Beantwoord

Maximale afstand isra2 tot modem

  • 18 September 2020
  • 14 reacties
  • 1270 keer bekeken

In een nieuw appartement zit de meterkast met isra2 aansluiting in de hal van het complex. Vanuit de hal ligt er een utp kabel naar de 'technische’ruimte in het appartement. Deze afstand is ik schat 10 à 12 meter.
Ik kan het modem in de meterkast in de hal plaatsen maar dan zal er een aparte router voor de wifi neergezet moeten worden.
Ik kan het modem ook plaatsen in de technische ruimte in het appartement.

Mijn vraag. Is deze afstand wat betreft signaalkwaliteit te overbruggen of moet het modem dicht bij het isra punt geplaatst worden?

Ik kan hiervoor geen eenduidig antwoord vinden. Soms wordt gesproken over max. 1.5m maar ik kom ook antwoorden tegen dat meer als twintig meter wordt overbrugt.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Henk2304 18 September 2020, 14:32

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Betreft het glasvezel? 

Betreft het glasvezel? 

Nee, isra2 (koper)

Reputatie 7
Badge +24

Betreft het glasvezel? 

Nee, isra2 (koper)

Dan de Experiabox in de technische ruimte plaatsen. Als nieuwe klant kun je nu kiezen voor SuperWiFi's. Je moet dan bij KPN wel een nieuw abonnement afsluiten op je nieuwe adres, en geen verhuizing. Die SuperWiFi's kun je in de woning plaatsen voor WiFi. In de woning plaats je ook een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Zodat je meerdere apparaten bekabeld aan kunt sluiten op de ene kabel die vanuit de technische ruimte naar uw woning komt.

Betreft het glasvezel? 

Nee, isra2 (koper)

Dan de Experiabox in de technische ruimte plaatsen. Als nieuwe klant kun je nu kiezen voor SuperWiFi's. Je moet dan bij KPN wel een nieuw abonnement afsluiten op je nieuwe adres, en geen verhuizing. Die SuperWiFi's kun je in de woning plaatsen voor WiFi. In de woning plaats je ook een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Zodat je meerdere apparaten bekabeld aan kunt sluiten op de ene kabel die vanuit de technische ruimte naar uw woning komt.

Dus vanuit de meterkast, de isra2 aansluiting via de UTP kabel naar de technische ruimte doorverbinden. Daar de experiabox plaatsen. Met superWifi krijg ik twee versterkers die ik in het appartement kan plaatsen.
Waarvoor heb ik dan de switch nodig? Vanaf de experiabox kan ik toch rechtstreeks de tv aansluiten?

De afstand van toegangspunt via utp naar de technische ruimte zou dus geen probleem moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +24

Ok, volgens heb ik het niet helemaal goed begrepen. Je plaatst de Experiabox bij het ISRA punt. Dat is dus in de meterkast.

Wat bedoelt u eigenlijk met technische ruimte? Gewoon de meterkast bij u in huis?

Ok, volgens heb ik het niet helemaal goed begrepen. Je plaatst de Experiabox bij het ISRA punt. Dat is dus in de meterkast.

Wat bedoelt u eigenlijk met technische ruimte? Gewoon de meterkast bij u in huis?

In de hal van het appartementencomplex is de meterkast. (een aantal naast elkaar voor de verschillende appartementen). In deze meterkast is het ISRA punt. Vanuit deze kast ligt nu 1 utp kabel naar een wat ik noem technische ruimte centraal in het appartement. Hier hangt bv ook de ketel. Dit is weer een soort tussen- of verdeel punt. Vanuit deze kast ligt er weer een kabel naar het aansluitpunt voor een tv in de huiskamer.

Ik denk dus dat je bedoelt dat ik het modem het beste bij het ISRA punt plaats (in de meterkast). Met superwifi zou ik dan de wifi uit het modem moeten kunnen versterken over het hele appartement. Ik neem aan dat die versterkers niet bedraadt zijn, wel? Werken deze versterkers als ze ‘achter’elkaar liggen? Maw meterkast met modem ligt niet centraal tov de versterkers maar die zullen dan op 10 en 20 meter in het verlengde van het modem geplaatst worden.

Tbv van TV en Internet kan ik kabels van het modem af via de technische ruimte in het appartement brengen. Als ik me niet vergis zijn dit wel verschillende signalen en dus kabels vanaf het modem? Dan volstaat de ene kabel die er nu ligt niet. 

 

Misschien dat dit helpt als situatie schets.

De Experiabox moet je niet met een UTP-kabel aansluiten. Zoals ik de situatie begrijp sluit je de EB in de meterkast aan op het ISRA/2 punt met een bij de EB geleverde ronde RJ11-kabel (dus geen UTP). De UTP-kabel sluit je aan op één van de 4 LAN-poorten van de EB. In de technische ruimte van je appartement sluit je een NetGear GS105E switch aan (o.a. verkrijgbaar via de online KPN Shop). Daarop sluit je de UTP-kabel aan die naar de tv in de woonkamer gaat.

Van de EB zet je de Wi-Fi uit (daar heb je toch niets aan in die meterkast). Je kunt ervoor kiezen om een KPN SuperWiFi aan te sluiten op eerder genoemde switch. Je zou ook nog een tweede switch bij de tv kunnen zetten en daarop - naast de ontvanger - de SuperWiFi aan te sluiten, of daar een tweede SuperWiFi (dus naast die in de technische ruimte) aan te sluiten. Dan heb je vermoedelijk ruim voldoende dekking. maar gezien de centrale ligging van de technische ruimte is één SuperWiFi waarschijnlijk ook al voldoende. Het kost wat extra's, maar dat heeft alles te maken met de bijzondere situatie in jullie complex, dus daar kan KPN verder ook niets aan doen.

Overigens kun je twee SuperWiFi's "cadeau” krijgen bij een nieuw abo, maar daarmee vervalt een korting op de abonnementsprijs. 

Reputatie 7
Badge +24

Ok, ik begrijp het nu.

1 SuperWiFi moet bekabeld aangesloten worden. En blijven. Tijdens installatie moet ook de 2de SuperWiFi tijdelijk bekabeld aangesloten worden. Dit kan dan aan de switch in de technische ruimte. Hoef je niet op de gang te doen.

Versterkers is in bepaald opzicht een beetje een dubieus woord misschien. Want ze zenden gewoon zelf WiFi uit en gebruiken daarvoor niet het WiFi van de Experiabox. In uw situatie is het te overwegen om het WiFi van de Experiabox uit te zetten. Aangezien die op de gang staat en je in het appartement waarschijnlijk toch geen of weinig bereik van hebt.

Even los van de paar extra meters kabellengte tussen modem en wijkkast/centrale.

Een UTP kabel is zeker te gebruiken voor DSL.
Je zet er aan weerskanten een koppelblokje op en dan kan daar de smallere DSL stekker weer in, je gebruikt dan alleen de middelste pennen en dat is een 1 aderpaar, met pairbonding gebruik je dan ook de 2 contacten aan weerskanten en dat is ook een aderpaar.
Zo kun je alles testen om te zien of dat voldoet zonder andere kabels te leggen ed.

Even los van de paar extra meters kabellengte tussen modem en wijkkast/centrale.

Een UTP kabel is zeker te gebruiken voor DSL.
Je zet er aan weerskanten een koppelblokje op en dan kan daar de smallere DSL stekker weer in, je gebruikt dan alleen de middelste pennen en dat is een 1 aderpaar, met pairbonding gebruik je dan ook de 2 contacten aan weerskanten en dat is ook een aderpaar.
Zo kun je alles testen om te zien of dat voldoet zonder andere kabels te leggen ed.

Ja, dat weet ik ook wel, maar in dit geval is dat niet zinvol. De EB kan 't beste in de meterkast en aangesloten worden met de door KPN geleverde RJ11 kabel. De UTP-kabel kan dan voor ethernet gebruikt worden.

Ja, dat weet ik ook wel,

Dat dacht ik ook wel :-)

Maar dan voor de meelezers cq de FAQ (!)

HET nadeel van de EB in een kast in een uithoek is de mindere wifi.

 

 

Dank heren, het is me duidelijk!

 

HET nadeel van de EB in een kast in een uithoek is de mindere wifi.

Vandaar de constructie met de switch en minstens één SuperWiFi. De technische ruimte ligt immers centraal in het appartement. 

Reageer