linksys wrt1900ac VOOR experiabox configureren

• 7 mei 2016
  • 4 reacties
  • 420 keer bekeken

Ik wil mijn linksys wrt 1900 ac gaan gebruiken met daar achter de experiabox v9.

Het lukt me niet om de linksys zo te configureren dat deze inlogt op kpn glasvezel.

Ik heb al eens gekeken op netwerkje.com

Daar kom ik er niet uit.

Ik heb inmidels DD WRT v3.x geinstalleerd.

Iemand tips, ervaringen etc.

Waarom?

De beperkte mogelijkheden van de experiabox en het willen sharen van een usb disk.

De linksys wil ik niet briged installeren.

Ik wil (liever) geen extra switch, en de linksys moet het aankunnen.

Ik heb glasvezel: 60/6 standaard internet en telefonie.

4 reacties

Reputatie 7
Als je gebruik maakt van telefonie of televisie van KPN, zet dan die gedachte snel overboord en kies voor de eenvoudige opstelling door jouw Linksys ACHTER de Experia Box te plaatsen. (Zie dit topic en kies daarbij voor de optie "Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers".)

Als je de Linksys VOOR de Experia Box wilt plaatsen dan zal je de WAN poort op VLAN 6 moeten hebben staan.

Bij glasvezel aansluitingen kan je ook een managed switch tussen het glasvezelmodem en de Experia Box plaatsen waarmee jouw Linksys op VLAN 6 geplaatst kan worden.

Reputatie 7
Neem je vaste telefonie af bij KPN?

Neem je ITV af bij KPN?

Zo ja, wil je op de TV ontvangers gebruik kunnen maken van MéérTV?

Ik heb mijn tekst inmiddels iets aangepast.

De opties om de linksys ACHTER de experiabox te configureren snap ik.

Dat wil ik liever niet.

Een extra switch plaatsen is een optie, maar waarom geen gebruik maken van de Linksys switch?

Ik wil dat de linksys het centrale punt in huis wordt, met shares, samba, etc.

De experiabox is voor mij te beperkt in mogelijkheden, maar ben ik aan veroordeeld vanwege telefonie.

Hoe configureer ik de linksys met DD WRT v3 zodat deze via PPPoE inlogt (via VLAN 6 dacht ik).

Vervolgens wil ik de experiabox het telefonieverkeer laten afhandelen.

LAN en WLAN via de linksys.

Voor de dekking achter in de tuin krijgt de experiabox een plaats in de woonkamer.

Dus ook (W)LAN via de experiabox.

Ik snap alleen niet hoe ik dit moet configureren. Met name de VLAN's.

Via netwerkje.com kom ik er ook niet uit.

Reputatie 7
Veel routers ondersteunen helemaal geen VLAN's op de WAN poort en dan zal je dus methode 1 van netwerkje.com (met managed switch) moeten gebruiken. Zo'n managed switch kan bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2 zijn.

Als die Linksys met die DD-WRT firmware wel multiple VLAN's op de WAN poort ondersteunt, dan kan methode 2 van netwerkje.com (zonder managed switch) gebruikt worden.

Ook ik heb in een ver verleden heel even zo'n configuratie gehad, maar ik ben daar ook snel weer van afgestapt.

Weet bijvoorbeeld dat jouw KPN TV ontvangers en de Experia Box niet meer automatisch firmware updates krijgen en dat je jouw netwerk dan weer in de KPN standaard vorm moet gaan terugzetten om dat alsnog voor elkaar te krijgen.

Tevens zal de Experia Box achter jouw eigen router alleen voor telefonie en dus niet voor Internet gebruikt kunnen worden. Dit betekent dus ook dat je die dan niet voor de wifi dekking in jouw tuin kunt gebruiken.

Ja, met jouw eigen router achter de Experia Box heb je te maken met "double natting", maar daar merk je niets van bij het dagelijkse gebruik. Alleen als jij een router met ingebouwde IPSec VPN server zou gebruiken voor inkomende VPN sessies, dan kan je daar last van hebben. 

Geloof me, je bespaart jezelf een hoop ellende door het woordje "voor" te vervangen door het woordje "achter". Ook ik heb voor mijn zakelijke netwerk een tweede router (Cisco RV180W) achter mijn Experia Box draaien en dat werkt vlekkeloos.

Heb je ergens in huis of tuin minder goed wifi, overweeg dan de KPN Wifi "versterker". Dit apparaat is momenteel in de aanbieding en nu bespottelijk goedkoop.

Reageer