Vraag

modem vereisten Glasvezel

• 18 september 2018
  • 23 reacties
  • 1552 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb nooit KPN apparatuur gebruikt maar alleen eigen apparatuur gebruikt bij mijn KPN aansluiting. Een experia box is voor mij volstrekt onaceptabel en ik begrijp niet dat mensen die accepteren. Nu overweg ik mijn KPN internet op glasvezel over te zetten en zit ik te kijken aan welke eisen de glasvezel modem bij KPN moet voldoen en/of welke instelmogelijkheden die moet hebben.

Weet iemand of bij KPN de glasvezel modem aanbepaalde vereisten moet voldoen om rechtstreeks aangesloten te kunnen worden?

Een andere vraag gaat over ISDN (vier nummers 2 lijnen). Ik heb de afgelopen jaren vaak contact gehad met KPN en ze zouden uitzoeken of ik gebruik kan maken van een internet plus belen account met behoud van vier telefonnummers en twee gelijktijdige telefoonlijnen (zodat twee mensen gelijktijdig kunnen bellen). Ik werd ondanks veelvuldige toezeggingen nooit teruggebeld!!! Schandalig dus ik vraag ook dat maar via het forum.
Standaard zou internet plus bellen twee telefonnummers kunnen hebben en maar één gelijktijdige lijn maar men was overtuigd dat meer kan en men een volwaardige ISDN conversie kan verzorgen. Maar daar hoor ik dus maar niets van en zo houdt KPN (die nooit de goedkoopste was) mij gevangen in een duur ISDN abonnement. Ik heb een telefooncentrale die met een hel aantal analoge telefoons/antwoorders/fax werkt. Ik ben bereid om een IP centrale aan te schaffen (GEEN KPN apparatuur) of een (PATTON) IP > ISDN converter te gebruiken naar de bestaande telefoon centrale.
Wie weet wat kan?

Graag hoor ik van mensen wat voor beide oplossingen kan of welke oplossingen zij gevonden hebben

23 reacties

Reputatie 7
Wat betreft het modem kan @wjb je e.e.a. uitleggen. Die is onlangs voor internet en interactieve tv geswitched naar een eigen modem. De experiabox gebruikt ie alleen nog voor de telefoon.

En wat je 4 telefoonnummers betreft. Bij KPN consument kun je er wel 4 hebben, maar niet alle 4 tegelijk gebruiken. Je hebt 2 analoge poorten waar je dus max. 2 nrs. tegelijk op kunt zetten: 1 per poort. Het is NIET mogelijk om 2 gesprekken tegelijk op 1 nummer te voeren, wat bij isdn wel kan. Je hebt wél max. 2 telefoonlijnen.

Je kunt evt. je (4) nrs. over zetten naar een VoIP provider als Cheapconnect.

Bij KPN zakelijk is je telefonie standaard VoIP. Daar kan je dan meerdere nrs. hebben waarbij, net als bij isdn, meerdere gesprekken tegelijk mogelijk zijn.
Reputatie 2
Beste PeterG,

Hartelijk dank voor je input. Ik moet wel 2 telefoongesprekken tegelijk op 1 telefoonnummer kunnen voeren.

Het is eigenlijk wel triest dat je adviseert de budget aanbieder Cheapconnect te gebruiken, dat is een van de goedkoopste telefoon aanbieders terwijl het dure telefoniebedrijf KPN dat ook zou moeten kunnen.

De experia box komt er bij mij niet in. De experia box is een groot beveiligingsprobleem (die ook nog op afstand gereset kan worden worden) en bovendien uiterst schadelijk voor je gezondheid door de EMV afkomstig van dat apparaat. We hebben nog nooit KPN apparatuur gehad en volgens de EU moest er eigen apparatuur gebruikt kunnen worden.

Maar het lijkt hoopvol als ik dat zo lees dus ik ben bekend met welke oplossingen en tarieven de KPN op de proppen komt.
Reputatie 7
terwijl het dure telefoniebedrijf KPN dat ook zou moeten kunnen.
Dat kan ook. Maar zoals gezegt middels een zakelijk abonnement.

Als je geen Experiabox wilt en meer telefoniemogelijkheden dan kan je beter met XS4ALL in zee gaan. Via hun Fritzbox kun je ook je ISDN telefoons nog blijven gebruiken.

De wet waardoor eigen apparatuur gebruikt kan worden is door de wetgever nog niet bekrachtigd.
Reputatie 2
Wederom bedankt voor de tips PeterG,

XS4ALL is onderdeel van KPN en het is vreemd dat zij iets anders kunnen aanbieden (of willen).
De wet voor eigen apparatuur hoeft niet bekrachtigd te worden, KPN heeft ook fatsoenlijke dienstverlening naar klanten te onderhouden met de maatschappelijke verantwoordelijkheid geschikte apparatuur die uit veiligheid, mogelijkheden en qua gezondheid geschikt is te mogen gebruiken.

Bij een zakelijk abonnement zie ik overigens geen optie voor 4 nummers, dan moet je en adviesgesprek hebben; en nu juist dat is me al zo vaak toegezegd dat je er wanhopig van wordt. De upload snelheid voor internet is met een zakelijk abonnement maximaal 15 mb terwijl ik bij een consumenten abonnement 500 mb upload kan krijgen (download is ook lager) Waarschijnlijk is dat nog erger want tot nu toe heb ik nog nooit de bij een abonnement toegezegde snelheid gekregen maar slechts een fractie daarvan.

Het wachten is op een KPN reactie. Het lijkt haast alsof KPN via geen enkel communicatiekanaal reageert.
Reputatie 7
Voor telefonie en internet heeft xs4all eigen apparatuur (al voor de overname door kpn). Daardoor kunnen ze een wat andere dienst leveren met een ander modem/router.

Het wachten is op een KPN reactie. Het lijkt haast alsof KPN via geen enkel communicatiekanaal reageert.
Die komen hier echt nog wel, de kpn moderators. De wachtrij is ca. 48 uur.

Ik vind het wel vreemd dat zakelijk je 15 Mb zou kunnen leveren en consument je 500. Het gaat tenslotte over dezelfde (glasvezel)verbinding. Of bij zakelijk wordt er onterecht geen rekening mee gehouden dat je, kennelijk, glasvezel hebt.

Heb je echt alle 4 de nummers nog nodig (tegenwoordig)?

Bij telefonie via kpn consument (incl. ZZP) ben je gebonden aan de 2 analoge poorten op de experiabox. Het is onder 'consument' wel mogelijk via een externe IP provider te bellen als je daar je nummers onder brengt.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Kruimeltje, welkom hier! Je stelt een aantal vragen, daar ga ik dan ook maar gelijk op in :)

Wat glasvezel betreft, de kabel komt in je huis binnen en eindigt daar in een Fiber Termination Unit (FTU). Op die FTU wordt vervolgens een modem geplaatst (NT) geplaatst. Als je bij ons glasvezel afneemt plaatsen wij die NT. Dat kastje doet verder niets anders dan het signaal omzetten naar iets dat bruikbaar is door de router die je aansluit. Normaliter is dat dan de Experia Box, maar je kunt daar in de basis op aansluiten wat je wilt. Wel is het zo dat dit officieel niet door ons ondersteunt wordt. Zoals Peter al aangaf kan medeforumgebruiker wjb je hier meer over vertellen. Verder kun je op netwerkje.com uitgebreide info vinden over het aansluiten van je eigen apparatuur op ons glasvezelpunt.

Dan, telefonie. Ook daar dekt Peter eigenlijk de lading al. Als je bij ons een glasvezelabonnement afneemt met telefonie krijg je daar VoIP-telefonie bij. Daarmee kun je 4 telefoonnummers afnemen, maar er zijn er twee actief bruikbaar. Dit omdat telefonie op dit moment nog een Experia Box vereist. Als de wetgeving over het aansluiten van eigen apparatuur eenmaal volledig rond is, zal daar een mouw aan te passen zijn. Op dit moment is dat echter nog niet zo. De Experia Box heeft maximaal twee telefoonpoorten. Ook is het niet mogelijk om op 1 nummer twee gesprekken te voeren.

Peter noemt XS4ALL, dat zou een optie kunnen zijn voor je. Het is inderdaad een dochter van KPN, maar wel een die als onafhankelijke provider opereert. XS4ALL heeft dan ook z'n eigen diensten, producten en voorwaarden. Ik begrijp dat je de Experia Box niet veilig vindt. Zou je dat verder kunnen toelichten? Het klopt dat wij het apparaat op afstand kunnen benaderen voor softwareupdates. Ook kan het, als je contact opneemt voor ondersteuning, op afstand gereset worden als dit nodig blijkt te zijn. Maar deze dingen zijn alleen mogelijk door ons systeem en gebeuren op een beveiligde manier. Derden kunnen hier niet bij. En Inhoudelijke toegang tot jouw netwerk hebben we sowieso niet.

EMV heb ik inhoudelijk niet echt iets over te zeggen. Alleen de (serieuze) vraag: dat is dan toch niet alleen onze Experia Box? Alle elektrische apparaten hebben dan toch een EMV? Heb je daar met je eigen apparatuur geen last van?

Wat Zakelijk betreft, meer informatie vind je op deze pagina. Voor KleinZakelijk bieden we twee te gebruiken nummers aan. Dit omdat bij dit pakket dezelfde Experia Box wordt geleverd die twee poorten heeft. Wel kun je daar, net als bij consumentenmarkt, 4 nummers hebben. Dit pakket maakt ook gebruik van dezelfde infrastructuur, waardoor je daarmee glasvezel kunt hebben.

Wil je meer, dan zit je aan de MKB kant qua opties. En dan is inderdaad een adviesgesprek nodig om te kijken wat je nodig hebt en wat wij kunnen bieden. Of die dan ook gebruik maken van dezelfde infrastructuur durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wil je meer info over onze zakelijke opties, dan raad ik je aan de vraag ook te stellen op het Zakelijk Forum.
Reputatie 2
Dat je bij telefonie 4 telefoonnummers kan afnemen, maar er zijn er twee maar actief bruikbaar begrijp ik niet. Hoe moet ik me dat voorstellen? Wat is actief bruikbaar en hoe werkt dat dan?

Ik heb twee glasvezel aansluitingen, koper en coax beschikbaar dus KPN kan alle kanten op. Op de glasvezel kan volgens mijn informatie hier 750 up & down geleverd worden wat door KPN afgeknepen wordt tot 500 up en down. Maar als ik bij zakelijke aansluitingen kijk kan ik hier maximaal 150 down en maximaal 15 up krijgen. Hoe kan dat? Het lijkt dan alsof een MKB optie niet via glasvezel maar over de koperdraad via iets als VDSL (opvolger van ADSL).

Er is geen enkele reden voor KPN om oplossingen te blokkeren. Het is schandalig als de wetgeving rond is (die KPN actief vertraagt) dat KPN dan wel direct plossingen biedt. Dat zou KPN dan nu ook moeten doen. Als maatschappelijk verantwoordelijke onderneming zou KPN vooruit moeten lopen op eventuele wetgeving en in service meten denken. Ik lees daarin slechts pure onwil van KPN. Wat ik van wjb begrijp taineert KPN als treiterij om de laatste instelling door te geven om alles optimaal wekend te krijgen.

Zo veel mensen kregen ISDN en mij bekruipt het gevoel dat KPN wil stoppen met ISDN en ondertussen niet nadenkt over een oplossing voor ISDN-klanten en hen in de kou laat staan en graag tussen wal en schip laat vallen.

Als ik u goed begrijp verwijst u mij naar een ander bedrijf wat ik een zwakte vindt of een waarschijnlijk dure grootzakelijke bedrijfsoplossing.

Over uw experia box vraag:
Ik begrijp niet dat dat voor een techneut een serieuze vraag kan zijn maar ik zal hem beantwoorden. Veel uit veiligheid noodzakelijke instellingen ontbreken in de experia box en een audit op correct werken van de software is mij ook onbekend. Het apparaat is op afstand te benaderen, wat u zelf ook al aangeeft, een achterdeur van jewelste. De modem kan gereset worden of zonder toestemming een software "update" krijgen waardoor alle instellingen weer fout staan. Zo lek als een mandje is de technische omschrijving voor zoiets.
Elektromagnetisch is de experiabox een ramp en een bron van storingen. Er zit Wifi in de experiabox die niet afdoende te beveiligen is voor de mensen die dat wensen te gebruiken. Wetenschappelijk is alom bekend dat Wifi zeer schadelijk is en de Wifi valt niet hardwarematig permanent uit te schakelen en ik wil geen apparaat die storingen veroorzaakt en de gezondheid schaadt.
Het telefoondeel is slecht aan te sluiten op telefooncentrales, die meestal niet geschikt zijn voor aansluting op meerdere analoge lijnen. Op EMV vlak is de meeste apparatuur beter tot veel beter dan de apparatuur van KPN. De vraag is dus op welk vlak voldoet de experiabox wel?

Ik hoop op een nadere uitleg.
Reputatie 7
Badge +10
Wbt telefonie, kpn maakt dit om de een of andere duistere reden onaantrekkelijk, neem gewoon een voip aanbieder, die werkt over elke internetverbinding.
Ik heb cheapconnect in en een dellmont-submerk voor uit, alles kan en goedkoper kan niet.
Dat heb ik zelfs een tijdje werkend gehad op een ISDN centrale middels een fritz-box, maar dat is echt onzin heden ten dage, alleen al om het overbodige energieverbruik.
Nu hier alles op een fritzbox met ingebouwde dect, uitstekend !
Neem xs4all alles kan, niets moet, nooit problemen mee gehad.
Ik heb het net opgezegd na 20 jr. wegens glasvezel van lokale kabelclub.
Reputatie 4
Badge +3
Wetenschappelijk is alom bekend dat Wifi zeer schadelijk is

Ik zie graag de links naar de wetenschappelijke publicaties waaruit dit blijkt. Voor wie dit niet weet, peer-reviewed wetenschappelijk onderzoek vind je via http://scholar.google.com
Reputatie 7
Het is eigenlijk wel triest dat je adviseert de budget aanbieder Cheapconnect te gebruiken, dat is een van de goedkoopste telefoon aanbieders terwijl het dure telefoniebedrijf KPN dat ook zou moeten kunnen.Natuurlijk zou KPN dat ook moeten kunnen echter KPN is daar niet op ingericht. KPN kiest voor een standaard product voor "de massa" en daar past "maatwerk" voor vier telefoonnummers niet bij.
Gelukkig is de gesprekskwaliteit bij CheapConnect net zo goed als bij KPN, dus wat dat betreft kan je rustig gebruik maken van CheapConnect.
Ik bel uitgaand ook via CheapConnect.
Reputatie 7
Wat ik van wjb begrijp taineert KPN als treiterij om de laatste instelling door te geven om alles optimaal wekend te krijgen.Dat is wat mij betreft een beetje kort door de bocht. Ja, het enige dat ik nog mis is het wachtwoord van mijn SIP account bij KPN en die zou ik zeer graag willen ontvangen. Aan de andere kant snap ik ook waarom KPN die gegevens niet zomaar vrijgeeft. Ik zou ook volledig vrede hebben als KPN, net als voor de zakelijke klant, ook voor de particulier klant een ATA zou leveren die geprovisioneerd wordt door KPN. Zie https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/verzoek-tot-vrijgave-sip-gegevens-453490/index1.html#post667154
Reputatie 2
KPN / Erik_
Ik wacht nog steeds op een nader antwoord van KPN zelf (zie hierboven)

Ik heb gehoord van de fritzbox maar zelf heb ik een Patton gekocht om de IP naar de huidige ISDN centrale te kunnen vertalen en gelukkig heb ik een ISDN centrale met 2 externe lijnen die Patton vereist dus ik moet 4 telefoonnummers en in totaal 2 gesprekken tegelijkertijd kunnen voeren via de Patton.
Als dat niet afdoende werkt denk ik aan een Yeastar S412 of Yeastar N412. De verschillen daartussen moet ik nog uitzoeken, weet iemand die?
Een tiptel.comPact 82 IP 8 lijkt me de beste oplossing maar die lijken onverkrijgbaar en iedereen die er een heeft koestert hem.

KeesYagi / wjb
Wat is een "dellmont-submerk voor uit"?

Ik ken cheapconnect maar zij werken alleen met prepaid (dus als je tegoed onverwacht op is door een duur 0900 nummer dan ben je de pineut) Cheapconnect beschouwt zichzelf niet als hoge kwaliteit maar als low-budget aanbieder, is dat zo? De lijn moet wel 24/7 zakelijk gebruikt kunnen worden zonder haperingen. Ook moet je een nummer kunnen doorverbinden naar een ander nummer.

erwinde
Als onderzoeker weet ik wat peer reviewed onderzoek is. Als je een nieuw onderwerp start zal ik je alles toelichten. Wifi straling is zeer schadelijk, net als DECT straling en zendmasten. Verder stoort het andere apparatuur en is het een gewild aangrijpingspunt voor hackers.

wjb
KPN is DE ex-monopolist en nog steeds DE expert op het terrein van telefonie.
KPN kiest niet voor een standaard product voor "de massa" maar denkt als oude monopolist wel even te bepalen wat jij mag en moet zonder te luisteren. En de klant is geen klant maar een nummer(tje) als er problemen zijn. Als ze een standaardproduct voor de massa zouden maken dan waren ze met hun volumes makkelijk de goedkoopste aanbieder geweest, en dat zijn ze niet. De opstelling van KPN is ronduit beschamend. Ze beloven al jaren dat het kan en dat ze me een aanbod zullen sturen maar er volgt alleen doodse stilte, al jaren wordt telkens de belofte bij mij terug te komen met informatie of oplossingen niet nagekomen en hoor je NIETS. Vandaar dat ik het nu op dit forum vraag.

QUOTE wjb: "Ik bel uitgaand ook via CheapConnect."
Hoe doe je dat met voldoende budget. Als een gezinslid teveel of te duur belt is een tegoed op en dan ben je niet bereikbaar.

wjb
QUOTE wjb: "Ja, het enige dat ik nog mis is het wachtwoord van mijn SIP account bij KPN en die zou ik zeer graag willen ontvangen."
Dat lijkt mij de clou van het kunnen bellen met KPN over een KPN internet aansluiting. Zonder dat werkt het niet. Het doosje dat je toont ken ik, leuk ding.
Ik vindt het schandaig dat de KPN dat gegeven niet vrijgeeft. Vaak is dat een teken van belabberde beveiliging en pure security by obscurity. Ik zat met telefoon bij KPN maar bij een andere aanbieder met internet die opgekocht werd door KPN, van hen had ik allerlei codes, wachtwoorden en instellingen die bij KPN ook gewoon werkten. Dus het kan en werkt gewoon. Maar IP telefonie gebruikte ik niet bij KPN maar dat kunnen ze ook gewoon vrijgeven. Ik heb geen zin in een beveiligings-, gezondheids- en storingveroorzaker nachtmerrie van een experia box in huis.

Begrijp jij overigens waarom groot zakelijk maar 150 up / 15 down mogelijk is, terwijl ik privé en kleinzakelijk zelfs tot 500 up en 500 down bij KPN kan krijgen? Zit ik dan met grootzakelijke oplossingen als enige optie op een ADSL opvolger als VDSL? Bij de overheidsconsultatie heeft KPN overigens schromelijk gelogen dat ze gigabit internet kunnen leveren met koperdraad, zelfs in afgelegen periferie gebieden. VDSL en andere opvolg technieken van ADSL hebben een sterke afvlakking van capaciteit op zelfs kleine afstanden van centrales dus de vraag is welke capaciteit je echt haalt. Net als KPN met ADSL mooie snelheidsbeloftes deed en doet die ze met een enorme marge nooit waarmaakt.

Ik vermoed dat KPN nog jaren ISDN zal blijven aanbieden. Omdat ze door gebrek om een alternatief aan te beiden wel moeten.
Reputatie 2
Begrijp ik het goed dat bij glasvezel KPN een Fiber Termination Unit (FTU) plaatsen en op die FTU wordt vervolgens een modem geplaatst (NT) en achter die modem komt de Experiabox (als je die wilt)

Dus dan zou je de Experiabox weg kunnen laten en iedere willekeurige router zonder modem faciliteit kunnen plaatsen?
Of is de Experiabox bij glasvezel het modem en moet je een eigen modem kopen? Maar welke technische specificaties moet je op passen bij aanschaf van een eigen modem voor KPN glasvezel?
Een router plaats ik achter het modem dus het modem moet technisch veilig zijn en hoeft behalve dat niet veel speciale netwerk faciliteiten te beheersen.
Reputatie 7
Ik ken cheapconnect maar zij werken alleen met prepaid (dus als je tegoed onverwacht op is door een duur 0900 nummer dan ben je de pineut) Cheapconnect beschouwt zichzelf niet als hoge kwaliteit maar als low-budget aanbieder, is dat zo? De lijn moet wel 24/7 zakelijk gebruikt kunnen worden zonder haperingen. Ook moet je een nummer kunnen doorverbinden naar een ander nummer.Ik gebruik CheapConnect ook zakelijk en ervaar daar geen enkel probleem mee. Gesprekskwaliteit is altijd goed en het op zijn van het prepaid tegoed kan je eenvoudig vermijden door een automatische signalering te zetten zodra het beltegoed onder een bepaald bedrag komt. Ik heb geen ervaring met doorverbinden van telefoongesprekken.

QUOTE wjb: "Ik bel uitgaand ook via CheapConnect."
Hoe doe je dat met voldoende budget. Als een gezinslid teveel of te duur belt is een tegoed op en dan ben je niet bereikbaar.[/b]
Ik krijg een mailtje van CheapConnect zodra het beltegoed onder de €3,- komt en daarmee heb ik ruim de tijd om het beltegoed aan te vullen.
En duur bellen is zo goed als onmogelijk met CheapConnect. 😉

Begrijp jij overigens waarom groot zakelijk maar 150 up / 15 down mogelijk is, terwijl ik privé en kleinzakelijk zelfs tot 500 up en 500 down bij KPN kan krijgen?Ik zou het niet weten, wat ik wel weet is dat zakelijk glas op bedrijventerreinen schandalig duur is. Ook ik had privé een 500/500Mbps incl. televisie voor zo'n €85,- per maand terwijl ik op mijn bedrijf 600 meter verderop voor een 10/10Mbps glasvezelverbinding €325,- per maand kwijt was.

Ik vermoed dat KPN nog jaren ISDN zal blijven aanbieden. Omdat ze door gebrek om een alternatief aan te beiden wel moeten.1 september 2019 is het echt einde ISDN.
Reputatie 7
Dus dan zou je de Experiabox weg kunnen laten en iedere willekeurige router zonder modem faciliteit kunnen plaatsen?Als je geen televisie en/of telefonie afneemt, dan is dat bijna juist al zal je misschien een managed switch nodig hebben tussen NTU (glasvezelmodem) en eigen router als de eigen router aan WAN zijde geen vlans ondersteunt.
Als je telefonie afneemt, dan heb je (nu nog) een Experia Box nodig.
Als je televisie afneemt, dan komt er iets meer bij kijken.
Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609
Reputatie 7
Als je je telefoonnummers afneemt bij KPN onder consument / klein-zakelijk, dan heb je de beperking van de 2 analoge telefoonpoorten. Gebruik van VoIP apparatuur is dan
vrijwel (@wjb?) onmogelijk.
Daarom nemen diegenen met meer telefonie-eisen, w.o. 2 gesprekken tegelijk over hetzelfde nummer, bij consument / klein-zakelijk geen telefonie bij af. Maar brengen het onder bij een externe VoIP provider.
Reputatie 2
Als je geen televisie en/of telefonie afneemt, dan is dat bijna juist al zal je misschien een managed switch nodig hebben tussen NTU (glasvezelmodem) en eigen router als de eigen router aan WAN zijde geen vlans ondersteunt.Ik neem geen TV af bij KPN dus dat scheelt problemen. Een managed switch is ook te doen (al is het jammer van de extra stroomverbruiker) maar ik vermoed dat mijn modem vlans ondersteunt maar zal dat goed nakijken, VPN verbindingen worden in ieder geval wel ondersteund door mijn router.

Als je telefonie afneemt, dan heb je (nu nog) een Experia Box nodig.Die experiabox is voor mij geen optie (en voor iedere weldenkende IT'er neem ik aan ook niet). Jammer dat KPN zo een onverantwoordelijke querulant is met zijn telefonie opties.

Als je je telefoonnummers afneemt bij KPN onder consument / klein-zakelijk, dan heb je de beperking van de 2 analoge telefoonpoorten. Gebruik van VoIP apparatuur is dan vrijwel (@wjb?) onmogelijk.
Daarom nemen diegenen met meer telefonie-eisen, w.o. 2 gesprekken tegelijk over hetzelfde nummer, bij consument / klein-zakelijk geen telefonie bij af. Maar brengen het onder bij een externe VoIP provider.
Heb jij een idee welke VoIP providers men dan zoal in overweging neemt? Want met de onbehulpzame opstelling van KPN moet ik dat toch overwegen.
Bijna alles wat je op internet vindt is voor consumenten met 1 telefoon of voor bedrijven met tientallen of honderden medewerkers. Ik wil gewoon een eigen hardware telefooncentrale en zoek iemand die 4 nummers/2lijnen kan leveren die ik daarop kan aansluiten.

1 september 2019 is het echt einde ISDN. Dat zal niet gebeuren, want zoals KPN nu in gebreke blijft met alternatieven zal ISDN bij KPN nog vele jaren blijven bestaan.
Reputatie 7
Heb jij een idee welke VoIP providers men dan zoal in overweging neemt? Want met de onbehulpzame opstelling van KPN moet ik dat toch overwegen.
Ik weet niet wat jij tegen Cheapconnect hebt maar deze is met een paar telefoonnummers ook prima te gebruiken. Ik weet dat @wjb zeer kritisch is met diensten en hij heeft ze zelfs zakelijk.
Anders even googlen op VoIP providers.
https://www.google.com/search?q=voip+telefonie+provider

Vergelijkingssite VoIP
http://www.voipkiezen.nl/
https://verbonden.nl/voip-telefonie/prijsvergelijking
Reputatie 2
Ik heb helemaal niets tegen cheapconnect, lijkt prima, maar daar spelen wat vragen:
-kan je doorschakelen naar een ander nummer? *21*nummer# werkt bij cheapconnect niet en zoiets is echt nodig voor mij.
-gegevens over 24/7 bereikbaarheid zijn geen tests van beschikbaar. Hoe goed is dat geregeld? Daarvoor bel ik tot nu toe zakelijk bij KPN omdat de bereikbaarheid en hulp bij problemen (op papier!!!) beter is dan bij particuieren..

Minder belangrijke punten zijn:
-het is jammer dat Cheapconnect in telefooncentrales per telefoonnummer een eigen siptrunk-slot in beslag neemt, hoewel dat nog zou kunnen.
-onbeperkt bellen tarief binnen Nederland, Duitsland en Belgie zou mooi zijn maar is niet strikt noodzakelijk.
-Ik heb mijn gesprekskosten liever gewoon automatisch van mijn rekening afgeschreven, ook al is dat iets duurder want dan kan je nooit zonder tegoed zitten.
Reputatie 7
Badge +27
Goed om te zien dat er hier een mooie discussie is ontstaan. Je had nog een paar vragen voor mij begrijp ik, Kruimeltje. Ik ga mijn best doen die te beantwoorden. Mocht ik een vraag over het hoofd hebben gezien, stel hem vooral opnieuw.

Dat je bij telefonie 4 telefoonnummers kan afnemen, maar er zijn er twee maar actief bruikbaar begrijp ik niet. Hoe moet ik me dat voorstellen? Wat is actief bruikbaar en hoe werkt dat dan?
Je kunt op vier nummers bereikbaar zijn en met twee nummers uitgaand bellen (voor elke poort een uitgaand nummer). De standaard instelling zet je hoofdnummer op poort 1 voor inkomend en uitgaand verkeer. Het 2e nummer komt op poort 2 voor inkomend en uitgaand verkeer. Het derde en vierde nummer worden dan voor inkomend verkeer gekoppeld aan poort 1 en 2. Uitgaand wordt vanaf poort 1 automatisch het eerste externe nummer (voor nummerherkenning als je dat aan hebt staan) meegezonden. En voor poort 2 wordt automatisch het tweede externe nummer meegezonden.

Je kunt wel zelf inloggen op Experia Box en daar de nummers anders verdelen. En, iets waarvan ik eerder zei dat het niet kon: zet je hetzelfde nummer op beide poorten inkomend of primair als uitgaand geconfigureerd dan kan je op hetzelfde nummer twee gesprekken tegelijkertijd hebben. Dus op elke poort een gesprek met hetzelfde nummer.

Op de glasvezel kan volgens mijn informatie hier 750 up & down geleverd worden wat door KPN afgeknepen wordt tot 500 up en down. Maar als ik bij zakelijke aansluitingen kijk kan ik hier maximaal 150 down en maximaal 15 up krijgen. Hoe kan dat?
Durf ik niet te zeggen. Het kan zijn dat zakelijk dan inderdaad niet van dat glasvezelnet gebruik maakt. Het kan ook een commerciële keuze zijn om geen pakket hoger dan dat aan te bieden. Die vraag kun je het beste op het Zakelijk Forum stellen.

wetgeving

Wat betreft de beleidsregel netwerkaansluitpunt wachten wij af tot de overheid duidelijkheid heeft gegeven. Dan zullen wij komen met onze oplossing voor telefonie. Dat kan dan zijn, zoals wjb al noemt, een losse adapter. Maar het kan ook zijn dat we dan een manier kiezen waarop we je toch kunnen voorzien van de sip gegevens. Natuurlijk zijn we hier achter de schermen al wel mee bezig. Maar wat de keuze gaat worden is op dit moment in ieder geval nog niet bekend.

stoppen van ISDN

We stoppen per 1 september 2019 met ISDN1, ISDN 2 en meervoudige PSTN. Dat is een feit. Mensen die voor die tijd nog niet zijn overgestapt naar een andere oplossing hebben vanaf dat moment geen diensten meer.

veiligheid van de Experia Box

Dank voor je reactie daarop. We doen ons uiterste best om de manieren waarop wij toegang hebben tot de Experia Box zo veilig mogelijk te maken. Individuele mensen kunnen geen toegang krijgen tot jouw netwerk. Het systeem kan op afstand een beperkt aantal dingen doen, en dat is volledig dichtgetimmerd. Maar, als jij dat niet veilig genoeg vindt, dan is dat jouw goed recht. Wat betreft meer geavanceerde instellingen, dat is niet de keus die we gemaakt hebben. We kiezen voor een middenweg waarbij het apparaat plug en play voor de niet technische mensen goed werkt, waarbij er nog wel instellingen zijn aan te passen voor de meer technische gebruiker. Maar als jij echt alles zelf wilt kunnen beheren, dan kan dat met de Experia Box inderdaad niet.

KPN kiest voor een standaard product voor "de massa" en daar past "maatwerk" voor vier telefoonnummers niet bij.
Wat wjb hier aangeeft, hoe cru het ook klinkt, is wel de realiteit. We hebben heel veel klanten. En we kiezen ervoor om een provider te zijn die de klant ontzorgt. Dat doen we door veel dingen zelf in de hand te houden, en te standaardiseren. Zoals ik hierboven voor de Experia Box als aangaf, dat betekent dan wel dat de mate van maatwerk beperkter is.

Begrijp ik het goed dat bij glasvezel KPN een Fiber Termination Unit (FTU) plaatsen en op die FTU wordt vervolgens een modem geplaatst (NT) en achter die modem komt de Experiabox (als je die wilt)
Dus dan zou je de Experiabox weg kunnen laten en iedere willekeurige router zonder modem faciliteit kunnen plaatsen?

De NT is het modem. Dus je kunt de Experia Box sowieso weglaten voor regulier internet. Maar, zoals aangegeven, er komt voor tv meer bij kijken. En voor telefonie is de Experia Box nog vereist.

Wat VoIP aanbieders betreft heb ik verder niet zoveel nuttigs toe te voegen, dus dat antwoord laat ik aan wjb over 🙂
Reputatie 7
Wat betreft de beleidsregel netwerkaansluitpunt wachten wij af tot de overheid duidelijkheid heeft gegeven. Dan zullen wij komen met onze oplossing voor telefonie. Dat kan dan zijn, zoals wjb al noemt, een losse adapter. Maar het kan ook zijn dat we dan een manier kiezen waarop we je toch kunnen voorzien van de sip gegevens. Natuurlijk zijn we hier achter de schermen al wel mee bezig. Maar wat de keuze gaat worden is op dit moment in ieder geval nog niet bekend.Dat kan voor mij niet snel genoeg gaan. ☺
Als jullie iemand zoeken om dat alvast te testen, jullie weten me te vinden. 😉
Één privéberichtje en we starten morgen. 😎
Reputatie 7
Badge +10
Ik was deze discussie even uit het oog verloren cq ik was even niet veel on-line de laatste week.
@ de vraagsteller, hier staan ws al je antwoorden :
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Bij cheapconnect kun je het nummer via de inlog op hun website :
== plak ==
Doorschakel instellingen
Order, de doorschakellijst wordt op volgorde behandeld.
Random, doorschakelingen worden willekeurig verbonden.
Gelijktijdig, alle doorschakelingen worden gelijktijdig verbonden.
Reputatie 7
Badge +10
https://forum.kpn.com/internet-9/telefoon-aansluiting-voip-en-vaste-lijn-combinatie-446078/index1.html

Reageer