Reputatie 6
Badge +12
ff vergeten bij te zeggen anders krijgen we hier ook een discusie over

mijn dhcp gaat vanaf 192.168.0.150 tot 192.168.0.200

alles daar onder is vast

en de dhcp een dag actief van het uitgegeven ip adres

Reputatie 7
peter-keetfm schreef:
maar de apparatuur die vast in huis heb heb ik vast ip

zit een vast ip in zodat ik ze ook kan benaderen

En laat dat nu precies zijn waarvoor ze die DHCP bindings hebben uitgevonden.

Een DHCP binding zorgt er dus voor dat het IP adres niet meer zal wijzigen en dat het apparaat dus altijd op hetzelfde IP adres te benaderen is. En dat terwijl je gewoon een centraal beheer hebt van de IP adressen.

Reputatie 7
peter-keetfm schreef:
ff vergeten bij te zeggen anders krijgen we hier ook een discusie over

mijn dhcp gaat vanaf 192.168.0.150 tot 192.168.0.200

alles daar onder is vast

en de dhcp een dag actief van het uitgegeven ip adres

En dat is dus gewoon dom, waarom laat je jouw DHCP range niet gewoon van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254 lopen en zet je de adressen die je wilt "reserveren" niet in de DHCP bindings.

Reputatie 7
,

Goed te lezen dat het gelukt is. :D

De Experia Box heeft een eco functie.

In die eco functie is het mogelijk tijdslots te definiëren waarop de wifi actief moet zijn.

Reputatie 6
Badge +12
ok dan ben ik dom (niet te grof worden hoor)

dit systeem gebruik ik al jaren en nooit problemen mee gahad

ook na vervangen van de routers niet

bij bedrijven zie je dit gewoon vaak vast ip bij de rand netwerk apparatuur

mag ik vragen wat er dan dom is

in al die jaren nog nooit ip conflicten ofzo gehad

volgens mij zijn er veel meer mensen die het ip vast zetten in de bv printer

en niet via router

mocht de router uitvallen kun je nog wel in het betrevende apparaat komen

zelfs zonder router daarom vast ip in een apparaat makkelijk

Reputatie 7
,

Ik zeg niet dat jij dom bent, maar dat het dom is.

Het advies om IP adressen vast in te stellen op de individuele apparaten zal ik dus nooit geven.

De enige reden waarom ik hier zo reageer is om te voorkomen dat jouw "advies" zal overnemen, je maakt daarmee het beheer van een netwerk nodeloos ingewikkeld.

Reputatie 6
Badge +12
ja

wjb je hebt aan de ene kant wel gelijk

als ik in mijn netgear r7000 kijk zie ik hier een net lijstje staan wat ik kan toewijzen

ip en mac

die routers wat ik eerder had was dit anders

ik heb dit al jaaaren lopen zo vandaar dat ik dit nu ook nog heb

en er komt dan ook bij dat alles al ingesteld staat (ip in de apparatuur)

als ik het netwerk helemaal om moet gaan gooien

ga ik het ook via de netgear r7000 doen wat jij zegt

ik laat het nu voor hoe het nu is het werkt

Reputatie 7
,

Je zult er geen spijt van krijgen. :D

Als jouw Synology NAS ook UPnP enabled draait (en er dus geen port-forwardings voor DSCam en DSCloud gedefinieerd hoeven te worden), test dan ook dat andere probleem dat jij ervaart nadat je de wijzigingen hebt doorgevoerd.

Reputatie 6
Badge +12
wjb

kun je mij uitleggen upnp in een nieuw topic

met de synology

ik begrijp dat jij ook een r7000 en een synology hebt

dat ik van die stil staande beelden af komt

en de cloud probleem

Reputatie 7
In dit topic probeer ik een uitleg te geven van port-forwarding en UPnP.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het aanzetten van de UPnP IGD (Internet Gateway Device) aangezien je dan mijns inziens te weinig zicht hebt op de services die op Internet beschikbaar gesteld worden. Ik gebruik dus liever gewoon port-forwardings.

Overigens heb ik geen Netgear NightHawk R7000,  mijn tweede router is een Cisco RV180W.

Ook weet ik helemaal niet of je daarmee van die stilstaande beelden afkomt.

Wat ik wel weet ik dat ik geen problemen ondervind met DSCam en DSCloud.

Reputatie 6
Badge +12
wjb

ik denk dat ik een harde reset van de netgear

en dan volg ik jou netwerk instelling op

ik ga dan dhcp volledig laten lopen

en zet ik de vaste ip adressen vanaf 50 (192.168.0.xx)

dan blijven de dhcp apparaten zoals telefoons van gasten netjes in een lijstje

maar hoe heb jij de synology ingesteld

moet dit dan ook via de router ?

ik moet dit eigelijk in een nieuw topic starten

maar wjb dit is mijn grote vraag nog waarom werkt het goed met de v8

en niet met de v9 met de laatste firmware

dit blijft voor mij de grootste vraag

Reageer