Beantwoord

Meerdere keren per dag internet drop-outs (PPPOE errors in KPN box 12 modem)

  • 18 July 2020
  • 26 reacties
  • 1601 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Sinds 2 dagen internet en TV van KPN.  Tot nu elke dag meerdere keren internet drop-outs gehad, op zowel bekabelde devices als draadloze devices (via wifi). Telkens een paar minuten, waar dan het groen internet op het modem knippert. TV blijft gewoon werken. Helpdesk adviseerde het KPN Box 12 modem  van de stroom af te halen en na 10 minuten weer op te starten. Helaas heeft dat niet geholpen.

 

In het modem log zie ik op de drop-out momenten deze error voor module PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

 

Iemand enig idee. Lastig probleem, want met dat thuiswerken tegenwoordig vallen calls gewoon weg. 

 

icon

Beste antwoord door henkor 29 July 2020, 16:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 1
Badge

Inmiddels (na de reset vh het glasvezel kastje - 5 minuten van de stroom af), nu al enkele dagen stabiel.

Reputatie 7
Badge +25

Hi @henkor, welkom hier. Goed dat een reset lijkt te helpen. Laat hier vooral weten als de problemen toch weer terugkomen. Dan ga ik op onderzoek uit.

Reputatie 1
Badge

Dag Paul. Dank voor je reactie en je aanbod. Vandaag heb ik in de meterkast de DVS 1200 (die ik nodig had voor TV op slaapkamer boven), vervangen door een TP-Link powerplug met ingebouwde switch en 3 UTP aansluitingen. Werkt prima. Echter als gevolg hiervan ging de stroom dus even van het modem af, en dus een reset. Daarna vanmiddag toch wederom 3 x een drop-out gehad. Zonet dan maar weer toch de stroom van de glasvezelbox gehaald, en van modem, en na 5 minuten weer aangezet. Zal morgen even aankijken of het goed gaat.

 

Geen idee of het gerelateerd is, maar zie in modem log ook veel debug meldingen komen van:

 

DNS name resolution failure (kpn.i.lithium.com)

DNS name resolution failure (azwanp.trafficmanager.net)

 

Denk zelf dat ik iets verkeerd geconfigureerd heb in de Ubiquiti Unify LR internet gateway….

 

Reputatie 7

Voor die URL's bestaan geen DNS entries, dus die logmeldingen zijn terecht en hebben niets te maken met de configuratie van jouw Ubiquiti Unify LR internet gateway.

Overigens wel interessant want die eerste lijkt iets met het KPN forum te maken te hebben.

Reputatie 1
Badge

Helaas, ook weer drop-outs vandaag. Is er iemand die wellicht de lijn kan doormeten? Hoop dat @Paul_  me kan helpen?

 

 

Reputatie 1
Badge

Vandaag een heleboel drop-outs gehad. Vanavond gezien dat enkele seconden voor een drop-out het TV signaal een halve seconde stil staat. Nu lees ik iets over switch gebruik met IGMP snooping functionaliteit.

 

Ik gebruik een Cisco SG110-16HP switch. Deze switch heeft deze functionaliteit niet. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de problemen? Zojuist beide TV ontvangers rechtstreeks op modem gezet, maar daarna nog steeds drop-outs. Zou mijn switch (zonder IGMP snooping) de oorzaak kunnen zijn?

 

Zo ja, wat is dan aan te raden? Heb wel een 16 poort PoE switch nodig. Of een aparte switch (bv Netgear GS105E) om alleen de TV ontvangers op aan te sluiten?

 

Reputatie 7

Nee, die switch is niet de oorzaak van die drop-outs.

Wel zou mijn advies zijn om de TV ontvangers rechtstreeks op de V12 aan te sluiten of via een switch met IGMP snooping.

Reputatie 1
Badge

TV ontvangers nu beiden rechtstraaks op V12 modem aangesloten. Daarna gehele reset gedaan. Nog steeds 2 x per uur gemiddeld een drop-out van circa een minuut. Om gek van te worden! Heb nog 4 dagen de tijd om binnen de 14 dagen KPN op te zeggen. Misschien toch maar eens overwegen :thinking:

Misschien iets fout met mijn glasvezel kabel?

 

 

Reputatie 7

Dit is niet de NTU van KPN.

Waar is jouw V12 op aangesloten?

Reputatie 1
Badge

Dat weet ik. Mijn V12 is aangesloten op de NTU mbv de rode utp kabel.

Het is alleen dat ik het vreemd vind dat de glasvezel kabel niet in 1 stuk doorloopt van onder de grond naar de NTU: stukje geel, dan dat kleine kunststof adaptertje, en daarboven lichtgroen.

 

Reputatie 1
Badge
NTU

 

Reputatie 7

Waarom branden de ledjes bij Glas en Ethernet niet?

Reputatie 1
Badge

die knipperen beiden heel snel. Foto net op verkeerde moment ;-)

Dat weet ik. Mijn V12 is aangesloten op de NTU mbv de rode utp kabel.

Het is alleen dat ik het vreemd vind dat de glasvezel kabel niet in 1 stuk doorloopt van onder de grond naar de NTU: stukje geel, dan dat kleine kunststof adaptertje, en daarboven lichtgroen.

Men heeft niet de moeite genomen om die vorige FTU grondplaat van Attema eraf te schroeven, dus dan is die gele plastic huls net wat te kort en is er wat verlenging nodig, kleur doet er niet toe. Er zal ook wel weer een nieuw pigtail aan de fiber zijn gelast, kan me niet echt voorstellen dat die las van te lage kwaliteit is, want men controleert de demping wel, maar wie weet waren ze druk (getuige ook die loze grondplaat), was er even niemand aan de andere kant o.i.d.

Kan ook net zo makkelijk iets anders zijn, maar wat? E.v.t. alleen maar een laptop direct op de glasvezel aansluiten, daarmee heb je dan i.i.g. vanuit jouw kant in principe de moglijkhied tot detail zicht op wat er gaande is. Maar je bent er zo een dag mee zoet en kan verder geen TV kijken enz.

Reputatie 7
Badge +25

Dag Paul. Dank voor je reactie en je aanbod. Vandaag heb ik in de meterkast de DVS 1200 (die ik nodig had voor TV op slaapkamer boven), vervangen door een TP-Link powerplug met ingebouwde switch en 3 UTP aansluitingen. Werkt prima. Echter als gevolg hiervan ging de stroom dus even van het modem af, en dus een reset. Daarna vanmiddag toch wederom 3 x een drop-out gehad. Zonet dan maar weer toch de stroom van de glasvezelbox gehaald, en van modem, en na 5 minuten weer aangezet. Zal morgen even aankijken of het goed gaat.

 

Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kan ik kijken of ik onderbrekingen zie. Wellicht zie ik wat over het hoofd, maar heb je het modem ook al eens een harde reset gegevens?

Reputatie 1
Badge

Dag Paul. Profiel is aangevuld. Wat bedoel je precies met harde reset? Tot nu toe alleen de stroom er minuut of zo af gehaald. Je bedoelt denk ik dat kleine geetje boven de witte aan/uit knop? Als ik die reset doe, ben ik dan ook al mijn instellingen kwijt?

Reputatie 7
Badge +25

Dag Paul. Profiel is aangevuld. Wat bedoel je precies met harde reset? Tot nu toe alleen de stroom er minuut of zo af gehaald. Je bedoelt denk ik dat kleine geetje boven de witte aan/uit knop? Als ik die reset doe, ben ik dan ook al mijn instellingen kwijt?

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Hij gaat dan naar de fabrieksinstellingen. Jij hoeft dat nu niet te doen hoor, maar zodra ik de lijn ga doormeten, zal ik die optie moeten gaan doen voordat ik je bij. een nieuw modem kan sturen.

Dus is het oké als ik morgen bijvoorbeeld het modem een keer reset op afstand?

Reputatie 1
Badge

Reset morgen is prima, als het kan graag even in overleg aangezien we hier thuis werken.

Reputatie 1
Badge

Update: KPN monteur is langs geweest. Na een belletje bleek dat de GBIC in de centrale verouderd was en vervangen moest worden. Dit is nu zonet gebeurd. Nu aankijken, en hopen dat dit het probleem heeft verholpen. 

Reputatie 1
Badge

Dag Paul. Nu sinds 4 dagen gelukkig geen problemen meer. Dank voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +25

Dag Paul. Nu sinds 4 dagen gelukkig geen problemen meer. Dank voor de hulp!

Graag gedaan. En je weet waar je moet zijn als er nog eens iets is.

 

Ik heb helaas ditzelfde probleem. Om de ca. 10 minutten PPOE error op de box 12. Monteur vorige week geweest. Kon het niet oplossen. Zou intern doorgezet worden. Kreeg gisteren een mailtje dat het opgelost zou zijn. Toen werkte het inderdaad. Vandaag bij thuiskomst helaas weer hetzelfde probleem. Heb het internet helaas begin oktober al aangevraagd maar ben 2 weken geleden pas verhuisd. Toen pas ontdekt dat het dus eigenlijk al 2 maanden niet goed werkt (daarvoor alleen sporadisch wifi gebruikt en niet opgevallen).

 

Heb wel een code gehad waarmee ik kan bellen. Morgen maar weer eens doen. Gelukkig heb ik met 4G voor thuis van T-mobile wel gewoon internet. 

Reputatie 6
Badge +9

Ook hier de laatste dagen veel DROP OUTS (6x) op Experiabox V12 met de volgende melding: Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

De uitval van internet (dus ook wifi) duurt gemiddeld 1,5 min. en komt vanzelf weer in de lucht.

Tijdens de storing heb ik een knipperend INTERNET lampje op mijn Experiabox V12. Het glasvezelkastje is op dat moment gewoon in de lucht (Power lampje brandt en het lampje Glas en Ethernet knipperen). Dus deze is in orde. Graag een oplossing voor dit steeds terugkerende probleem a.u.b.

 

Vanochtend met het nummer gebeld dat ik via de mail heb gekregen. Had wel gelijk het idee dat ik iemand aan de lijn had die het echt snapte nu. Kon vandaag nog een monteur langsturen in de middag. Gaaf gelijk aan dat de GBIC vervangen moest worden. Raar dat ze dat niet eerder hebben gedaan zei hij nog.  

 

Daarnaast is er vanmiddag volgens mij nog veel meer gedaan want 2 man sterk is zeker 2 uur bezig geweest tussen de wijkkast, mijn huis en bellen met de achterban. Uiteindelijk nu ook een nieuw modem. Maar goed ik typ dit nu vanaf een werkende verbinding. Nog even fingers crossed dat dit zo blijft maar het lijkt erop dat alles nu werkt! 

Reputatie 6
Badge +9

Ha GeneralA !!!

Ik zie dat ze bij jou het probleem met de drop outs waarschijnlijk hebben opgelost (Om de ca. 10 minuten PPOE error op de box 12).

Kan jij me dat telefoon nummer geven die jij hebt gebeld om dit probleem te verhelpen ?

Alvast hartelijk dank !!!