Beantwoord

melding standaard gateway niet beschikbaar

  • 18 November 2019
  • 15 reacties
  • 1566 keer bekeken

Op mijn nieuwe laptop valt wifi geregeld weg en komt dan vaak automatisch weer terug. Bij probleem oplossen komt vaak melding ‘standaard gateway niet beschikbaar’ naar voren. Via fora al van alles geprobeerd. Net contact met HP gehad en die sturen me weer terug naar KPN. Zie op de fora van KPN dat dit probleem vaker aan de orde is geweest. Al eerder contact met KPN gehad. Router is helemaal bekeken, op nieuw kanaal gezet enz. Helaas nog geen verbetering. Alle stuurprogramma's geüpdatet. Heb een HP Laptop 15-dw0xxx, serienr CND9233HFX productnr 7GT74EA#ABH.

Edwin

icon

Beste antwoord door EHL 2 December 2019, 12:48

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @EHL Dat is een knap vervelend probleem. Laten we kijken wat we kunnen vinden. Je laptop is het enige apparaat waar je dit probleem op ervaart? Op andere apparaten werkt wifi wel zonder gedoe? Welke Experia Box heb je? Zit er ook nog andere apparatuur tussen, zoals een router of een versterker? 

Ja, laptop is enige apparaat. Tablet en smartphones geen probleem. Experiabox v8. Er zit geen andere apparatuur tussen.

Ik heb gisteren de WiFi van de laptop getest bij iemand anders thuis. Die hebben een V10 box. Anderhalf uur lang foutloos, zonder wegvallen van de WiFi en razendsnel. Is de oplossing dan niet eenvoudig om mijn V8 om te ruilen voor een V10?

Reputatie 7
Badge +20

Dat is natuurlijk enorm mooi, maar je overige apparatuur thuis werkt wel prima via wifi. Je laptop is het enige apparaat waar je deze problemen op ervaart. Als er iets met je V8 aan de hand zou zijn, dan zou je het op je andere apparaten ook moeten ervaren. Buiten dat kan ik pas een Experia Box omruilen als deze defect is én ik heb geen enkele invloed op het type dat verstuurt zal worden. Heb je onze wifi tuner al eens doorlopen? Zou je dat eens willen doen? 

Gedaan. Meten via de laptop lukte niet. Via tablet wel. Beste punt, bij de modem, van 26 mbps naar 30 mbps; op zwakste plek 1 mbps bleef 1 mbps. Kanaal is ook veranderd, las ik. Daarna op laptop binnen paar minuten weer instabiel wifi, wegvallen etc. Soms via ctrl F5 opgelost, andere keer weer probleem oplossen gebruikt. Wederom melding ‘standaard gateway niet bereikbaar'. Bij HP zeggen ze dat dit een verbindingsprobleem is.

Kun je me trouwens uitleggen waarom de laptop bij iemand anders op een andere modem perfect werkt en bij mij thuis niet? Dat is toch vreemd?!

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @EHL Nee, dat kan ik niet goed uitleggen. Het is erg lastig om te lastig om dat te bepalen. Bijzonder is wel dat je dit alléén op je laptop hebt. 

Waarom lukt het doorlopen van de wifi tuner niet via de laptop? Wat ervaar je precies? Krijg je een foutmelding? Is het wijzigen van een kanaal het enige dat er die uit de test is gekomen? Vaak zijn er meerdere resultaten, opties en uitkomsten.  

Op laptop gebeurt er niets als ik op GO druk. Geen foutmelding of wat dan ook. Via tablet de eerste keer dat kanaal gewijzigd is. Na tweede test aanbod van WiFi versterkers.

Net via laptop weer geprobeerd. Proces helemaal doorlopen. Bij eerste test 18 Mbps, na wijziging etc. nu 10 Mbps … Tsja, dat schiet niet op. 

 

Op KPN forum komt probleem van wegvallen wifi vaker voor.

https://forum.kpn.com/internet-9/standaard-gateway-niet-beschikbaar-melding-454393

Reputatie 7
Badge +20

Het aanbod van wifi versterkers is zo gek niet, @EHL Deze versterkers nemen de wifi van je Experia Box over dat kan flink verschil maken Je sluit één van de versterkers met een kort kabeltje aan op de Experia Box. Als het dan nog steeds niet werkt dan kunnen we eens kijken naar de Experia Box. Maar als de wifi tuner je deze uitkomst biedt zou ik deze eerst eens willen uitproberen. 

Okay. Is te proberen. Heb even gelezen op kpn site welke wifi versterkers er zijn. Wat is je voorstel hierin?

Reputatie 7
Badge +20

Je gaf aan dat je wifi tuner had doorlopen en dat je was uitgekomen bij de versterkers? Dat lijkt me een uitstekend pad om te volgen. 

Dan heb ik de Experia wifi nodig? Dat regel ik verder zelf?

Reputatie 7
Badge +20

Ja, @EHL Als je de tuner doorloopt en je komt weer uit bij de wifi versterkers dan kun je dit dus zelf regelen. Ik ben er benieuwd of het verbetering oplevert. 

Hallo Bart, wifi versterker is inderdaad de oplossing geweest. Donderdagavond geplaatst en laptop werkt foutloos. Ook beter bereik in de andere kamers. Bedankt voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +20

Wat goed om te lezen. Ik ben blij dat alles werkt zoals het moet! 

Reageer