Vraag

Modem (V10) reboot / herstart spontaan

  • 19 June 2021
  • 13 reacties
  • 374 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Modem

V10 (ZTE H369A)

Firmware V1.01.00T03.8V4

 

http://192.168.2.254/dsl_disconnect_t.lp

Uw breedband verbinding werkt niet.

Controleer alstublieft de DSL en Ethernet kabels of de 3G/4G dongle.

 

Service Log (van het modem)

 

Meld begin steeds met LCP down, gisten zijn de klachten begonnen 18/06/2021 rond 19:45 en vandaag al 4 keer.

 

2021-06-19 12:39:09 PPP(ptm_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-06-19 12:39:09 PPP(ptm_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-06-19 12:39:09 PPP(ptm_voip):ppp1 down for reason is LCP down
2021-06-19 12:39:09 PPP(ptm_voip):Connection terminated
2021-06-19 12:39:09 PPP(ptm_route):Connection terminated

 

Ik vermoed dat de kabelbreuk in de straat weer opspeelt , mijn kabel heeft 4 paren (2x 2 voor 2 lijnen voor heen ISDN)

Nu waren er al door een zinkgat van riool, twee paren slecht.

Metingen zijn verricht door het kabel-team. (Locatie van de breuk is dus uit gemeten)

 

Of  licht dit probleem aan de V10 modem?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo @Real1ty , je bedoelt waarschijnlijk 4 aders is 2 paren. Een standaard telefoonkabel heeft4 aders is 2 paren,een blauw/rode en een wit/oranje paar.

Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven?

Reputatie 4
Badge +3

Klopt JanD,

4 Aders ( 2x 2 paren)

Klanten Service heeft ook een meting gedaan en gekeken, heeft de klacht doorgeven aan de Backoffice.

Maar ik dacht misschien weet iemand op het forum iets meer over deze klacht / verschijnsel.

 

Ooorzaak:

Ik dacht zelf aan het grond waterpeil,  nu hoger is i.v.m. de regen van gisteren.

En water / vocht bij ader met mantel schade is reboot / herstart van het modem veroorzaak.

2 paren zijn niet goed meer, en de nood op lossing van toen werkt volgens mijn nu ook net meer.

 

Of toch een modem die niet helemaal goed meer is.

ik denk zelf, toch eerst aan de kabel, voor 18/06 waren er geen problemen.

 

Dus nu moet ik wachten op maandag voor een telefoontje van de Backoffice.

Heb nu 100GB voor KPN Mobile gekregen, maar daar heb ik helaas niks aan.

 

Beter was 4G Back-up (Dongle), maar dat is alleen zakelijk voor de modem.

 

 

Reputatie 4
Badge +3

Geachte @JanD ,

 

……….

Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven ?

 

Even terugkomend over de factory reset / fabrieksreset.

Als ik dat doe, zijn al mij settings kwijt o.a. DHCP binding, Poort forwarding, ECO mode, enz, enz.

(Veel mensen zullen deze instellingen waarschijnlijk nooit gebruiken, en dan maakt het niet uit.)

 

 

Tekst uit de modem:

Reset naar fabrieksinstellingen

Reset naar fabriekstinstellingen: Alle parameter instellingen zullen worden teruggezet naar fabrieksinstellingen. Het apparaat zal automatisch opnieuw opstarten als deze handeling is uitgevoerd.

Let op: Door deze handeling zet je het apparaat terug naar fabriekinstellingen. Alle persoonlijke instellingen gaan verloren

 

En aangezien ik geen configuratie backup kan doen bij de V10, ga ik niet zomaar een fabrieksreset alleen als het echt niet anders kan.

Ik hoop dat, bij de V12 dat welk kan.                                                                                                 Volgens kon de V8 dat wel dacht ik (zelf nooit gehad) de oude SpeedTough kon dat zeker.

Hallo @Real1ty , je kunt die 100Gb wel degelijk via de V10 gebruiken, je mobiel aansluiten op een USB poort van de modem, dsl-kabel losmaken van de modem, instellingen aanpassen in de modem en je hebt internet via je modem.

Je kunt ook je mobiel instellen als wifi hotspot, dan heb je ook internet.

Succes

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Real1ty , je kunt die 100Gb wel degelijk via de V10 gebruiken, je mobiel aansluiten op een USB poort van de modem, dsl-kabel losmaken van de modem, instellingen aanpassen in de modem en je hebt internet via je modem.

Heb je hier een linkje van? Een beschrijving van KPN over hoe dit moet?

Reputatie 7
Badge +24

En aangezien ik geen configuratie backup kan doen bij de V10, ga ik niet zomaar een fabrieksreset alleen als het echt niet anders kan.

Ik hoop dat, bij de V12 dat welk kan.

Nee, dat kan bij de KPN Box 12 ook niet.

Tevens vermoed ik dat u pairbonding heeft. Dat ondersteund de KPN Box ook niet.

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @Real1ty , je kunt die 100Gb wel degelijk via de V10 gebruiken, je mobiel aansluiten op een USB poort van de modem, dsl-kabel losmaken van de modem, instellingen aanpassen in de modem en je hebt internet via je modem.

Je kunt ook je mobiel instellen als wifi hotspot, dan heb je ook internet.

Succes

Je hoeft niets aan te passen qua instellingen, de V10 bevat standaard instellingen om via de USB-poort over te gaan op een 4G-verbinding als de standaard verbinding wegvalt. Dit wordt ook gebruikt bij KPN EEN MKB als back-up voorziening. Nou is de firmware voor een EEN MKB-modem wel anders maar dat betreft eigenlijk enkel het standaard subnet waar die op werkt voor zover ik weet. EEN MKB zit standaard op 192.168.1.0/24 en CM op 192.168.2.0/24.

 

Hallo @Real1ty , je kunt die 100Gb wel degelijk via de V10 gebruiken, je mobiel aansluiten op een USB poort van de modem, dsl-kabel losmaken van de modem, instellingen aanpassen in de modem en je hebt internet via je modem.

Heb je hier een linkje van? Een beschrijving van KPN over hoe dit moet?

Die is er niet omdat het geen officiële manier is. Ik heb het laatst wel getest met mijn glasvezelverbinding, de reacties hier maakte mij toch wel nieuwsgierig. USB Tethering aan op de mobiel en de ethernetkabel uit de WAN-poort getrokken. Niks gebeurde, toen maar het NT los geklikt van de FTU en opeens kreeg ik internet via mijn mobiele telefoon.

 

Hoe het met modems die altijd op DSL gewerkt hebben en nog nooit met glas weet ik eigenlijk niet hoe dat dan werkt. Op een modem die nog nooit op het net aangesloten is werkt het direct als ik mijn telefoon aansluit. Misschien kan @Real1ty dat eens proberen.

Reputatie 4
Badge +3

Aan @NHendriks  en andere,

Sorry ik was vergeten te vertellen, ik heb geen mobile abonnement van KPN.

In de SMS staat o.a.:  Daarom krijg u gratis 100 GB internet op uw mobile abonnement van KPN.

 

Maar even een andere vraag aan @NHendriks, misschien een gekke vraag.                                           

Maar als je dus een 4G Dongle  (met Simkaart van KPN?) in je USB-poort stop van de modem moet dat dus in theorie ook gewoon werken? (in een niet MKB-Modem)

Als nood, is natuurlijk wel fijn om te weten, dat je een backup hebt.

Reputatie 7
Badge +11

Aan @NHendriks  en andere,

Sorry ik was vergeten te vertellen, ik heb geen mobile abonnement van KPN.

In de SMS staat:  Daarom krijg u gratis 100 GB internet op uw mobile abonnement van KPN.

Ah, ik dacht dat je een KPN Mobiel abo had met daarop een databundel.

 

  

Maar even een andere vraag aan @NHendriks, misschien een gekke vraag.                                            

Maar als je dus een 4G Dongle  (met Simkaart van KPN?) in je USB-poort stop van de modem moet dat dus in theorie ook gewoon werken? (in een niet MKB-Modem)

Als nood, is natuurlijk wel fijn om te weten, dat je een backup hebt.

Dat moet zeker werken. Het is geen garantie en ik heb het enkel voor korte periodes gebruikt om te testen maar het is iets. Nu heb ik zelf een 1GB data-only abo voor de back-up en een unlimited-data voor mijn mobiel dus ik kan zo 50GB doorzetten naar het data-only abonnement als er iets uitvalt. Hotspotje op mobiel is prima maar het liefste laat ik het netwerk gewoon doorlopen zodat de huisgenoten ook wifi hebben als ik er niet ben.

Reputatie 4
Badge +3

@NHendriks  (over mij) Sinds januari 2021 werkzaam als KPN storings- en installatiemonteur in de regio Nijmegen.

Misschien sta je aankomende week hier :wink: , ik weet hoe groot je regio is. (of toch alleen Regio Nijmegen) Nijmegen is ongeveer 30km van mij vandaan, doe je ook grondwerk / kabelreparatie?

 

Ter informatie:

Nu met beter weer, lijk de modem het beter te doen, nog geen reboot / herstart vandaag. (afkloppen)

Reboot / Herstart teller nu op (totaal):  8X

Ik hoop dat ze nu als het toch de kabel is, hij nu gemaakt wordt.

 

Bedankt alle, voor de informatie tot nu toe.                                                                                     (Hoop morgen meer informatie te horen te krijgen / aanpak van het probleem van Backoffice.)

 

 

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks  (over mij) Sinds januari 2021 werkzaam als KPN storings- en installatiemonteur in de regio Nijmegen.

Misschien sta je aankomende week hier :wink: , ik weet hoe groot je regio is. (of toch alleen Regio Nijmegen) Nijmegen is ongeveer 30km van mij vandaan, doe je ook grondwerk / kabelreparatie?

Ik doe geen grondwerk of kabelreparatie. Voor het kopernet wordt dan VolkerWessels Telecom ingeschakeld.

 

Regio Nijmegen is best een groot gebied, die loopt in het noorden door tot Elst en gaat dan om Arnhem heen tot Lunteren/Harskamp maar ook Veenendaal hoort nog bij de regio. Best groot dus. Zelf kom ik eigenlijk vrijwel niet buiten Nijmegen, soms zijn er dagen dat ik in de omgeving zit, laatste dagen ben ik veel in Elst en Gendt geweest.  

Reputatie 4
Badge +3

VolkerWessels Telecom dat waren volgens mij ook die toen de metingen hebben gedaan.

Bij mij thuis binnen is het nog koper (tot max 2 lijnen) en gaat einde van de straat (wijkkast) over naar glasvezel.

Zit nu op de linker aansluitpunt van wandcontactdoos

 

 

Ik heb hier op dit adres drie keuze:

  1. Koper → Glasvezel (KPN)
  2. Glasvezel
  3. Kabel
Reputatie 4
Badge +3

Geachte KPN,

 

Nu snap ik, het even niet meer.

Heb vandaag on 10:29 de Backoffice eindelijk aan de lijn.

Heb een ticket die een week open blijft, heb daarvoor een SMS ontvangen met een 088 nummer met een toegangscode.

 

Gegevens van VolkerWessels Telecom waren niet bekend?

Van de meting en locatie van de kabelbreuk van twee van mijn aders.

 

Heb zelf op gisteren maandag 21/06 een FRITZ!Box geïnstalleerd (zelf gekocht trouwens)

Geen uitval meer gehad, dat kon de man van de Backoffice ook zien.

Maar met de V10 (ZTE H369A) had ik ook al geen uitval, zelf ondervonden dit was op zondag 20/06.

 

De meeste uitvallen waren op zaterdag 19/06 (hele dag door)  en een op 18/06 rond 19:45.

Dat konden ze ook nog zien, in hun logfiles bij KPN.

Maar als er nu geen grote bui komt in een week tijd, dan weet ik niet of het probleem is opgelost.

Moet ik nu de “regendans“ gaan doen?

Graag zou ik willen weten zijn de gegevens van VolkerWessels Telecom er nog wel of niet zijn.