MacOS 10.9.5 timeout op SSL/HTTPS connecties

• 10 april 2015
  • 12 reacties
  • 352 keer bekeken

• Deelnemer
  • 5 reacties
Ik ben net overgestapt van Ziggo naar KPN. Nu lukt het me niet om het fire wall level van hoog  naar middel te wijzigen. Ik log in op mijn modum Experia V9, onder security staat dat het niveau high is,  maar het is niet mogelijk om dit daar te wijgigen in medium. Kan iemand mij hiermee helpen?

12 reacties

Reputatie 7
Dag lh, welkom op het forum!

Helaas moet ik je teleurstellen: de instellingen van de firewall zijn in de ExperiaBox niet aan te passen. KPN zet hoog in op beveiliging en wil op deze manier zoveel mogelijk "rottigheid" voorkomen.

dank voor je bericht Henk. Maar nu is er administratie programma waarin ik werk, dat nu niet meer werkt. Ik moet weer terug naar Ziggo vrees ik..... Wat een ellende

Reputatie 7
Kan jij aangeven welk administratie programma het betreft.

Het level van de firewall heeft hoogstwaarschijnlijk geen enkele invloed op het al dan niet werken van dat programma. Vaak wordt een te grote rol toegedicht aan het firewall level als bepaalde functies niet werken, maar meestal is dat ongegrond en is er een andere reden.

Kan jij hier eens een beschrijving plaatsen van het probleem dat je ondervindt?

Zijn er VPN verbindingen van toepassing?

Hoi, ik heb het gisteren kunnen testen op mijn werk, waar ik met dezelfde laptop werk, maar uiteraard op ander Wifi netwerk, en daar werkt alles wel. Nu thuis kan ik veel pagina's niet openen of doorlinken. Na heel lang wachten verschijnt onderstaande melding. Dit gebeurde net ook op de pagina mijnKPN, waar ik wilde doorlinken. Hopelijk kun je me helpen.

https://

ik blijf ook in Sharepoint hangen. Ik kom wel op de site, maar bij het doorklikken loopt hij vast.

Reputatie 7
Badge +28
Hallo lh,

Welkom op het forum! Helaas is, zoals Henk al aangaf, de firewall niet in te stellen op een lager niveau. Je geeft aan dat je veel sites niet kunt bereiken waaronder de MijnKPN. Deze is door de meeste andere gebruikers wel probleemloos te bereiken via eenzelfde Experia Box als jij hebt. Ik verwacht dan ook dat het probleem hem niet in de firewall zit.

Zit er overeenkomst in de sites die je niet kunt bereiken? Heb je dit probleem op een wifi verbinding of ook als je bekabeld met de Experia Box verbonden bent? Maak je eventueel, zoals wjb al vroeg, gebruik van een VPN verbinding?

Hartelijke groet,

Erik

Beste Erik,

Ik denk dat het feit dat ik steeds blijf hangen, toch meer te maken heeft met eventuele traagheid van internet. Ik werk met een vaste lijn. bij het surfen ondervind ik geen traagheid, maar wel bij een webmail programma dat ik gebruik en bij sites waar ik op moet inloggen. Bijvoorbeeld ook bij Abn Amro Internetbankieren. Dat is bijna niet mogelijk. De hele tijd blijft hij draaien als ik ergens naar heb doorgeklikt en dan uiteindelijk krijg ik de melding dat ik het later nog eens moet proberen. Zou dit door de internetverbinding komen? Wat opvalt is dat mijn man die met een Window laptop werkt en vaste internetlijn geen problemen heeft. Ik werk met een Apple laptop.

vriendelijke groet, Louise

Reputatie 5
Badge +8
Welk besturingssysteem gebruik je icm. versie webbrowser?

Staat je firewall settings aan of uit op je pc/laptop, en voornamelijk onder je adapterinstelling van je wifi-kaart?

Houd hij bij internetsettings misschien een proxy-adres vast met een vastgestelde poort?

Zijn er specifieke handelingen (settings) wat je moet uitvoeren om verbinding te maken met je wifi van je werk? Denk hierbij aan een beveiligingscertificaat wat geaccepteerd kan worden, een bevestiging om op "ok" te klikken om door te linken??

Zoveel vragen voor je, maar ik weet vrijwel zeker dat het niet aan de firewall setting op de modem zit namelijk, maar meer op lokale client, in dit geval, je laptop.

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Louise,

Met de aanvullende informatie die je geeft vermoed ik dat de oorzaak toch in je laptop zit. Als je het probleem voornamelijk ervaart op momenten dat je ergens moet inloggen, lijkt het er wel op dat het dan in beveiligingsinstellingen ergens zit. Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen die Johnny stelt, met name welke versie van MacOS je gebruikt, en welke browser(s). Dan kunnen we gerichter gaan kijken naar een oplossing.

Hartelijke groet,

Erik

Hoi Erik,

Ik gebruik OSX 10.9.5

en werk veel met Firefox, maar ervaar in Safari dezelfde problemen. Kan het niet zijn dat er nog bepaalde instellingen instaan die van Ziggo zijn en nu vanwege mijn overstap naar KPN niet werken?

En is het niet handiger dat ik een keer gebeld wordt? Wat dat betreft vind ik de service van KPN wel slecht hoor. Zo'n forum is misschien wel gezellig, maar het schiet niet echt op.

groet Louise

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Louise,

Het probleem zit hem niet in de Experia Box, of in je lijn. Ik heb beide doorgemeten en dat ziet er prima uit. Dan blijft over dat het probleem in je computer zit, en dat valt dan officieel gezien buiten de ondersteuningsvoorwaarden. Het forum is dan een goede plek om te zijn, omdat hier andere gebruikers zijn die je eventueel kunnen helpen. En de medewerkers op het forum (waaronder mijzelf) zullen altijd proberen te helpen met de kennis die we zelf hebben. Maar wij weten helaas ook niet alles. Vandaar dat het niet zo veel zin heeft om hier telefonisch contact over te hebben, aangezien ik vrij weinig opties heb.

Ik heb even op internet rondgekeken en ik zie wel meer dingen naar voren komen waarin OS 10 problemen heeft met zogenaamde SSL connecties. SSL staat voor Secure Socket Layer en is een techniek die gebruikt wordt om beveiligde verbindingen op te zetten op het moment dat je op een site inlogt. Een mogelijke oorzaak die ik daarin naar voren zie komen is het, in MacOS ingebouwde, programma Keychain. Dit programma is nodig voor het correct interpreteren van de SSL certificaten.

Je kunt eens proberen Keychain te openen. Als die dan problemen geeft kan er een corruptie in zijn gekomen. Je kunt dan via Disk Utility een herstel uitvoeren (repair permissions). Hoe je dit precies doet durf ik echter niet teggen, daar ik zelf niet de beschikking heb over een Mac.

Verder heb ik de titel van je topic aangepast in de hoop dat dit wat meer Mac-gerichte gebruikers aantrekt om te antwoorden :)

Hartelijke groet,

Erik

Reputatie 5
Badge +8
Erik schreef:

Je kunt dan via Disk Utility een herstel uitvoeren (repair permissions). Hoe je dit precies doet durf ik echter niet teggen, daar ik zelf niet de beschikking heb over een Mac.

-----------------------------------

Dat kan heel gemakkelijk via Time-machine, mits je die wel aan heb staan.

---------------------------------

Wat je nog eventueel kan proberen, om alle netwerkverbindingen te verwijderen van je laptop (- knop), en alles opnieuw opbouwen.

Ik maak thuis gebruik van een virtuele werkomgeving icm. citrix, ik heb daar nooit problemen ondervonden, en dat alles via safari, ook me bankzaken bij ABN gaat ook altijd goed, dus wil graag uitsluiten in welk hoek jouw probleem mogelijk kan bevinden.

Reageer