Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Mijn ervaringen met "Langzaam Internet"

Reputatie 6
Badge +11
Hoihoi!

Ik heb weer eens besloten om zo'n over bekend ervaringen topic aan te maken :)

Het probleem
Eens per zoveel tijd wordt de maximale internet snelheid gehalveerd, ik heb bonding (twee aderparen) en de snelheid lijkt er op dat slechts een aderpaar actief is. Ik ken het probleem en ik weet ook hoe ik het oplos, het enige probleem is dat het toch een structureel dingetje is.

Voorbereiding
Als een goede nerd ben ik natuurlijk direct aan 't troubleshooten.

Speedtest:

Fourstack:

Experia Box:

Zoals je kan zien heb ik de helft van de technisch maximaal haalbare snelheid, daarnaast lijkt een lijn erg veel FEC errors te hebben (Niet goed).

Zoals altijd gebruik ik deze tool om het voorlopig op te lossen:
https://www.kpn.com/service/internet/snelheid-verbeteren/servicetool-kwaliteitstest-internetverbinding.htm

ideaal zo'n tool! Als het tenminste blijft werken. Gezien het probleem regelmatig terug komt had ik het idee om er even een belletje achteraan te doen.

First Call
Even KPN bellen en 't systeem gaf mij de optie om via een SMS te krijgen met een servicetool, supercool systeem! Het enige nadeel is dat ik de tool al gebruikt had.

Toen ik terug belde stuurde 't systeem me gelijk door naar de juiste lijn (Dat is echt gaaf!), de servicemedewerker was erg vriendelijk (Mijn complimenten) maar helaas waren ze heel erg gebonden aan een script waardoor men niks kon doen, we hebben afgesproken om een call in te dienen met het verzoek om terug te bellen als het weer voor komt (Dat duurt meestal een maand :P )

Daarnaast heeft meneer alvast een factory reset uitgevoerd omdat het van het script moest ('t is zo'n verplichte stap want anders kan de Klantenservice de melding niet door zetten, jammer maar begrijpelijk).

Dat betekend dat ik alles weer moet instellen :p

Een dag later - Terug bij af
Heel stiekem denk ik dat die factory reset de lijn heeft uitgezet(Slechter gemaakt) want meestal werkt 't de volgende dag nog prima :P Maarja, mijn snelheid was weer terug geschroefd naar 43 mbit dus ging ik gelijk maar weer terug bellen. Weer een vriendelijke medewerker en bij deze was het erg duidelijk dat hij een standaard scriptje door moest werken (Test je het via draad of wifi?) beste mensen, de lijnmeting van jullie eigen servicetool doet het tussen de experiabox en een server van jullie dus de vraag is niet echt relevant. - Maar ik kan d'r mee leven (Is het een idee om shiboleet ondersteuning in te bouwen ;) )

Nadat het hele script is doorlopen krijgt meneer de optie om een afspraak met een monteur in plannen - Natuurlijk kan meneer dat niet zelf doen maar moet 't de monteursdesk gebeld worden (Ik vindt het raar dat men dat niet zelf kan maar ach, kan altijd efficiënter!).

Een positieve verassing was dat ik morgen een monteur zou kunnen regelen... Een ook nog in de avond, dat is echt top! :)

Let the waiting game beging ;)
icon

Beste antwoord door SjorsK 15 mei 2017, 20:43

De monteur is net langs geweest. Alles doorgemeten en de lijnen zijn tip-top in orde. Wat bijzonder is, is dat een lijn heel veel FEC errors gaf maar juist de lijn zonder FEC errors gaf de problemen.

Na een uurtje testen had de monteur "Geen idee" waar het aan lag, mogelijk dat mijn apparatuur de boel zit te verstoren maar dat valt niet te reproduceren. Maar het kan even goed in het gedeelte van KPN zitten. Het ergste is dat ik mee gekeken heb en ook geen flauw benul heb (En tja, ik doe praktisch gezien zijn werk in 't bedrijf waar ik werk... Dat zegt genoeg :P )

Daarnaast gaat de monteur nog de dslam controleren.

Afspraak gemaakt: Als het probleem weer voor komt alle apparatuur loskoppelen van de experiabox en een testje zonder doen.

Trouwens, tof persoon die monteur, hij mag complimenten van mij krijgen :) (Kunnen jullie dat doorgeven? )

Wordt vervolgd!

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge +14
Ha Sjors, goed verhaal. Interessante case. Zit ook wel veel verschil in de 2 lijnen, én in wat Fourstack aangeeft. Een monteur is dan geen overbodige luxe lijkt me.

Wat je aangeeft over een "script" klopt wel. Bij technische problemen is er een "stappenplan" om te helpen bij de troubleshoot. En alleen als die volledig is doorlopen kan je dan (in dit geval) de monteur aansturen. Maar de klantenservice kan zeker wel zelf monteurs inplannen. Waarom dat in dit geval niet is gebeurd weet ik zo niet maar normaal gesproken kan dat wel. :)

Begrijp ik goed dat de monteur vanavond langskomt? Ik ben benieuwd of hij het weet te fixen. :)
Reputatie 6
Badge +11
Hey Paul :)

Er komt vanavond inderdaad een monteur langs, (Op zich verrassend snel, twee dagen sinds de oorspronkelijke melding, een dag vanaf het inplannen van de monteur en ook nog in de avond).

Ik documenteer gelijk alles om op deze manier op verbeterpuntjes te komen en de "klantervaring" goed in kaart kan brengen in de hoop dat dit gebruikt kan worden om andere klanten in de toekomst nog beter te helpen :)
Reputatie 6
Badge +14
Top! :) Ik had laatst ook een monteur over de vloer i.v.m. een verbrekende verbinding. Kon ik mooi meekijken hoe hij de lijn ging doormeten via een app op z'n telefoon enzo. Best tof!
Reputatie 6
Badge +11
De monteur is net langs geweest. Alles doorgemeten en de lijnen zijn tip-top in orde. Wat bijzonder is, is dat een lijn heel veel FEC errors gaf maar juist de lijn zonder FEC errors gaf de problemen.

Na een uurtje testen had de monteur "Geen idee" waar het aan lag, mogelijk dat mijn apparatuur de boel zit te verstoren maar dat valt niet te reproduceren. Maar het kan even goed in het gedeelte van KPN zitten. Het ergste is dat ik mee gekeken heb en ook geen flauw benul heb (En tja, ik doe praktisch gezien zijn werk in 't bedrijf waar ik werk... Dat zegt genoeg :P )

Afspraak gemaakt: Als het probleem weer voor komt alle apparatuur loskoppelen van de experiabox en een testje zonder doen.

Trouwens, tof persoon die monteur, hij mag complimenten van mij krijgen :) (Kunnen jullie dat doorgeven? )

Wordt vervolgd!
Reputatie 6
Bij mij heeft de servicetool na ruim anderhalf uur nog steeds de volgende status:

Wat doe ik verkeerd?
Reputatie 6
Badge +11
Waarschijnlijk is de tool gewoon vastgelopen. Ik raad 't aan om de tool opnieuw te starten in Google Chrome :)
Reputatie 6
Badge +14
SjorsK schreef:

Wordt vervolgd!

Oké oké, niet zo makkelijk dus helaas. Ik wil die complimenten wel doorgeven! Weet je toevallig zijn (voor)naam? Maak je het me een stuk makkelijker door. :P Via privébericht mag natuurlijk.
Reputatie 6
SjorsK schreef:

Waarschijnlijk is de tool gewoon vastgelopen. Ik raad 't aan om de tool opnieuw te starten in Google Chrome :)

Tja, dat doe ik dus niet. Dat is wat mij betreft een antwoord in de trend van "heb je de Experia Box al eens opnieuw gestart?". Als 't met Edge en/of IE niet werkt dan maar niet. Ik erger me al langere tijd aan KPN-zaken die met de standaard browser van Windows niet of niet goed werken. Ik probeer de footprint van m'n PC zo klein mogelijk te houden en ga dus zeker geen programma's installeren voor functies die standaard al in Windows zitten en al helemaal niet van Google, daar heb ik bij een paar van mijn kennissen al te veel mee mis zien gaan.
Reputatie 6
Badge +11
Paul_ schreef:

SjorsK schreef:

Wordt vervolgd!

Oké oké, niet zo makkelijk dus helaas. Ik wil die complimenten wel doorgeven! Weet je toevallig zijn (voor)naam? Maak je het me een stuk makkelijker door. :P Via privébericht mag natuurlijk.

Ach ja, ik ben toch al een bijzonder geval ;)

Ik dacht dat z'n naam rob was maar ik weet het niet zeker. Hij doet tevens werk voor de zakelijke tak van KPN. en werkt zo'n 12 jaar bij 't bedrijf. Ik hoop dat dit helpt met zoeken :)

Hij werkt ook in Groningen.
Reputatie 6
Badge +14
Heb je nog weer last gehad van die storing Sjors? Ben benieuwd of het nu wat stabieler draait allemaal.
Reputatie 6
Badge +11
Hey Paul,

Er zijn genoeg fouten maar de verbinding is nog niet omlaag geschroefd, ik wacht drie maanden en als het probleem dan is opgelost, dan is het echt opgelost ;)

('t probleem komt namelijk telkens terug, geduld is in dit geval een schone zaak).

Ik denk dat de laatste keer 't terugschroeven te maken heeft gehad met de factory reset van de experiabox.

Is het trouwens gelukt met het doorgeven van de complimenten? :)

...Dat gezegd te hebben.... Afgelopen nacht vloog mijn internet er uit, maar dit leek te liggen aan m'n eigen apparatuur ;) Hier ga ik jullie maar niet mee lastig vallen (Totaal ongerelateerd trouwens :P router had een gevalletje "Laten we maar lekker crashen!" of iemand anders heeft besloten om in te bellen op dat ding en ongevraagd de config gewijzigd... :p

Verder ben ik bezig om de config in de experiabox terug te zetten gezien port forwarding niet meer helemaal jovel werkte na de factory reset.
Reputatie 6
Badge +14
Oké, hopen dat de snelheid goed blijft. :)

Ja, ik heb vanmorgen het signaal doorgezet. Daar blijkt gewoon een officiële manier voor te zijn. :P Het kan best zo zijn dat ze nog contact met je opnemen naar aanleiding daarvan trouwens.
Reputatie 6
Badge +11
Ik heb er zelf een hard hoofd in maar hopen kan natuurlijk altijd :p Ik hou wel van een uitdaging ;)

Heb je de officiele weg toevallig om 10:43 bewandeld? :P

Die 5 werkdagen zijn trouwens heel snel voorbij! ;) Morgen al. Time is flying when you are havin' fun ;)
Reputatie 6
Badge +14
Toevallig wel inderdaad. :P Ja, ik vulde eerlijk gezegd de datum maar gewoon in. Het gaat er eigenlijk alleen om dat de complimenten aankomen. ;)
Reputatie 6
Badge +11
Aaahhhhh, dus ik heb nu een terugbel afspraak met jou haha :P (Meld die maar gereed :') ).

Nu weet je ook wat er aan de klantkant gebeurd als je dat formulier inklopt :p
Reputatie 6
Badge +14
Ik werk hier al vele jaren maar ik leer elke keer weer wat nieuws. ;)

Maar dat formulier komt bij een aparte afdeling terecht dus de afspraak is niet met mij. Ik heb in de omschrijving wel duidelijk aangegeven dat het om complimenten voor de monteur gaat die hoogstwaarschijnlijk Rob heet. :)
Reputatie 6
Badge +11
Topper ;)

Ze hebben in iedergeval niet gebeld (Tja, die communicatie kan echt beter op dat gebied vanuit 't systeem :P )

Is de feedback goed over gekomen? :)

Betreffend internet problemen: Tussentijd heb ik genoeg internet problemen gehad die gerelateerd waren aan m'n router, deze waren totaal ongerelateerd aan 't probleem dat ik eerder had (De router had iets van: Go'h laat ik om 7 over zeven elke dag gaan crashen). De config wat aangepast en dat probleem is weer foetsie :)

Daarnaast is m'n smartTV ook nog een beetje kaduuk dus ik mag echt spreken van een weekje met pech, als 't goed gaat moet 't natuurlijk echt goed fout gaan he :cool:

Naja! Gelukkig doen m'n KPN diensten 't verder prima op dit moment dus ik kan daar niet over klagen.

Als 't bekende probleem weer terug komt zal ik weer antwoorden op dit topic :p
Reputatie 6
Badge +14
SjorsK schreef:

Ze hebben in iedergeval niet gebeld (Tja, die communicatie kan echt beter op dat gebied vanuit 't systeem :P )

Ik denk dat dat mijn schuld is. :P Ik vulde een datum binnen die 5 werkdagen in. Maar ik ga er wel vanuit dat de feedback bij de betreffende monteur uitkomt.

Ach ja, weer een mooi excuus om een grotere tv te kopen. ;) Laten we hopen dat er verder geen problemen meer (terug)komen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)