Met hoeveel mensen deelt KPN je verbinding als je XGS-PON hebt?

  • 20 August 2022
  • 36 reacties
  • 1543 keer bekeken

Ik vroeg me af of KPN het glasvezel signaal vanaf de centrale splitst naar 32 huishoudens of 64 huishoudens i.g.v. XGS-PON.

 

Ik begrijp met XGS-PON is max snelheid 10 Gbps. Die moeten dan verdeelt worden over alle 32 of 64 huishoudens die het signaal delen. Laten we aannemen het is 64. Als die alle een 1 Gbps abo hebben dan houd je op een drukke periode maar 10.000 / 64 = 156 mbps over. Dus als je pech hebt houd je dus maar 156 mbps over als al die 64 mensen de lijn vol gebruiken? 

 

Weet iemand met hoeveel buren je het signaal deelt igv de implementatie die door KPN gebruikt wordt voor XGS-PON? Kiest KPN voor 32 of 64? Of misschien wel 128?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

@SAICRJMPM Dat is nu het mooie aan glasvezel, iedere woning heeft zijn eigen glasvezellijntje 😉

@SAICRJMPM Dat is nu het mooie aan glasvezel, iedere woning heeft zijn eigen glasvezellijntje 😉

Is niet waar met XGS-PON. Je deelt de glasvezel met anderen

Reputatie 7

Een XGS-PON aansluiting wordt bij KPN naar mijn weten gedeeld door maximaal 32 abonnees. De kans dat die 10Gbps volledig gebruikt wordt is nihil. Meet zelf maar eens hoeveel je werkelijk verbruikt.

Een XGS-PON aansluiting wordt bij KPN gedeeld door maximaal 32 abonnees. De kans dat die 10Gbps volledig gebruikt wordt is nihil. Meet zelf maar eens hoeveel je werkelijk verbruikt.

Dank je. Ja het is puur theoretisch. Blij te weten dat het slechts 32 huishoudens zijn. Dan heb je 300 mbps gegarandeerd met XGS-PON. Dat is voldoende voor een normale dag. (In 2022).

Reputatie 7
Badge +24

 Dan heb je 300 mbps gegarandeerd...

Waar baseert u dat op? In theorie heeft u niets gegarandeerd. Als u 10 buren heeft die tegelijkertijd 1 gbit vol trekken, dan heeft u niets meer. Maar de kans dat da gebeurt is nagenoeg 0.

@SAICRJMPM Dat is nu het mooie aan glasvezel, iedere woning heeft zijn eigen glasvezellijntje 😉

@SAICRJMPM Dat is nu het mooie aan glasvezel, iedere woning heeft zijn eigen glasvezellijntje 😉

Is niet waar met XGS-PON. Je deelt de glasvezel met anderen

Toch klopt deze stelling wel, ieder huis heeft zijn eigen glasvezel die verderop gekoppeld worden, maar dat geld voor alle beschikbare netwerken, de achterliggende systemen koppelen het netwerk weer tot 1 kabeltje om van daaruit weer verder te gaan.

En waar baseer je zoals @Nick83 ook al stelt dat je 300 gegarandeerd hebt, Nick gaat iets verder maar die klopt niet, snelheid word gedeeld, maar 300 als iedereen de lijn voltrekt klopt niet, dit zal er een stukje onder liggen, je hebt namelijk altijd een verlies, je haalt de 1 Gb al niet maar ongeveer 940/940 op de glaslijn, en dan gaan er nog prioriteiten doorheen, dus jij kan bijvoorbeeld 400 krijgen en je buurman maar 50 of andersom.

De max. doorvoer in een glasvezel kan nog veeeel hoger zijn.

Door allerlei slimme technieken.

Heb je dit al gezien :

https://en.wikipedia.org/wiki/10G-PON

of in het nederlands maar minder uitgebreid :

https://nl.wikipedia.org/wiki/XG-PON

Reputatie 7

@SAICRJMPM Dat is nu het mooie aan glasvezel, iedere woning heeft zijn eigen glasvezellijntje 😉

Toch klopt deze stelling wel, ieder huis heeft zijn eigen glasvezel die verderop gekoppeld worden, maar dat geld voor alle beschikbare netwerken, de achterliggende systemen koppelen het netwerk weer tot 1 kabeltje om van daaruit weer verder te gaan.

Het verschil zit hem in het feit dat over dat lijntje dat in jouw woning binnekomt ook de data gecommuniceerd wordt van de andere 31 abonnees die op dezelfde glasvezel aangesloten zijn. Dat kan ook niet anders want de glasvezels van al die 32 abonnees zijn middels passieve spliiters direct met elkaar verbonden waarbij er maar 1 glasvezel de PoP binnenkomt. Er zit bij een PON netwerk dus geen apparatuur tussen de glasvezels van die 32 abonnees.

Uiteraard gaat het bij dergelijke stellingen ook niet om de fysieke glasvezel maar om het functionele en technische gebruik van die glasvezel.

Reputatie 7

De max. doorvoer in een glasvezel kan nog veeeel hoger zijn.

Door allerlei slimme technieken.

Heb je dit al gezien :

https://en.wikipedia.org/wiki/10G-PON

of in het nederlands maar minder uitgebreid :

https://nl.wikipedia.org/wiki/XG-PON

Maar het XGS-PON netwerk van KPN heeft al een 10Gbps shared capacity.

Volgens mij is de aangeboden capaciteit veel hoger dan 10Gbit, echter de XGS-PON kan maximaal 10Gbit aan en de gewone GPON 2,5Gbit download.

Het is wel zo dat je bij G-PON en XGS-PON de aangeboden capaciteit deelt, net zoals bij de coaxkabel, maar of je daar in de praktijk wat van merkt??? Als ik op willekeurige momenten van de dag een speedtest doe zit ik in de regel ruim boven de 900Mbit en soms onder de 900Mbit, dan is het misschien even wat drukker in mijn wijk.

Misschien dat @Ward_ enige duidelijkheid kan geven, dan hoor je het van een vakman die er voor doorgeleerd heeft en wij denken dat we het weten.😎

Ook bij AON heb je een overboeking op de lijn, dit gebeurt alleen wat verder weg dan bij de Pon varianten.

Reputatie 7
Badge +10

Volgens mij is de aangeboden capaciteit veel hoger dan 10Gbit, echter de XGS-PON kan maximaal 10Gbit aan en de gewone GPON 2,5Gbit download.

Het is wel zo dat je bij G-PON en XGS-PON de aangeboden capaciteit deelt, net zoals bij de coaxkabel, maar of je daar in de praktijk wat van merkt??? Als ik op willekeurige momenten van de dag een speedtest doe zit ik in de regel ruim boven de 900Mbit en soms onder de 900Mbit, dan is het misschien even wat drukker in mijn wijk.

Misschien dat @Ward_ enige duidelijkheid kan geven, dan hoor je het van een vakman die er voor doorgeleerd heeft en wij denken dat we het weten.😎

Dank je…

Jullie redeneren verkeerd, of het nou 32 of 64 is. In de nieuwe netwerken met XGS-PON en point to multipoint (splitters in PoP en in de wijk) is de splitterratio verdeeld over alle huishoudens. Dus ook degene zonder abonnement. Anders dus dan bijv T-Mobile die wel max 32 actieve aansluitingen verdeelt over 1 GPON poort van 2,5 Gbit. 

Dus als 1 Dslam poort met 10 Gbit over 32 (of 64) woningen is verdeeld maken niet alle aansluitingen daar gebruik van. Gemiddeld in NL heeft Ziggo de helft van de aansluitingen als marktaandeel en KPN de andere helft (ook via alle Wholesale providers). Dus maximaal 16 of 32 actieve klanten per 10 Gbit poort in de PoP.

Daarnaast heeft nooit iedereen een Gbit abonnement en zelfs dan gebruikt nooit iedereen die bandbreedte op hetzelfde moment. 

Overboeking wordt gemonitord en indien nodig kan het aantal aansluitingen per splitter worden terug gebracht.

 

Je ziet: ik geef geen antwoord op de vraag over de ratio. Ik weet niet zeker of dat vertrouwelijke informatie is namelijk. 

Op internet is vast wel wat te vinden.

 Dan heb je 300 mbps gegarandeerd...

Waar baseert u dat op? In theorie heeft u niets gegarandeerd. Als u 10 buren heeft die tegelijkertijd 1 gbit vol trekken, dan heeft u niets meer. Maar de kans dat da gebeurt is nagenoeg 0.

Ik baseer dit op het volgende: XGS-POS is 10 Gbps. Dat deel je met 32 mensen. Dus 300 mbps heb je altijd

Reputatie 7

Ook bij AON heb je een overboeking op de lijn, dit gebeurt alleen wat verder weg dan bij de Pon varianten.

Klopt alleen is de schaalbaarheid hogerop in het netwerk groter dan op een XGS-PON segment. Op een XGS-PON segment is 10Gbps op dit moment een hard maximum terwijl de capaciteit vanuit een PoP naar de centrale infrastructuur altijd uit te breiden is, desnoods door een extra glasvezel te leggen.

Reputatie 7

Jullie redeneren verkeerd, of het nou 32 of 64 is. In de nieuwe netwerken met XGS-PON en point to multipoint (splitters in PoP en in de wijk) is de splitterratio verdeeld over alle huishoudens. Dus ook degene zonder abonnement.

Wil je echt zeggen dat er ook "timeslices" toegewezen worden aan huishoudens zonder abonnement? Dat kan ik me niet voorstellen. Of bedoel je wellicht iets anders?

Daarnaast neem ik aan dat je onder "alle huishoudens" verstaat "de huishoudens aangesloten op dezelfde glasvezel".

Reputatie 7
Badge +24

 Dan heb je 300 mbps gegarandeerd...

Waar baseert u dat op? In theorie heeft u niets gegarandeerd. Als u 10 buren heeft die tegelijkertijd 1 gbit vol trekken, dan heeft u niets meer. Maar de kans dat da gebeurt is nagenoeg 0.

Ik baseer dit op het volgende: XGS-POS is 10 Gbps. Dat deel je met 32 mensen. Dus 300 mbps heb je altijd

Die 300 mbit word niet voor u gereserveerd ofzo. Als u 10 buren heeft die tegelijkertijd hun gbit verbinding proberen vol te trekken en u doet een speedtest, dan zal de uitkomst belabberd zijn. Maar nogmaals: het zal waarschijnlijk nooit gebeuren.

 

 Anders dus dan bijv T-Mobile die wel max 32 actieve aansluitingen verdeelt over 1 GPON poort van 2,5 Gbit. 

 

Heb je dat wel goed Ward. ?

Na mijn weten deel je GPON bij T-mobile met 15 andere gebruikers.

Dat zij de monteur dat ik op een 16 poort splitter zit.

In ieder geval haal ik altijd de 900mbit ruim up en down met speedtest.

 

Hallo @peter-keetfm T-Mobile kan dat wel heel anders geregeld hebben dan KPN.

Er zijn meer wegen die naar Rome (lees de centrale) leiden.🙂

En we hebben het hier over XGS-PON.

 

Reputatie 7

Hallo @peter-keetfm T-Mobile kan dat wel heel anders geregeld hebben dan KPN.

Er zijn meer wegen die naar Rome (lees de centrale) leiden.🙂

En we hebben het hier over XGS-PON.

Maar @peter-keetfm reageert gewoon op de onderstaande opmerking, niets mis mee.

Anders dus dan bijv T-Mobile die wel max 32 actieve aansluitingen verdeelt over 1 GPON poort van 2,5 Gbit. 

 

Hallo @wjb oké, ik heb even niet terug gelezen, excuses @peter-keetfm .

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb in de PoP OLTs gezien van T-Mobile met 32 poorten ja. 

 

En wat de vraag van @wjb betreft: er zitten max 80 tot 90 aansluitingen gepatcht op de splitter in de OAP (straatkast) met een 1:16 ratio. En dat keer 8 in die OAP . Die 8 splitters hebben ieder 6 vezels in een 48vz kabel naar de PoP. In de PoP zit nog een splitter en die zit weer op de 10 Gbit OLT poort. 

Of dat betekent dat alle aansluitingen een time-slice hebben weet ik niet. Volgens mij niet als ik alle uitleggen goed heb begrepen.

 

En ja, ik bedoel alle huishoudens op die ene OLT poort. En dat is dus niet via 1 vezel maar gelukkig wel meer. 

Ik heb in de PoP OLTs gezien van T-Mobile met 32 poorten ja. 

 

En wat de vraag van @wjb

 

Dat zal dan wel XGSPON zijn bij T-Mobile.

Wat betreft GPON is het 16 splitter.

Ook is de OLT van Huawei. 

Reputatie 7

Of dat betekent dat alle aansluitingen een time-slice hebben weet ik niet. Volgens mij niet als ik alle uitleggen goed heb begrepen.

Maar dan zeg je dus feitelijk dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt door de actieve abonnees en dat passieve huishoudens geen invloed hebben op de die "splitterratio".

Reputatie 7
Badge +10

Of dat betekent dat alle aansluitingen een time-slice hebben weet ik niet. Volgens mij niet als ik alle uitleggen goed heb begrepen.

Maar dan zeg je dus feitelijk dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt door de actieve abonnees en dat passieve huishoudens geen invloed hebben op de die "splitterratio".

Dat zeg ik inderdaad.

Reputatie 7

Dat zal dan wel XGSPON zijn bij T-Mobile.

Nee, T-Mobile heeft geen XGS-PON aansluitingen.