Moet kpn wel voor wifi zorgen?

  • 7 July 2019
  • 21 reacties
  • 489 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24
Even de knuppel in het hoenderhok gooien:


Ik vraag me soms wel eens af waarom kpn (en andere providers) modems leveren met wifi. Zou het eigenlijk niet veel beter zijn dat iedereen gewoon zelf voor zn eigen wifi zorgt? Ik krijg sterk de indruk dat er enorm veel geld in gaat zitten voor kpn om bij iedereen voor goed wifi te zorgen. Er komen de laatste jaren ook nog eens steeds meer standaarden en protocollen bij, waardoor verouderde apparatuur (en ook soms nog redelijk jonge apparatuur) niet meer lekker werkt. En altijd word er dan maar weer bij KPN aangeklopt en verwacht dat deze alles oplost. Liefst voor nul euro. Nieuwe woningen hebben soms hele dikke betonnen vloeren, waardoor wifi ook niet meer goed doorkomt. Of men wil wifi in de tuin. En KPN mag dan weer voor extenders zorgen. Ook voor nul euro natuurlijk. Is dit niet een doodlopende weg?

Ik zou zeggen: internet binnen brengen, en bij de voordeur stopt de ondersteuning.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Dat voor 0 euro gaat al niet helemaal meer op dacht ik. Verder mag van mij de wifi er wel helemaal uit zeker bij een modem/router opgesloten in een meterkast.

Als je wifi garandeerd zoals de power promiss van Ziggo dan moet je dit waarmaken zonder kosten voor de klant.

Het staat en valt met hoe je wifi in de markt zet.
Reputatie 7
Nee, een provider is niet verplicht om wifi te leveren.
De concurrentie dwingt ze hier echter wel toe en dat zie je ook terug in de reclames van o.a. Ziggo en KPN.
Het vervelende, van de oplossingen die door veel providers geleverd worden, is dat de gekozen apparatuur en software veelal van mindere kwaliteit is omdat het "goedkoop" gehouden moet worden. Voor een heel groot gedeelte van de bevolking is dat ook voldoende, maar voor een ander (mijns inziens groeiend) gedeelte van van de bevolking niet.
Het is jammer dat de Experia WiFi's een enorm valse start gemaakt hebben met firmware die verre van "af" is. Ik denk wel dat zodra deze apparaten goed werken het voor heel veel abonnees een goede oplossing zal zijn.
Persoonlijk kies ik overigens liever voor andere wifi accesspoints omdat ik daarmee naast ons privé netwerk ook mijn zakelijke netwerk en het gastnetwerk in onze woning kan distribueren.
Reputatie 7
Badge +16
Ik kies net zoals WJB voor mijn eigen netwerk gezien dit simpelweg superieur is, maar inderdaad - Premium Providers worden verplicht door om het goed in te regelen in verband met de hoge concurrentiedruk maar zijn zelf absoluut niet verplicht om het te doen.

Verder doet KPN het wel prima voor het gros van de mensen. Maar als je het beter kan en betere apparatuur kan betalen, dan moet je het gewoon doen 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Die wifi extenders zijn gewoon gratis, ik kan ze voor hier ook gewoon kosteloos bestellen. Heb het niet gedaan, maar kan wel. Op marktplaats worden die dingen met bosjes aangeboden. Dan denk ik bij mn eigen: daar zit ik abonnementsgeld voor te betalen elke maand.
Reputatie 7
Hier ook inmiddels twee accespoints in huis. Hierop eigen netwerk en er draaien alle draadloze apparaten op. De WiFi van de EB lekker uitgeschakeld, dat blijft problematische zooi,... Voor mij een investering van €180,- valt wel mee, maar dan heb ik er ook jarenlang plezier van zonder ge-eikel met wegvallende WiFi, of apparatuur wat snel sneuveld (lees, goedkoop) eenmaal draaiend werkt alles hartstikke prima.

het welbekende “mandje” met verboden apparatuur raakt aardig vol 😅
Reputatie 7
Die wifi extenders ...
Laten we vooral de juiste terminologie blijven gebruiken.
De Experia WiFi's zijn geen wifi extenders maar wifi accesspoints en daar zit een heel groot verschil tussen.
Een wifi extender wordt via wifi aangesloten op de Experia Box en dat is vragen om moeilijkheden. Bij ons thuis behoren wifi extenders tot de verboden apparatuur terwijl we vier wifi accesspoints in gebruik hebben om in de hele woning en groot deel van de tuin uitstekende wifi te hebben.

Op marktplaats worden die dingen met bosjes aangeboden. Dan denk ik bij mn eigen: daar zit ik abonnementsgeld voor te betalen elke maand.
Daar heb je een goed punt, al denk ik dat die paar Experia WiFi's die daar te koop worden aangeboden niet echt veel invloed zullen hebben op de abonnementsprijs. Nee, laten we dan eens kijken naar bijvoorbeeld de onnodige inzet van monteurs.
Reputatie 7
Badge +21
Dit is eigenlijk hetzelfde als de ITV app van de KPN of de Ziggo Go app
Ook die is niet verplicht, maar de mensen klagen wel steen en been als het niet (goed) werkt alsof dit wel verplicht is.
Overigens heb ik alles wat bedraad aangesloten kan worden ook bedraad aangesloten.
Natuurlijk kan de iPhone en de iPad niet, maar de wifi is daar van de v10A goed genoeg voor en heb daar geen klachten over.
Gebaseerd op de reacties hier op het forum zijn de Experiawifi's niet meer kosteloos of slechts 1 dat laat ik aan een KPN medewerker of klant over hoe dit momenteel werkt.

Dat de providers er toe verplicht worden vanwege de concurrentie druk dat zie ik persoonlijk als consument anders. Als je vanaf de zakelijke kant kijkt mischien dan nog is het de keus van de provider wat er mee gedaan wordt. Bij Ziggo is de hardware in ieder geval niet gratis KPN garandeerd zover ik het terug vind niks, ze bieden wel hun wifitool met uiteindelijk als niks helpt een monteur.

Als dat niet voldoende is, sturen we een monteur om je te helpen. Samen gaan we door totdat de wifi overal in jouw huis optimaal is!

Dit laatste kan je op vatten als een harde belofte nog geen garantie.

Terzijde
Moet je niet de monteur krijgen die hier is geweest

Aanvulling dit lijkt toch op een belofte dan wel garantie. Waar je ook bent in huis jij hebt wifi tot in alle hoekjes en gaatjes. Daarmee halen ze zelf de ellende op de hals niks beloven wat je niet waar kan maken. Nu staat dit nog open voor discussie je kan overal wifi bereik hebben maar hoe werkbaar is het.

Reputatie 3
Badge +1

bekabelen is het beste , het snelste en voor wifi,  of gewoon in oud landhuis wonen, niks geen last van iets wat wifi blokt, zoals al het staal in de muren van nieuwbouwhuizen. wat dus een kooi van faraday is..

de buiten muren niet, is wat isolatieschuim en wat houten platen met muurtje ervoor, maar naar zolder wel of de steunmeur  in huiskamer. wellicht een idee dat kpn curcus aanbied soort van natuurkunde, wiffi is een radio signaal, geen infrarood. antennes zijn van koper of een legering, dus het  ijzerwerk in je muren  werkt ook zo en pikken signaal eerder op voor ze je andere cq slaapkamer bereiken.

ik heb een huis zonder beton, de V10 noodzakelijkerwijs in de meterkast en een Archer C7 op de 1e verdieping als draadloos AP via WDS ingericht en perfecte WiFi.

De providers mogen van mij rustig alléén modems leveren zodat we zelf, indien nodig, voor WiFi kunnen zorgen.

 

Reputatie 6
Badge +8

Voor heel veel mensen staat WiFi gelijk aan internet. Zie je hier op het forum regelmatig. Mensen zeggen “de WiFi is slecht” of “de WiFi doet het niet” en ze bedoelen eigenlijk hun internetverbinding. 

Als je besluit om geen WiFi bij te leveren dan moet KPN wel heel goed het verschil tussen internet en WiFi duidelijk maken.

Reputatie 7

Het zal ook nooit gaan gebeuren dat providers geen wifi gaan leveren uitgezonderd een aantal providers die helemaal geen apparatuur leveren bij hun abonnement zoals bijvoorbeeld Netrebel hier in Houten.

Reputatie 7
Badge +28

ik heb een huis zonder beton, de V10 noodzakelijkerwijs in de meterkast en een Archer C7 op de 1e verdieping als draadloos AP via WDS ingericht en perfecte WiFi.

 

Bij de oplevering van jouw abonnement had je dit beter kunnen regelen. Want de Experiabox hoeft helemaal niet noodzakelerwijs in de meterkast. 

Je kunt veel beter de Experiabox op een zo hoog mogelijke plek in huis zetten. 

Bij onze laatste verhuizing heeft de monteur van KPN (conform de voorwaarden zelfs gratis) De Experiabox bovenin ons huis geplaatst. De monteur trok daarvoor een draad vanuit de meterkast naar boven toe.   

Wij hebben nu met één Experiabox overal in het huis prima Wifi. Ook 15 meter verderop (achter in de tuin) is er nog gewoon Wifi.  

Op de website van KPN staat ook een tip om de Experiabox zo hoog mogelijk te plaatsen. De reden hiervoor is dat een modem eigenlijk een soort zender is. Hoe hoger een "zendmast", hoe verder het bereik.  

Reputatie 7

ik heb een huis zonder beton, de V10 noodzakelijkerwijs in de meterkast en een Archer C7 op de 1e verdieping als draadloos AP via WDS ingericht en perfecte WiFi.

Bij de oplevering van jouw abonnement had je dit beter kunnen regelen. Want de Experiabox hoeft helemaal niet noodzakelerwijs in de meterkast. 

Je kunt veel beter de Experiabox op een zo hoog mogelijke plek in huis zetten. 

Bij onze laatste verhuizing heeft de monteur van KPN (conform de voorwaarden zelfs gratis) De Experiabox bovenin ons huis geplaatst. De monteur trok daarvoor een draad vanuit de meterkast naar boven toe.   

Wij hebben nu met één Experiabox overal in het huis prima Wifi. Ook 15 meter verderop (achter in de tuin) is er nog gewoon Wifi.  

Op de website van KPN staat ook een tip om de Experiabox zo hoog mogelijk te plaatsen. De reden hiervoor is dat een modem eigenlijk een soort zender is. Hoe hoger een "zendmast", hoe verder het bereik.  

Toch wordt aangeraden om bij VDSL aansluitingen de afstand tussen ISRA punt en Experia Box zo klein mogelijk te houden.

Reputatie 7
Badge +28

OK, 

Heeft dat te maken met signaalverlies tussen het ISRA punt en de Experiabox? 

En weegt dat signaalverlies (of een andere reden) dan op tegen het verminderde bereik van de Experiabox? 

 

(De KPN-monteur bij ons thuis kon mijn idee destijds wel goed begrijpen. Het trekken van zo'n draad door het huis heen kostte hem uiteraard wel extra tijd.) 

 

Reputatie 7

Heeft dat te maken met signaalverlies tussen het ISRA punt en de Experiabox? 

Dat is wel de achterliggende gedachte en ik denk dat dat ook een valide gedachte is als de standaard bekabeling voor telefonie daar voor gebruikt wordt.

Ik denk echter dat die paar meters extra via een shielded solid full copper UTP kabel geen probleem zou moeten zijn.

 

En weegt dat signaalverlies (of een andere reden) dan op tegen het verminderde bereik van de Experiabox? 

Dat is afhankelijk van het snelheidsverlies en/of de verhoging van het aantal FEC/CRC errors die door die verplaatsing veroorzaakt wordt

Reputatie 5
Badge +5

Heeft dat te maken met signaalverlies tussen het ISRA punt en de Experiabox? 

Dat is wel de achterliggende gedachte en ik denk dat dat ook een valide gedachte is als de standaard bekabeling voor telefonie daar voor gebruikt wordt.

Ik denk echter dat die paar meters extra via een shielded solid full copper UTP kabel geen probleem zou moeten zijn

 

En dat klopt niet. Daarmee knoop je twee kabels met verschillende elektrische eigenschappen aan elkaar. Het modem kan prima een meter of 10 van het ISRA punt staan als er tussen het ISRA punt en het modem een kabel ligt met dezelfde elektrische en HF eigenschappen als de KPN buitenkabel.

Dat is geen UTP kabel maar een kabel conform de oude PTT norm 88.
 

ik heb een huis zonder beton, de V10 noodzakelijkerwijs in de meterkast en een Archer C7 op de 1e verdieping als draadloos AP via WDS ingericht en perfecte WiFi.

 

Bij de oplevering van jouw abonnement had je dit beter kunnen regelen. Want de Experiabox hoeft helemaal niet noodzakelerwijs in de meterkast. 

Je kunt veel beter de Experiabox op een zo hoog mogelijke plek in huis zetten. 

Bij onze laatste verhuizing heeft de monteur van KPN (conform de voorwaarden zelfs gratis) De Experiabox bovenin ons huis geplaatst. De monteur trok daarvoor een draad vanuit de meterkast naar boven toe.   

Wij hebben nu met één Experiabox overal in het huis prima Wifi. Ook 15 meter verderop (achter in de tuin) is er nog gewoon Wifi.  

Op de website van KPN staat ook een tip om de Experiabox zo hoog mogelijk te plaatsen. De reden hiervoor is dat een modem eigenlijk een soort zender is. Hoe hoger een "zendmast", hoe verder het bereik.  


Hallo @Noordzee ,

het ligt iets genuanceerder, in de meterkast had ik als IS/RA een soort grote lasdop waar het modem niet op aangesloten kon worden zonder een lasdoosje te plaatsen.

Ik heb het modem toen op het aansluitpunt in de woonkamer aangesloten.

Daar ik mijn snelheid niet haalde heeft een monteur een nieuw IS/RA-punt in de meterkast gemaakt en een nieuw aansluitpunt in de woonkamer, verder heeft hij het signaal op een ander aderpaar gezet en een kruisdraad in de straatkast vervangen. Daar mijn vrouw het modem in de kamer maar niks vond heeft de monteur op ons verzoek de modem in de meterkast zo hoog mogelijk opgehangen.

Verder adviseert Telfort om de modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA-punt aan te sluiten met een DSL-kabel niet langer dan ongeveer 1,5 meter.

Nu wordt het helemaal anders, KPNNetwerkNL heeft de straatkast omgebouwd tot een FttC-punt waarmee ik 100 Mbit/s kan halen en dit wordt uiterlijk a.s. dinsdag voor mij geactiveerd.

Heeft dat te maken met signaalverlies tussen het ISRA punt en de Experiabox? 

Dat is wel de achterliggende gedachte en ik denk dat dat ook een valide gedachte is als de standaard bekabeling voor telefonie daar voor gebruikt wordt.

Ik denk echter dat die paar meters extra via een shielded solid full copper UTP kabel geen probleem zou moeten zijn

 

En dat klopt niet. Daarmee knoop je twee kabels met verschillende elektrische eigenschappen aan elkaar. Het modem kan prima een meter of 10 van het ISRA punt staan als er tussen het ISRA punt en het modem een kabel ligt met dezelfde elektrische en HF eigenschappen als de KPN buitenkabel.

Dat is geen UTP kabel maar een kabel conform de oude PTT norm 88.
 


Zie bijgaande interessante uitleg:

 

Reputatie 7
Badge +28

@wjb @JanBar @Jan-D 

 

Ik heb verder geen verstand van IS/RA en UTP-kabels. Maar ik weet wel dat de constructie die de KPN-monteur bij mij heeft aangelegd prima werkt. De kabel is ongeveer 15 meter lang. 

 

Fijn JanD, dat jij komende dinsdag zo'n luxe internet-verbinding krijgt! 

 

@wjb @JanBar @Jan-D 

 

Ik heb verder geen verstand van IS/RA en UTP-kabels. Maar ik weet wel dat de constructie die de KPN-monteur bij mij heeft aangelegd prima werkt. De kabel is ongeveer 15 meter lang. 

 

Fijn JanD, dat jij komende dinsdag zo'n luxe internet-verbinding krijgt! 

 


Hallo @Noordzee , nou, 'krijgen’, kost € 5,- per maand extra, maar dat heb ik er graag voor over.