Met hoeveel mensen deelt KPN je verbinding als je XGS-PON hebt?

  • 20 August 2022
  • 36 reacties
  • 1546 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 7

Of dat betekent dat alle aansluitingen een time-slice hebben weet ik niet. Volgens mij niet als ik alle uitleggen goed heb begrepen.

Maar dan zeg je dus feitelijk dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt door de actieve abonnees en dat passieve huishoudens geen invloed hebben op de die "splitterratio".

Dat zeg ik inderdaad.

Wat bedoelde je dan met ...

Jullie redeneren verkeerd, of het nou 32 of 64 is. In de nieuwe netwerken met XGS-PON en point to multipoint (splitters in PoP en in de wijk) is de splitterratio verdeeld over alle huishoudens. Dus ook degene zonder abonnement.

 

Dat zal dan wel XGSPON zijn bij T-Mobile.

Nee, T-Mobile heeft geen XGS-PON aansluitingen.

Ik heb het echt ergens gelezen dat hun ook op XGSPON gaan.

Misschien alleen op hun netwerk odf. 

Geen idee.

In ieder geval lijkt GPON nog stabiel te werken met Fritzbox 5590 fiber met gpon module.

Ik had wat probleempjes dat is gelukkig  opgelost.

 

Of dat betekent dat alle aansluitingen een time-slice hebben weet ik niet. Volgens mij niet als ik alle uitleggen goed heb begrepen.

Maar dan zeg je dus feitelijk dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt door de actieve abonnees en dat passieve huishoudens geen invloed hebben op de die "splitterratio".

Dat zeg ik inderdaad.

Wat bedoelde je dan met ...

Jullie redeneren verkeerd, of het nou 32 of 64 is. In de nieuwe netwerken met XGS-PON en point to multipoint (splitters in PoP en in de wijk) is de splitterratio verdeeld over alle huishoudens. Dus ook degene zonder abonnement.

 

Hallo @wjb  ik denk dat @Ward_ bedoelt dat het signaal bij ieder huishouden binnenkomt, ongeacht aansluiting of abo en dat de xgs-pon jouw signaal er uit pikt d.m.v. een code die door de monteur doorgegeven moet zijn.

Vergelijk het met de coaxkabel, daar staat het basissignaal er ook op bij iedere aansluiting,  abo of niet.

Ik ben al 4 jaar weg bij de kabelboer, maar het basissignaal kan ik nog steeds ontvangen.

 

Dat zal dan wel XGSPON zijn bij T-Mobile.

Nee, T-Mobile heeft geen XGS-PON aansluitingen.

Jawel hoor, ze zijn er in eigen aanleg gebied mee bezig, in de KPN gebieden (ODF noemen ze dat) waar ze het laatste stukje KPN glas gebruiken hebben ze (nog) geen xgs-pon, alleen benoemt T-Mobile het niet dat het XGS is.

Reputatie 7
Badge +10

@wjb Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie rekenen met 10 Gbit, gedeeld door 64 actieve aansluitingen. Terwijl ik aangeef dat een 10 Gbit poort gedeeld wordt door het aantal passieve aansluitingen.

Dat kan op net zoveel uitkomen maar in de praktijk zal het veel minder zijn omdat (nog) niet zoveel mensen een glasvezel abonnement nemen. 

@Ward_  Even duidelijk, bedoel je met actief dat die in gebruik is en passief dat die niet in gebruik is?

 

Dan word je verhaal echt onbegrijpelijk voor mij, je zegt eerst dat iedere aansluiting op een splitter zit, dus 64 waarvan er een aantal wel en een aantal niet een actieve verbinding hebben, dan is het weer alleen actieve op een splitter en nu word het onbegrijpelijk want zeg je dat er 64 passieve aansluitingen op zitten, dat zou zinloos zijn toch??😮

 

Maar ik meen mij een uitspraak van je te herinneren dat je zei dat er op de splitter verdeelt word zodat er een evenwichtige overboeking zou zijn, nu zeg je eigenlijk dat dat niet gebeurt omdat iedereen al is aangesloten, dus als er op die 64 32 een 1Gb lijn aanvragen en op de splitter er naast er 32 zitten met een 50 lijntje jij als 1Gb gebruiker gewoon blijft zitten, of is mijn geheugen stuk.😉

Reputatie 7

Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie rekenen met 10 Gbit, gedeeld door 64 actieve aansluitingen. Terwijl ik aangeef dat een 10 Gbit poort gedeeld wordt door het aantal passieve aansluitingen.

Het rekenvoorbeeld is inderdaad gebaseerd op het feit dat alle aansluitingen actief in gebruik zijn. Het worse-case scenario dus. En ik neem aan dat je met een passieve aansluiting een aansluiting bedoelt waar een abonnement op actief is.

 

Dat kan op net zoveel uitkomen maar in de praktijk zal het veel minder zijn omdat (nog) niet zoveel mensen een glasvezel abonnement nemen. 

Zeg je nu dat er geen 32 maar 64 aansluitingen op één glasvezel zitten?

Ja dat zegt die @wjb , en nog vreemder vind ik dat die denkt dat dit niet mag zeggen om concurrentie redenen maar wel roept dat T-Mobile er 32 op de 2.5Gb lijn heeft in de KPN centrales, dat is eigenlijk helemaal not done.

Reputatie 7
Badge +10

Nog 1 poging dan…

 

In het begin van deze post werd er vanuit gegaan dat elke OLT poort bezet wordt door 64 actieve aansluitingen, dus met diensten. 

Ik gaf aan dat elke OLT poort bezet wordt met alle aansluitingen, dus ook degene zonder abonnement. 

Dus in de praktijk kan het zo zijn dat een OLT poort tot in lengte van dagen maar met 10 of 20 actieve abonnementen bezet wordt omdat die anderen nooit een abonnement nemen. 

Passief is zonder abonnement

Actief is met abonnement.

 

En wat ik over T-Mobile zeg is gewoon terug te lezen in het Tweakers Topic over T-Mobile hoor. Niks geheims aan. Op Tweakers kan je trouwens ook foto's en info vinden van ons netwerk.

 

@Doornekamp33 in dat T-Mobile topic is nog niets gesignaleerd van XGS-PON bij T-Mobile. Ook niet op de "eigen" netwerken (die voornamelijk van Open Dutch Fiber zijn).

En nu stop ik met de discussie 😁

Reputatie 7

In het begin van deze post werd er vanuit gegaan dat elke OLT poort bezet wordt door 64 actieve aansluitingen, dus met diensten. 

Klopt, TS gaat, terecht, uit van het worse-case scenario omdat hij opzoek is naar het antwoord hoeveel Mbps er minimaal op zijn XGS-PON aansluiting beschikbaar zal zijn.

 

Ik gaf aan dat elke OLT poort bezet wordt met alle aansluitingen, dus ook degene zonder abonnement. 

Had je dat maar aangegeven, dan was de discussie een stuk korter geweest. Je spreekt over een "splitterratio" zonder een definitie van die "splitterratio" te geven.

 

Dus in de praktijk kan het zo zijn dat een OLT poort tot in lengte van dagen maar met 10 of 20 actieve abonnementen bezet wordt omdat die anderen nooit een abonnement nemen. 

Ik ben bang dat dat niet opgaat in nieuwbouwwijken waarbij regelmatig alleen glasvezel of coax aangelegd wordt en niet allebei.

 

Passief is zonder abonnement

Actief is met abonnement.

Dan is jouw onderstaande uitspraak wel heel erg onduidelijk.

Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie rekenen met 10 Gbit, gedeeld door 64 actieve aansluitingen. Terwijl ik aangeef dat een 10 Gbit poort gedeeld wordt door het aantal passieve aansluitingen.

Elke lezer zal dit interpreteren alsof de "10Gbit" gedeeld moet worden door het aantal passieve (fysieke) aansluitingen maar dat is dus niet zo immers ze moet gedeeld worden door het aantal actieve aansluitingen.

Dus @Ward_ omdat het op Tweakers staat mag jij inside informatie met toenaam als netwerk medewerker, ook al doe je dit op persoonlijke titel gewoon openbaar maken terwijl je inside informatie van KPN achterhoud, die kan je dan ook op persoonlijke titel wel vertellen toch???