Beantwoord

Mac adres geweigerd

• 8 februari 2018
  • 12 reacties
  • 247 keer bekeken

Ik heb medio Januari mijn Edgerouter X vervangen voor een Edgerouter 4.

Op de Er 4 gebruik ik ETH0 voor WAN (pppoe) en ETH1 voor lokale lan en ETH2 voor VLAN trunk.
Deze heeft tot gisteren avond feilloos gewerkt.

Ik heb wat config aanpassingen gedaan in de router en deze in de shell ge-commit en save gedaan.
Om zeker te zijn dat alles goed opgeslagen werd heb ik de router een herstart gegeven.
Toen was alles dood. Ik kon via de GUI noch SSH erbij komen dus heb ik een "Power on" reset uitgevoerd.

Default af fabriek is ETH0 (in mijn config WAN - PPPOE) de port waar 192.168.1.1 standaard op gezet wordt voor de configuratie.
Ik kon weer bij mijn router zij het wel met een default config maar interface ETH0 is dus niet defect.
Ik heb mijn opgeslagen config van 4 dagen terug (dus voor mijn activiteiten gisterenavond) terug gezet waardoor een herstart uitgevoerd wordt.
Tot mijn blijdschap was de router weer bereikbaar met mijn config.

De pppoe verbinding echter niet.
Wat ik ook doe komt deze op dezelfde poort (ETH0) niet tot stand.
Dus heb ik ETH2 gebruikt en tot mijn verbazing werkte deze wel. Het enige verschil is dus een mac adres.

Kan het zijn dat het mac adres van ETH0 ergens geweigerd wordt tijdens het tot stand brengen van de verbinding?

Mijn vorieg router, de Edgerouter X weer aansluiten werkte ook meteen.

het is enkel ETH0 van de Edgerouter 4 welke niet wil werken.

Ik hoor graag hierover.

Mvgr
Raymond
icon

Beste antwoord door Erik_ 13 februari 2018, 09:18

Hey Raymond, welkom op het forum! Robin vestigde mijn aandacht hierop, specifiek de vraag of MAC-adressen geblokkeerd worden. Het antwoord daarop heb ik zelf niet, dus ik ga ook niet speculeren. Wel heb ik die vraag uitstaan bij netwerkcollega's. Zodra ik reactie heb kom ik hier op terug.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Theoretisch zou het kunnen. Kan zomaar zijn dat ie geblokt is omdat er RFC1918 pakketen over gestuurd werden.

Dit kan je testen door het MAC te wijzigen
code:
set interfaces ethernet eth0 mac E9:83:6F:75:CA:5F
. Technisch gezien kan je eth4 overnemen, maar dat is zeker niet aan te raden. Je kan bijvoorbeeld het MAC van de Experiabox overnemen. De oude zou ik wel even kopieren zodat je het na het testen eventueel terug kan zetten.

MACs worden in de config opgeslagen, na een reset of backup-restore is het dus terug. Na een herstart ook, tenzij je de config opslaat (logisch).

Robin
Dank voor je antwoord.

Wanneer ik ETH2 gebruik (andere mac adres) dan wordt de verbinding opgebouwd.
Enkel op ETH0 van de ER4 werkt het niet meer. Lees: niet MEER.
tot giserenavond heeft deze goed gewerkt.

Mijn oude ER-X aansluiten (ook een andere eigen mac adres) werkt ook weer.

Het lijkt net of die ene mac adres niet meer toegestaan is.

Is deze vrij te geven?
Reputatie 7
Badge +30
Maar, zou het niet handig zijn om dit even te testen?
Uiteraard wil ik het wel testen.
Dat zal iets later op de avond worden.

Mijn vermoeden is dat het wel gaat werken daar een andere interface het wel doet.

Ik bericht later op de avond weer.
Ik heb zojuist het mac adres met 1 opgehoogd en zoals ik al vermoede wordt de pppoe verbinding opegezet.

Blijft mijn vraag...kan een mac adres " flush" uitgevoerd worden?
In de regel welke jij opgegeven had meldt de router dat het een multicast mac adres is:
set interfaces ethernet eth0 mac E9:83:6F:75:CA:5F

admin@ER4# set interfaces ethernet eth0 mac E9:83:6F:75:CA:5F
Cannot set multicast MAC address

Standaard mac adres met 1 opgehoogd dus.
Reputatie 7
Badge +30
Sorry, goeie grap. Ik had zomaar een MAC gepakt.

Uh, dan is dus het MAC geblokkeerd en ik zal even navragen of daar iets aan gedaan wordt.

Robin
Dat zou ik erg op prijs stellen.

Alvast dank!
Wanneer zou ik mogen verwachten dat het MAC-adres gedeblokkeerd wordt?

Ik heb zojuist even geprobeerd met de echte MAC-adres maar dan komt de pppoe verbinding niet tot stand.

Mvgr
Raymond
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik was vandaag aan het werk, maar volgensmij zou Erik_ hier op terug komen. Ik zal even vragen hoe het er mee staat.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Hey Raymond, welkom op het forum! Robin vestigde mijn aandacht hierop, specifiek de vraag of MAC-adressen geblokkeerd worden. Het antwoord daarop heb ik zelf niet, dus ik ga ook niet speculeren. Wel heb ik die vraag uitstaan bij netwerkcollega's. Zodra ik reactie heb kom ik hier op terug.
Beste Robin/Erik,

Iemand heeft iets gedaan.

Ik heb de rule verwijderd uit mijn config dat ETH0 een andere MAC adres krijgtt en mijn PPPOE verbinding komt tot stand.

Heel erg bedankt voor de werkzaamheden.

Mvgr
Raymond

Reageer