Beantwoord

MOCA gebruiken naast Powerline adapters en UTP op KPN modem?

  • 12 January 2019
  • 12 reacties
  • 2365 keer bekeken

Badge
Ik ben sinds oktober over van Ziggo naar KPN omdat de beeldkwaliteit van KPN beter zou zijn dan Ziggo. Hiervoor ben ik echter wel teruggaan in de internetsnelheid. Ik had en heb nog steeds 5 Powerline adapters en 1 rechtstreekse UTP aansluiting op mijn modem in de meterkast.

Omdat het iTV signaal in de woonkamer toch vaak stoort (vastloopt) denk ik eraan om 2 MOCA adapters aan te schaffen, waarbij 1 in de meterkast en 1 in de woonkamer. Wellicht zet ik daar nog een switch hierop om 1 Powerline te vervangen. Het trekken van UTP in de Kabelleidingen is geen optie want dat zit muurvast.

Zoals ik het overzie kunnen Powerline en MOCA prima naast elkaar omdat het verschillende verbindingen zijn. Heb ik dit beeld goed of moet ik nog ergens rekening mee houden?
icon

Beste antwoord door Roel1968 22 February 2019, 16:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Roel. Moca is inderdaad een andere verbinding. Ethernet over COAX zoals het mooi heet. Maar om toch zeker te zijn, zou je hier een schema willen plaatsen van hoe je alles hebt aangesloten of hoe je alles wilt hebben? Vanaf de Experiabox welke kabels waar naartoe gaan en waar je het MOCA setje wilt plaatsen? Vooral die 5 powerline adapters baren me zorgen.

Ik hoor graag van je.
Reputatie 7
Vijf powerline adapters, dat betekent vanaf de Experia Box vier powerline verbindingen.
Als je weet dat er maximaal twee adapters tegelijkertijd met elkaar kunnen communiceren dan is bij een volle belasting van alle adapters dus nog maar 25% van de tijd beschikbaar per verbinding en dat zal je natuurlijk merken in de maximaal haalbare snelheid.
Daarbij komt dat powerlines behoorlijk gevoelig zijn voor interferentie en daardoor veel hertransmissies nodig hebben om de data foutloos aan de overkant te krijgen. Ook dit heeft een behoorlijke impact op de effectieve snelheid en het gevolg van alles bij elkaar kan wel eens zijn dat er te weinig overblijft voor een stabiele verbinding van de TV ontvangers.
Badge
Dank voor de reacties. Ik moet iets corrigeren aan mijn posting, want in de Ziggo-tijd had ik 3 powerlines aangesloten; bij de overstap naar KPN moest ik er 2 extra aansluiten. Excuses hiervoor.
Destijds met mijn Ziggo-abonnement had ik hier totaal geen last mee. TV signaal ging tenslotte ook over COAX. Ik vermoed dat met MOCA ik weer terug kan naar 3 powerlines omdat de 2 tv kastjes dan over MOCA gaan. Met een switch zou ik er misschien nog 1 in de woonkamer kunnen uitsparen. Als ik beide tv kastjes over COAX wil aansluiten dan kost dit mij 3 adapters. Hieronder heb ik een schets gemaakt van de opstelling in de woonkamer en wat ik op 3 andere kamers heb aangesloten op internet. Ik ben niet helemaal thuis in de kan benamingen bij KPN voor modem of experiabox dus ik hoop dat jullie eruit opmaken dat in woon- en slaapkamer er een tv kastje staat en in de meterkast een modem.

Reputatie 7
Badge +24
Dank voor de reacties. Ik moet iets corrigeren aan mijn posting, want in de Ziggo-tijd had ik 3 powerlines aangesloten; bij de overstap naar KPN moest ik er 2 extra aansluiten. Excuses hiervoor.
Destijds met mijn Ziggo-abonnement had ik hier totaal geen last mee. TV signaal ging tenslotte ook over COAX. Ik vermoed dat met MOCA ik weer terug kan naar 3 powerlines omdat de experiaboxen dan over MOCA gaan. Met een switch zou ik er misschien nog 1 in de woonkamer kunnen uitsparen. Als ik beide experiaboxen over COAX wil aansluiten dan kost dit mij 3 adapters. Hieronder heb ik een schets gemaakt van de opstelling in de woonkamer en wat ik op 3 andere kamers heb aangesloten op internet.



Zie privébericht!
Reputatie 7
Badge +24
Dank voor je mailtje. In theorie kan dit werken, het is echter erg afhankelijk van je locatie en netwerk. Ik kan dus nu niet duidelijk zeggen dat het gaat lukken. Met andere woorden, even mee experimenteren en kijken hoever je komt. Gelukkig kun je gekochte apparatuur binnen 14 a 30 dagen retourneren. Concreter dan dit kan ik het helaas niet maken. :(

Ben wel benieuwd of het gaat lukken of niet, laat je het ons hier nog even weten?
Badge
Zodra ik dit ga oppakken zal ik een reactie achterlaten.
Dank voor het meekijken!
Reputatie 7
Badge +24
Zodra ik dit ga oppakken zal ik een reactie achterlaten.
Dank voor het meekijken!


Uiteraard graag gedaan Roel.
Reputatie 1
MOCA werkt erg goed in mijn ervaring, je krijgt nl. een gigabit verbinding over coax.

Ik kan ff op dit moment niet het plaatje goed bekijken...

Ik ga er vanuit dat je in de meterkast meerdere coaxkabels heb die naar meerdere kamers gaan.

Sluit de MOCA aan op de experiabox.
Op de uitgang van de MOCA sluit je een stukje coaxkabel aan met daarachter de goedkoopste verdeelstukjes voor coax die je kunt vinden.
Uiteraard wel alles voor F-stekers.
Daarna kun je de andere coaxkabels naar de kamers weer verbinden met het verdeelblokje.
Nu in de kamers MOCA's aanbrengen en alles zal werken.

Belangrijk is dat je geen versterkers gebruikt in de meterkast, daar komt het MOCA-signaal niet doorheen!!!!
Badge
Ik had geen melding ontvangen van je bericht maar bedankt hiervoor Roches!

Je spreek over een verdeelblokje; moet ik die tussen de moca en bestaande coax kastje aansluiten dan? Ik zag namelijk een filmpje over het aansluiten op een moca en die monteur zette de kabel direct over van het kastje (verdeel?) naar de moca en vanuit de moca een utp naar de experiabox.

Ik ga het wel uitvoeren maar pak dit rustig op; eerst een goed merk zoeken.
Ik zag een DualGig 2.0 bij cablers.nl staan voor €80 p/s met 2 UTP aansluitingen.
Vooral die 2e UTP vind ik handig, anders moet ik een switch erop zetten en daar verschillende apparaten zoals kan itv, receiver, apple tv en mediaplayer aansluiten.
Reputatie 1
Je kunt proberen het huidige verdeel-punt te gebruiken, maar werkt de MOCA dan niet, dan zal het waarschijnlijk daar in liggen.

Dan kun je alsnog naar de bouwmarkt voor een ander coax-verdeel blokje...
Badge
Het heeft even geduurd maar ik heb vandaag mijn tv in de woonkamer op moca aangesloten en het werkt perfect! Ik heb wel hulp gehad van iemand die systeembeheerder is en iets meer weet van dit soort apparatuur dan ik.

Vervolgens heb ik een prioritering gemaakt van de apparaten die nu zeker nog op een Powerline moeten werken, dus ik heb nu maar 3 Powerlines aangesloten staan; hier zit de tv-aansluiting in de slaapkamer ook bij.

De vervolgstap is om 1 of 2 switches te kopen; 1 om overgebleven apparaten in de woonkamer via de moca aan te sluiten en 1 voor bij mijn zoon want die heeft nog 2 apparaten over.

Daarna kijk ik of ik in de slaapkamer ook een moca ga plaatsen; de stekker die ik dan over hou kan ik weer gebruiken voor een pc die nu op wifi zit.

De moca is een Hirschman INCA 1G.

Bedankt voor al jullie input en ik kan weer zonder problemen tv kijken!
Reputatie 7
Badge +24
Het heeft even geduurd maar ik heb vandaag mijn tv in de woonkamer op moca aangesloten en het werkt perfect! Ik heb wel hulp gehad van iemand die systeembeheerder is en iets meer weet van dit soort apparatuur dan ik.

Vervolgens heb ik een prioritering gemaakt van de apparaten die nu zeker nog op een Powerline moeten werken, dus ik heb nu maar 3 Powerlines aangesloten staan; hier zit de tv-aansluiting in de slaapkamer ook bij.

De vervolgstap is om 1 of 2 switches te kopen; 1 om overgebleven apparaten in de woonkamer via de moca aan te sluiten en 1 voor bij mijn zoon want die heeft nog 2 apparaten over.

Daarna kijk ik of ik in de slaapkamer ook een moca ga plaatsen; de stekker die ik dan over hou kan ik weer gebruiken voor een pc die nu op wifi zit.

De moca is een Hirschman INCA 1G.

Bedankt voor al jullie input en ik kan weer zonder problemen tv kijken!


Fijn om te lezen en bedankt voor deze update hier. 🙂