Beantwoord

Met 1Gbit abonnement regelmatig snelheidsdrop naar 100mbit

  • 19 May 2023
  • 12 reacties
  • 137 keer bekeken

Hi,

 

Sinds een tijdje 1GB glas van KPN en ik twijfelde al een beetje over de werkelijke snelheid.

Sinds drie maanden een docker-container draaien op de NAS, bekabeld aangesloten op de FritzBox 7590.

Deze container, voert ieder uur een speedtest uit, en nu blijkt dat in de afgelopen drie maanden, ik ongeveer 5 dagen rond de 1GB kom, de rest van de tijd rond de 100Mbps.

 

Herstart van het 'glas' kastje lijkt soms iets uit te halen, maar na een uur dropt ie weer naar de 100Mbps, dus, hoe nu verder, KPN ?

icon

Beste antwoord door Nick83 22 May 2023, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hoi @DaOtH . Welkom op het forum.

Hoe betrouwbaar is die snelheidstest? En merk je er, behalve die getalletjes, ook iets van in de praktijk?

Ik neem aan dat dit allemaal bekabeld gemeten is, toch?

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u de kabels al eens nagekeken? Want dit klinkt als een defecte utp-kabel die het zo af en toe wel goed doet en dan weer niet. Let ook op de lampjes bij de utp poorten. Zowel op NAS als ook op de KPN Box en eventueel tussenliggende switch. Wat doen die? Branden ze beide? 

Nick,

Kabel is het probleem niet, aangezien ik verschillende heb gebruikt. blijft toch gek, dat ik als ik de boel uitzet en weer aanzet, ik drie dagen op 900mbps zit, en, zonder maar in de buurt van de deur van de meterkast te komen, ik nu weer op 90mbps zit sinds 12u.

Zal glas-kastje weer uitzetten, 10m uitlaten, en ga er vanuit dat dan alles weer werkt als tevoren… voor even.

Ook zie ik in de Fritzbox dat precies op het moment dat er kennelijk een (re)connect is geweest, de snelheid naar beneden knalt

Dat is mij iets te toevallig

Reputatie 7
Badge +24

Staat de NAS direct naast de fritzbox en zit er maar 1 kabel tussen fritzbox en NAS?

yep, alle voor de hand liggende dingen heb ik uiteraard al gecontroleerd

daarnaast maakt het voor de snelheid nu niet zoveel uit of ik via de nas test, of via een laptop, bekabeld, direct op de fritzbox, beide is dus < 100mbps, of via wifi, wat voor gisteravond > 300 mpbs zat, en nu dus eveneens ond er de 100

wat logisch is, als de buitenlijn niet verder dan 100 gaat

Ik had er even overheen gelezen dat je een fritzbox had.  Heb je die initieel met de wizard ingesteld? Of helemaal handmatig?

Gaan we weer, is mij allemaal iets te toevallig dit. Weet niet wat er na een tijd exact gebeurt met de externe connectie, maar kennelijk disconnect hij na een tijd, en krijg ik daarna enkel een lagere snelheid terug. Herstart lost dat allemaal wel weer op, maar wat gebeurt er automatisch

om 04/06/2023, 2046 ?

Huur jij die fritzbox? Of is het eigendom? 

Eigendom

Heb jij ook nog ergens een Experiabox in huis?  Het zou wel eens aan het glasvezelkastje kunnen liggen maar ik kan niet maar zo een monteur op pad sturen als we het modem niet hebben uitgesloten. Zou fijn zijn als je nog even met een box12 of v10 o.i.d. kunt testen. 

Helaas geen experiabox (meer) in huis. Ik wacht even tot het evt weer gebeurt, zodat ik wat beter de logs van de fritzbox kan doorspitten (en bewaren), en laat nog van mij horen