Modems i.c.m. Apple AIrPlay, AirPrint en AppleTV

• 7 december 2013
  • 13 reacties
  • 9575 keer bekeken

Momenteel hebben we nog een Speedtouch 546 met daaraan gekoppeld een Apple AirPort Extreme en 2 AirPort Express modems. Verder hebben we diverse Macs, iPads en iPhones in gebruik net als een AppleTV3

Komende week wordt bij ons internet + bellen geïnstalleerd. De monteur neemt zowel een V8 als V9 modem mee.

Nu lees ik heel veel over problemen met zowel het V8 als V9 modem in combinatie met AirPlay, AirPrint en AppleTV. Maar de één zegt dit en de ander zegt dat...

Kortom wat werkt nou wel en wat werkt nou niet met het V8 of V9 modem ?

Dank voor alle info :)

p.s. in het ergste geval kan ik altijd nog switchen naar xs4all die zover ik weet wél Apple goed ondersteund !

13 reacties

Reputatie 7
Beste mhoutman, welkom op het forum.

KPN heeft in al haar wijsheid (ahum) besloten om multicasting op de Experia Boxen uit te zetten en de mogelijkheid om hem aan te zetten verwijderd uit de configuratie schermen.

Dat betekent voor Apple bezitters:

1) Geen bonjour en dus geen Airprint

2) Geen Airplay

Om toch deze functionaliteit te kunnen gebruiken zal de Apple bezitter een eigen router achter de Experia Box moeten inrichten die wel multicasting ondersteunt.

Dank voor je informatie. Hier wordt ik niet echt vrolijk van.

- Dus zowel met het V8 als V9 modem definitief zowel geen AirPlay als AirPrint ?

- AppleTV werkt wel ?

n.b. Kan ik het probleem oplossen door bijvoorbeeld het door xs4all gebruikte FRITZ!box modem te gebruiken ? Wat zijn er voor andere alternatieven ?

Reputatie 7
Nee, helaas ook AppleTV is gebaseerd op multicasting en werkt dus niet achter een Experia Box.

Feitelijk zegt KPN: "Apple bezitters zijn voor ons niet interessant, die zoeken maar een andere provider."

Multicasting wordt echter gewoon ondersteund door Experia Boxen, maar is voorbehouden aan het eigen "KPN TV". Misschien is het dus zelfs wel "policy" om "concurrentie" van "Apple TV" te voorkomen.

Goed fout dus en ik denk zelfs in strijd met artikel 7.4a van de telecommunicatiewet.

Daarentegen is een architectuur gebaseerd op multicasting (zoals Apple voorstaat) ook niet alles.

We zien steeds meer zakelijke netwerken die multicasting blokkeren omdat het "Air..." gebruik explosief toeneemt en tot congestie leidt op de netwerken.

Beide partijen zullen zich dus achter de oren moeten krabben en kijken of ze wel de juiste weg bewandelen.

Overigens kan je ook niet zomaar een Apple Airport Extreme achter jouw Experia Box plaatsen zodra je KPN televisie afneemt en de Airport Extreme op een LAN port van de Experia Box is aangesloten waar ook een KPN TV ontvanger (via en switch) op aangesloten is. De WiFi van de Apple Airport Extreme gaat hierbij "over z'n nek".

Reputatie 7
Volgens mij zijn die FRITZ!boxen dsl routers, terwijl je een router moet hebben met een "gewone" UTP poort als WAN poort. (Er zijn overigens vele routers die wel voldoen.)

Ook kan je de Experia Box niet zomaar vervangen door de FRITZ!box zodra je telefoon en/of televisie via KPN hebt lopen.

Reputatie 7
Laat die monteur de V8 ter plekke vernietigen, deze router wil jij niet hebben!

De V9 wel, en als je alles aansluit als onderstaand, dan gaat het nog werken ook.

Sluit de Apple Airport Extreme aan op één van de LAN poorten van de V9.

Zorg er voor dat achter deze LAN poort nooit een KPN televisie ontvanger is aangesloten! (Via een switch.)

Zorg er voor dat de Airport Extreme niet voor bridge mode maar in router mode geconfigureerd is en zijn WAN IP adres van de DHCP server van de V9 krijgt.

Sluit alle Apple apparatuur aan op de Airport Extreme en niet op de Experia Box.

Waarschijnlijk heb je nu ook al al jouw Apple apparatuur op de Airport Extreme aangesloten.

Het zal niet waar zijn ;(

Voor de goede orde:

1) ik neem alleen internet +bellen. TV blijft Ziggo

2) De AirPort Extreme staat nu redelijk afgelegen in huis en het nieuwe V8/V9 modem komt veel centraler in huis te staan. Vandaar dat ik hoop dat ik niet meer van een AirPort Extreme extended netwerk (dmv de AirPort Express) gebruik hoef te maken en dat het V8/V9 modem dus het enige hoeft te zijn. (het AirPort Extreme extended netwerk blijkt in ons geval nog al buggy te zijn)

Als ik het goed begrijp heb ik dus straks geen AirPlay, AirPrint én AppleTV meer in huis dus ik vrees dat ik de hele operatie ga cancellen.

Reputatie 7
Extended netwerken zijn per definitie "buggy" en niet te adviseren aangezien deze altijd "half duplex" werken i.p.v. "full duplex".

Persoonlijk zou ik de Airport Extreme direct naast de Experia Box plaatsen en de WiFi van de Experia Box uitzetten.

De twee Airport Express zou ik bekabeld aan de Airport Extreme aansluiten en op de "afgelegen" plekken in huis plaatsen die goede WiFi dekking nodige hebben.

Met bekabeld bedoel ik het liefst via UTP Kabels maar eventueel kan dit ook via een 500Mbps powerline (Via het lichtnet met één master adapter bij de Airport Extreme en bij elke Airport Express een slave adapter.)

Dit gaat absoluut werken en je hebt toch geen "buggy" WiFi.

Thx :)

Nogmaals, ik laat de AirPorts het liefst schieten. Expressjes nog eens UTP bekabelen is a no go.

Maandag maar eens ff bij KPN informeren

Reputatie 7
Ben benieuwd wat daar maandag uitkomt.

Het zal me niets verbazen als het antwoord van KPN iets is als: "Maar meneer, dat is helemaal geen probleem hoor, u kunt uw Mac's, iPhones en iPads gewoon aansluiten op de Experia Box."

Ze hebben met die uitspraak nog gelijk ook, maar vergeten gemakshalve dat die apparaten misschien met elkaar moeten kunnen communiceren. (Daar hebben ze nog nooit van gehoord.) 

De onwetendheid van de gemiddelde KPN medewerker is helaas behoorlijk groot en het "advies" dat je zal krijgen zou ik dus maar met een korreltje zout nemen.

Wil je bij KPN een netwerk waar al jouw Apple apparatuur probleemloos werkt, dan is zoiets als hierboven helaas noodzakelijk. Geen eigen tweede router (die kan multicasten) betekent geen KPN als je Apple apparatuur bezit die met elkaar moet kunnen communiceren.

Jij hebt alle apparatuur in huis om een geweldig netwerk neer te leggen, het enige wat je mist is een powerline of een UTP Kabel.

Als je nu de Airport Expressjes of de Airport Extreme ook gebruikt als extender/repeater van elkaar of van de Speedtouch 546, dan zou ik toch ernstig overwegen om (ook in jouw huidige configuratie) een powerline in te zetten, dit is namelijk de oorzaak van jouw "buggy" WiFi.

Een update...

Gisteren de installatie gehad. Een oude Vox Alliance 10 installatie moest eerst worden verwijderd en toen heeft de monteur in eerste instantie een V8 modem opgehangen. Daar bleken sommige (Apple) dingen niet stabiel mee te draaien. Bereik in huis was ook minder. Toen hebben we de AirPort Extreme aan de V8 gehangen. Dat gaf ook gerommel. Bereik was beter maar de 2 netwerken die ik nu had, zaten elkaar in de weg; signaal wederom instabiel. (overigens meting ga aan dat het binnenkomende signaal nagenoeg perfect was, zonder enige ruis etc.

Tenslotte nog een V9 opgehangen of we verschil merkten. Qua bereik zeker niet beter en omdat ik bang was voor problemen met AirPlay en AirPrint hebben we uiteindelijk toch gekozen voor de V8.

Het draadloze gedeelte daarvan is nu uitgeschakeld en over het resultaat ben ik zeker niet negatief. Alle Apple apparatuur werkt, net als de PlayStation 3. AirPlay, AirPrint en AppleTV ook allemaal geen probleem.

Een nadeel: het signaal van de AirPort komt niet door het hele huis. Zou de laatste versie van de AirPort met 802.11ac wél sterker zijn onder Wi-Fi B/G/N ? Niet alle apparauur in huis ondersteund immers ac?

Wat zijn er voor andere mogelijkheden om het signaal in huis te versterken ?

Reputatie 7
Hoi mhoutman,

Heb jij echt gekozen voor de V8 en niet de V9? Wow...

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de Airport Extreme aangesloten is aan de V8.

802.11ac heeft minder bereik dan 802.11b, g en n.

De oorzaak hiervan is dat 802.11ac gebruik maakt van de 5Ghz band en de b,g en n variant van de 2.4Ghz.

Hoe hoger de frequentie, hoe groter het verlies door harde materialen zoals muren en vloeren.

Ter vergelijking: De laagfrequente roep van een walvis kan duizenden kilometers verder in de oceaan nog opgevangen worden, terwijl het hoogfrequente geluid van een dolfijn na enkele kilometers al niet meer registreerbaar zijn.

Jij hebt waarschijnlijk alle apparatuur (Playstation en Apple apparatuur) aangesloten op de Airport Extreme.

Dit verklaart dat je geen problemen ondervindt met de Playstation, Airplay, Airprint en AppleTV.

Als je die apparatuur rechtstreeks op de V8 zou aansluiten zou dit heel anders zijn.

Als je de V9 gekozen had, dan had je de playstation op de V9 kunnen aansluiten. (De Apple apparatuur niet.)

Overigens toch nog maar eens nadenken over mijn advies om de Airport Expressjes die je nog hebt toch maar bekabeld op de Airport Extreme aan te sluiten en op de afgelegen plekken in huis te plaatsen.

Ze hebben ook een V9 achtergelaten voor het geval ik toch zou willen switchen, maar wat zou mijn voordeel dan zijn als alles toch al aan de AirPort Extreme hangt?

Bekabelde AirPort Epress is in onze situatie geen optie. Zonder kabel is het mijn ervaring dat ik vaak moet resetten. Geen idee hoe dat kwam maar irritant wad het wel.

Zijn er andere modems die ik aan de V8 kan hangen en die goed met Apple werken? NetGear, Linksys, FritzBox?

Thx 🙂
Reputatie 7
Tjonge, het halve forum zit met smart te wachten op een V9 en bij jou laten ze er gewoon één achter als "reserve". Je zou hier iemand heel blij mee kunnen maken.

Zie mijn bericht van 13 december 21:48 in het topic Oproep aan KPN: Vervang de V8 door de V9.

Stuur hem een privébericht en spreek iets af om die V9 naar hem te sturen als jij hem niet nodig hebt.

Er zijn vele routers die achter de Experia Box geplaatst kunnen worden (bijvoorbeeld deze TP-LINK), maar dan is het wel belangrijk om vast te stellen welke functionaliteit jij van die router verwacht. (Zie Gebruik een eigen router achter de Experia Box)

Ook moet je je de vraag stellen of het probleem daarmee wel opgelost wordt.

Wat is de afstand tussen de centrale plek in huis waar de router geplaatst kan worden en de afgelegen plaatsen waar wifi ontvangst nodig is?

Hoeveel muren en/of vloeren zitten daartussen?

Heb je overigens ook al nagedacht over een powerline (netwerk via het lichtnet), zoals ik aangaf in mijn bericht van 7 december 15:50 uur.

Daarmee kan je zo'n Airport Express op een willekeurige plek in huis plaatsen en toch gewoon "bekabeld" aangesloten hebben zonder daarvoor een UTP kabel aan te leggen.

Reageer