met vista draadloos internet experia

• 27 oktober 2013
  • 14 reacties
  • 4966 keer bekeken

Nieuw 3 in 1 pakket geinstalleerd. Helpdesk KPN adviseert de vraag op KPN forum zetten: hoe kan ik met windows vista toch draadloos verbinding met internet krijgen? Draadloos verbinding met experia box is OK. Ik krijg de volgende meldingen:

beperkte toegang. Probleem oplossen aangeklikt:

netwerk adapter, nieuw IP ophalen. Gedaan maar helpt niet

Modem uit/aan. Gedaan maar helpt niet

kabel aansluiten, dan wel internet, maar dat is niet draadloos.

Andere laptop draait op windows7 en dat gaat wel goed.

De onderwerpen op dit forum wat hier mee te maken heeft hielpen mij niet op weg.

Wie kan mij helpen?

(Ik zal toch niet de enige zijn met windows vista en een experia box?)

14 reacties

Reputatie 7
Hoi prius123, welkom op het forum.

Misschien helpt mijn bericht van 3 oktober 18:07 jou ook. (Zie http://forum.kpn.com/t5/Internet/Internet-valt-vaak-uit/m-p/138835#M13935)

Beste Prius,

Zelfde probleem gehad icm Vista en draadloos internet, ik heb 3 maanden zonder gezeten (zie bericht "alles in geen")

Mijn probleem is inmiddels opgelost, ik heb de instellingen in de Experiabox gewijzigd, dit kan je doen door in te loggen via de router.

Ik zal een nieuw bericht posten voor uitleg hierover, want 1 ding weet ik inmiddels wel, veel mensen kampen met hetzelfde probleem.

Zie post:

Vista/V8/draadloze verbinding/ongeldig IP adres

Reputatie 6
Badge +7
Je hebt vermoedelijk gewoon een atheros netwerk kaart, het probleem is vaak op te lossen door de driver te updaten. Dit omdat de oude driver WPA2/PSK/AES niet snapt. als dit niet werkt zal je de wpa naar WEP kunnen zetten, maar dit is niet echt veilig. Ik zou in dat geval een externe wifi stick aanraden

Beste wjb,

Jouw advies opgevolgd: IPv6 uitgevinkt. Dit lijkt te werken, maar als ststus wordt gegeven:

IPv4 Internet

IPv6 Beperkt

snelheid 1 Mbps

Na opnieuw opstarten:

IPv4 Beperkt

IPv6 Beperkt

en geen internet verbinding meer.

Andersom ook nog geprobeerd: IPv4 uit en IPv6 aan, maar dat helpt niet.

Als ik verbonden ben via kabel en beiden zijn aangevinkt:

IPv4 Internet

IPv6 Lokaal

snelheid 1 Gbps

Heb je nog een advies?

Beste Puck70,

De roure instelling langsgelopen zolas je voor stelde. De meeste instellingen stonden al goed. Enige wat ik gedaan heb is:

20MHz gewijzigd in 20/40MHz

en kanaal 8 ingesteld.

Omdat alles toch al goe stond, hielp dit dus niet echt.

Heb je nog een ander advies?

Beste demie1000,

Hoe de netwerkkaart heet kan ik niet achterhalen. Wel vind ik bij netwerkadapter eigenschappen:

Broadcom 802.11g

Verder stond de verbinding ingesteld op WPA, dit heb ik gewijzigd in WPA2 met TKIP, maar dat hielp ook niet.

Bij mijn vorige router Linksys gebruikte ik ook al WPA2 en TKIP.

Heb je nog een advies voor mij?

Reputatie 7
Hoi prius123,

"Beperkt" betekent dat je wel apparaten op je eigen lokale netwerk kunt bereiken, maar niet Internet op kunt.

Zolang al jouw lokale apparaten IPv4 ondersteunen (en dat is absoluut het geval) heeft het geen zin om IPv6 te activeren. Dit is egenlijk alleen nodig als het apparaat rechtstreeks op Internet is aangesloten met een eigen IP adres en jouw Internet provider IPv6 adressen hanteert. Dit is bij KPN dus niet het geval.

Twee dingen die mij nog het meeste bevreemden:

1) Je geeft dat als snelheid 1 Mbps wordt aangegeven. Dit is toch geen tikfoutje hè, want anders zou dit duiden op een zeer slechte WiFi verbinding of een bug in de driver van de netwerkkaart?

2) Na het uitvinken van IPv6 werkt het correct terwijl na het opnieuw opstarten van de PC het probleem weer teruggekeerd is. Heb je gekeken of IPv6 op de draadloze netwerk adapter nog steeds uitgevinkt is? (Dit zou het geval moeten zijn.)

Edit:

Jouw netwerkkaart is dus geen Atheros, maar een Broadcom.

Wat je ook nog kan doen is op je router de netwerk security te zetten op WPA2 en PSK. (Geen TKIP)

Hoi wjb,

1) De snelheid is inderdaad hoog, met kabel zelfs 1GBps, tenminste dat is wat genoemd wordt bij de status van de verbinding. Ik geloof er verder ook niets van, want als ik wat op zoek op nternet kost dat toch weer tijd.

2) IPv6 blijft uitgevinkt.

Al met al werkt het nog steeds niet, maar ik heb wat anders bedacht. De Linksys router, die ik eerst gebruikte en waarop alles het gewoon wel deed, heb ik op de experia box aangesloten. Via deze router heb ik nu wel draadloos internet op mijn vista laptop. Ook na een keer opnieuw opstarten werkt dit. Hoe dat kan weet ik niet.

Reputatie 7
Hoi prius123,

Die 1 Gbps bij de verbinding via de UTP kabel daar kijk ik niet van op, dit is precies zoals het  moet zijn.

Die 1 Mbps bij de draadloze verbinding daar kijk ik wel van op, dit is veel te laag.

Als je die Linksys router in jouw netwerk wilt houden, configureer hem dan wel als DMZ Host (Zie alternatief 2 in het topic http://forum.kpn.com/t5/Internet/Configureer-uw-XBox-Playstation-Wii-U-of-3DS/td-p/145861).

Let er hierbij ook op dat alle apparaten op jouw eigen netwerk, zoals bijvoorbeeld een netwerk printer, ook op de Linksys router zijn aangesloten, anders kunnen ze elkaar niet "vinden".

Ik heb mijn Linksys router geconfigureerd als "bridge", d.w.z. DNS, DHCP, UPnP en port forwarding heb ik ingesteld op de V8. Ik gebruik de Linksys alleen voor Wi-Fi, maar om nou te zeggen dat dat geweldig is, ik had er op basis van testen op hanrdware.info toch echt meer van verwacht. Ik speel geen games, mijn zoon wel maar vooral op de PC (W8.1) maar die hoor ik niet klagen. Soms gebruikt hij de Xbox, alles ingesteld zoals vermeld op de website van KPN en hij klaagt ook hier nog (?) niet.

Reputatie 7
Hoi Henk2304,

Bridge mode is uiteraard nog beter want je houdt alle apparaten daarmee binnen dezelfde IP adressen range waardoor ze elkaar kunnen vinden.

Vraagjes:

Is jouw Linksys router als DMZ Host ingesteld op de V8?

Is de Xbox op de V8 aangesloten of op de Linksys aangesloten?

Hey wjb,

Nee ik heb alleen aan de beide MAC-adressen van de Linksys een statisch IP-adres toegekend en de Linksys in brigde-mode gezet, waarbij die via DHCP zelf z'n IP-adressen bij de V8 ophaalt. Verder heb ik alleen de TV's rechtstreeks (nou ja via een drievoudige DVS) op de V8 aangesloten. De rest via Wi-Fi op de Linksys. Ook mijn home server is gekoppeld aan de vaste poorten van de Linksys, ook aan die MAC-adressen zijn statische IP-adressen toegekend en ook de server haalt vervolgens via DHCP z'n IP-adressen op (één voor de server zelf en één voor een speciale management adapter).

Daarbij moet ik één poortje (https) forwarden naar het IP-adres van de server voor remote toegang. De Xbox is via Wi-Fi aangesloten op de Linksys. Bijzondere instellingen voor de Xbox heb ik op de V8 ingesteld (volgens handleiding KPN).

Nadeel van bridge modus op de Linksys is dat de meeste toeters en bellen (o.a remote toegang) worden uitgeschakeld. Voordeel is dat je de adressenreeks van de V8 houdt (192.168.2), waar de Linksys in DMZ modus z'n eigen range uitdeelt (192.168.1).

Reputatie 7
Hoi Henk2304,

Persoonlijk zou ik dan opteren om de Linksys router als DMZ Host op de V8 in te stellen, de https port forwarding op de V8 te verwijderen en juist op de Linksys in te stellen.

Dit gaat er voor zorgen dat als de Xbox port forwarding nodig heeft (voor bepaalde spellen) dit zal werken ookal functioneert UPnP van de V8 niet.

Je zal dan wel UPnP moeten aanzetten op jouw linksys router. (En hij kan dan ook uit op de V8)

Ik weet niet welke games jouw zoon op de Xbox speelt, maar bij games die port forwarding nodig hebben (en dat is niet bij alle games het geval) zal jouw huidige configuratie problemen veroorzaken.

Als jouw zoon GTA V wil spelen op de Xbox en je hebt de DNS servers op de Xbox nog ingesteld staan op die van KPN, dan zal hij ook problemen ondervinden.

Overigens hoef je dan de Linksys router ook niet in bridge mode te draaien (mag wel) aangezien alle computer apparatuur op de Linksys aangesloten is. Het maakt dan ook niet meer uit dat er een andere IP range gebruikt wordt.

Je kan dan dus ook weer alle andere "toeters en bellen" van de Linksys router gebruiken.

Je zal dan wel de DHCP server op de linksys moeten activeren en de DHCP bindings op de Linksys moeten definiëren.

Je krijgt dan mijns inziens een eenvoudigere configuratie. De V8 wordt alleen nog maar gebruikt voor TV en telefonie en (voor Internet) als doorgeefluik naar de Linksys.

Alle configuratie t.b.v. toegang van en naar Internet gebeurt dan op de Linksys.

Je hebt dan ook geen "last" meer van de "beperkingen" die de V8 je wellicht oplegt.

Tevens kan je dan ook de TV ontvangers rechtstreeks op de V8 aansluiten, daar heb je geen switch meer voor nodig.

Edit: We kapen het draadje van prius123 een beetje, maar ik hoop dat hij ons dat vergeeft. :D

Reageer